Superb 2 1.8 TSI met DSG schokt bij filerijden (1200 rpm in 2)

andrehj

Forumguru
Bij mijn S2 begint een al langer sluimerend probleem de laatste tijd steeds erger te worden:
Bij filerijden met een snelheid waarbij nog net niet wordt teruggeschakeld in de 1 (ca 14 km/h) schokt de auto tijdens het rijden. De motor draait dan ca 1200 rpm.
Het probleem treedt alleen op bij rijden met constante snelheid, zodra er wordt opgetrokken is het over.
Tevens doet het probleem zich alleen voor in de 2e versnelling, in de 1e, 3e en 4e rijdt de auto bij 1200 rpm goed. In hogere versnellingen kan ik het niet testen, omdat ik de bak dan al eerder terugschakelt.

Uiteraard zijn er twee verdachten:
1. Motor (maar waarom dan alleen in de 2?)
2. DSG (DQ 200). (maar waarom dan niet ook in de 4?)

Mijn S2 is van juli 2011 en staat nu op zo'n 60.000 km.
Er staan geen foutmeldingen in het geheugen.
Slijtage van de koppelingen is ook in orde:
- Koppeling 1 staat op 9.3 mm
- Koppeling 2 staat op 11.4 mm

Morgen ga ik een rondje rijden en wat waardes loggen met VCDS, eens kijken of ik daar wat wijzer van kan worden.

Heeft iemand nog tips welke meetwaarden ik moet bekijken? Bij de DSG wil ik eens kijken naar de koppelingsdrukken en de standen, maar van de motor weet ik dat nog niet.
 
Laatst bewerkt:

TDI_DSG

Senior Member
Andrehj, alsof het toeval ermee speelt...Ik heb vanmorgen exact hetzelfde ervaren toen ik in de file reed. Ben daarom zeer benieuwd wat er uit jouw metingen gaat komen. Mijn auto is van 2014 en heeft 61000 km gedraaid. Ik verdenk de DSG / aandrijflijn al langer en heb dit ook aangegeven bij de dealer. Volgende week krijgt hij zijn 60.000 km beurt en mocht daar wat uit komen dan laat ik dat weten...
 

TDI_DSG

Senior Member
@Andrejh: Goeie tip..Gelijk gedaan maar het gaat om dezelfde motor / versnellingsbak combi als die jij hebt.
 

Taffy

Forumguru
Tip van een TVS/DSGdokter klant, trek op met je auto tot ongeveer 50 kmh gas los tot ongeveer 15 kmh (=onderin 2e versnelling ) en dan gas geven....
Als je dan 'ribbelen' cq schokken voelt ben ik bang dat t de DSG betreft.

Mijn Superb '11 was al na 44.000 aan de beurt trouwens
 

andrehj

Forumguru
@Taffy: in die situatie (gas geven bij 15 km/h) is er bij mij niets aan de hand. Het probleem doet zich echt alleen voor bij het rijden op constante snelheid van rond 14 km/h in de 2. De motor draait dan ca 1200 rpm.
 

TDI_DSG

Senior Member
@Taffy: Bij mij zit dat er soms wel in..Dat onderin de 2e versnelling je het idee hebt alsof je over ribbels rijdt. Het gedrag wat Andrehj in de openingspost schrijft heb ik toevallig vanmorgen in de file echt duidelijk geconstateerd..
Heb bij de garage ook al aangegeven dat ik de DSG niet vertrouw. Heb bij mijn vorige Superb dat trillen onderin de 2e versnelling ook gehad en daar is tot 3x toe de koppeling vervangen.
 

Taffy

Forumguru
@andrehj ik had er eigenlijk alleen bij optrekken last van , rij weinig constant 15 km/h, maar ook alleen in de 2e en ook niet in de 4e
:pieker:


@TDI_DSG bij mij is de koppeling 2 mndn terug vervangen en ik heb afgelopen woensdag de DSG-upgrade van TVS terug er op laten zetten.
Is een verademing , je wilt nooit anders meer
 

andrehj

Forumguru
@Taffy: Bij mij zit dat er soms wel in..Dat onderin de 2e versnelling je het idee hebt alsof je over ribbels rijdt. Het gedrag wat Andrehj in de openingspost schrijft heb ik toevallig vanmorgen in de file echt duidelijk geconstateerd..
Heb bij de garage ook al aangegeven dat ik de DSG niet vertrouw. Heb bij mijn vorige Superb dat trillen onderin de 2e versnelling ook gehad en daar is tot 3x toe de koppeling vervangen.
@TDI_DSG :
Dat van die ribbels is inderdaad een aardige beschrijving, het schokken voelt inderdaad alsof je over een slechte weg rijdt. Maar dan wel eentje die alleen slecht is bij 1200 rpm in de 2...
En heeft het vervangen van de koppeling van je vorige S2 geholpen?
En had je in je vorige S2 ook het probleem bij constante snelheid (zoals ik nu heb), of het trillen bij gas geven?
Had (en heeft) jouw S2 de software van TVS of de originele van Skoda?

