Superb IV (2023)

jesse_s93

Donateur
Interieur en voorkant van de auto zijn zeer geslaagd, echt heel mooi. Achterzijde van de hatchback vind ik ook mooi, de combi vind ik lastig op de foto's. De kleur maakt dat ook lastig. Die zou ik in het echt moeten zien om er een goed oordeel over te geven.

Wat me wel opvalt aan het stuurwiel is dat de knop voor travel assist is verdwenen. Uit de persstukken lees ik dat dit (uiteraard) wel gewoon leverbaar is. Zou dit dan onder de ACC pook zijn ondergebracht?
 

Japanese Power

Donateur
Nee hoor @JeSko op mijn Toyota Previa uit 2002 was dit ook al standaard. Oké, was wel een auto uit het hogere Toyota segment. Ook qua verbruik. Maar met destijds al meer binnenruimte dan een Superb ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb er geen oordeel over, positief of negatief; het viel me gewoon op.
Kwestie van #jeugdsentiment, denk ik: in zo'n bleek-gele Opel Rekord 1964 met 3-bak/stuurversnelling haalde ik 2 weken na mijn 18e mijn rijbewijs.
OpelRekord1964.jpg

Maar de Superb zal het voor mij niet worden - is me gewoon véél te groot. Dat vond ik trouwens al toen ik de allereerste Superb Combi bij de dealer kon bekijken (2010 of zo) terwijl ik wachtte op de servicebeurt van de O2c die ik toen reed. Ik wil zo'n vliegdekschip niet...
 

Smeeuwis

Donateur
Knappe auto, ben benieuwd naar de prijzen... Vind de achterzijde van de combi te anoniem, had ook een Opel Insignia kunnen zijn. Gemiste kans denk ik. Voorzijde typisch Skoda, typisch Suberb en gewoon echt mooi. Interieur in één woord prachtig. Ben wel bang voor de prijzen, wordt dat ook niveau Passat dan krijgt 'ie het lastig want hele volksstammen gaan dan toch voor de naam van de VW denk ik.
 

EdK

Forumguru
Doe lekker nog geen uitspraken over voor of achterzijde.
In zijn geheel ziet hij er lekker uit en ik wacht wel tot hij bij de dealers staat en ik er een echt oordeel over kan geven wat wel en niet mooi is.... :koffie:
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Smeeuwis Skoda versus VW.... wel ik rij nu VW na 15 jaar Skoda. En ik mis b.v. de handige aflegvakjes. Ook in de bagageruimte mis ik de opbergvakjes tussen de achterwielen en de achterkant. En zo nog wat Simply Clever zaken. Dat had ik niet verwacht, gewoon een tegenvaller. Jammer dat ik geen Karoq vond ook al is de T-Roc verder een prima auto.

Grtsss
 

EdK

Forumguru
Soms ga je dingen missen en waarderen als je ze niet meer hebt.....
Zo had de Fabia 1 een koffiehouder die naast de radiounit zat.
Was een heel simpel uitklapbare houder, maar elke koffiebeker bleef er goed in staan.
Toen die er bij me volgende Skoda niet meer in zat begon ik dat ding toch echt erg te missen....
 

fanSkoda-VW

Donateur
@EdK Fabia 1 combi wat nooit meer ben tegengekomen in de latere Fab's is de opbergruimte voor een gewone paraplu in de rolhoesafdekking. Dat was écht slim.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
de opbergruimte voor een gewone paraplu in de rolhoesafdekking
Klopt, die was ik even vergeten ! Komt ook doordat ik nooit een plu gebruik.
Maar men heeft er nu wel een variant op gemaakt, een plu in de deur.
Hoe groter de wagen hoe groter alleen de plu, want die in me Fab 3 was klein ( onder stoel ) en die in de Fab4 in deur is niet veel groter.
Ik blijf er zeker niet droog onder, maar goed dochter van me vriendin vind het ideaal !! ( word hij toch nog gebruikt)
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me toch slimmer om die parapluruimte aan de achterkant van de mat te plaatsen. Dan kun je er makkelijker bij, ook als er spullen in de kofferbak liggen. Dit vind ik niet erg clever...
 

EdK

Forumguru
Tsja Kanon eye wat je vind moet je naar de politie brengen..... :pieker:

Maar met een normale armlengte kon je prima bij die paraplubak komen in de rolafdekking !
Want ja de klep die klapte open richting de achterbank...... had men blijkbaar clever over nagedacht...:koffie:
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Canon-Eye de kunststof houder, direct achter de achterbank waarin de afdekking zich oprolde.
Die -in doorsnede 4-kante- houder van de oprolhoes kon je aan de bovenkant opklappen.
En daar kon een standaard paraplu in, je weet wel gewoon, niet opvouwbaar.
Dus je kon er altijd bij, ook met koffers of tassen in de bagage.

En wat ook niet meer elke Fab had was de koeling in het dashboardkastje.
Je draaide een knop om in het kastje en dan kwam de opening vrij van de koude airco lucht.
Ideaal voor chocolade of medicijnen. De Fab 1 combi had het wel, de 2 niet, en de 3 weer wel.
Ik zou graag zien dat ze de bewezen goede zaken gewoon bleven toepassen in élke auto.

grtssssssssss (sweet memory)
 

Canon-Eye

Forumguru
in de rolafdekking
Dát weet ik, @EdK, want ik heb ook ruim 4 jaar zo'n O2c gereden.
Mijn opmerking betreft het parapluvak in die kofferbakMAT. Als dat vak tegen de achterbank op de bodem zit, kun je er moeilijker bij (en mijn vrouw sowieso niet, wegens te korte armen) - en al helemaal niet als er wat grotere spullen in de weg liggen. Vandaar dat een plek helemaal achterin, direct achter de kofferbakrand, véél cleverder zou zijn. Dat vind ik, oftewel: dat is mijn mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Japanese Power

Donateur
Idem bij de Enyaq, alleen dan krijg je er maar 1 paraplu bij...
Maar goed, die 2e van Kodiaq is in de Enyaq verdwenen.

Moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik ze nog nooit heb gebruikt ede afgelopen 6 jaar.
Vrouwlief slechts enkele keren. Ik ben geen paraplu-mens ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Het ging mij om gradaties in "clever", hè...
In de deur is wellicht het handigst, indien dat niet is voorzien dan is de kofferbak the next best thing - maar ook daar zijn meer en minder handige plekken. De meest ONhandige daarvan is die waar je niet bij kunt als er bagage in de weg ligt.
Mijn kleine opvouwparapluutje ligt in het linkervakje tussen wielkast en achterkant. Zelfs met volle koffer kan ik die zonder moeite pakken terwijl ik droog sta onder de achterklep.
 
Bovenaan Onderaan