Tankklep niet te openen

Eltjo

Forumguru
Ook met eerste teflonspray en daarna een beetje siliconevet het palletje gesmeerd zo'n 1,5 week terug; werkte toen goed. Echter bij de eerste keer tanken een paar dagen terug werkte het al niet meer... Weer dus extra ontgrendelen...
Super!!! uhum...
 

Jewepe

Forumguru
@eltjo2 zie mijn eerdere post:

"Heb dit twee weken geleden ook gehad. Wilde het risico niet nemen dat het weer gebeurde op de péage naar onze vakantiebestemming en heb meteen het motortje laten vervangen. Kosten wel helemaal € 73,- inclusief de BTW"

Volgens anderen is het smeren met siliconenspray de betere aanpak. Je hebt nu de ervaring.
 

Bakkertje

Forumguru
En daar stond ik dan langs de A12 bij het tankstation met een bijna lege tank.. Klep ging dus helemaal niet meer open, ook niet met het eerder vermelde foefje.
Dus Volkswagen mobiliteit gebeld, op hun advies naar de dichtstbijzijnde dealer gereden (was nog 19 km verder). Dus met een fluweelen voetje en met geknepen billen naar de dealer en daar zit ik nu te wachten tot m'n auto gefixt is..

zucht.. 111972 km ervaring, auto van 40.000 euro
 

eriktv

Forumguru
En een onderdeel van drie tientjes toch? Ik snap dat er heel veel onderdelen op een auto zitten, die elk zo goedkoop mogelijk moeten zijn, maar stel dat ze voor €35 nou net even zo’n ongemak voorkomen voor 80% van de klanten :arghh:. Of bij reparatie je de keuze geven of je er een origineel of verbeterd exemplaar op wilt hebben...

Ik heb een paar maanden terug mijn mechanisme echt heel uitgebreid gesmeerd (lees: 20 minuten lang open-dicht-open-dicht klikken en voortdurend smeren) en sindsdien doet hij het prima.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Inmiddels weer onderweg en op m'n werk. Het slot moet vervangen worden, maar er is ook een probleem met het scharnier van de tankklep daar zit enorm veel speling op.
Mogelijk dat de klep daarom ook telkens scheef in het slot drukt.

Wat wel grappig was is dat de monteur mij uit ging leggen hoe het trucje werkt om de klep alsnog open te krijgen. :deuk:
Overigens wel erg netjes geholpen daar, je komt toch maar even binnen vallen en ze hebben meteen de software van de handrem geupdate, daar stond een terugroep actie voor open.

Maar goed, de klep is weer open en ik kon weer tanken, er ging gewoon 58 liter in :wavecry:
 

Eltjo

Forumguru
Ach, dan kan ik nog 2 x 20 km rijden. Ja, plus de inhoud van wat er meer in kan dan 60 l zoals de leiding x 20 km.
Maar bedankt voor de waarschuwing aan iedereen.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Wou tanken, klepje komt er nog uit, maar opent niet volledig, ik hoor de motor draaien bij ontgrendelen en vergrendelen, maar helaas het ding wilt niet meer helemaal uitklappen. Iemand een idee?

20210531_133153_copy_1512x2016.jpg 20210531_133148_copy_1512x2016.jpg
 

JeSko

Forumguru
20210531_133153_copy_1512x2016.jpg Het zwarte pinnetje dat in de witte opening klikt op de foto, wilt de klep niet loslaten zo lijkt het...

Screenshot_20210531-135825_Samsung Internet.jpg

Dit dus, gevonden op het forum.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Met een interieur tool heb ik de tankklep open gekregen, meteen gaan tanken dus, ze sluit nu weer netjes en ontgrendeld perfect, maar ze vergrendeld niet langer, blijkbaar toch iets in het motortje, dat trouwens wel rondgaat, maar geen invloed meer heeft op het mechanisme, dus kan terug gewoon tanken en dergelijke, maar kan de tankklep niet meer vergrendelen.
 

Eltjo

Forumguru
Ideaal. Vooral niet verder vertellen, want dan gaat ze bij jou tanken.
Bij gaat het al jaren prima door het klepje licht in te drukken wanneer ik met de ab de auto ontgrendel.

Of het onderdeel vervangen,
Overigens staat al die tijd ook het onderdeel bij mij in het AliExpress verlanglijstje. Is ongeveer € 9 + verzendkosten.
Misschien toch voor de BTW toevoeging bestellen dan?

Of het onklaar maken door het verwijderen van een tandwieltje zodat het werkt zoals bij @JeSko .
 

JeSko

Forumguru
Ja daar benek dus wel bang voor @eltjo2 , maar wie gaat er aan tankklepjes tassen... ?( Vlaams voor voelen ), maar is dus zelf op te lossen?
 

Eltjo

Forumguru
Eitje !
Torx schroef onder je pinnetje eruit draaien en dan kan de klep en rubber om dop eruit.
Dan hangt de boel nog aan een draadje. Bij de stekker van de draad kom je niet makkelijk bij een station, dus de draadjes knip je een voor een door en verbind je met met de nieuwe dmv solderen en krimpkousje, een doorverbind Amp-je, of strippen aan elkaar draaien en goed aftapen.

Of is het sommigen toch een ommeletje? - Iets lastiger dus.

Zie meer topics over dit onderwerp.

P.s.: bedankt voor de bijspijkercursus. Tassen kende ik als Vlaams alleen als meervoud van tas .... koffie.
 

Eltjo

Forumguru
Vorige week Ali versie gemonteerd met klootzak Ampjes en die nog afgetaped.
Eerst het schroefje eruit en dan kan je het deel met klep er uit halen/draaien met een scharnierende beweging aan de rechter zijde.

Gebruikte gereedschap; Torx bitje, striptang en krimptang.

Werkt nu weer zoals het hoort. Wel zo fijn voor de vakantie.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan