Stuurbekrachtiging instellen.

Vandaag weer eens lekker bezig geweest in VAG-COM

Nou weet ik dat je de stuurbekrachtiging kon instellen allen waar ik ook zoek iedereen wilt het doen maar nergens zijn er duidelijke antwoorden welke codes ik moet gebruiken.
via vagcom kan ik gewoon inloggen in de stuurpomp module en deze uitlezen en recoderen allen welke codes heb ik nodig voor de instellingen?

Zie foto
foto.jpg
 

turboturbo

Forumguru
WTF! Als jou dit lukt / dit mogelijk is, wil ik dit ook :shocked:. De dealer zweerde me dat het niet mogelijk zou zijn (nou hebben ze met andere functies daar ook naast gezeten....) maar ik vond het wel logisch klinken omdat mij verteld werd dat de Fabia I een hydraulische stuurbekrachtiging heeft. Om een lichtere of zwaardere afstelling te willen, moet je een electro-hydraulisch (?) systeem hebben...

Wat wil jij aangepast hebben aan de bekrachtiging? Van mij mag die een stuk zwaarder (dus minder mee-helpen, zeg maar)
 
Mogelijk moet het zeker zijn, op internet zijn er een aantal die het al aangepast hebben alleen nergens kan ik de goede codes vinden.

ik heb wel de gegevens voor de VW polo 9N gevonden, de polo 9N is hetzelfde model als de skoda fabia. Mijn schoonbroer heeft de 9N met hetzelfde 1.4 16v blok als ik heb.
Bij de polo is het wel in te stellen.

44 - Steering Assist: Recode - 07

Pas op !
♦ Kijk in de Factory Repair Manual (of een andere documentatie) van jouw auto voor je een Recode doet.
♦ Tussen merken en modellen zijn grote verschillen in Recoding van Regel Modules.
♦ Schrijf de originele waarde op, want een verkeerde codering kan de Regel Module onbruikbaar maken.
♦ Er is geen enkele geautomatiseerde manier in VAG-COM om je wijziging ongedaan te maken.
♦ Hoewel... in elke ge-savede autoscan van jouw auto staat voor elke Module de softcoding.
♦ Let op: sommige Modules hebben een Login nodig voordat je een recode kunt doen.

Pas op ! De voorbeelden op deze pagina zijn voor een POLO (9N).
Specifieke info (model en bouwjaar) is beschikbaar voor Audi, Seat, Skoda en Volkswagen.

Power Steering

1. Ga naar [Select]
2. dan naar [44 - Steering Assist] (from Chassis tab)
3. dan naar [Recode - 07]

Daar staat een getal zoals 0001x1
De 'x' is de setting van de stuurbekrachtiging, bv. 000121
Als de 'x' op 1 wordt gezet, dan is de besturing erg licht: 000111
Als de 'x' op 5 wordt gezet, dan is de besturing erg zwaar: 000151

nu durf ik niet zo snel de waarde te veranderen in mijn Skoda deze staat momenteel op 1 en dit zou dus betekenen zo licht mogelijk.
En dat is juist de reden waarom ik hem wil aanpassen ik vind de stuurbekrachtiging veel te licht staan

wel ben ik via vagcom weer wat leuke dingen tegen gekomen voltage en temperatuur van me pomp, aantal gedraaide uren en het toerental van de pomp leuke dingen om te weten en te zien.
[video=youtube;GKTvnQhHVHw]http://www.youtube.com/watch?v=GKTvnQhHVHw&feature=plcp[/video]
 

Cordoba

Forumguru
Het is de vraag of het voor iedere Fabia I is in te stellen. Er zijn sowieso al minstens 2 verschillende merken voor de pomp van de stuurbekrachtiging (of haal ik dat nu door elkaar met de pomp voor de ABS?).

Volgens mij zijn er geen Fabia's met mechanisch-hydraulische stuurbekrachtiging en hebben ze allemaal elektrisch-hydraulische stuurbekrachtiging. Het hydraulisch slaat er op dat het hulpsysteem (waardoor je minder kracht nodig hebt) hydraulisch (dus met vloeistof als medium, normaal gesproken hydro-olie) is, de aandrijving van de pomp is dan electrisch resp. mechanisch. Een mechanisch-hydraulische stuurbekrachtiging wordt meestal aangedreven via de multi-riem/v-snaar, bij zwaar insturen kan de multi-riem wat janken (slippen) en bij versleten of niet goed gespannen multi-riem is de bekrachtiging soms merkbaar minder als de riem slipt.
 

Chatslet

Forumguru
Kun je dit serieus instellen dan? Zou dat ook bij de Fabia 2 kunnen? En hoe moet ik dat zien? Is het alleen met zwaarder of lichter sturen? Of kun je doen dat je minder slagen moet draaien tot de maximale stuuruitslag? Ik wist geen eens dat zoiets bestond :shocked:
 

Cordoba

Forumguru
Aantal slagen (dus direct-indirect sturen) kun je niet instellen: die ligt namelijk vast in het mechanische deel van de besturing (dus zonder bekrachtiging), omdat je bij uitval van de bekrachtiging toch nog wel graag wilt kunnen sturen. De stuurbekrachtiging, is alleen een reductie van de benodigde spierkracht. Het instellen van de mate van bekrachtiging gebeurt door de opbrengst van de bekrachtigingspomp te veranderen, waardoor je dus ook de opbrengst van de 'hulp' verandert.
 

Chatslet

Forumguru
Ah ik dacht dat ze het helemaal digitaal hadden gemaakt, digitaal gaspedaal, digitaal stuur. Mijn kennis is wat dat betreft wat gedateerd. Ik ben benieuwd wat er bij de F2 kan. Ik zou hem daar graag ietsje zwaarder laten sturen maar ben een beetje huiverig om daar in met VCDS te gaan rommelen.
 

turboturbo

Forumguru
Dat de Polo 9N hetzelfde model / overeenkomsten heeft met de Fabia 6J, zegt toch nog niet zoveel? De module van de computer moet hetzelfde zijn, toch?
Maar goed; ik hoop dat duidelijkheid over te verkrijgen is...

Stel je past dat getal '1' op de gok aan, kun je daarna de boel (bits) niet terugzetten zoals het was, als het mislukt?
 

Chatslet

Forumguru
Ja ik kan natuurlijk de waarden op slaan en later terug zetten. Ik vraag me alleen af wat er kan gebeuren als je er een verkeerde waarde in schrijft, accepteerd de module dat en crashed die vervolgens waardoor deze niet meer werkt? Want dan hebben we dus een probleem. Ander probleem zou kunnen zijn dat er geen veiligheidsmarges in zitten en je bijvoobeeld de pomp te hard laat draaien waar door de boel stuk kan gaan. Zo maar eens wat dingen die ik kan bedenken.
 
Dat vraag ik me dus ook af stel ik verander die 1 naar een 5 dus de zwaarste stand zou ik deze dan nog terug kunnen zetten.
mocht dit de stuurbekrachtiging zijn is het altijd terug te zetten, maar stel nou dat het wat anders is zou ik dan iets kunnen slopen? of zou het niet meer terug te zetten zijn?
 

turboturbo

Forumguru
In het VCDS forum dit gevonden:http://www.skodaforum.nl/board/f50/stuurbekrachtiging-13384.html#post207547, waarin @Ronnie uitlegt dat het bij een Electro-mechanische stuurbekrachtiging waarsch. niet mogelijk is.
Bij een electro-hydraulische zou het wel kunnen. Bij niet-electro-hydraulische systemen, die continue door de V-riem aangedreven worden, zou het ook niet kunnen, als ik zijn post goed gelezen heb.

Dus allereerst de vraag: hoe weet je wat voor type stuurbekrachtiging jouw Fabia I heeft?

