Superb iV: Problemen met virtual cockpit / entertainment system

EdK

Forumguru
Oke die wist ik niet !
Tsja vloegel was het toch makkelijker.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

joris79

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb sinds 3/2020 ook een superb iv sportline. ik rijd al bijna een jaar rond met een kompas in het dashboard, dus navigatie verschijnt niet in de virtuele cockpit. Wagen is al 4x in garage geweest voor software update, maar ze krijgen het niet in orde. Nu heb ik bericht gekregen van Skoda dat ze dit niet kunnen repareren, blijkbaar heeft deze versie een module (2) waarin deze cockpit niet correct draait. Als ze deze module moeten vervangen (naar module 3), kost dit minimaal 4000 Euro voor Skoda. Daarom hebben ze een commercieel voorstel gedaan om dit op te lossen. Dwz dat ik de komende jaren steeds met het kompas ga moeten rondrijden. Als iemand dezelfde problemen heeft met het type geleverd rond diezelfde periode, vrees ik dat dit niet opgelost gaat kunnen worden.
 

DieselTDi

Forumguru
Ehh daar hoef je toch niet akkoord mee te gaan, dan kost het skoda 4000 euro. Boeien. Jij hebt nu een product dat niet voldoet aan de koopovereenkomst
 

EdK

Forumguru
bericht gekregen van Skoda dat ze dit niet kunnen repareren, blijkbaar heeft deze versie een module (2) waarin deze cockpit niet correct draait. Als ze deze module moeten vervangen (naar module 3), kost dit minimaal 4000 Euro voor Skoda. Daarom hebben ze een commercieel voorstel gedaan om dit op te lossen.
Ehhh kunnen het niet repareren maar reparatie kost 4000 eurie
Maw kunnen het wel repareren....
En bedoel jij met Skoda in dit geval de importeur of echt Skoda.CZ ?

Maar goed als je akkoord zou gaan met een commercieel voorstel, wat mag ik me daar dan bij voorstellen?
En wat gaat de inruilwaarde worden zodra je deze gaat inleveren ?
Ben je dan je commercieel voorstel dan weer kwijt aan de dealer die niet zit te wachten op een wagen die gebreken heeft?

Wel je hebt nog een jaar garantie en zou alleen maar akkoord gaan met een werkend systeem.
En wat het hun kost is geheel niet boeiend voor jou.
Waarschijnlijk noemen ze ook de consumenten prijs en niet wat het hun aan materiaal en uren kost ( stuk lager)
Zou momenteel zeker niet kiezen voor het commercieel voorstel.....


Ojah en stel je nog even voor in de meet en greet...:koffie:
 

joris79

Nieuw lid
ja kunnen ze inderdaad nog repareren, maar voor 4000 euro gaan ze natuurlijk een ander voorstel doen. Is de importeur die hier mee komt en ze stellen 750 € voor (of onderhoud ter waarde van...). Dat is eigenlijk de kost van deze optie als je hem bestelt.
Dat gaat natuurlijk ook een invloed hebben op de inruilwaarde....moet er nog eens over nadenken wat ik ga doen. Ze willen eventueel de wagen ook terugnemen of inruilen, maar rijd er veel te graag mee en heb geen zin in al dat gedoe
 

Vinny

Forumguru
ik zou toch ook niet akkoord gaan met hun voorstel.
Het is wel al goed dat ze het gebrek toegeven.

Bij mijn IV Style hadden ze me gezegd dat het met de nieuwe achterlichten zouden zijn (de Style was altijd met de nieuwe achterlichten), echter is hij uitgerust met historische gloeilampen en de dealer uit Kruisem beweert dat hij dit vooraf vertelt heeft.
Dit is woord tegen woord waar we niets aan kunnen doen.
 

JMS

Lid
@joris79, ik zou ook niet akkoord gaan met dit voorstel.

Voor zover ik begrijp heb je geen enkele navigatie aanwijzing in het display. Zelfs indien je de optie (VC) niet had genomen had je navigatie aanwijzingen tussen je tellers. De voorgestelde "vergoeding" dekt helemaal je "verlies" niet.
 

Arten

Nieuw lid
Ik was deze topic helemaal uit het oog verloren maar ik ben blij dat ik dus niet de enige ben met dit probleem en dat er dus blijkbaar ook geweten is wat het probleem is. Ik heb verder nog bijkomende problemen die nog altijd niet opgelost zijn:

  • De navigatie kan niet getoond worden op mijn digitale dashboard, iets wat volgens hen aan het entertainment systeem ligt en waarvoor hij al meerdere malen binnen is geweest zonder oplossing, de garage zegt dat dit een bekend probleem is bij skoda maar er is tot nu toe niks aan gedaan. Ik zag hierboven dus dat het aan die module ligt blijkbaar dan?

  • De lane assists geeft continue aan dat ik het stuur moet vasthouden terwijl ik het vast heb en hij geeft hier om de 10 a 20 seconden een waarschuwing voor, vooral op de autostrade en als hij op cruise control staat.

  • De navigatie valt onderweg soms compleet uit en kan niet herstart worden

  • Het systeem blokkeert soms volledig bij het aanmelden van de gebruiker waardoor ik geen enkele functie kan gebruiken, zelfs niet de radio harder of zachter zetten

  • Ik krijg regelmatig de melding dat de vooruitziende sensor niet werkt. De laatste keer zeiden ze dat deze sensor heeeel gevoelig is en dat het minste vuil ervoor kan zorgen dat hij niet werkt (lijkt me gewoon slecht by design dan?)

