Superb HB Sportline

.....
Met het huidige 100km/h regiem en de CC netjes op 108km/h komt er een verbazend laag verbruik uit (rond de 4,5L/100 op lange ritten), maar gemiddeld zit ik wel stukje hoger inclusief vakantie en andere (korte) ritjes.
..... :jaja:


heel keurig verbruik zeg !
mijn passat 1.6 diesel Variant van 2019 haalt nog niet eens 1 op 20 ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Erik1977

Forumguru
Poeh.... Das dan redelijk hetzelfde als mijn vorige auto.
Nou ja vakantie is leuk en dat mag dan geld kosten...
 

Ericw

Forumguru
Precies @Erik1977 , zit hem ook mede in het tempo waarmee we rijden hoor. Kan ook "netjes" 90km/h rijden met de caravan in Frankrijk, dan zal ie vast een (heel) stuk minder verbruiken, maarja.............:D
 
@ohmygodaxel

Rijd je soms veel korte stukjes?

nee juist niet ... maar ik moet echt als een "oud wijf" rijden wil ik de 1 op 20 aantikken. Ik heb een Superb HB 1.6 diesel gehad (handbak dat dan wel) en die reed met gemak 1 op 20 ...
Dus als de 1.5 benzine Superb HB ook gemakkelijk 1op20 rijdt dan word ik daar wel blij van - voor de vakantie kilometers dan ;) en niet te vaak tanken ... wat een rotwerk is dat hahaha
 

Bakkertje

Forumguru
Oef dat is wel een serieus verbruik dat haal ik met mijn Touran alleen met de caravan aan de haak...
 

Bakkertje

Forumguru
Dat van mij is ook met de caravan erachter hoor. (Gelukkig wel )

oooooooow, dan is het nog te overzien...
Maar ja onder belasting zuipt ie als een oude zeeman ...

Met deze auto ook voor het eerst de watertemperatuur in het rood gehad met de caravan bergop, maar goed dat was ook met 38 graden..
 

Ericw

Forumguru
Meen je niet @Bakkertje! :sterretjes:
Had juist gehoopt hiervan af te zijn, aangezien ik dit met m'n beide vorige Superb's (diesel) ook al had.
Niet in het rood, maar wel zo hoog dat de airco uitging (tegen de 120 graden).
Toch allemaal erg krap bemeten dus.
Weet je zo nog bij welke weg/helling dit was? Welk percentage? Frankrijk toevallig? Welke snelheid reed je dan ongeveer?
 

Bakkertje

Forumguru
@Ericw welke berg weet ik niet meer precies, het was op de terugweg van Trier naar Wijchen ;)

Maar let wel, ik rijd in een Touran (aerodynamica van een baksteen), 3 tieners op de achterbank, kofferbak vol en een Wilk van 1500 kg aan de haak.
Buitentemperatuur van 38 graden en ik probeerde op cruisesnelheid van 90 een berg op te komen. De auto gaat dan netjes terugschakelen tot ie weer kan versnellen.

Terug naar 80 airco uit en daarna aan de voet van een volgende berg het tempo naar beneden gebracht.

Ik kan het de auto ook echt niet kwalijk nemen eerlijk gezegd.

Zelf heb ik er alle vertrouwen in om het de volgende keer weer te doen.
Het enige wat ik op de motor - bak combinatie aan te merken heb is dat ie met caravan erg hoog in de toeren blijft na een rotonde bijvoorbeeld. Ik neem aan dat jij flippers aan je stuur hebt, dan zou ik zelf eerder opschakelen (ik doe rotondes nu door zelf te schakelen en daarna weer terug in D)
 

Ericw

Forumguru
Duidelijk verhaal @Bakkertje, al met al wordt er best wel wat van het motortje gevraagd op zo'n moment. Is toch ruim 3200Kg aan totaal gewicht wat er ff omhoog getrokken moet worden. :sterretjes:

Ik heb inderdaad flipper en herken het wel m.b.t. rotonde, caravan en wat hoog in de toeren. Op zo'n moment schakel ik zelf ff gauw op met de flippers, verder vind ik het verbazend goed gaan gewoon in de D. Zijn maar paar momenten waarop ik zelf even ga schakelen. :jaja:
 
Bovenaan Onderaan