EDIT: uit een ander st.bekr. draadje uit het 'Fabia I' forum gevist:
let op, de Fabia heeft een electro/hydraulische stuurbekrachtiging
(bron: @Ronnie - again :xyxthumbs:)

Tot slot nog een linkje voor profi advies over VCDS/VagCom: VCDS / VAG-COM: uitleg - tips - trics
Daar vond ik o.a. dit:
Stuurbekrachtiging (Power Steering) voor POLO (9N)
  1. Ga naar [Select]
  2. dan naar [44 - Steering Assist] (from Chassis tab)
  3. dan naar [Recode - 07]
Daar staat een getal zoals 0001x1
De 'x' is de setting van de stuurbekrachtiging, bv. 000121
Als de 'x' op 1 wordt gezet, dan is de besturing erg licht: 000111
Als de 'x' op 5 wordt gezet, dan is de besturing erg zwaar: 000151
[Do It!]
 

Wils sport

Nieuw lid
Bij een Fabia I kun je zeker de mate van bekrachtiging instellen met de Vas/VagCom. De codering is afhankelijk van hoeveel bekrachtiging je wilt in combinatie met het PR nummer van het onderstel.
 
Beste Wils sport,

Zou je mij dan kunnen uitleggen hoe? Ik weet dat ik wel al in het juiste menu zit maar wil het risico niet lopen dat ik iets ga slopen.
Ik heb vandaag op het punt gestaan om de instellingen te veranderen maar ik wil het risico niet lopen dat mijn auto het zo meteen helemaal niet meer doet.
 
Oké helemaal geweldig.

ik wacht je reactie of zodat ik morgen avond of overmorgen me bekrachtiging kan instellen.
en uiteraard zal ik hier verslag er van gaan doen
 

turboturbo

Forumguru
Hey super dit, zeg! :xyxthumbs: @brian-tel ik stuur je een PM want ik heb een vraag of je tzt een dienst aan me kunt bewijzen.... :aangenaam:
 

Wils sport

Nieuw lid
Er is verschil in coderingen tot 04/2001 en na 04/2001 en de codering hangt af van het gewichts-PR nummer van de vooras. Je kunt echter wel alle coderingen gebruiken bij alle assen.

Simpelweg gezien kun je tot 04/2001 de coderingen 00110, 00130, 00140, 00150 en 00160 gebruiken waarbij geldt: hoe hoger het getal, hoe meer bekrachtiging je hebt. Als de codering niet past bij het PR nummer geeft de tester vanzelf aan dat die codering niet uitgevoerd kan worden.

Na 04/2001 gebruik je 10110, 10120, 10140 en 10160 waarbij ook weer geldt: hoe hoger het getal, hoe meer bekrachtiging je hebt. Voor auto's zonder airbag (als die er zijn na 04/2001?) moet de eerste 1 een 0 zijn.

Succes!
 
Hartelijk dank voor alle tips.

Morgen ben ik vrij en zal ik het allemaal maar eens gaan uitproberen de verschillende standen en eens kijken wat het lekkerst rijd.
Zodra ik hiervan wat resultaten heb zal ik het gelijk met jullie delen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben benieuwd of iemand al een succes ervaring heeft, hiermee?

Ik laat vrijdag iemand met VCDS mijn Fabia uitlezen, zou mooi zijn als ik meteen deze wijziging kan laten uitvoeren.
Hoe is het bij jou verlopen, @brian tel?
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb hetzelf gedaan, nadat ik de pezen van m'n hand had gescheurd het stuur op standje 6 gezet (Mobilitaetshilfe) ik heb 'm d'r maar op laten staan, stuurt vrij licht.

STG 44 (Lenkhilfe) auswählen
STG Codierung -> Funktion 07

?xxxx: Airbag (siehe Hinweis)
0 - kein Airbag
1 - Airbag
x??xx: ESP (Elektronisches Stabilitäts Programm)
Hinweis: Über diese Stelle wird festgelegt, ob die Lenkhilfe über einen eigenen Lenkwinkelsensor verfügt, oder ob das Signal via CAN vom ESP empfangen wird.
01 - kein ESP
12 - ESP
xxx??: Programmtyp
10 - Normal (schwere Fahrzeuge)
30 - Komfort (schwere Fahrzeuge)
40 - Normal (leichte Fahrzeuge)
50 - Komfort (leichte Fahrzeuge)
60 - Mobilitätshilfe
 
Bovenaan Onderaan