Superb IV inrijden

Vinny

Forumguru
momenteel wacht ik nog vol ongeduld op mijn wagen die eind april zou geleverd worden. :(

ik heb me al een tijdje afgevraagd hoe rijd je een IV in en hoe lang?
bij mijn vorige auto's was dit de eerste 1000km iets minder doortrekken zeker warm laten worden voor je in hogere toeren ging.

maar met de IV zal de benzine motor veel minder draaien en ik weet niet of je de temperatuur kan zien op het digitale dashboard? Zoniet, hoelang wachten jullie dan om eens in de sportstand (hogere toeren) te rijden?
 

JeSko

Forumguru
bij mijn vorige auto's was dit de eerste 1000km iets minder doortrekken zeker warm laten worden voor je in hogere toeren ging.

Naar mijn mening doe je dit best zolang je de auto hebt. Je blok is je dankbaar, en op lange termijn je portemonnee ook.
 

Vinny

Forumguru
WhiteSuperB bedankt voor je reactie, warm laten worden moet je inderdaad altijd doen.
Maar mijn vraag is ook of je dit ziet, via een temperatuurmeter of een lampje zoals in mijn Mazda CX-5
 

ertromp

Forumguru
Uit het boekje:

Nieuwe wagen of nieuwe onderdelen
Nieuwe wagen – Inlopen van de motor
De rijstijl gedurende de eerste 1.500 km bepaalt de kwaliteit van het inloopproces van de motor.
▶ Tijdens de eerste 1.000 km de motor niet met meer dan 3/4 van het maximaal toegestane motor- toerental belasten en niet met een aanhangwagen rijden.
▶ Tijdens de volgende 500 km kan het motortoeren- tal langzaam worden verhoogd.
De motor verbruikt, afhankelijk van de rijstijl en de bedrijfsomstandigheden, iets olie (tot 0,5 l/1.000 km). Tijdens de eerste 5.000 km kan het olieverbruik ook daarboven liggen.

kijk hier maar eens
https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...2019/Manual/Superb/B8_Superb_OwnersManual.pdf
 

Vinny

Forumguru
ertromp dit is duidelijk voor een benzine of diesel motor. Bij mijn IV zal er meer op elektriciteit gereden worden.
of zitten er 3 km tellers op de wagen, 1 voor de benzine km's en 1 voor voor de electrisch km's en dan nog een 3de voor de totale km's?
 

JeSko

Forumguru
@Vinny

Ben niet zeker maar bij Audi weet ik dat je de olietemperatuur en koelvloeistof temperatuur in je virtuele cockpit kan monitoren. Zal bij de SuperB ook wel gewoon zo zijn.

Edit: of de elektrische en benzine gereden km's apart weergegeven worden weet ik niet, ik hoop van wel want gereden km's op het chasis ten opzichte van de motor is wel belangrijk om weten.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
ertromp dit is duidelijk voor een benzine of diesel motor. Bij mijn IV zal er meer op elektriciteit gereden worden.
of zitten er 3 km tellers op de wagen, 1 voor de benzine km's en 1 voor voor de electrisch km's en dan nog een 3de voor de totale km's?
Boekje doorlezen dan maar :lezen:
 

philippe bakker

Forumguru
Uit het boekje:

Nieuwe wagen of nieuwe onderdelen
Nieuwe wagen – Inlopen van de motor
De rijstijl gedurende de eerste 1.500 km bepaalt de kwaliteit van het inloopproces van de motor.
▶ Tijdens de eerste 1.000 km de motor niet met meer dan 3/4 van het maximaal toegestane motor- toerental belasten en niet met een aanhangwagen rijden.
▶ Tijdens de volgende 500 km kan het motortoeren- tal langzaam worden verhoogd.
De motor verbruikt, afhankelijk van de rijstijl en de bedrijfsomstandigheden, iets olie (tot 0,5 l/1.000 km). Tijdens de eerste 5.000 km kan het olieverbruik ook daarboven liggen.

kijk hier maar eens
https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...2019/Manual/Superb/B8_Superb_OwnersManual.pdf
Dus eigenlijk moet hij als hij de garage uitrijdt direct plankgas stampen want om te weten wat 3/4 is moet je eerst weten wat 4/4 is he
 

EdK

Forumguru
Maximaal toegestane. Daar kom je niet achter door te planken.
Tsja of u kijkt op de toerenteller !!
Maximaal toegestaan is niet in RODE GEBIED komen
Dus tsja al je op de teller kijkt zie je max staan en daar dan 3/4 van als max
Nu hoop ik dat u wel op school opgelet hebt met rekenen zodat u weet wat 3/4 is ??? :nailbiting::nailbiting::D
 

Vinny

Forumguru
hemi24 weet jij hoeveel km tellers er op de IV zitten?
1 voor het elektrische gedeelte, + 1 voor de verbrandingsmotor en 1 voor gezamenlijk?
 

EdK

Forumguru
Zit er op die iv nu ook een tweetal verbruiksmeters ?
Dus een brandstof meter en een KWh meter ?? :pieker:
 

Derooke

Forumguru
De IV is zoieso automatische versnellingsbak = gewoon niet doorstampen op het pedaal en mss in eco rijden.
 

Derooke

Forumguru
Even off topic , maar tellen die 2 meters door?
In de zin als je hem zou verkopen dat je weet hoeveel benzine km's je gemaakt hebt en elektrische km's?.

MVG
 

hemi24

Forumguru
Mannen even serieus! Een auto heeft uiteraard maar één km-teller voor het totaal gereden aantal km’s...

:facepalm:


Inrijden en warmrijden is bij PHEV een algemeen bekend probleem, aangezien de meeste verbrandingsmotoren pas op de snelweg worden bijgeschakeld omdat er tot die tijd veelal elektrisch kan worden gereden.
En dat is nogal een ruwe manier van wakker worden voor een verbrandingsmotor... :sterretjes:
 

EdK

Forumguru
een vermoeden is nergens op gebaseerd....
En die priusrijders rijden allemaal te hard dus meteen al op brandstof ipv die accu...
 

Derooke

Forumguru
Mannen even serieus! Een auto heeft uiteraard maar één km-teller voor het totaal gereden aantal km’s...

:facepalm:


Inrijden en warmrijden is bij PHEV een algemeen bekend probleem, aangezien de meeste verbrandingsmotoren pas op de snelweg worden bijgeschakeld omdat er tot die tijd veelal elektrisch kan worden gereden.
En dat is nogal een ruwe manier van wakker worden voor een verbrandingsmotor... :sterretjes:
.
Idd als de motor wakker moet worden is dat meestal direct op toeren.
Zou de motor/onderdelen er niet op berekend zijn? of dat de wagen bij koude verbrandingsmotor mss niet evenveel kan geven tot die warm is . . .?)

Maar waarom ik dat vraag van die aparte meters= Als je de wagen zou verkopen en het blijkt dat de wagen van iemand is die zelden verder dan 30 km rijdt zal de motor nagenoeg niet versleten zijn(bvb iemand die in een grootstad woont) maar aan de andere kant de batterij dan weer wel. . (wat weer veel kan kosten) of omgekeerd kan ook

Een totaal teller is natuurlijk dus nodig zoals je zegt zoals overal maar extra aparte tellers zouden zeker hun nut kunnen hebben.
 
Bovenaan Onderaan