Tankklep niet te openen

Hallo,

Een tijd geleden wil ik gaan tanken krijg ik mijn tankklep niet open, heb al vanalles geprobeerd zoals wat wd40 achter de klep te spuiten, meerdere malen openen/vergrendelen, drukken, duwen, "kloppen"

Nu heb ik de bekleding weggenomen in de koffer en het stuursignaal uitgemeteb, die is aanwezig, dus dan 12v op het slot gezet en meerdere malen de polariteiten omdraaien maar er gebeurt helemaal niets..

Iemand een oplossing?

Superb 2 bwj 2009
 

bobbl

Forumguru
Normaal gesproken auto vergrendelen, dan de tankklep indrukken zodat de vergrendeling van de tankklep vrij komt en dan de auto ontgrendelen.
Hierna natuurlijk het palletje ff met siliconen smeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

s-line

Forumguru
Nou gelukkig maar dat ze bij de S2 niet de ijskrabber achter de benzine klep hebben geplaatst. Dan heb je in de winter toch een probleem!:deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
de truuc die bij mij werkte was om de klep in te drukken (deze blijft dan hangen), dan nog een keer op ontgrendelen drukken op de afstandsbediening en dan nog een keer op de klep drukken. Dan sprong die bij mij gewoon open alsnog. Later kwam ik erachter dat dit inderdaad een bekende kwaal is en eenvoudig op te lossen met wat siliconenspray..
 
Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
Heb dit twee weken geleden ook gehad. Wilde het risico niet nemen dat het weer gebeurde op de péage naar onze vakantiebestemming en heb meteen het motortje laten vervangen. Kosten wel helemaal € 73,- inclusief de BTW. Daar ga je toch niet voor liggen amateuren met een spuitbus WD40?
 

Bakkertje

Forumguru
@Jewepe als iets niet meer soepel loopt door het ontbreken van de juiste smering, dan ga je het toch niet vervangen?
Een beetje siliconen spray en het is voor elkaar.. (geen wd40 .. ;))
 

Jewepe

Forumguru
Je diagnose dat het ontbreken van smeermiddel de oorzaak is deel ik niet en vind ik wat voorbarig. Ik denk dat bij vitale en/of belangrijke slijtagedelen het motto geldt "voorkomen is beter dan genezen". Ik beschouw het als preventief onderhoud. Dan vervang je soms ook delen die (nog) niet kapot zijn. Maar die een hoop ellende èn extra kosten kunnen voorkomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou een elektromotortje waarmee de sluitpin wordt bewogen nog niet meteen tot 'slijtageonderdeel' benoemen. Dat hoort in principe een autoleven mee te gaan, net als de ruitenwissermotor (die laat ik ook niet periodiek preventief vervangen).

Als het motortje op enig moment zijn taak niet meer soepel aan lijkt te kunnen, dan moet dat een oorzaak hebben: teveel weerstand op de sluitpin of in de bowdenkabel. Dan zou ik dus eerst dáár iets aan doen, bv. met geëigende middelen zorgen dat e.e.a. soepel gangbaar blijft.
En dàt zou ik dan weer niet als 'amateuren' classificeren - eerder als preventief onderhoud... :pardon:
 

Bakkertje

Forumguru
Laten we het erop houden dat er 2 methoden zijn om het op te lossen :jaja:
Mijn S2 was destijds nog geen 4 jaar oud en een dergelijk onderdeel iedere 4 jaar vervangen lijkt me toch ook weer niet de bedoeling.
 
Maar is er een oplossing of moet ik mijn tankklep gaan slopen?
Er is geen enkele manier om deze open te krijgen dus ben ik bijna verplicht om naar de dealer te gaan.

En zoals ik hierboven lees is preventief onderhoud natuurlijk heel belangrijk maar dit is gewoon rommel, zo een slot moet gemakkelijk 15 jaar meegaan want het stelt ook niets voor en dat ze bij vag dan niet eens een noodontgrendeling inbouwen met een klepje in de koffer ofzo, dan heb ik nog liever een tankdop met een sleutel en klepje die je altijd kan openen.
 

eriktv

Forumguru
De simpelste en vrijwel altijd werkende oplossing is door Bobbl en Bakkertje hierboven gegeven, voor permanentere oplossingen heb ik een link naar een topic gepost waarin uitgebreide beschrijvingen staan.

Werkt het genoemde trucje niet? Ik doe dit al een jaar zo en denk er eigenlijk niet eens meer bij na :)
 

Jewepe

Forumguru
Laten we het erop houden dat mijn besluit werd ingegeven door risicomijdend gedrag en er dus sprake was van "(car)management by poep in de broek". Ik ben overigens wel zonder problemen in Frankrijk aangeland en geniet elke dag van een fantastisch comfortabele Superb. En ik heb ook al een keer getankt zonder "klepjesprobleem" :-). Hoeveel plezier kan je hebben voor € 73,-?
 

Eltjo

Forumguru
Bekend probleem dat ik na 2 jaar na de aankoop bij 185 dkm ook ervaar. Handig dat ik nu dit tegenkom en niet naar mijn sleutels hoeft te grijpen voor nogmaals ontgrendelen als het klepje niet opengaat. Ik had er verder nog niet zo bij nagedacht en vond het ook niet zo'n punt. Ik ga nu wel even met teflon of silicone spuiten.
 

eriktv

Forumguru
Ik ben gisteren ook met siliconespray in de weer geweest, van een 1/10 werkt het na heel vaak sprayen en continu het palletje in- en uitklikken nu 9/10 keer. De smering moet echt diep in het mechanisme doordringen merkte ik, niet opgeven dus!

Pas overigens op met siliconespray op je lak, dit is troep voor waxlagen etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Om nog maar even op deze terug te komen. De ontgrendeling van de tankklep van mijn Passat begint ook al kuren te vertonen. 107 dkm jong is ie..
Over 13dkm mag ie weer naar de dealer, ik zal ze vragen om de boel te smeren ...
 
Bovenaan Onderaan