Superb Sportline 280 4x4 van Colin

Coled

Senior Member
Goedemorgen!

Zojuist voorgesteld in het daarvoor bestemde topic maar ik praat eigenlijk liever over auto's

Ik zal in het kort mijn auto verleden beschrijven. (Zal later proberen wat plaatjes toe te voegen)

Begonnen met een Opel Corsa B uit 2000.
1.4 met 90 pk, was cosmetisch aardig aangepast maar geen snelheidsmonster.

Intussen getrouwd en er moest na 2.5 jaar toch een wat serieuzere auto komen.
Dit werd een Checrolet Cruze van 2009 met een 1.8 140pk motor.
Dit model is vrij onbekend in NL maar onderhuids is dit hetzelfde platform als een Opel Astra J.

Na ruim 3 jaar in de Chevy te hebben gereden moest mijn droomauto worden aangeschaft.
Een Opel Insignia OPCline met een 2 liter turbo en 4x4.
Helaas mijn grootste misser ooit en hier heb ik een jaar in gereden, ik liep er letterlijk op leeg..

Intussen was kind #2 op komst en werd er meer naar het praktische gekeken van een auto.
Een Seat Exeo moest het worden en ik kon deze bijna 1op1 inruilen met de Insignia.
De Exeo (die afgelopen zaterdag pas van eigenaar is veranderd) heb ik 6.5 jaar gereden en ik was enorm tevreden over deze auto.
Het was een 1.8TSI welke gekieteld was naar 240pk en 360nm, leuk speelgoed.

Maar dan nu...

Kind #3 diende zich aan en er zijn geloof ik best wat Seat rijders hier, die weten dat de Exeo ( wat eigenlijk gewoon een A4 is) helaas heel krap is op de achterbank.
Als we met z'n 5en op pad gingen moest mijn stoel al 2 standjes naar voren, en dan was het nog niet vet op de achterbank.

Mijn liefde voor auto's ligt ver boven gemiddeld en met name auto's die je niet op elke hoek van de straat ziet trekken mijn aandacht.
Zo ging mijn gedachte uit naar een Octavia vRS. Dit zou al een flinke stap zijn t.o.v de Exeo.
Tijdens mijn zoektocht naar een vRS kwam ik zomaar een Superb L&K tegen met een 2.0TSI met 220pk, deze had gelijk mijn aandacht.
Ik was helemaal niet op de hoogte van deze dikke uitvoering!
De maanden erna heb ik mij goed verdiept in de Superb en al snel bleek dat het nog dikker kon met de 2.0TSI 280pk 4x4.
Deze moest het worden!
In Nederland zijn deze zo goed als niet te vinden, binnen mijn budget tenminste.
Er werd over de grens gekeken en na een aantal weken was het raak.
Ik heb via een autobedrijf het import/aankoop gedeelte geregeld maar de auto is zelf rechtstreeks gekocht.
Sinds vrijdag is hij in bezit en het is echt een dijk van een wagen, en die ruimte, daar zijn veel mensen jaloers op!


Dit was het even voor nu, zal zeker af en toe wat posten hier..
 

Bijlagen

  • 20230729_093817.jpg
    20230729_093817.jpg
    351,3 KB · Weergaven: 174

leon-cupra

Forumguru
Mooie bak (meer foto’s zijn altijd welkom)!!

Was toen ik mijn Octavia RS had mijn ideale wagen maar toen helaas niet budgettair niet haalbaar.
De bijna perfecte wagen voor een liefhebber/papa: machtig ruim, veel vermogen (met nog veel potentieel: stage 1 geraak je al gemakkelijk aan 320pk), enorm veel tractie, met een schroefsetje eronder strak weggedrag , …
 

Coled

Senior Member
Thanks allen!

Er staan genoeg 'te doen' dingen op het lijstje maar er moet eerst weer eens gespaard worden (en mijn vrouw tevreden houden) voordat er echte grote dingen gaan gebeuren.

Afgelopen zaterdag heb ik al wel wat ledjes geplaatst, zie foto's
En zojuist nog het siliconen zakje uit de koelvloeistof tank gevist, was best een spannend klusje maar het is goed gegaan!
 

Bijlagen

  • 20230729_143452.jpg
    20230729_143452.jpg
    365,1 KB · Weergaven: 118
  • 20230729_222952.jpg
    20230729_222952.jpg
    487,1 KB · Weergaven: 93
  • 20230729_223009.jpg
    20230729_223009.jpg
    124,4 KB · Weergaven: 119
  • 20230801_204551.jpg
    20230801_204551.jpg
    420,8 KB · Weergaven: 117

Coled

Senior Member
Waarom niet mooi laten zitten, hier zullen ze bij de fabriek toch wel goed over nagedacht hebben?
Dat zou je denken. Bij onze Engelse vrienden hebben er al een paar flinke motorschade opgelopen omdat de silicone uit het zakje was gelopen en de kanalen gaat verstoppen.
De enige functie die het heeft is om het vriespunt verder te verlagen, met die winters hier in Nederland durf ik het wel aan haha.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
 

Tees

Donateur
Ik vraag me af of dat het enige is. Die siliconen absorberen water, dat zorgt er idd voor dat het vriespunt laag blijft (!), maar of dat de hoofdreden is? T wordt als ik me goed herinner ook alleen toegepast in de zwaarste motorisaties, dat zal toch ook een reden hebben.
 

hemi24

Forumguru
Heeft inderdaad weinig met winterse temperaturen van doen, maar meer om de kwaliteit van de koelvloeistof beter op peil te houden en daarmee dichtslibben door corrosie te voorkomen.

:koffie:
 

Coled

Senior Member
Ik heb er een beter gevoel bij als het zakje er niet in zit. Ik las een verhaal van een Engelsman die aan een nieuw blok toe was omdat zijn motor te heet was geworden en de motor of een deel ervan gescheurd was. Uit nader onderzoek bleek dat het silicone zakje gescheurd was en het koelvloeistof niet meer zijn werk kon doen.
Ik begrijp dat ze het er niet voor niets in gedaan hebben en ik zal het zelf extra in de gaten gaan houden!
 

LT83

Forumguru
Gefeliciteerd, echt een mooie auto. De ruimte in de superb is ongekend. Ik spreek uit ervaring, ideaal met 3 kinderen
 

Kanerr

Forumguru
Als je iedere 3 a 4 jaar je kvs vervangt lijkt me een zakje ook overbodig :)

Welkom, erg mooie uitvoering!
 

ertromp

Forumguru
Zou ik zeker zsm verwijderen die silicaat zak.
Is al eerder post over geweest:
 

Coled

Senior Member
Ja daar wordt je natuurlijk niet vrolijk van. Zoals hierboven beschreven ga ik ook de onderhoudsinterval vervroegen en dan zal t wel goed komme!

Voor de geïnteresseerden, ik heb zojuist mijn insta aangepast, als je wilt kun je me daar ook vinden! @superb_colin
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SuperBeeb

Forumguru
Welkom en gefeliciteerd!
Lekker, dat Golf R 'light' blok.
Wordt zuiniger naarmate je harder rijdt :DDinsdag naar Beieren gereden, 1:12.5
Hele stukken 160+ (met enkele uitschieters), maar ook regelmatig 60 (Baustelle of stortbui).
Als ik in NL gewoon rijd, is t 1:13.
En zo'n echoput achterin is ideaal voor de vakantie.
Veel rijplezier!
 
Bovenaan Onderaan