Superb III vs Superb II

Ernst001

Nieuw lid
Nu een kleine 4 maanden heb ik de Skoda Superb Style business 2.0tdi handbak (vanwege de bekende bijtelling) volgehangen met opties in mijn bezit. Inmiddels zijn we ruim 11000km verder en de auto bevalt gewoon goed. Toch bekroop mij vandaag het gevoel dat m'n 'oude' Superb ook gewoon een hele prettige en goede auto was. Dit was gewoon een 'simpele' 1.6 TDI businessline. Ik rij iedere dag een filetraject en ik vind m'n huidige auto regelmatig wat nerveuzer dan de Superb II. Handbak is uiteraard in de file sowieso niet ideaal, maar ik vind deze auto behoorlijk direct op het koppelingspedaal reageren. Ik heb tussentijds ook nog tijdelijk in het vorige model Passat gereden en deze vond ik ook rustiger qua koppelen en schakelen. Uiteraard vind ik dit model wel een stuk mooier, maar het vorige model voelde gewoon wat meer 'hufterproof' aan. Auto bevalt als gezegd wel gewoon goed. Ik ben benieuwd of er meerdere op dit forum eerst een Superb II hebben gehad en nu ook de III rijden en wat jullie ervaring is?

philippe bakker

Forumguru
Niet meteen de voorgaande posting helemaal quoten aub. Zie de regels daarover in de forummedelingen.

Ik vind de nieuwe superb nu toch ook wel oneindig veel mooier dan de vorige se. De vorige was een no go for me en bij de S3 heb ik iets van mmmm

Laatst bewerkt door een moderator:

Mr_McPhisto

Actief lid
Heb ze allemaal gehad in mijn vier superbs tellende Skoda carrière. De oude 2.0tdi 140 pk met chiptuning in een sedan, de 1.6tdi met 5 bak in combi die net uit was, de 1.6tdi met 6 bak combi en nu de s3 met 2.0tdi weer in de 6 bak. Ik vind de huidige echt wel even heel wat fijner rijden dan de vorige versie(s). Alhoewel ik ook heel blij was met de vorige auto's en de rij eigenschappen. De huidige is moderner, mooier vormgegeven, superstil vergeleken met al die vorige en ben blij met weer de 2.0 diesel motor, maar das natuurlijk een keuze. Heb na een proefrit ooit gezegd dat ik niet veel verschil kon merken. Heb later wel toe moeten geven dat ik beetje te chauvinistisch was....
Heb de Passat ook bestuurd en tja iedere wagen zal zijn voor en tegens hebben, maar ben er tot op heden ontzettend blij mee. Maar ach er zijn toch veel goeie wagens!

Bakkertje

Forumguru
Ik herken het ook wel hoor, mijn S2 deed niet heel veel onder voor de Passat die ik nu rijd.
Bij die Superb was ik gewoon vanaf dag 1 een tevreden bestuurder, bij de Passat heeft dat echt lang geduurd..

Dirkmk1

Senior Member
Mijn 03/2012 S2 combi 1.6tdi H5 ambition bns was direct een heerlijke auto waar ik heerlijk 3 jaar in heb mogen rijden. Enige "klachten" waren een lekkende waterpomp en tijdens lange ritten in de zomer kreeg ik soms een foutieve waarschuwing van het TPMS. Hij staat nu nog in ons zakelijke wagenpark en de huidige bestuurder is er ook blij mee.

De 11/2015 S3 combi 1.6tdi H6 style bns is echt een hele andere auto, ergens heb ik het gevoel dat het budget voor de ontwikkeling/productie van de S2 ruimer was en deze beter in elkaar zat.
Maar wellicht ben ik te kritisch omdat ik nog nooit zoveel klachten heb gehad met een nieuwe auto als bij de S3. Trillingen in het onderstel, geluid/trilling bij tussen de motor en het dashboard, trilling in de aandrijving, weekje weg naar werkplaats PON, bonken en kraken bij slecht wegdek of drempels van de ophanging of schokdempers/veren etc etc.

Maar na een ruim jaar sturen en 55.000km op de teller blijft de S3 net als de S2 een heerlijke(ruime) kilometervreter. Het blokje komt normaal mee in het verkeer en op een volle tank rij je zo naar Oostenrijk. Alleen voor de bergop stukjes op de autobahn zouden 50 newtonmeters meer prettiger zijn geweest.

