Technische vraag: niet starten skoda fabia combi

Hoi Skoda liefhebbers,

Ik heb een vraag ivm de Skoda Fabia van mijn schoonmoeder.
Er staan net geen 100000 km op de teller, fijn autotje met lekker veel ruimte...
Vorig weekend had mijn schoonmoeder me gevraagd om de rubbers van de onderste draagarmen te vervangen, geen probleem, auto in mijn garage gezet, wagen omhoog gezet, rubbers bekeken, rubbers besteld, wagen terug op de grond gezet om andere auto binnen te kunnen zetten en sindsdien sart ze niet meer. Enfin, in het begin deed deze nog een klein beetje moeite om aan te slaan, maar sindsdien niet meer.
Geeft ook geen foutmelding. zekeringen allemaal na gekeken, alle ok.
Ontsteking na gekeken, alle bougies er 1 voor 1 uit gehaald, netjes op volgorde gelegd en de ook allemaal afgekoppeld.
Dan 1 voor 1 bobijn per cilinder en bougie aangesloten om ontsteking te testen, deze waren 1 voor 1 goed. Alle tis te zeggen wel met een gele vonk ipv een blauwe vonk. Lijkt me niet ok, maar eerst ging deze wel zonder probleem en aangezien ze alle 3 hetzelfde doen zou het straf zijn dat het hier aan zou liggen.
Dan brandstoftoevoer na gekeken, deze was nok, kreeg nogal weinig brandstof aan de ontluchting naast de injectoren. filter aan de brandstoftank vervangen, systeem ontlucht, nog steeds nok.
Dan ook gelezen dat het aan de sleutel kan liggen of aan de ring voor herkenning v/d sleutel.
reserve sleutel geprobeerd, nok.
Ecu volledig uitgelezen, geen storingen, ook niet op circuit van de startonderbriking.... pfff
moed begint in de schoenen te zakken.
Compressie gemeten, bij elke cilinder 12.5 bar druk. goed dus.
Met starpiloot in inlaat geprobeerd om te zien of het aan ontsteking ligt of niet, nok, niet willen aanslaan.
Dus krijgt ontsteking, maar wil zelfs met startpiloot niet aanslaan, wel gemerkt voor het inspuiten v/d startpiloot dat de motor precies niet aanzuigt...
Dus mijn vermoeden is dat dit een distributieprobleem is...
aangezien dit met een ketting is, moeilijk te controlleren, hebben jullie een truukje om te checken hoe ik moet zien of de timing nokkenas/ krukas juist is?
Of hebben jullie suggesties wat ik moet doen?

Mvg Martin Fontenelle
 

EdK

Forumguru
Enne misschien heel stomme opmerking, maar staat hij in versnelling en druk je de koppeling niet in tijdens sleutel omdraaien om te starten ?
Accu nagemeten ?
Heb zo het vermoeden dat het een heellllll lullig iets is waar je met open ogen overheen kijkt !
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij zit die beveiliging via de koppeling nog niet in de Fabia I @EdK

Mijn idee is, dat je met het omhoog zetten van de auto mogelijk ergens een kabel hebt losgetrokken of een sensor beschadigd, waardoor de auto niet start.

Als het probleem in de startblokkering zou zitten, krijg je een sleutelsymbooltje op het dashboard te zien, en slaat de motor even aan, om binnen 2 seconden weer af te slaan.
Voor het uitlezen op foutcodes, heb je een universele tool gebruikt of iets dat specifiek voor de Vaggroep is? (bij universeel krijg je niet alle foutcodes te zien)

Om welke motorcode gaat dit @Martin fontenelle ? (kun je ook opzoeken door het kenteken in te voeren op een site voor kentekencheck, zoals RDW, Autoweek of Finnik bijv.)
 
Enne misschien heel stomme opmerking, maar staat hij in versnelling en druk je de koppeling niet in tijdens sleutel omdraaien om te starten ?
Accu nagemeten ?
Heb zo het vermoeden dat het een heellllll lullig iets is waar je met open ogen overheen kijkt !

Ik heb beiden geprobeerd, met koppeling in, zonder koppeling in, auto vast, los gedaan aantal keren, acculader er constant aan gehangen, omdat al dat starten heel wat vraagt. Accuspanning is wanneer deze op geladen is en na aantal keren starten 12.8V, goed dus...
 
Volgens mij zit die beveiliging via de koppeling nog niet in de Fabia I @EdK

Mijn idee is, dat je met het omhoog zetten van de auto mogelijk ergens een kabel hebt losgetrokken of een sensor beschadigd, waardoor de auto niet start.

