jadijkstra2000
Forumguru
Hallo allemaal,
Mn ouders moesten vandaag even weg met de auto, maar prompt gingen de deuren niet meer open met beide sleutels...
Ik er even heen gevlucht (met corona afstanden in acht genomen natuurlijk
)
Afijn, kapje van het portier en de deur geopend, naja niks natuurlijk... dus motorkap open.
Accu heeft een kijkglaasje : rood! Foute boel natuurlijk. Voor de vorm de voltmeter nog even aangesloten, tot mijn verbazing zat er nog maar 1.45 volt in....
De vraag is nu, is dit een bekend fenomeen? (m.a.w. is er een "bekende" klacht? (ik kon zo snel niet iets vinden)) en ja verder wat kan het zijn?
- Slechte/versleten accu? Na 3 jaar? Lijkt me haast onwaarschijnlijk, auto heeft ook nog geen 80k op de teller.
- Auto staat dagelijks onder een carport, dus van extreme temperaturen kan hij ook niet stuk (zijn) gegaan
- Mn ouders zijn eergisteren nog weg geweest, en toen was er niks aan de hand
- Geen lichten o.i.d. aan laten staan
- Geen andere verbruikers (in de sigaretten aansteker o.i.d.)
- De laatste keer starten ging zeer vlot (dus geen tekenen van degradatie van de accu)
- Laatste keer heeft ook start-stop nog gewerkt, die werkt niet beneden 10.7 volt in de accu
Het lijkt op een acute zelfontlading(kortsluiting) van de accu zelf of ergens anders in de wagen.
Ik heb de Zekeringenkast niet bekeken, maar bij acute kortsluiting in de wagen zou een zekering moeten doorbranden en verder vervolg stoppen. Aangezien de accu nagenoeg helemaal leeg is (1.45 volt) lijkt me dat niet aan de orde.
Slechte dynamo? Dan had start-stop 2 dagen geleden ook niet gewerkt, als de accu niet bijlaadt...
Vreemd probleem!
Mocht iemand suggesties of ideen hebben
Mn ouders moesten vandaag even weg met de auto, maar prompt gingen de deuren niet meer open met beide sleutels...
Ik er even heen gevlucht (met corona afstanden in acht genomen natuurlijk

Afijn, kapje van het portier en de deur geopend, naja niks natuurlijk... dus motorkap open.
Accu heeft een kijkglaasje : rood! Foute boel natuurlijk. Voor de vorm de voltmeter nog even aangesloten, tot mijn verbazing zat er nog maar 1.45 volt in....
De vraag is nu, is dit een bekend fenomeen? (m.a.w. is er een "bekende" klacht? (ik kon zo snel niet iets vinden)) en ja verder wat kan het zijn?
- Slechte/versleten accu? Na 3 jaar? Lijkt me haast onwaarschijnlijk, auto heeft ook nog geen 80k op de teller.
- Auto staat dagelijks onder een carport, dus van extreme temperaturen kan hij ook niet stuk (zijn) gegaan
- Mn ouders zijn eergisteren nog weg geweest, en toen was er niks aan de hand
- Geen lichten o.i.d. aan laten staan
- Geen andere verbruikers (in de sigaretten aansteker o.i.d.)
- De laatste keer starten ging zeer vlot (dus geen tekenen van degradatie van de accu)
- Laatste keer heeft ook start-stop nog gewerkt, die werkt niet beneden 10.7 volt in de accu
Het lijkt op een acute zelfontlading(kortsluiting) van de accu zelf of ergens anders in de wagen.
Ik heb de Zekeringenkast niet bekeken, maar bij acute kortsluiting in de wagen zou een zekering moeten doorbranden en verder vervolg stoppen. Aangezien de accu nagenoeg helemaal leeg is (1.45 volt) lijkt me dat niet aan de orde.
Slechte dynamo? Dan had start-stop 2 dagen geleden ook niet gewerkt, als de accu niet bijlaadt...
Vreemd probleem!
Mocht iemand suggesties of ideen hebben