@Taffy : De software in mijn DSG is (al sinds 2,5 jaar) de versie van TVS.
 

andrehj

Forumguru
@andrehj ik had er eigenlijk alleen bij optrekken last van , rij weinig constant 15 km/h, maar ook alleen in de 2e en ook niet in de 4e
Constant 14 km/h in de 2 rijden probeer ik ook te voorkomen, want ik hou niet van file. Helaas is het soms niet anders...
En 1200 rpm in de 4 rijden deed ik alleen voor de test. Dat gaat overigens prima, zonder schokken.

Overigens wordt er nu wel heel erg op de DSG ingezoomd, wat mij betreft kan het probleem van het schokken bij rijden op constante lage snelheid in de 2 ook nog steeds door de motor worden veroorzaakt.
 

TDI_DSG

Senior Member
@andrehj: Bij mijn vorige superb is na de laatste keer vervangen van de koppeling ook het schakelprogramma aangepast bij TVS. De 1e versnelling hebben ze iets 'langer'gemaakt waardoor de auto niet tijdens filerijden per definitie in de 2e versnelling rijdt. Moest in het begin wel even wennen maar uiteindelijk bleek dit wel de oplossing (met daarbij het vervangen van de koppeling uiteraard).

In mijn vorige superb heb ik het schokken bij 1200 rpm niet opgemerkt. Daar had ik meer last van een 'geribbeld wegdek'
Ik had de hoop dat bij de facelift dit probleem ook aangepast zou zijn, maar helaas is dat niet zo...

@ertromp: Vliegwiel had ik ook al aan gedacht. De garage moet het volgende week maar eens gaan bekijken...
 

andrehj

Forumguru
Ik heb gisteren nog het een en ander gemeten, maar nog geen tijd gehad om deze resultaten te verwerken. Misschien dat dat vanavond lukt. To be continued...
 

oco1979

Forumguru
1200tr/min in tweede is nu ook niet al te hoog,vind eerder aan de lage kant.
Kan gerust vliegwiel zijn ook.
Stationaire rammelgeluid of niet ?

bekijk eens de nokkenas en/of krukassignaal bij het rijden.
als die niet teveel beginnen flipperen.

Sommige gevallen zoals hier al aangegeven is het niet de DSG maar de motor die een probleem heeft.

Juist diagnose stellen is hierbij de boodschap,wat niet altijd gemakkelijk is om dat in 1 2 3 te zeggen.
mogelijks met een dsg softwareaanpassing te laten doen dat deze weg is. bij een tuner
 

joostjager

Nieuw lid
@andrehj, ben je nog verder gekomen met dit probleem? Zelf heb ik iets dat hier enigzins aan doet denken (1.2 TSI DSG7 O2 2011). Niet zozeer in de twee, als wel bij gematigd accelereren in de 4 en 5 (50-70 km/u). Het gevoel alsof je over een paar ribbels in de weg rijdt. "brr. brr. brr.", paar keer een geluid van <0.5 sec. Opvallend is dat het probleem niet (heel duidelijk) aanwezig is in de eerste minuut na de start én ook niet meer na zo'n 20 minuten te hebben gereden. Buitentemp. lijkt er ook nog toe te doen. Op warme(re) dagen speelt het minder. Het treedt niet op tijdens het koppelen, maar juist bij het doorlopen van de versnelling.

DSG koppeling is half jaar geleden vervangen - dit was vanwege trillingen bij optrekken heel laag in de 2. Dat probleem is nu verdwenen.

Daarnaast heb ik heel sporadisch (3x voorgekomen tot nu toe) bij stilstaan voor stoplicht een vreemd tikkend geluid te horen gekregen. Schakelen naar N of P doet het niet verdwijnen. Bij rem los in D verdween het. Misschien ergens een los dingetje dat meeresoneert of toch een indicatie van iets serieuzers...

Auto is nog onder (1 jaar skoda occassion) garantie. Proefrit bij dealer is gemaakt, maar probleem trad toen helaas niet op. Hun eerste gedachte was gecupte banden.
 

jonbongoofy

Forumguru
En ik kan me ook aansluiten bij het probleem. Alleen is het niet continu maar af en toe (kwam ik gisteren tijdens 45minuten file rijden achter) Hij gaat volgende week toch al naar de garage voor een beurt kunnen ze meteen kijken of ze iets vinden. (vorige keer hebben ze de dsg gereset en was ik tijdelijk even van mijn problemen af, nu 27000km verder is alles weer bij het oude, dus ook af en toe schokken bij wegrijden + het trillen in de file)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat ik me afvraag is in hoeverre hier sprake zou kunnen zijn van een verband met veelvuldig filerijden waarbij eea door het praktisch ontbreken van een echte eerste versnelling, zwaar wordt belast
 

jonbongoofy

Forumguru
@Rosinfield mijn vorige 3 auto's waren ook automaat en daarmee had ik nooit problemen. En bij veel file rijden heeft een verkoper het al snel over een automaat vanwege het gemak ;)
 
Bovenaan Onderaan