Superb iV: Problemen met virtual cockpit / entertainment system

Arten

Nieuw lid
Ik heb een superb EV RS sinds januari en ik heb vanaf het begin nooit de navigatie kaart op mijn cockpit kunnen zetten. Ik zie enkel een compass.

Hij is al een paar keer binnen geweest (er waren ook problemen met de micro, die is vervangen) en onderhoud en ze hebben nooit het probleem met de map kunnen oplossen. De laatste keer zei de garage dat ze gebeld hebben met Skoda en die zouden gezegd hebben dat deze reeks de map niet op de virtual cockpit kan zetten en dat er hopelijk een update voor komt in de toekomst.

Volgens mij is dit niet waar want ik heb op andere fora al gezien dat mensen dit wel konden?

Sinds de laatste keer staat er volgens mij ook een “firmware” op die mij veel problemen geeft:
- de app zegt bv altijd dat mijn wagen unlocked is, terwijl dat niet is
- soms blijft hij hangen op “gebruiker laden” en ik kan dan helemaal niks gebruiken of doen qua entertainment of nav
- ik krijg regelmatig de melding: acc sensor vooraan werk niet
- ik heb ook de indruk dat ik voor deze interventie anders uitzag, alsof er nu geen RS visuals meer inzitten maar de gewone skoda visuals ofzo, ik weet niet of toevallig iemand met een RS een foto van zijn virtual cockpit kan delen?

Verder vroeg ik me ook af of iemand ook deze ervaring heeft met lane assist: om de minuut zegt hij dat ik mijn handen aan het stuur moet houden en begint hij te biepen, ook al heb ik het stuur gewoon vast?

Ik ben alvast benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Ik herken deze problemen alvast niet op mijn Superb iV. Gisteren nog een rit gedaan met kaart zowel op de cockpit als op de centrale console.

Het laden van de gebruiker duurt naar mijn gevoel wel lang en soms krijg ik een melding in verband met de bandenspanning, maar daar blijft het bij.

hopelijk raakt het snel opgelost want normaal is dit niet.
 

JMS

Lid
Ik rij met een superb IV sinds begin juni en mijn ervaringen:

- De app is een onding, ik moet steeds opnieuw inloggen vooraleer verbinding gemaakt wordt met de wagen. De status is in veel gevallen ook niet up to date. Ik twijfel of ik skoda connect zal verlengen na het eerste jaar.

- De lane assist heb ik uitgezet, begint inderdaad te snel te biepen zelfs al heb ik het stuur vast. Ik rij misschien te rustig en vooruitziend waardoor ik te weinig stuurbewegingen maak. Als ik deze al eens wil gebruiken (bvb. in een file) zet ik deze manueel aan en nadien weer af.

- De melding acc niet beschikbaar heb ik ook. Dit komt meestal indien ik in de richting van een laagstaande zon rij, waardoor het wel te begrijpen is. Ik rij wel bijna altijd op acc, dit is zo eenvoudig en beperkt m'n snelheid zodat ik me geen zorgen moet maken over flitsers. Ik heb ook wel al eens gehad dat de wagen op de snelweg een bord op een parallelweg detecteerde en de wagen plots ging afremmen.

- Het laden van de gebruiker duurt bij mij ook lang en ik wou dat ik dit kon afzetten. Ik zie er geen meerwaarde in, het is traag en in 99,9% van de gevallen onnodig want de gebruiker wisselt niet -> hier zou skoda best iets aan kunnen doen.

Ik heb geen virtual cockpit, dus heb hiermee ook geen ervaring. Ik wist wel niet dat er een superb iV RS bestond.

Zelfs met deze nadelen blijft de wagen voor mij een heel leuke wagen waarmee ik bijna puur elektrisch kan rijden en toch over een groter rijbereik beschik. De skoda connect gebruik ik enkel om als het koud is de wagen/ruiten voor te verwarmen, wat echt wel leuk is.
 

JMS

Lid
Geen idee, ben zoiets nog niet tegengekomen. Ik veronderstel dat de wagen ook zal afremmen, de acc is ook maar een hulpmiddel, ik verwacht er geen mirakels van. Als de wagen dit doet is er het gaspedaal om weer te versnellen. Het is ook niet dat de wagen dan keihard gaat remmen, enkel vertragen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Derooke

Forumguru
Ik rij nu een weekje met de IV.
Inloggen is binnen de 15 sec gebeurt.
Geen kaartproblemen (amundsen) met digi dash(start na 35 sec)
En als je de app uit je achtergrond haalt bij android (dus niet gewoon terug duwen tot die sluit maar effectief wegvegen) dan gaat alles direct prima. Als die nog in de achtergrond opstaat heb ik ook die problemen.
En volgens mij is rs met rode accenten in je digi dash. Die van mij (standaard digi) is alles zo goed als grijs)
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
wist wel niet dat er een superb iV RS bestond.

Bestaat ook niet, enkel van de Octavia en de Kodiaq is er een echte RS versie. Je hebt wel een Sportline superb, wellicht licht die zijn virtual cockpit sportief op ( bv rood en wat andere looks ), maar echt een RS motorisatie en uitvoering heeft de Sup niet en nooit gehad ook niet.
 

TB404

Actief lid
Bestaat ook niet, enkel van de Octavia en de Kodiaq is er een echte RS versie. Je hebt wel een Sportline superb, wellicht licht die zijn virtual cockpit sportief op ( bv rood en wat andere looks ), maar echt een RS motorisatie en uitvoering heeft de Sup niet en nooit gehad ook niet.

De virtuele cockpit van de Sportline is met rood uitgevoerd. Dat staat mooi met de rode verlichting in het interieur. Jammer dat je blij kleur wijziging van het interieur dit niet ziet in de cockpit.
Vooral de wijzerplaten zijn rood omlijnt. De Carbon look en de sportstoelen is alles wat de Superb sportief maakt. Qua rijden is er weinig sportiefs aan :)
 

JeSko

Forumguru
Duidelijk @TB404 :thumbsup:

En voor sportief rijden moet je ook zeker geen Superb kopen, wel om comfortabel te cruisen, daarom, geef mij maar een Superb boven een RS of snelle sportwagen. Ben meer van het rustig rondrijden.
 
Hey, ik had graag op deze topic gereageerd omdat ik ook niet instaat ben in
Mn superb iv de navigatiemap op mn virtual cockpit te zien, enkel een kompas. De verkoper zei dat het zeker ging maar kreeg het zelf ook niet aan de praat. Het infotainment systeem is van het type amundsen. Verder gebruik ik apple carplay mocht dat een invloed uitoefenen op de rest.
 

Alpha

Donateur
Ben nu toch nieuwsgierig geworden. Kunnen er wellicht wat foto’s gedeeld worden?

Volgens mij heeft de Superb iV ook MIB3. Daar zou het ook gewoon mogelijk mee moeten zijn.
 

Derooke

Forumguru
Het is mogelijk. Normaal kan je,

Op je middenconsole rechtsonder (als je op je kaartweergave bent .)kan je een menutje opendrukken en kiezen weergeven op digitaal cockpit.

Ofwel kan je drukken op de rechter rolknop van je stuur (de zilverkleurige) en dan kiezen in je digitale cockpit ,weergeven op digi cockpit. En bevestigen door nogmaals (als weergeven in . ... Geselecteerd is) te drukken op je zilverkleurige rolknop.
 

DieselTDi

Forumguru
@Arten normaal stellen we ons even netjes voor in de meet en greet.

En wat gebeurt er bij een bord 90 met onderbord "Bij nat wegdek"?

Gaat hij 90 rijden.... Erg €#@€ dus

Ik heb een S3fl maar ik krijg zonder problemen wel mijn navi op VC.
Al geprobeerd om op je navigatiekaart in middenconsole op weergave te duwen?
Of als je je compas ziet, op je stuur je rechter scrol wieltje te gebruiken?
Dan vraagt hij of je je kaart in beeld wil hebben.

Mbt lane assist,
Heb je deze optie?
Car - setup - bestuurdershulpsystemen - >
"lane assist" adaptieve rijstrookgeleiding - > vinkje UIT

Dan heb je niet dat hij je panisch in t midden wil houden maar wel corrigeerd als je op t randje rijdt.

Auto automatisch afremmen op verkeersborden heb ik uit staan (zoals 90 bij nat wegdek)
Car - setup - bestuurdershulpsystemen - >
"ACC" let op toegestane snelheid -> vinkje UIT
Net als Trajectverloop, die heb ik ook uit
 
De superb iv heeft mib3 idd, ik heb alle ‘view’ mogelijkheden afgegaan op de VC en kan ook bevestigen dat ik onder het ‘instellingenradartje’ onderaan rechts op het nav scherm op de amundsen geen knop heb om het nav scherm naar de VC door te sturen zoals ik op vele plekken gelezen heb.
In bijlage een foto van mn softwareversie als dat er iets mee te maken kan hebben.
 

Bijlagen

  • 231C6344-00D4-4252-9F95-27957C130651.jpeg
    231C6344-00D4-4252-9F95-27957C130651.jpeg
    309,2 KB · Weergaven: 60

Vinny

Forumguru
Ha ik zie het al, uw auto ligt op zijn dak, vandaar dat de VC niet goed werkt. :-)

Nee serieus, navigatie van Apple en Android auto kunnen nog niet getoond worden op VC.
Dus even uw Apple ontkoppelen en de navi van de auto gebruiken. Waarschijnlijk dat het dan wel werkt.
 

DieselTDi

Forumguru
Oeps. Lees nu pas iets beter door vinny zijn reactie.
Heb je carplay aanstaan en daar actief een navi op staan (flitsmeister of maps oid) dan zie je idd niets in je VC
 
CD344F52-A6BF-4599-A71F-7E5851E506EB.jpeg Bedankt voor jullie reacties. Ik had wel degelijk mn wifi uitgezet om carplay te blokkeren, want die bleef automatisch herconnecteren. Ik gebruik niet de navi van mn gsm, enkel de interne van skoda, maar ik begrijp dat apple carplay/de gsm zelf al routes herkende en die op de achtergrond misschien liet lopen.
Maar nu zonder wifi verbinding/carplay gaat het nog steeds niet: de vc zegt “navigatie niet beschikbaar”, de optie is er nog steeds niet op de amundsen (met of zonder actieve route).
Ik krijg wel een melding op de amundsen ‘update beschikbaar’ maar telkens als ik reeds aan het rijden ben.

En in bijlage de foto na mn wagen terug omgedraaid te hebben
 
Update: als ik naar updates zoek op basis van mn VIN blijkt het enkel de kaartenupdate 2020/2021 te betreffen.

waar zou dat sd kaartje eigenlijk moeten zitten of in moeten? Sla me dood maar vind het niet terug.
 
Bovenaan Onderaan