Tees' Enyaq 80 Arctic Silver - 'IJsbeer'

Tees

Donateur
Niets van gehoord, ik heb gewoon geboekt voor allebei de veerboten (Hirtshals - Bergen en Oslo - Kiel). Een van beiden had zelfs de optie om (voor een meerprijs uiteraard) te laden aan boord. Gegeven dat Noorwegen overwegend EV's heeft lijkt me dat ook zeer onwaarschijnlijk. Die gaan echt niet allemaal via de brug rijden opeens.

Kan me hooguit voorstellen dat laden aan boord niet (meer) mag. Bij veel veermaatschappijen is dat (ook voor elektrische fietsen e.d.) al langer verboden. Dat is ook het hoogste risico, een EV in rust is niet gevaarlijker dan een benzineauto.

Net even gezocht: er is één veermaatschappij die dit 3 jaar terug verboden heeft, Havila Krystruten. Die vaart tussen Bergen en Kierkenes (helemaal in het noorden). Daar komen we bij lange na niet.

groentesoep

Senior Member
Niets van gehoord, ik heb gewoon geboekt voor allebei de veerboten (Hirtshals - Bergen en Oslo - Kiel). Een van beiden had zelfs de optie om (voor een meerprijs uiteraard) te laden aan boord.
Ik herinner mij de gelige zwaveldampen uit de schoorsteen van onze veerboot naar Klaipeda een paar jaar terug.... Dat is echt de manier om met een EV zo beroerd mogelijke uitstoot te veroorzaken. :D

Gegeven dat Noorwegen overwegend EV's heeft lijkt me dat ook zeer onwaarschijnlijk. Die gaan echt niet allemaal via de brug rijden opeens.

Kan me hooguit voorstellen dat laden aan boord niet (meer) mag. Bij veel veermaatschappijen is dat (ook voor elektrische fietsen e.d.) al langer verboden. Dat is ook het hoogste risico, een EV in rust is niet gevaarlijker dan een benzineauto.
Risico betaat uit kans en impact. De impact is wel anders als het mis gaat met EV's. Een Freemantal Highway scenario voor een veerboot wil je niet.

• Leuk
Waarderingen: Tees

groentesoep

Senior Member
Gisteren en vandaag toch even de wagen laten voorkoelen, dan is t lekker comfortabel bij instappen :jaja:.
Ik heb dat eigenlijk nog niet gedaan. Als je laadsessie is beeindigd, trekt de auto die stroom dan alsnog uit de paal?

Ik vraag me ook af hoe efficient het is. Is de auto 50 graden bij het instappen, en rij je dan 500 meter met de raampjes open dan ben je de eerst 20 graden al kwijt. De raampjes openen en misschien een ietsiepietsie meer luchtweerstand kost i.i.g. niet veel stroom.

Tees

Donateur
Ik had 'm niet aan de lader, dus geen idee. Ik zou denken dat de auto de laadsessie kan heropenen zonder tussenkomst van een persoon. Zolang de auto aangekoppeld is, blijft de sessie volgens mij actief (maar wel in een soort slaapstand als de auto vol is).

En wellicht is t idd niet de meest energiezuinige manier. Ik doe t dan ook alleen als t zo heet is, een beetje warm kunnen we prima hebben.

Maar heel veel accu kostte t ook weer niet. Ik schat zo in dat het aircosysteem max 1 kW trekt, het koelen startte ongeveer een half uurtje van tevoren. Dus laat dat een half kWh zijn, nouja, een wat zware rechtervoet doet meer kwaad.

Tees

Donateur
Risico betaat uit kans en impact. De impact is wel anders als het mis gaat met EV's. Een Freemantal Highway scenario voor een veerboot wil je niet.

Dat klopt natuurlijk. De vraag is hoe goed de desbetreffende partij de berekeningen gedaan heeft. Ik had ergens gelezen dat de kans op een EV-brand is 5x zo laag als bij een brandstofauto. En dat zal zeer waarschijnlijk op basis van Li-ion accu's zijn (want dat was de eerste jaren dominant in EV-land). LFP accu's zijn vele malen minder ontbrandbaar dan Li-ion, dus de kans wordt dus alsmaar kleiner.
En daar komt nog bij dat brand bijna altijd gebeurt tijdens het laden.

Maar het is natuurlijk wel zo dat een accubrand snel veel grotere gevolgen kan hebben dan een benzinebrand. Het is dus niet raar om na te denken over of de veiligheidsprotocollen/systemen aangepast moeten worden hierop.

groentesoep

Senior Member
Ik had 'm niet aan de lader, dus geen idee. Ik zou denken dat de auto de laadsessie kan heropenen zonder tussenkomst van een persoon. Zolang de auto aangekoppeld is, blijft de sessie volgens mij actief (maar wel in een soort slaapstand als de auto vol is).
Moet ik gewoon ook even zelf testen natuurlijk. In de winter de boel ontdooien lijkt me nuttig.
En wellicht is t idd niet de meest energiezuinige manier. Ik doe t dan ook alleen als t zo heet is, een beetje warm kunnen we prima hebben.
Doe je ding!

Maar heel veel accu kostte t ook weer niet. Ik schat zo in dat het aircosysteem max 1 kW trekt, het koelen startte ongeveer een half uurtje van tevoren. Dus laat dat een half kWh zijn, nouja, een wat zware rechtervoet doet meer kwaad.
Voor een EV prima, voor een PHEV die tussen 20 en 80% opereert zonder op verbrandingsmotor terug te hoeven vallen maakt het wat meer uit. Dan is het richting 5% van je bereik.

• Leuk

Tees

Donateur
Ah jah, jij hebt een PHEV natuurlijk. Dan tikt t wat meer aan. Aan de andere kant: als t daadwerkelijk een half kWh is, dan heb je t over zo'n 2-3 km rijbereik. En dat is nog worst-case, want zonder voorkoelen gaat de auto natuurlijk tijdens het rijden (extra) koelen, dat kost ook stroom. Het meest energiezuinig is t hoe dan ook niet, maar ik denk dat er ergere dingen in t leven zijn om te vermijden.

Canon-Eye

Donateur
In 2013 hebben wij in bijna 4 weken tijd zo ongeveer "heel Noorwegen" gedaan met de Fabia: van Oslo via Bodø en de Lofoten naar de Noordkaap en vandaar naar Kirkenes. Toen met Hurtigruten naar Bergen (5 dagen varen!) en vervolgens weer rijdend naar Kristiansand om daar over te varen naar Hirtshals. Aan die tocht zijn heel wat verschillende veerboten in allerlei formaten te pas gekomen. Veel van die kleinere ferries hebben (hadden toen in elk geval) een open dek, zoals bij ons veel rivierpontjes ook hebben.
Die schippers maken zich echt niet druk over BEV's aan boord. Zoals @Tees ook al aangaf: dat zou ook niet kunnen, gezien het grote aantal BEV's dat er in N rondkachelt. Toen al, en nu helemaal. Veel plezier daar - het loont de moeite!

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Is auto heet;, aanlopen met openingsknop vasthouden - arko. Direct stukje rijden airco aan - alkd.
5 minuten voor aankomst airco uit. Zo voorkom je een groot temperatuurverschil voor jezelf.

Ik zet met de 7 km met max. 60 km/uur van werk nooit de airco aan. Wordt het een langere rit met >80 km/uur dan gebruik ik uiteraard de airco als het te warm is.

Ik hoop en mag toch aannemen dat tijdens voor-koelen of -verwarmen de energie direct uit de laadpaal wordt genomen.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Donateur
Zo voorkomt je een groot temperatuurverschil voor jezelf.
Airco-instelling (niet alleen in de auto, maar ook in gebouwen) beter niet meer dan een graad of 3, 4 onder de buitentemperatuur zetten, dat voorkomt ook een te groot temperatuurverschil (én spaart energie!). De rest van het comfort wordt geleverd doordat de airco tevens de luchtvochtigheid reduceert.

Tees

Donateur
De IJsbeer staat standaard op 21 graden. Wat interessant genoeg voor het gevoel overeenkomt met de IJsvogel op 19 graden. Ik ken de vuistregels voor geen al te groot verschil met de buitentemperatuur, maar met 30+ temperaturen buiten (en de hoge luchtvochtigheid nu) zorg ik ook dat ik niet te veel buiten kom. Ik kan niet geweldig goed tegen warm weer (en vooral niet dat Nederlandse warme weer, waarbij t ineens opkomt en bijna net zo snel weer verdwijnt). Dus dan prijs ik me gelukkig met een ritje in een aangenaam gekoelde auto, om daarna weer in een huis van 24 graden thuis te komen. In die zin is t wel 3 graden verschil ;)

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik hoop en mag toch aannemen dat tijdens voor-koelen of -verwarmen de energie direct uit de laadpaal wordt genomen.
Voor zover ik de praktijk (KIA en HYUNDAI EV's) kan beoordelen, zal in 1e instantie de benodigde stroom uit de HV accu gehaald worden, en dan zal het BMS, na het overschrijden van een drempelwaarde, de HV accu weer beginnen te laden uit de laadpaal.

• Leuk

Captain Hook

Forumguru
Airco-instelling (niet alleen in de auto, maar ook in gebouwen) beter niet meer dan een graad of 3, 4 onder de buitentemperatuur zetten, dat voorkomt ook een te groot temperatuurverschil (én spaart energie!).
Dus bij 34 graden buitentemperatuur zet jij de airco op 30 graden???? o_O

Nou, ik niet dus. :nono:

• Leuk
Bovenaan Onderaan