Als het probleem in de startblokkering zou zitten, krijg je een sleutelsymbooltje op het dashboard te zien, en slaat de motor even aan, om binnen 2 seconden weer af te slaan.
Voor het uitlezen op foutcodes, heb je een universele tool gebruikt of iets dat specifiek voor de Vaggroep is? (bij universeel krijg je niet alle foutcodes te zien)

Om welke motorcode gaat dit @Martin fontenelle ? (kun je ook opzoeken door het kenteken in te voeren op een site voor kentekencheck, zoals RDW, Autoweek of Finnik bijv.)

Heb ik ook bekeken, waar ik hem heb op gepakt, heb ik ook na gekeken, geen beschadiging zichtbaar, ik heb hem de eerste keer wel vlotjes neer gezet met de krik... ma zou deze dan geen storing geven dan moest het aan crashsensor liggen?
Voor het uitlezen heb ik idd een universele tool gebruikt met de laptop, waar je alles apart mee kan uitlezen.
Ik had wel een hoop meldingen, maar geen permanente storingen, deze waren ook veroorzaakt door al hetgeen ik heb geprobeerd. Na het wissen bleven deze gewoon weg. Starttoerental was boven de 250 tr/ min. Ik heb ook de uitlaat los gemaakt om de kat te checken of deze er niet verdraaid of stuk uit zag, deze was schoon en ongeschonden... zucht
Weer ok... wel een benzinegeur tijdens starten, dus brandstof krijgt ie.

Motorcode is: AZQ????
Exacte code moet ik nog zoeken.
 
Ja oké maar tot waar ?
JE mag zeggen dat je pomp het doet !!
Maar komt het ook werkelijk aan onder de motorkap .?

Er zit een nippel op het einde v d brandstofrail, als ik die in druk spuit de brandstof er uit.
Ik heb de bougies er ook nog eens uit gehaald na het loshalen v d uitlaat en toen waren ze allemaal nat. Droog gestookt, terug gemonteerd, nog steeds hetzelfde... niet starten. Wat ik vooral het vreemdste vind is dat ie precies geen lucht aanzuigt tijdens het starten wat vlgs mij wil zeggen dat er ergens iets niet klopt met kleptiming.
Wat op zich wel raar is door de goede compressiemeting.
 

Cordoba

Forumguru
AZQ is een 1.2 3-cilinder met 65 pk, klopt dat met de auto van je schoonmoeder?

Ik vraag me af of er iets fout zit in het inlaatstuk. Ik neem aan dat bij het AZQ-blok ook de hele afdekkap eraf moet om bij het luchtfilter te komen. Kan het zijn dat dit kap er niet goed op zit, of het luchtfilter niet goed zit?
 

Arjann

Forumguru
Als de timing niet goed zou zijn heb je volgens mij een storing in de trend van "krukas/nokkenas verkeerde inbouwcombinatie" o.i.d. Ik vind het wel apart dat je een gele vonk waarneemt ipv een goede blauwe vonk :pieker:
 

Ronnie

Forumguru
Kan me niet voorstellen dat de kleptiming verloopt (notabene met ketting) door een auto op te krikken.....
Benzine krijgt ie, (neem aan dat de benz.lucht uit de uitlaat komt), ontsteking ook(je schreef dat de motor wilde/probeerde aan te slaan).
Ik zou het dan eerder in de bekabeling van de krukaspositiesensor of nokkenaspositiesensor zoeken,
want het is duidelijk dat de timing "de weg kwijt" is.
Misschien een stekkertje of zoiets onder de auto losgetrokken?
Storingen kunnen wellicht niet opgeslagen worden omdat de motor nog niet gelopen heeft........
 
Controleer de zekeringenkast op de accu maar eens, die willen wel eens storing geven moertjes los etc.
Of de steekzekeringen onder een zwart kapje ook onder de accu. Succes
 
AZQ is een 1.2 3-cilinder met 65 pk, klopt dat met de auto van je schoonmoeder?

Ik vraag me af of er iets fout zit in het inlaatstuk. Ik neem aan dat bij het AZQ-blok ook de hele afdekkap eraf moet om bij het luchtfilter te komen. Kan het zijn dat dit kap er niet goed op zit, of het luchtfilter niet goed zit?
AZQ is een 1.2 3-cilinder met 65 pk, klopt dat met de auto van je schoonmoeder?

Ik vraag me af of er iets fout zit in het inlaatstuk. Ik neem aan dat bij het AZQ-blok ook de hele afdekkap eraf moet om bij het luchtfilter te komen. Kan het zijn dat dit kap er niet goed op zit, of het luchtfilter niet goed zit?


Het is idd een 3 cil. Met 65 pk.
Met kap en alle slangetjes aangesloten nog eens geprobeerd, niks, filter is ok
Zonder kap ook niks...
 

peterhuppertz

Forumguru
... de zekeringkast... ik weet het niet.

De bougies zijn nat, dus er is brandstof.
De bougies vonken, dus er is een vonk.
Als de timing klopt, is er geen enkele reden dat het ding niet zou starten. Ik mag aannemen dat, als het een sleutelprobleem is, er geen brandstof en/of vonk zou zijn?

