Superb die niks mag trekken?

brepus13

Forumguru
bij het onderzoeken voor trekhaak mogelijkheden blijkt er voor mijn superb 2FL geen goedkeuring te zijn afgegeven voor het trekken van aanhangers. Er staan dus geen trekgewichten op het kenteken bewijs. Een mogelijkheid is om via de importeur papieren te achterhalen dat de auto het zou mogen/kunnen. Auto dan laten keuren door rdw en hopen op het beste. Geschatte kosten 550€

Nu had ik eea van te voren kunnen weten natuurlijk, dat is mijn eigen schuld. Ik heb echter behoorlijk veel superb bekeken/nagekeken en nooit heb ik er 1 gezien zonder trekgewicht. Iemand hier dus ervaring mee?! Ik was bijvoorbeeld wel bekend met de restrictie van de Octavia greenline. Tips oid zouden welkom zijn :-)

Gaat om een superb 1.6tdi greenline zonder trekhaak
 

Cordoba

Forumguru
Behalve voor eco-uitvoeringen als de Greenline, zie je ook vaak voor kleine autootjes (zoals de Citigo) en voor de meest sportieve uitvoeringen (GTI, RS enz.) dat het trekgewicht op 0 kg staat. Als ik me niet vergis, is het in een aantal gevallen dan wel mogelijk (toegestaan) om een trekhaak voor bijvoorbeeld een fietsendrager te monteren. Dus ik weet niet waarom je een trekhaak wil, maar voor een fietsendrager ofzo is het dus misschien minder kostbaar.
 

brepus13

Forumguru
Er zijn inderdaad auto’s die niks mogen trekken, bmw heeft ook een 320 ede bijvoorbeeld. Dit snap ik ook en dat is ook duidelijk. Er zijn echter heel veel greenline uitvoeringen van de superb die wél gewoon een trekhaak hebben. Dan moet er toch een typegoedkeuring beschikbaar zijn zou je denken?
 

brepus13

Forumguru
Trekhaak is trouwens bedoelt voor een fietsendrager en af en toe eens een aanhanger... zeker geen frequent gebruik ofzo.
 

Tafkah

Forumguru
Mijn SIIC 2014 1.6 D Greenline mag gewoon 1500 kg trekken. Koeling is achteraf wel aangepast..
 

Stuiver

Forumguru
Mijn oude greenline 1.6 tdi (5khj47) mocht ook 1500 kg trekken, en deed dat ook. En zonder motorkoeling-aanpassing....
 

brepus13

Forumguru
Blijft raar die verschillen tussen ogenschijnlijk identieke auto’s. Heeft dan de importeur lopen slapen tijdens het papierwerk?!
 

brepus13

Forumguru
Ja ik zie het idd. Toch kan ik je heel wat kentekens laten zien die ook een FL greenline zijn welke gewoon 1500kg mogen trekken. Lokale dealer snapt het ook nog niet....
 

hemi24

Forumguru
Mijn oude greenline 1.6 tdi (5khj47) mocht ook 1500 kg trekken, en deed dat ook. En zonder motorkoeling-aanpassing....

Dat was waarschijnlijk niet de gefacelifte variant...

Leuk voorbeeld: de 9-KPL-11, een facelift model welke in veel autotests is gebruikt mag inderdaad ook 0 kg trekken volgens het RDW.
Latere versies van oktober/november 2013 hebben dan ineens wel weer een max trekgewicht (geremd) van 1.500 kg.
 

Spector

Forumguru
Behalve voor eco-uitvoeringen als de Greenline, zie je ook vaak voor kleine autootjes (zoals de Citigo) en voor de meest sportieve uitvoeringen (GTI, RS enz.) dat het trekgewicht op 0 kg staat. Als ik me niet vergis, is het in een aantal gevallen dan wel mogelijk (toegestaan) om een trekhaak voor bijvoorbeeld een fietsendrager te monteren. Dus ik weet niet waarom je een trekhaak wil, maar voor een fietsendrager ofzo is het dus misschien minder kostbaar.
Mijn RS (met trekhaak) mag geremd 1.600kgs trekken volgens de papieren.
 

brepus13

Forumguru
De genoemde Octavia discussie is toch nog ietsje anders dan mijn situatie omdat de Nederlandse typegoedkeuring wel degelijk 1500kg laat trekken. De dealer/importeur is aan het kijken wat ze voor me kunnen doen.

Zodra het verhaal completer is zal ik even een update geven. Eea begint langzaam aan duidelijker te worden... ( ff een clifhanger erin gooien )
 

oco1979

Forumguru
Heb je dit traject zelf gedaan? Zou je me hier meer over kunnen vertellen, mag ook via PM.

was na aankoop van nieuwe wagen, trekhaak laten opzetten door de garage en daarna gewoon naar de keuring geweest.
Wel in belgie, kan gerust zijn dat in nederland even net iets anders is.

Mijne is ingeschreven in 2015(laatste S2 model, die nog in stock waren)
 
Bovenaan Onderaan