  • De wagen maakt soms een ontzettend raar geluid. Ik heb hiervan een filmpje doorgestuurd naar de garage maar ook hier hadden ze geen idee wat het was en zeiden ze daarna dat het waarschijnlijk normaal is en dat het de waterpomp is, maar daar geloof ik eigenlijk niet veel van. Het klinkt als een mechanisch schurend geluid dat me in de zomer opgevallen is toen ik met de ramen open reed.

  • Soms valt de wagen niet "stil" waarmee ik bedoel dat ik bij een rood licht of dergelijke stil sta, en de teller van het verbruik blijft oplopen, zowel in elektrische als bezine modus. Ook met de airco en alles af blijft hij gewoon eindeloos oplopen dus ik gok als ik daar tien minuten zou staan dat ik dan 100L of 100kwh als verbruik zou hebben staan.

  • Ik heb ook de indruk dat ik op elektrische motor hoogstens 30km kan rijden, zelfs in eco-modus terwijl dit er 45 a 50 zouden moeten zijn, maar dit is misschien moeilijk hard te maken
 

Derooke

Forumguru
Die kms in elec mode hangen heel hard af van de temperatuur buiten en als je geen autostrade doet(ik haal er nu 17graden buiten een kleine 50 km mee op 70 wegen). Voorste Sensoralarm heb ik geen enkel probleem mee. Alleen 1 keer toen het hard sneeuwde en alles bleef plakken (even toch).
Ik heb gelukkig geen enkele van u klachten .
Ze zouden u beter een andere wagen aanbieden (dezelfde maar nieuw) en hem naar de fabriek sturen , dit doen ze normaal als ze er niet uit geraken)
 

Arten

Nieuw lid
Ja ik ga nu wel stappen ondernemen want ik ben al 5 keer terug geweest voor updates en aanpassingen maar ik bljjf maar problemen hebben. En elke update brengt weer nieuwe problemen met zich mee precies.
 

joris79

Nieuw lid
Bij mij ook nog steeds geen oplossing. En die gaat er hoogstwaarschijnlijk niet meer komen. Dit is gewoon een productiefout en Skoda laat hun klanten hier in de kou staan. Los van het feit dat ik zéér tevreden ben over deze wagen, zal het mijn laatste Skoda zijn. Al is het maar voor de service die ze niet bieden. Maar ja, het is ook maar een wagen van 50000 €... Mijn vorige wagens waren Volvo's en daar had ik het gevoel dat het beter geregeld was.
 

joris79

Nieuw lid
  • De navigatie kan niet getoond worden op mijn digitale dashboard, iets wat volgens hen aan het entertainment systeem ligt en waarvoor hij al meerdere malen binnen is geweest zonder oplossing, de garage zegt dat dit een bekend probleem is bij skoda maar er is tot nu toe niks aan gedaan. Ik zag hierboven dus dat het aan die module ligt blijkbaar dan?

  • De lane assists geeft continue aan dat ik het stuur moet vasthouden terwijl ik het vast heb en hij geeft hier om de 10 a 20 seconden een waarschuwing voor, vooral op de autostrade en als hij op cruise control staat.

  • De navigatie valt onderweg soms compleet uit en kan niet herstart worden

  • Het systeem blokkeert soms volledig bij het aanmelden van de gebruiker waardoor ik geen enkele functie kan gebruiken, zelfs niet de radio harder of zachter zetten

  • Ik krijg regelmatig de melding dat de vooruitziende sensor niet werkt. De laatste keer zeiden ze dat deze sensor heeeel gevoelig is en dat het minste vuil ervoor kan zorgen dat hij niet werkt (lijkt me gewoon slecht by design dan?)

  • De wagen maakt soms een ontzettend raar geluid. Ik heb hiervan een filmpje doorgestuurd naar de garage maar ook hier hadden ze geen idee wat het was en zeiden ze daarna dat het waarschijnlijk normaal is en dat het de waterpomp is, maar daar geloof ik eigenlijk niet veel van. Het klinkt als een mechanisch schurend geluid dat me in de zomer opgevallen is toen ik met de ramen open reed.

  • Soms valt de wagen niet "stil" waarmee ik bedoel dat ik bij een rood licht of dergelijke stil sta, en de teller van het verbruik blijft oplopen, zowel in elektrische als bezine modus. Ook met de airco en alles af blijft hij gewoon eindeloos oplopen dus ik gok als ik daar tien minuten zou staan dat ik dan 100L of 100kwh als verbruik zou hebben staan.

  • Ik heb ook de indruk dat ik op elektrische motor hoogstens 30km kan rijden, zelfs in eco-modus terwijl dit er 45 a 50 zouden moeten zijn, maar dit is misschien moeilijk hard te maken

Ik herken enkel het probleem met de virtual cockpit en de lane assist. Die is inderdaad zeer gevoelig en hij geeft te veel waarschuwingen. Heel soms valt het systeem ook uit bij mij, maar dat is nog maar een vijftal keer gebeurd in een jaar.
In de zomer heb ik vorig jaar een keer 57 km elektrisch kunnen rijden op een laadbeurt. Nu in de winter is dit gezakt naar +- 30/35 km. is dus enorm weersafhankelijk en natuurlijk is ook je rijstijl en traject bepalend.
Voor de rest dank ik dat jij een auto hebt die ze op een maandag morgen in een hebben gestoken...
 

Arten

Nieuw lid
Mijn wagen is een paar dagen binnengeweest deze week. ze hebben zaken opnieuw ingesteld zeggen ze, en ze gaan ook de volledige middenconsole vervangen in de hoop dat dit een aantal problemen zou verhelpen.

Over de navigatie op de digitale cockpit maakten zij zich sterk dat skoda daar dit jaar nog een firmware update voor zou uitbrengen die dit probleem zou verhelpen. Maar gezien Joris zijn verhaal hecht ik hier eigenlijk weinig geloof aan op dit moment.
 
Bovenaan Onderaan