Ik sluit me aan bij @Ronnie.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je meetwaarde blokken moet gaan checken, of de auto uitlezen met VAG-specifieke apparatuur (zodat je geen foutcodes kan missen). Voor meetwaardeblokken, om te checken of de auto wel ziet of er lucht aangezogen wordt en dergelijke heb je geavanceerde apparatuur nodig en geen simpele foutcodelezer. Ik kan je dus daarmee niet helpen, ik kan je alleen verwijzen naar de site van Gerrit Speek, waar niet alleen foutcodes beschreven staan, maar ook met de specifieke zaken die je dan bij VW/Audi/Seat/Skoda moet oplossen en eventueel per model/motorcode als daar verschil in zit.

Ik denk dat we allemaal een beetje op hetzelfde spoor zitten, met vooral wat accent verschillen. Mijn idee is ook stekker/kabel van een sensor, aan de andere kant is het checken van de zekeringen redelijk eenvoudig. (zowel die onder de motorkap op de accu, als die in de zijkant van het dashboard). Andere optie: geen foutcode omdat de ECU geen spanning (of geen massa) krijgt?
 
Ik denk dat je meetwaarde blokken moet gaan checken, of de auto uitlezen met VAG-specifieke apparatuur (zodat je geen foutcodes kan missen). Voor meetwaardeblokken, om te checken of de auto wel ziet of er lucht aangezogen wordt en dergelijke heb je geavanceerde apparatuur nodig en geen simpele foutcodelezer. Ik kan je dus daarmee niet helpen, ik kan je alleen verwijzen naar de site van Gerrit Speek, waar niet alleen foutcodes beschreven staan, maar ook met de specifieke zaken die je dan bij VW/Audi/Seat/Skoda moet oplossen en eventueel per model/motorcode als daar verschil in zit.

Ik denk dat we allemaal een beetje op hetzelfde spoor zitten, met vooral wat accent verschillen. Mijn idee is ook stekker/kabel van een sensor, aan de andere kant is het checken van de zekeringen redelijk eenvoudig. (zowel die onder de motorkap op de accu, als die in de zijkant van het dashboard). Andere optie: geen foutcode omdat de ECU geen spanning (of geen massa) krijgt?

Dat zou idd kunnen, kga van de week nog verder zoeken... als ik het gevonden krijg laat ik het sowieso weten... alvast bedankt voor jullie reacties
 

Cordoba

Forumguru
@Martin fontenelle nog een tip voor de achterste rubbers van de draagarmen: de originele rubbers gaan niet zo lang mee, ook al zijn die ondertussen wel verbeterd. Ik en meer mensen met mij, hebben gekozen om de originele rubbers te vervangen door die van de Ibiza cupra-D: daar zijn de holtes opgevuld met een zachter rubber, waardoor de auto strakker stuurt en het rubber ook langer meegaat, omdat de opvulling een deel van de krachten opvangt.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Mogelijk de luchtaansluiting vanaf luchtfilter aan het gasklephuis loshalen en kijken of de gasklep reageert/ beweegt met gasgeven. Stel dat die klep niet beweegt omdat de stelmotor of terugkoppeling niet goed werkt. Of de regelweerstand of de bekabeling van het gaspedaal die niet goed is. Dan verzuipt de motor en/of wil ook niet aan slaan. Interessant topic trouwens. Helaas...
@Cordoba: Weet je toevallig het typenummer van die Cuprarubbers of is dit maar 1 soort. Er zijn nogal wat verschillende rubbers lijkt het wel. Dank!!
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de nummers van die rubbers niet zo paraat, ik zal hemelvaartsdag of het weekend even kijken of ik ze terug kan vinden. Ik had ook foto's van de verschillende rubbers, maar die laptop is een paar jaar terug gecrashed, dus ik moet kijken of ik daar nog de backup van kan vinden.
 
Mogelijk de luchtaansluiting vanaf luchtfilter aan het gasklephuis loshalen en kijken of de gasklep reageert/ beweegt met gasgeven. Stel dat die klep niet beweegt omdat de stelmotor of terugkoppeling niet goed werkt. Of de regelweerstand of de bekabeling van het gaspedaal die niet goed is. Dan verzuipt de motor en/of wil ook niet aan slaan. Interessant topic trouwens. Helaas...
@Cordoba: Weet je toevallig het typenummer van die Cuprarubbers of is dit maar 1 soort. Er zijn nogal wat verschillende rubbers lijkt het wel. Dank!!

Helaas, de gasklep gaat open met contact op. Vanaf dat je start gaat ze terug toe met gaspedaal ingedrukt.
Ik hoop/vermoed iets elektrisch... heb er nog niet verder aan kunnen doen. Bekabeling en zek. Boven accu zijn ook goed... kga de zekeringen links in het dash nog een 2de keer na kijken.
 
Bovenaan Onderaan