Superb 2 1.8 TSI met DSG schokt bij filerijden (1200 rpm in 2)

jonbongoofy

Forumguru
Mijn Outlander had ook dubbele koppeling automaat. Reed destijds veel meer file dan tegenwoordig en mijn Passat weet ik eigenlijk niet of dat dsg was of conventioneel en ook meer file rijden dan nu. Rij nu eigenlijk alleen file bij julianaplein en bij extreem weer zoals gisteren ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik bedoelde ook niet dat het zou liggen aan de automaat op zich, maar meer specifiek de standaard dsg software met nauwelijks een eerste versnelling. Ik kan me voorstellen dat dat bij veelvuldig file rijden tot problemen kan leiden (ik heb ervaring met zowel de standaard dsg software als de geoptimaliseerde versie, waarbij weer een echte eerste versnelling aanwezig is)
 

matthiasg

Nieuw lid
@andrehj, ben je nog verder gekomen met dit probleem? Zelf heb ik iets dat hier enigzins aan doet denken (1.2 TSI DSG7 O2 2011). Niet zozeer in de twee, als wel bij gematigd accelereren in de 4 en 5 (50-70 km/u). Het gevoel alsof je over een paar ribbels in de weg rijdt. "brr. brr. brr.", paar keer een geluid van <0.5 sec. Opvallend is dat het probleem niet (heel duidelijk) aanwezig is in de eerste minuut na de start én ook niet meer na zo'n 20 minuten te hebben gereden. Buitentemp. lijkt er ook nog toe te doen. Op warme(re) dagen speelt het minder. Het treedt niet op tijdens het koppelen, maar juist bij het doorlopen van de versnelling.

DSG koppeling is half jaar geleden vervangen - dit was vanwege trillingen bij optrekken heel laag in de 2. Dat probleem is nu verdwenen.

Daarnaast heb ik heel sporadisch (3x voorgekomen tot nu toe) bij stilstaan voor stoplicht een vreemd tikkend geluid te horen gekregen. Schakelen naar N of P doet het niet verdwijnen. Bij rem los in D verdween het. Misschien ergens een los dingetje dat meeresoneert of toch een indicatie van iets serieuzers...

Auto is nog onder (1 jaar skoda occassion) garantie. Proefrit bij dealer is gemaakt, maar probleem trad toen helaas niet op. Hun eerste gedachte was gecupte banden.

Heb dit probleem ook, iemand een idee wat hiervan de oorzaak was / is?
 

andrehj

Forumguru
Nope, mijn S2 heeft dit akkevietje nog steeds. Gelukkig rij ik erg weinig file, dus heb er niet zo vaak last van. Ik denk nog steeds dat het probleem wordt veroorzaakt door de koppeling, die bij dit toerental niet goed genoeg sluit, maar weet dat niet zeker. Gelukkig wordt het niet echt erger, dus ik heb me er maar bij neergelegd.
 

joostjager

Nieuw lid
Na mezelf twee jaar afvragen wat er nu toch met die (toen) net vervangen DSG koppeling is, is gisteren het "trillingen bij accelereren" probleem opgelost. De oorzaak bleek helemaal niet de koppeling te zijn, maar bougiekabels en bobine. Hij rijdt nu weer helemaal goed.
 

oco1979

Forumguru
Na mezelf twee jaar afvragen wat er nu toch met die (toen) net vervangen DSG koppeling is, is gisteren het "trillingen bij accelereren" probleem opgelost. De oorzaak bleek helemaal niet de koppeling te zijn, maar bougiekabels en bobine. Hij rijdt nu weer helemaal goed.

is soms heel iets anders die deze veroorzaakt, je zie nu wel.
storing zoeken dees dagen niet gemakkelijk.
meestal is het een "gevolg" van iets anders en zit je op verkeerde spoor.
 

EdK

Forumguru
storing zoeken dees dagen niet gemakkelijk.
Storingen zoeken is niet voor elke monteur weggelegd , hoe goed hij misschien ook in zijn verdere werk is.
Storingen lokaliseren is kwestie van logisch nadenken , dingen uitsluiten en meten.
En niet domweg aan de hand van een vermoeden maar modules uitwisselen !
Als ik voor storingen bij klanten kom dan begin ik met de persoon te praten die de eigenaar is of degene is die het bediend en hem vragen te stellen.
Aan de hand van die antwoorden en de storing van het apparaat kan ik in vele gevallen al een conclusie trekken wat het zou kunnen zijn en wat het zo en zo niet is.
 

oco1979

Forumguru
Storingen zoeken is niet voor elke monteur weggelegd , hoe goed hij misschien ook in zijn verdere werk is.
Storingen lokaliseren is kwestie van logisch nadenken , dingen uitsluiten en meten.
En niet domweg aan de hand van een vermoeden maar modules uitwisselen !
Als ik voor storingen bij klanten kom dan begin ik met de persoon te praten die de eigenaar is of degene is die het bediend en hem vragen te stellen.
Aan de hand van die antwoorden en de storing van het apparaat kan ik in vele gevallen al een conclusie trekken wat het zou kunnen zijn en wat het zo en zo niet is.

KLOPT doe ik ook bij mijn klanten op depanage, eerst eens luisteren en gerichte vragen stellen en ervaring is ook veel waard.
 

haassie

Forumguru
Hoe ben je erachter gekomen dat het een mindere of meerdere bobines waren? Is dat enigszins te meten?
 

haassie

Forumguru
Motor is recentelijk een aantal keren uitgelezen zonder storingscodes en alles preventief gaan vervangen wordt wat prijzig
 

turboturbo

Forumguru
Bobines en bougies hebben gewoon een vervangingsinterval danwel gaan wel eens stuk. Dat valt toch niet onder de categorie zomaar alles vervangen?

Helemaal als je het zelf kan doen is het peanuts qua kosten.

Gezien dat dit het probleem was bij @joostjager is het toch geen overbodige luxe dat eens uit te sluiten voor jezelf, dunkt me?
 

haassie

Forumguru
Ik spreek in mijn specifieke geval en snap dat in het geval van @joostjager dit de oplossing was voor zijn probleem.....gelukkig, altijd mooi om issues op te lossen. Omdat ik zelf ook wat akkefietjes heb was ik geinteresseerd in het....hoe gevonden en hoe aan te tonen.

Bougies hebben een vast interval idd...volgens het boekje bij 90000 vervangen geloof ik en is ook gebeurd. Over bobines wordt nergens gesproken en moeten dus idd kapot gaan denk ik dan maar, waardoor je echt onregelmatige loop hebt in het hele bereik. Ik vroeg me alleen af hoe je kan zien dat bobines slecht zijn of slecht worden als je motor overal goed loopt behalve in een versnelling bij een bepaald toerental....en daarnaast geen foutcodes geven....waarbij je dan idd eerder aan de dsg zou denken.....wil niet zomaar slechts 130 euro uitgeven aan iets wat geen oplossing biedt zeg maar.
 
Bovenaan Onderaan