Superb... of toch een Octavia?!

brepus13

Forumguru
hallo Octavia rijders, voor sommigen van jullie wellicht een herkenbaar dillema? Een O3 of een S2 FL?!?

Ik zoek een auto met genoeg beenruimte voor kinderen en kinderstoeltjes achterin. Een 1.6tdi. Veel opties!!

Rationeel gezien is de Octavia de slimmere keuze... mrb, verzekering en verbruik zijn allemaal beter voor een 1.6tdi Octavia. Ook het vermogen zal fijner te gebruiken zijn in de 200kg lichtere Octavia.

Qua ruimte achterin (en voorin) wint de superb duidelijk. De kofferbak is ook voor de superb maar scheelt niet zo gek veel.

Wel belangrijk zijn de opties! Een must is een elektrisch verstelbare stoel en xenon. Deze combi vind je bijna niet in de Octavia helaas. Tenminste niet in de prijsklasse waarin ik zocht. Verder zaken als Stoelverwarming en trekhaak zijn ook gewenst. ( al kan de trekhaak ook achteraf nog ). In het aanbod vwb opties wint de superb ook.

Nadeel O3 is dan weer dat ze bijna allemaal greenline zijn en dus maar 1000kg mogen trekken. Nu hebben we een vouwwagen die er prima achter kan maar toch....

Superb zie je minder vaak?
Superb is beter afgewerkt?


Wie heeft er zinnige argumenten voor me? :-)

Met name ervaring Vwb ruimte op de achterbank en kofferbak zijn welkom.
 

Rallye

Forumguru
Je keuze hangt natuurlijk erg van je persoonlijke situatie af. Hoe groot ben je zelf, hoe groot zijn de “achterbankers”. Ik kan uitstekend zitten in de Octavia (1.80, wellicht iets breder dan gemiddeld). Achterin hebben de kids (14 en 10) het ook goed. In het recente verleden met een kinderstoeltje (neemt veel ruimte in) ook. Voor mij was een Superb dus nooit nodig.

Een Superb II is inmiddels ook wel een beetje ouderwets, zeker op het gebied van navigatie. Ook is de Superb vrij zwaar, wat de prestaties van de 1.6 niet ten goede komt. De Octavia staat op een veel moderner platform en is lichter. Omdat hij minder groot is, is de Octavia ook wat handzamer.

Mocht je wat meer willen trekken dan een gewone Greenline aan kan, dan zou import een optie kunnen zijn. In het buitenland zijn veel meer normale versies van de Octavia en de Sueprb verkocht, bijvoorbeeld ook 2.0 TDI’s.
 

casejunky

Forumguru
Als ex Bora rijder kan ik je vertellen dat die net zo groot is als een O3 of een golf 6 variant(kennis van mij).

Ik erger me altijd dood als ik in die golf of bora mensen achterin moest meenemen. Alleen al om de been ruimte en de ruimere keus in opties zou ik al naar een superb kijken.
 

dvdlely

Forumguru
Mijn O3 combi heeft zeeën van ruimte. Mijn kinderen verzuipen bijna achterin. Persoonlijk zie ik het nut niet van de enorme ruimte achterin bij een Superb. Tenzij je vaak volwassen achterin hebt, maar zelfs die passen bij mij prima achterin. Heb vaak volwassenen achterin van ca. 1.85m en die hebben dan nog 10cm of meer over. Ik zelf ben 1.82.

Elektrische stoelen heeft een O3 toch wel? Xenon zit op elke business uitvoering dacht ik.

Het is dat ik nu een totaal andere auto heb besteld, maar als ik nu weer zou moeten kiezen tussen deze twee zal ik toch weer een Octavia nemen.. maar dat blijft een persoonlijke keuze.. kan me voorstellen dat de Superb rijders exact hetzelfde zullen zeggen :pardon:
 

Rallye

Forumguru
@casejunky Volgens mij staat de Octavia III op een lange versie van het MQB-platform. De wielbasis (en dus de ruimte op de achterbank) is daarom groter dan bij de Golf.

In de tijd van de Bora (Golf IV, Octavia I) kon VAG nog niet zo variëren met de platforms. De verschillen in ruimte achterin waren toen dus minder groot.
 

dvdlely

Forumguru
@casejunky Volgens mij staat de Octavia III op een lange versie van het MQB-platform. De wielbasis (en dus de ruimte op de achterbank) is daarom groter dan bij de Golf.

In de tijd van de Bora (Golf IV, Octavia I) kon VAG nog niet zo variëren met de platforms. De verschillen in ruimte achterin waren toen dus minder groot.

Klopt
 

BartjeB

Senior Member
Inmiddels 3 jaar op vakantie geweest met 4 volwassenen in de O3 en met volledige bepakking+tas achterin geen enkele klachten. ruimte is voldoende, al is het maar wat je gewend bent natuurlijk. Gereden KM op vakantie +- 4000. Ik heb de mijne nu iets verlaagd wat hem wat stugger maakt wat ik persoonlijk erg prettig vind. 2 octavia's geleden had ik de 1.6 greenline die erg slapjes geveerd was achterin. Dit regelmatig als onprettig ervaren. Nu, ook origineel, stukken beter.
 

Smarron

Actief lid
Ik stond een beetje voor dezelfde keuze. Ik heb een O3 gehad en het zou logischerwijs weer een O3 worden, want ik heb echt schik gehad van deze auto. Echter ben ik nog steeds niet te spreken over de facelift.

Nu had ik ook de keuze om voor de SuperB te gaan. Deze is uiteraard duurder, maar het design sprak mij vele malen meer aan dan de O3FL.

Keuze tussen:

- O3FL Combi Style Business 2.0TDI DSG
- S3 Combi Style Business 1.6TDI DSG

Daarnaast heeft de Style Business van de S3 inderdaad elektrische stoelen, een verwarmbare voorruit en een elektrische achterklep (Wij mogen naast de uitvoering helaas geen losse opties meer selecteren). De O3 daarentegen heeft LED-koplampen (maar niks mis met xenon op de S3, heb ik ook gehad op de O3).
Uiteindelijk hebben de extra opties, maar vooral het design mij overtuigd (complete voorkant en achterlichten) van de S3 en ben ik daar voor gegaan. Niet de ruimte, want die vond ik in de O3 al prima! En het is gewoon een andere auto. Van binnen is de O3FL hetzelfde gebleven, alleen infotainment was ge-upgrade, maar die zit ook in de S3.

Uiteindelijk is het de S3 Combi Style Business 2.0TDI hand geworden, want er was een stop op alle 1.6TDI motoren. Dan maar geen DSG, ingeruild voor 30pk extra. :-)
 

dvdlely

Forumguru
Ik stond een beetje voor dezelfde keuze. Ik heb een O3 gehad en het zou logischerwijs weer een O3 worden, want ik heb echt schik gehad van deze auto. Echter ben ik nog steeds niet te spreken over de facelift.

Nu had ik ook de keuze om voor de SuperB te gaan. Deze is uiteraard duurder, maar het design sprak mij vele malen meer aan dan de O3FL.

Keuze tussen:

- O3FL Combi Style Business 2.0TDI DSG
- S3 Combi Style Business 1.6TDI DSG

Daarnaast heeft de Style Business van de S3 inderdaad elektrische stoelen, een verwarmbare voorruit en een elektrische achterklep (Wij mogen naast de uitvoering helaas geen losse opties meer selecteren). De O3 daarentegen heeft LED-koplampen (maar niks mis met xenon op de S3, heb ik ook gehad op de O3).
Uiteindelijk hebben de extra opties, maar vooral het design mij overtuigd (complete voorkant en achterlichten) van de S3 en ben ik daar voor gegaan. Niet de ruimte, want die vond ik in de O3 al prima! En het is gewoon een andere auto. Van binnen is de O3FL hetzelfde gebleven, alleen infotainment was ge-upgrade, maar die zit ook in de S3.

Uiteindelijk is het de S3 Combi Style Business 2.0TDI hand geworden, want er was een stop op alle 1.6TDI motoren. Dan maar geen DSG, ingeruild voor 30pk extra. :-)

Hij wilt kiezen tussen een O3 (dus vòòr de FL) of een S2 FL. Ik dacht ook eerst een S3, maar daardoor is de vergelijking iets anders
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Nog een kleine tip. Een Superb en kinderstoel (er vanuitgaande dat dit niet alleen een verhoging is) kun je nooit bij je kind komen in de Superb!
Wij zijn van een S2C naar een O3C gegaan. En het enige verschil is dat we nu normaal bij onze dochter(bijna 2) kunnen in haar stoel en niet eerst de stoel in de achterste stand, leuning achterover en dan er net bij kunnen.
En de volwassen passagiers hebben minder ruimte, maar tot 1,90 hebben ze geen klagen of hoeven ze niet dubbel gevouwen te zitten.
Tevens stop ik hetzelfde in de kofferbak van de O3C dan in de S2C, dus dat is ook geen hoofdbreken.
 

brepus13

Forumguru
Wauw, dat zijn een hoop reacties al! De nieuwe chip komt sowieso wel, ook op een O3... doe dit al jaren bij mijn auto’s en dat bevalt prima.

Helaas vallen de O3 FL en S3 buiten schot. Die zijn qua aanschaf wat mij betreft toch te duur. Ik vind ze wel erg mooi maar heb het er niet voor over.

Een Octavia met elektrische stoelen zie je niet zo veel. Wellicht komt het door de combinatie met andere opties die ik ook wil hebben.... heb er nu 2 of 3 gezien die leuk waren en met nette km stand. (Rond de 130k)

Vwb de beenruimte, ik vind het super irritant als ik mijn stoel
Naar voren moet zetten oid omdat er iemand achter moet, of als mijn dochter tegen de stoel aan schopt vanuit de kinderstoel :-)

Thnx voor de input zover, het maakt het allemaal nog lastiger eigenlijk
 

MaxN

Donateur
Hoevaak zit er iemand(volwassen) achter je? En moet die zich misschien niet een beetje aanpassen voor zover nodig? En we hebben het over luxe he! Ik sta nu toevallig op een camping in Frankrijk waar een gezin in een Kia Picanto is!

Dat trappen van je dochter kan ik wel weer bedenken dat dat vervelend is, maar in de O3 zit ruimte zat.

Onze buren hebben een 2015 Golf Variant GTD en daar wil ik niet graag achterin zitten. De O3 is al een stuk ruimer. Ik denk zelfs dat de rapid van mijn schoonouders ruimer is achterin.
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat ruimte betreft, ik ben een paar keer met 3 volwassenen (OK, geen hele grote) en 2 pubers op vakantie geweest met een O2. Comfortabel genoeg, voldoende bagageruimte, voldoende ruimte op de achterbank. Ik rij nu 2 weken in een O3, comfortabel is die ook wel. Beenruimte lijkt me ook geen probleem, maar dat zul je zelf eens moeten proberen. Electrische stoelen, die had ik in mijn O2 niet, nu wel. De reden was voor mij niet zo zeer de electrische verstelling, maar meer het feit dat ze wat extra verstelbaar zijn (en daar ben ik nu ook wel blij mee, hoewel de O2 ook niet beroerd zat).

Je stoel naar voren moeten zetten om iemand te laten uitstappen zal denk ik wel meevallen, maar als je dat schoppen vanuit de kinderstoel echt irritant vind, tjsa, daar ga je denk ik in een O3 wel wat last van hebben dan. Afwerking van de O3 (ik heb een FL, maar dat zal voor de PFL niet anders zijn) vind ik prima. Ik heb zelf ook lang getwijfeld, jong gebruikte Superb of Passat, of toch weer een nieuwe Octavia. Uiteindelijk bedacht dat de O2 groot, comfortabel en luxe genoeg was en dus wederom voor een Octavia gekozen (mede om redenen die voor een occasion niet spelen, zoals full-LED op de O3, de nieuwe 1.5TSI motor). Maar ja, jouw wensen en omstandigheden zullen zeker anders zijn ...
 

Duijzer

Donateur
Voor mij geeft de doorslag het rijgedrag. De Superb is een heel andere auto dan een Octavia. Zeker een S2 ten opzichte van een O3. Persoonlijk vind ik de Superb een fijne snelwegcruiser, maar op mindere wegen en bochten té comfortabel. Is natuurlijk wat aan te doen in de vorm van andere veren etc, maar we hebben het over standaard versies.

Tip: kijk binnen je budget eens over de grens. Daar is veel meer keus en de auto’s zijn vaak completer uitgerust.
 

brepus13

Forumguru
Het is vooral een luxe probleem, ik erken het meteen. Het is vooral dat ik een superb in mijn hoofd heb en dat ik nu af en toe twijfel.... qua aanschaf scheelt het ook nog wel iets en de Octavia is in alles verder voordeliger. Ik moet mijn huidige auto nog verkopen dus we zien wel. Ik heb nog even tijd om te zoeken in ieder geval!
 

Smarron

Actief lid
Hij wilt kiezen tussen een O3 (dus vòòr de FL) of een S2 FL. Ik dacht ook eerst een S3, maar daardoor is de vergelijking iets anders

Wauw, dat zijn een hoop reacties al! De nieuwe chip komt sowieso wel, ook op een O3... doe dit al jaren bij mijn auto’s en dat bevalt prima.

Helaas vallen de O3 FL en S3 buiten schot. Die zijn qua aanschaf wat mij betreft toch te duur. Ik vind ze wel erg mooi maar heb het er niet voor over.

Een Octavia met elektrische stoelen zie je niet zo veel. Wellicht komt het door de combinatie met andere opties die ik ook wil hebben.... heb er nu 2 of 3 gezien die leuk waren en met nette km stand. (Rond de 130k)

Vwb de beenruimte, ik vind het super irritant als ik mijn stoel
Naar voren moet zetten oid omdat er iemand achter moet, of als mijn dochter tegen de stoel aan schopt vanuit de kinderstoel :-)

Thnx voor de input zover, het maakt het allemaal nog lastiger eigenlijk

Ach sorry wat stom. Heel slecht gelezen.

Nou, aangezien ikzelf zo tevreden was op mijn O3, zou dat denk ik mijn keuze zijn. Heb slechts mini-ervaringen met de S2, maar die vond ik juist weer minder mooi dan de O3. Wel ook belachelijk groot.

In de O3 passen prima: 1 persoon voor van 2.02m en 1 persoon erachter van 1.96m. Heb 2 tennismaatjes van die lengte en die vonden de ruimte in de O3 echt verrassend groot.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou vooral gaan rijden met beide modellen en in verschillende motorisering
Mijn ervaring van O2 naar S2 is dat het toch echt op een ander afwerkingsniveau en daarmee ervaring zit.
In dit geval is het O3 vs S2FL.. de O3 staat op het MQB platform en heeft daarmee nieuwere systemen (navigatie enzo) als de ervaring gelijk is zou ik dan toch eerder neigen naar een O3 ..
 

B.Stuurder

Forumguru
Een Octavia met elektrische stoelen
Nee, tegenwoordig wordt vooral gewerkt met dodelijke injecties. ;)

Ik heb begrepen dat de S2 en de O3 qua ruimte ongeveer gelijk zijn. Inderdaad is er met 4 Nederlandse volwassenen (tussen 1.80 en 1.90 meter) goed te zitten in de O3. Ik heb in elk geval nog niet de behoefte gehad aan meer.
Waarom wil je elektrisch bedienbare stoelen? Wisselt de auto vaak van bestuurder? Ik heb destijds namelijk wel de EB stoelen overwogen omdat deze ook de zitting kunnen laten kantelen voor meer ondersteuning, maar heb uiteindelijk voor de sportstoelen gekozen, die perfect zitten wat mij betreft.

Qua opties, wellicht dat er in het ex-lease wagenpark behoorlijk uitgeruste O3 te vinden zijn? Xenon heb je al snel, een trekhaak kan altijd achteraf nog en verder zit alles er wel in als je Xenon hebt. (Style of Style Business uitvoering).
Ik heb alle opties en ik kan je vertellen dat er veel opties zijn, die ik achteraf niet zo nodig heb gehad. De Adaptive Cruise Control is wel handig en ik vind een panorama dak altijd heerlijk, maar verder is er niet veel dat ik zou missen, behalve de power die ik heb. Maar je bent op zoek naar een 1.6 tdi zie ik.

Misschien dat je meer geluk hebt met een 2.0 tdi, want de 1.6 tdi zijn in de lease vaak heel karig uitgerust, omdat de betreffende lease rijders hiermee aan de top van hun klasse zaten en toch een grotere auto wilden. Het budget bij de 2.0 liter rijders is dan vaak wat groter voor de opties en qua verbruik ontloopt het elkaar niet zo heel veel.

Met de S2 FL heb ik helemaal geen ervaring.
 

dvdlely

Forumguru
Misschien dat je meer geluk hebt met een 2.0 tdi, want de 1.6 tdi zijn in de lease vaak heel karig uitgerust, omdat de betreffende lease rijders hiermee aan de top van hun klasse zaten en toch een grotere auto wilden. Het budget bij de 2.0 liter rijders is dan vaak wat groter voor de opties en qua verbruik ontloopt het elkaar niet zo heel veel.

Met de S2 FL heb ik helemaal geen ervaring.

Maar als je gaat kopen en je neemt een 2.0tdi hoe zit het dan met het budget qua belasting en verzekering.. de 2.0 is waarschijnlijk weer een stuk zwaarder. Ik heb geen idee, maar kan me voorstellen dat dat ook nog een criterium is.
 
Bovenaan Onderaan