Superb IV inrijden

Vinny

Forumguru
Vandaag te horen, gekregen dat mijn wagen eindelijk in Brussel staat.
nu hopen dat hij deze week nog naar de dealer gaat zodat wij deze voor het verlangde weekend nog kunnen gaan ophalen.
 

SuperbIV

Senior Member
Dat zal nogal meevallen, er rijden vast veel Priussen die al veel kilometers op de klok hebben. Ik vermoed dat de elektromotor de koelvloeistof al mee opwarmt.
De elektromotor warmt de koelvloeistof niet op.

Dit is een van de grootste (en weinige) hekelpunten van de iV vind ik. Ik rijd veel elektrisch en als ik dan de benzinemotor gebruik doe ik dat met name wanneer er meer vermogen nodig is. Echter is de motor dan nog koud en moet ik alsnog rustig aan doen. Pas als hij dan warm is na een tijd hybride rijden kan ik heb eens op zijn staart trappen
 
Laatst bewerkt:

SuperbIV

Senior Member
momenteel wacht ik nog vol ongeduld op mijn wagen die eind april zou geleverd worden. :(

ik heb me al een tijdje afgevraagd hoe rijd je een IV in en hoe lang?
bij mijn vorige auto's was dit de eerste 1000km iets minder doortrekken zeker warm laten worden voor je in hogere toeren ging.

maar met de IV zal de benzine motor veel minder draaien en ik weet niet of je de temperatuur kan zien op het digitale dashboard? Zoniet, hoelang wachten jullie dan om eens in de sportstand (hogere toeren) te rijden?
Je kunt in het dashboard de koelvloeistof- en olietemperatuur zien. Echter, zoals ik hierboven al schreef, vergt het wel wat aanpassing vwb rijgedrag en alertheid op die waarden om hem goed warm te krijgen en te houden. Als je een tijdje elektrisch rijd dalen de temperaturen namelijk ook gewoon weer.

Vwb inrijden. Wat je zou kunnen doen is bijhouden hoeveel kWh je cumulatief gebruikt bij laden. Deel dit door je gemiddelde kWh verbruik (kun je bv in de Connect app zien) en je weet hoeveel km je elektrisch hebt gereden. Trek dit af van je kmstand en je weet hoeveel je op benzine hebt gereden.
 

philippe bakker

Forumguru
Dus voor het welzijn vd motor moet je dus ofwel electrisch rijden en nadien rustig blijven rijden als de range op is en hij op benzine overgaat. Ofwel kies je van in het begin vd rit voor sportief en ga je in het begin direct van start met beiden tesamen. Juist ?
 

SuperbIV

Senior Member
Juist, dat zijn inderdaad mogelijke keuzes.

Maar ook als je hybride rijd moet je de temperaturen goed in de gaten houden. Wanneer hij namelijk een tijdje alleen de elektromotor nodig heeft zal de temperatuur dalen.

Ik heb daarom vrijwel altijd de olie temperatur op het dashboard staan en check deze voordat ik het gas wat dieper in trap.
 

Vinny

Forumguru
Derooke ik had deze op 18 januari besteld.

ik zal nog veel moeten leren als ik de wagen heb.
een uitgebreide overdracht is niet mogelijk in de corona tijd.
ik krijg de sleutel overhandigt en moet verder mijn plan trekken.
 

philippe bakker

Forumguru
Juist, dat zijn inderdaad mogelijke keuzes.

Maar ook als je hybride rijd moet je de temperaturen goed in de gaten houden. Wanneer hij namelijk een tijdje alleen de elektromotor nodig heeft zal de temperatuur dalen.

Ik heb daarom vrijwel altijd de olie temperatur op het dashboard staan en check deze voordat ik het gas wat dieper in trap.
Want de filters in bv de uitlaat hebben die ook niet de bedrijfstemperatuur nodig om deftig te werken ?
 

SuperbIV

Senior Member
Want de filters in bv de uitlaat hebben die ook niet de bedrijfstemperatuur nodig om deftig te werken ?
Ja, lijkt mij ook wel bevorderlijk is inderdaad. Het verbaasde mij eigenlijk ook wel dat het zo werkte; denk dat het beter zou zijn als de elektromotor de koelvloeistof in ieder geval verwarmd tot bedrijfstemperatuur. Maar misschien komt dat stroomverbruik dan weer niet ten goede.
 

Cordoba

Forumguru
Voordeel van een hybride is wel als je met (gematigde) snelheid de snelweg op gaat, het vermogen voor een deel ook van de E-motor komt, en de verbrandingsmotor dus wel de toeren draait voor bijv. 100 km/u, maar niet het bijbehorende koppel hoeft te leveren, omdat een deel van het vermogen via de electromotor geleverd wordt. Dus met een koude brandstofmotor direct de snelweg op gaan, is slechter dan met een koude hybride.

Overigens heb je bij een conventionele brandstofmotor wel een km-stand als je een occasion koopt, maar geen idee hoe die km's gemaakt zijn: altijd in de stad en alleen korte ritjes, of altijd plankgas, of heeft een auto vooral lange ritten gemaakt en is ie altijd netjes warm gereden, de km-stand zegt het niet, maar het maakt veel verschil voor de motorslijtage.
 

Derooke

Forumguru
Derooke ik had deze op 18 januari besteld.

ik zal nog veel moeten leren als ik de wagen heb.
een uitgebreide overdracht is niet mogelijk in de corona tijd.
ik krijg de sleutel overhandigt en moet verder mijn plan trekken.
Je hebt je wagen wel heel snel gekregen.
Ik heb 19 feb 20 besteld en pre Corona levertermijn was begin september.

Je wagen ontdekken heeft ook iets leuk en je kan al je vragen hier posten . Dan leren we allemaal ook bij .
 
Bovenaan Onderaan