Ernst001

Nieuw lid
De 11/2015 S3 combi 1.6tdi H6 style bns is echt een hele andere auto, ergens heb ik het gevoel dat het budget voor de ontwikkeling/productie van de S2 ruimer was en deze beter in elkaar zat.

Ik onderschrijf je mening Dirkmk1. Het is duidelijk dat Skoda erg z'n best heeft gedaan met het design, dit geldt mi zowel voor de buiten- als de binnenkant, maar dat dit op sommige punten in de bouwkwaliteit terugkomt. Daarnaast vind ik de leuke features in de praktijk tegenvallen. Het 'open schoppen' van de achterklep werkt in 20% van de gevallen en de parkassistent en hold your lane gebruik ik ook nauwelijks. Voor de rest natuurlijk een heerlijk ontspannen auto en de 2.0tdi is meer dan krachtig genoeg.

reinierh

Senior Member
Ik onderschrijf je mening Dirkmk1. Het is duidelijk dat Skoda erg z'n best heeft gedaan met het design, dit geldt mi zowel voor de buiten- als de binnenkant, maar dat dit op sommige punten in de bouwkwaliteit terugkomt. Daarnaast vind ik de leuke features in de praktijk tegenvallen. Het 'open schoppen' van de achterklep werkt in 20% van de gevallen en de parkassistent en hold your lane gebruik ik ook nauwelijks. Voor de rest natuurlijk een heerlijk ontspannen auto en de 2.0tdi is meer dan krachtig genoeg.
Ik vindt het open schoppen van de achterklep juist het grootste pluspunt. Ik heb geen vieze handen meer, en de klep/auto is inmiddels goed zwart. Open/dicht schoppen werkte tot nu toe 1 keer niet. Maar Kessy werkte toen ook niet. en moest ik de afstandsbediening gebruiken. vreemd dat er zo veel verschillen zijn tussen de autos.

Tafkah

Forumguru
Worden ze niet in Rusland gemaakt/geassembleerd?... hangt er misschien van af welke dag er happy hours zijn..?

Tafkah

Forumguru
Overigens (luxe probleem): ik irriteer me mateloos aan het piep-kraak geluid als ik de achterklep open doe. In de winter is het erger dan in de zomer.
Pondealer heeft er al eens naar gekeken... maar het zit er nog
(S2C facelift).

JeSko

Forumguru
Overigens (luxe probleem): ik irriteer me mateloos aan het piep-kraak geluid als ik de achterklep open doe. In de winter is het erger dan in de zomer.
Pondealer heeft er al eens naar gekeken... maar het zit er nog
(S2C facelift).

Dat heeft de mijne ook, denk dat het aan de dempers ligt die in de winter anders reageren.

JeSko

Forumguru
Ik kwam dit toevallig tegen op yt, nu moet ik zeggen dat deze piepjes en kraakjes weinig tot niet aanwezig zijn in mijn S2, is dit effectief de kwaliteit van het interieur in de S3?

Nu kom ik ook wel zulke videos tegen van BMW's ( wat hebben die een schijtkwaliteit vanbinnen zeg!!:thumbsdown: ) en Mercedessen, blijkbaar is premium ook niet langer premium, maar draait het meer en meer om de badge.:thumbsdown: Audi lijkt dan weer wel de lijn van kwaliteit binnenin door te trekken.

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@larsy

Top ik ben benieuwd! Mij zou het ook verbazen, in mijn S2 vind ik alvast niets terug dat zo vreselijk plastiekerig kraakt en piept, zou me verbazen moest Skoda op dat vlak met de S3 nu plots zo'n matige kwaliteit gaan leveren.

larsy

Forumguru
Ik ben het net eens gaan bekijken.
Denk wel dat het erger op die film is dan int echt .
het kraakt wel een beetje maar helemaal niet zo als in de film .

Ik denk dat er wel altijd wat piept of kraakt
Tot 30-40 euro wagens ( het ene merk wat meer dan de andere)

En dat het pas bij de 50d€+ wagens bijna niet meer is.

En pas totaal niet bij de top 100d€+

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@larsy

Op het filmpje is het inderdaad schandalig, kon me dit al moeilijk voorstellen. Dat misschien wel, al schijnt de Tesla toch ook niet je dat te zijn binnenin, en dat zijn vaak echt dure bakken. Een goed uitgeruste C klasse kost ook al gauw 50k, en dat interieur is schandalig slecht gebouwd.

larsy

Forumguru
Amerikanen en auto’s !!!
Die kunnen dan ook geen afwerking geven. :maakmegek:

ik heb juist voor een skoda gekozen (prijs kwaliteit)

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan