Stuur wisselen Skoda fabia Combi III

Goedenavond allemaal !

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag.

Ik heb sinds kort een Skoda fabia combi uit 2014.

Nou zag ik dat deze fabia in 2020 een vernieuwd stuur heeft gekregen die naar mijn mening een stuk mooier eruit ziet.
Nou kan ik deze voor een mooie prijs op de kop tikken.

Uiteraard moet hier een andere airbag in maar als ik deze erbij koop. Kan ik deze dan overzetten?
Mijn fabia heeft ook stuurbediening aan beide kanten net als het nieuwe stuur.

Foto’s zijn van het internet aangezien mijn eigen foto’s te groot waren om te uploaden

Alvast bedankt!
Gr. Wesley

Bijlagen

• IMG_4335.png
    IMG_4335.png
    1,6 MB · Weergaven: 13
  • IMG_4342.png
    IMG_4342.png
    1,4 MB · Weergaven: 13

Tees

Donateur
Die vraag komt vaker langs, en het antwoord is 'Nee, niet zonder meer'. Over het algemeen heb je, naast een passende airbag, een andere sleepring en/of bedrading nodig. Komt ook omdat de F2 op het PQ platform gebouwd is en de F3 op MQB. Daardoor zijn allerhande systemen, waaronder de electronica, niet zonder meer uit te wisselen.

Wellicht had je ook al gezien dat de knoppen van je oude en beoogde nieuwe stuur behoorlijk anders zijn qua functie. Dat had je ook al een indicatie kunnen geven.

Afrit13

Forumguru
De titel van het topic gaat over een Fabia 3, je profielfoto is een Fabia 3, je foto van het oude stuur betreft een Fabia 3 maar Tees heeft het in zijn antwoord over een Fabia 2 op PQ-platform?

Het gaat toch niet om een een Fabia 2 of wel?

EdK

Forumguru
Maar goed het nieuwe 2 spaaks stuur zit in de Fabia 4 en het 3 spaaks wat je op de foto ziet is van de Fabia 3
En de fabia 3 is nog op het oude platform gebouwd en de Fab 4 staat inderdaad op het nieuwe MQB platform !
De seat en de polo gingen hierin de Fabia voor.
En @Antera kan je misschien vertellen of het inderdaan niet of wel kan en indien JA kan hij je hierin zeker een prijs indicatie geven en ook mbt het ombouwen

Of het de prijs waar is ????

Beide sturen zitten in een fabia III. Mogelijke het tweespaaks stuur ook in de fabia 4.

Bj 2018 3de gen facelift en bj 2021 4de gen

Afrit13

Forumguru
Het twee spaaks stuurwiel zit OOK in de Fabia 3 facelift:

188437896-11.jpg

Yes maargoed ik heb de Fabia III uit dec 2014 en die heeft dat mooie stuur er dan weer niet in. De niet gen 3 facelift.

Maargoed er zit vrij weinig verschil tussen de gen 3 en de gen3 facelift. Wat ik zie is alleen het stuur en iets strakkere kop/achterlampen

Tees

Donateur
Ter mijn verdediging: de F3 is eind 2014 geïntroduceerd, dus het had ook zeker een F2 kunnen zijn. Heb de profielfoto niet bekeken :angel:

De F3 is overigens wel het eerste Fabia-model dat (deels) op MQB gebouwd is. De F4 (volledig op MQB) kwam in 2021, dus het vervangende stuur is uit een F3FL.

Maar het beste advies is al gegeven: met Antera schakelen.

Tees

Donateur
Als er nou flippers aan het stuur hadden gezeten had ik nog een goede woordgrap gemaakt ;)

Ben het overigens eens dat ik het 3-spaaks stuur (dat ook in mijn O2 zit) mooier vind dan een 2-spaaks, precies om dezelfde reden. Denk dat ik 3-spaaks ook lekkerder sturen vind (maar dat moet ik nog ervaren met een 2-spaak), omdat je dan die spaak onderin hebt om wat extra grip te geven als je t stuur onderin vast hebt.

EdK

Forumguru
Nu het 2 spaaks stuur en ze mogen van mij nog een spaak stuur maken met 1 spaak zoals citroën vloegel had
Alleen dan heb je wel het probleem van waar plaatsen we al die knoppen die nu op stuur zitten ???

Stuur_1_spaak_51b34d0ed8cb3.jpg

Rallye

Forumguru
Ik vind een tweespaaks stuur minder mooi - ergens mist er dan visueel iets.

@Tees Gebruik jij de spaken in het stuur bij het sturen? Zeker voor de spaak onderin lijkt dan te gelden dat je mogelijker te ver van het stuur zit. Als je volgens de voorschriften je zitpositie hebt gevonden is de natuurlijke positie van je handen kwart voor drie. Mijn check is altijd of ik mijn polsen bovenop het stuur kan laten rusten (stilstaand natuurlijk).

Tees

Donateur
Ik zit exact op de voorgeschreven positie, bovendien kan ik met mijn lengte bijna niet te ver van het stuur zitten. Soms doe ik één handje onderaan het stuur op de snelweg voor de variatie bij langere ritten, en dan is die ene spaak daar wel prettig als je een beetje moet corrigeren. Niet vaak hoor, meestal zit(ten) m'n hand(en) 'gewoon' op kwart over 3.

Bovenaan Onderaan