Superb 2016 spontaan accu helemaal leeg

jadijkstra2000

Forumguru
Hallo allemaal,

Mn ouders moesten vandaag even weg met de auto, maar prompt gingen de deuren niet meer open met beide sleutels...

Ik er even heen gevlucht (met corona afstanden in acht genomen natuurlijk :) )

Afijn, kapje van het portier en de deur geopend, naja niks natuurlijk... dus motorkap open.
Accu heeft een kijkglaasje : rood! Foute boel natuurlijk. Voor de vorm de voltmeter nog even aangesloten, tot mijn verbazing zat er nog maar 1.45 volt in....

De vraag is nu, is dit een bekend fenomeen? (m.a.w. is er een "bekende" klacht? (ik kon zo snel niet iets vinden)) en ja verder wat kan het zijn?
- Slechte/versleten accu? Na 3 jaar? Lijkt me haast onwaarschijnlijk, auto heeft ook nog geen 80k op de teller.
- Auto staat dagelijks onder een carport, dus van extreme temperaturen kan hij ook niet stuk (zijn) gegaan
- Mn ouders zijn eergisteren nog weg geweest, en toen was er niks aan de hand
- Geen lichten o.i.d. aan laten staan
- Geen andere verbruikers (in de sigaretten aansteker o.i.d.)
- De laatste keer starten ging zeer vlot (dus geen tekenen van degradatie van de accu)
- Laatste keer heeft ook start-stop nog gewerkt, die werkt niet beneden 10.7 volt in de accu

Het lijkt op een acute zelfontlading(kortsluiting) van de accu zelf of ergens anders in de wagen.

Ik heb de Zekeringenkast niet bekeken, maar bij acute kortsluiting in de wagen zou een zekering moeten doorbranden en verder vervolg stoppen. Aangezien de accu nagenoeg helemaal leeg is (1.45 volt) lijkt me dat niet aan de orde.
Slechte dynamo? Dan had start-stop 2 dagen geleden ook niet gewerkt, als de accu niet bijlaadt...

Vreemd probleem!

Mocht iemand suggesties of ideen hebben :)
 

jadijkstra2000

Forumguru
Thanks! Ja dat idee heb ik ook...

anwb kwam langs en heeft even met een noodaccu de accu gestart en hij loopt weer. Dat lijkt mij toch niet een oplossing (ja voor even :) )

ieder geval niet iets anders kapot lijkt het dan de accu zelf...
 

EdK

Forumguru
Oke de ANWB is langs geweest en heeft hem gestart !
Hebben die er nog een accutester op gehad ? ( doen ze meestal wel ) en wat was zijn conclusie over de accu ?
En tsja 3 jaar oud of 15 jaar oud, ze gaan wel eens stuk.
Zelf ooit gehad met me eerste privé wagen, rij naar de super en starte thuis zonder probleem
Na boodschappen gedaan te hebben en weer te willen starten, met geen mogelijkheid !
Tsja ook de accu in eens defect ! Het gebeurd !!

Maar goed ANWB heeft de gestart en motor liep weer en je bent meteen stuk gaan rijden om accu op te laden.
Terug komend wagen uitgezet en na 10 min starte hij gewoon weer en was accu spanning goed ?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

jadijkstra2000

Forumguru
Helaas heb ik te weinig info :)

Enige wat ik weet is dat de ANWB de auto gestart heeft met een hulp accu, na half uur draaien en daarna half uur rijden doet hij het weer goed.
Gisteren startte hij weer zonder problemen.
We houden het de komende dagen in de gaten!

Thanks voor de info :)
 
Goedemorgen,

Aansluitend nog een vraagje over een nieuwe accu plaatsen..
Nou heb ik ook een '16 Sub combi, waarbij ik een verse accu zou willen plaatsen.
Als ik zoek kom ik op de Varta Silver E39 uit..
Kan ik deze zo plaatsen, of moet deze ook middels VCDS ingeleerd worden? Dan heb ik namelijk BEM code's nodig, welke op origineel wel staan, maar op aftermarket / niet oem ontbreken... :arghh:
Prijs origineel is namelijk belachelijk hoog
 
Inleren, dan "weet" de boordcomputer dat de accu nieuw is, en dan gaat deze verder met regulier laad patroon ipv het patroon wat is afgestemd in de loop der tijd op de versleten accu.

Bemcode niet nodig, met vcds moet er een code opgegeven worden, dat mag gewoon bijv 12345678 zijn, zolang het maar anders is dan wat het was. En uiteraard merk en type. Zijn standaard codes voor van Varta. VA0 dacht ik.

De silver dynamic is een AGM type, dat kan ook worden gecodeerd; of het een EFB of AGM is. Dat moet dan uiteraard op AGM geprogrammeerd worden. Zit in 2 verschillende modules. Is ook zo gedaan in mijn O3 door een forumlid.
 
Kijk top dank jullie wel jongens! Dat scheelt me gewoon 300 euries.
Dan ga ik idd voor de Varta en kan ik hem zelf omcoderen, ben in het bezit van een Ross-Tech, dus moet goedkomen :dankje:
 
Inleren, dan "weet" de boordcomputer dat de accu nieuw is, en dan gaat deze verder met regulier laad patroon ipv het patroon wat is afgestemd in de loop der tijd op de versleten accu.

Bemcode niet nodig, met vcds moet er een code opgegeven worden, dat mag gewoon bijv 12345678 zijn, zolang het maar anders is dan wat het was. En uiteraard merk en type. Zijn standaard codes voor van Varta. VA0 dacht ik.

De silver dynamic is een AGM type, dat kan ook worden gecodeerd; of het een EFB of AGM is. Dat moet dan uiteraard op AGM geprogrammeerd worden. Zit in 2 verschillende modules. Is ook zo gedaan in mijn O3 door een forumlid.

Dat is optie op foto toch welke jij noemt?
 

Bijlagen

  • _20200522_113051.JPG
    _20200522_113051.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 32

Cordoba

Forumguru
Overigens is een levensduur van 4 jaar voor een auto met start/stop niet bijzonder, eigenlijk de leeftijd dat je er serieus rekening mee moet gaan houden.
 
Tja. ik gebruik het start stop niet. Geeft alleen maar op alle delen overmatige slijtage..
Overigens dient het serienummer of type nummer niet alleen maar 12345678 te zijn, moet een combinatie zijn van cijfers letters dacht ik..

Succes.
Een blue dynamic is overgens een EFB, maar prijsverschil is nihil kun je beter voor de AGM gaan.
Groter start vermogen. En dat is prettig indien je S2 een diesel betreft.
 
Hallo allemaal,

Mn ouders moesten vandaag even weg met de auto, maar prompt gingen de deuren niet meer open met beide sleutels...
.....Accu heeft een kijkglaasje : rood! Foute boel natuurlijk. Voor de vorm de voltmeter nog even aangesloten, tot mijn verbazing zat er nog maar 1.45 volt in....

De vraag is nu, is dit een bekend fenomeen? ...en ja verder wat kan het zijn?
- Slechte/versleten accu? Na 3 jaar? Lijkt me haast onwaarschijnlijk, auto heeft ook nog geen 80k op de teller.
- Geen lichten o.i.d. aan laten staan
- Geen andere verbruikers (in de sigaretten aansteker o.i.d.)

Mocht iemand suggesties of ideen hebben :)


Dag

Vraagje is het ondertussen gelukt met je accu. Ik heb het zelfde probleem maar bij mij ligt het waarschijnlijk aan de radiatorventilator die blijft draaien in de nacht en zo zorgt voor een platte accu.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan