Stuur staat scheef

darkprojectx

Forumguru
chef ga nou eens naar een bandenboer en laat dat ding uitlijnen

nu ben je al een week hier bezig en staat je stuur nog scheef, alle kastjes en muren heb je al gezien en alle kluitjes en rietjes ook wel.

of misschien een betere vraag, waarom ben je nog niet gegaan? :)
 

turboturbo

Forumguru
dude, ik bén toch bij een bandenboer geweest?
waarom ben je nog niet gegaan?

En waarom (nog) niet opnieuw uitgelijnd: (quote mezelf)

een andere uitlijner het scheve-stuur probleem zeker op kan lossen, door bijvoorbeeld de wielen in V-spoor (wijkend van elkaar) te zetten. Dan krijg je inderdaad wat @rens914 zegt, wel rechtloop, maar ook meer bandenslijtage en hoger brandstof verbruik. Dat wil ik natuurlijk ook niet. Dilemma dus.

Ik ga eerst (als het even droog is, tenminste) mijn achterwielen met de voorwielen wisselen.

Enne... we moeten hier toch wat te zaniken hebben, of niet dan? :1819:
 

darkprojectx

Forumguru
oh ik las alleen maar over rapporten maar weinig over daadwerkelijk uitlijnen..

gezien de winter hard dichterbij komt zou ik nog even lekker zo blijven rijden,
en straks als je de winterbandjes/velgen erop zet laat je hem gewoon uitlijnen (bij een andere garage dan je al tot nu toe geweest bent,
want die geven dan weer een fris oordeel).

Kletskoek over dat je je wielen in V formatie moet laten plaatsen enz moet je niet accepteren, als mijn fabia 1 recht uitgelijnd kan worden, dan kan dat bij die van jou ook. (tenzij hij ooit een flinke aanrijding heeft meegemaakt dat is natuurlijk ook nog een rampenplan optie).
 

Cordoba

Forumguru
Overigens een goed uitgelijnde auto heeft - een klein beetje - toespoor. Dat is om te zorgen dat je rechtuit stabiliteit hebt, en de auto niet bij het minste geringste gaat 'zoeken'.
 

Fabia

† In Memoriam
Trouwens, hoe is dit bij jou eigenlijk afgelopen, uiteindelijk?

Recht laten zetten bij een andere Skoda dealer. Trouwens bij mijn winterbanden staat mijn stuur voor mijn gevoel een tikkie naar links maar met mijn zomerbanden geen last. Winterbanden komen nog van mijn FII, misschien toch een beetje anders afgesleten.
 

KEC

Lid
Heb een gelijkaardig probleem: spoort bij loslaten stuur naar rechts en bij rechtuit rijden moet ik weinig naar links tegensturen. Heb ermee leren leven: banden slijten na ook 60k niet onregelmatig af.

Had wel op het laatste rapport gezien dat de achteras aan 1 kant aan de grens van het toelaatbare zat --> hier konden ze niets aan wijzigen (kan alleen met de vooras)...
Recent een wiellager achter laten vervangen, maar geen verbetering nadien van scheefrijden.

Als ze willen kunnen ze elke wagen kaarsrecht laten rijden (toespoor aan 1 kant verhogen naarwaar hij scheef trekt), maar ze mogen ook niet buiten de toleranties gaan omdat dat de stabiliteit kan aantasten en bandenslijtage oplevert. Bovendien lopen de meeste wegen zoiezo af naar rechts.
 

Cordoba

Forumguru
Achteras, kan eigenlijk bij iedere auto ook gesteld worden, alleen is dit een 'hell of a job'. Tegen klanten wordt vaak gezegd dat het niet kan, ik weet niet of dat onwil of onkunde is, maar het valt wel op. Probleem bij achteras, is dat vaak de hele constructie los moet en vervolgens iets schuiven om op de juiste plaats te komen en alles weer vastzetten. Bij de voorwielen kun je zaken als toespoor gewoon stellen met behulp van schroefdraad.
 

turboturbo

Forumguru
Stuur staat weer recht

Goed, 1 update.

Ik heb de voorwielen met de achterwielen gewisseld (komt op hetzelfde neer als een ander set velgen, tenslotte: de dealer wisselt uit principe de voorwielen niet met de achterwielen wegens cuppende banden. Dat kon ik dus zelf nog proberen) Ik merkte dat de auto iets minder opzij trok, maar het stuur nog steeds scheef stond.

Ik ben dus maar naar een bandenboer hier in de buurt gegaan, en de auto opnieuw uit laten lijnen, met het risico dat ik er niets aan de hand is, en dat ik mijn geld niet terug krijg van de dealer. Kon ik meteen eens zien hoe dat nou eigenlijk in z'n werk gaat. Wat me opviel, was dat het stuur rechtgezet en gefixeerd wordt, terwijl de auto 1,5 meter van de grond op de brug staat. De monteur plaatst de klem gewoon vanaf de grond. Ik dacht dat juist goed was, want hij merkte eerder al op dat mijn klachten typisch veroorzaakt worden, als de monteur tijdens het uitlijnen in de auto stapt, om het stuur recht te zetten en te fixeren: 'dan beweegt de auto weer, en gaat alles weer door de war, dat is niet goed'. Nu dacht ik: hoe kan hij eigenlijk goed zien, of het stuur recht staat? Maargoed, ik had er alle vertrouwen in, want op het Audiforum wordt deze bandenboer als zeer goed omschreven.

Ik kreeg het uitlijningsrapport mee (die had ik van de dealer nooit gehad) met allemaal tabelletjes. De monteur zei dat hij een afwijking had geconstateerd ("uw stuur stond scheef naar rechts, toch?" - "Nee, naar links..." Zucht...:smirk: -"Oke, hij is nu goed.") dus ik hoopvol naar huis. Ik had toch weer het idee dat het stuur weer scheef stond, maar nu naar de andere kant (rechts, dus) Zucht.... Vooral op snelheden onder de 60 km/u kon ik het goed merken. Ik had nog een weekend met ruim 200 km te rijden voor de boeg, dus wilde dat eerst maar even afwachten. Op de snelweg was het wel een stuk minder goed te merken, moet ik zeggen, en ik begon te denken dat het 'tussen de oren' zat.... Maar op binnenwegen en bijv hier in de stad op flinke lange rechte stukken (Wibautstraat, Nieuwe Leeuwarderweg, etc.) kon ik het toch echt wel merken.

Dus ik weer teruggegaan, met het verhaal dat ik nog steeds niet tevreden ben, en of het nog een keer aangepast kan worden. Mij werd aangeboden om tijdens het uitlijnen in de auto te zitten, en dan zelf het stuur recht te zetten en te fixeren. Ik kreeg de indruk dat ze dat veel vaker doen, als er klachten zijn. Zo gezegd, zo gedaan; ik mee naar binnen, de auto op de brug. Zegt die monteur: 'Uw band is lek' :1884: Ik dacht bij mezelf: schiet mij maar lek. Dan had ik dat toch zelf ook gemerkt. No way, dat ik een lekke band had. Ik ga zelf eens kijken, en zie zo 1-2-3 geen verschil tussen links en rechts. Dus ik vraag hem dan spanning te controleren. Bleek die 'lekke' band juist 0,1 bar meer spanning te hebben dan de rest :smiley29: Goed. Dat geeft niet echt vertrouwen - ik denk dan: zoeken ze nou iets om je op de mouw te spelden, om, als ik straks nog niet tevreden ben, te kunnen zeggen dat het aan mij zelf licht? Ik wil uiteindelijk zelfs nog wel geloven dat er gewoon niets aan te doen is, en dat ik maar goede hoop moet hebben als ik nieuwe banden koop. Zo onredelijk ben ik nl. helemaal niet.

Goed, verder: ik instappen en zo goed als ik kon het stuur recht gezet op commando (met draaiende motor, zodat de stuurbekrachtiging geen roet in het eten gooit, denk ik) en toen die monteur schroeven onder de auto. Binnen een paar seconden klaar, en ik mocht gaan. En wat denk je? ______________ K a a r s r e c h t !


De auto rijd nu niet alleen kaarsrecht vooruit, maar het stuur staat dan ook recht. En als ik moet tegensturen (waarschijnlijk vanwege de zijwind, of een aflopend wegdek, moet ik, voorzover ik kan beoordelen, nu dezelfde stuuruitslag maken op de terugweg, de andere kant op. Dat was eerst ook niet zo: dan stuurde ik flink méér tegen op de heenweg, als terug. Klopt allemaal als een bus, nu, voorzover ik kan zien.

Ik begin dus steeds meer te vermoeden dat de meeste keren (is in totaal nu 4,5 keer uitgelijnd) het stuur niet goed rechtgezet is, of dat is op de verkeerde manier gedaan. Ik heb hiervan geleerd: in het vervolg vragen of ik er meteen zelf in mag zitten om het stuur recht te zetten en te fixeren. Blijkbaar nemen deze monteurs hun eigen werk niet serieus genoeg om dit zelf precies te doen. Sorry, hoor, maar ik ben hier wel behoorlijk moedeloos van geworden. Ik ben in totaal 5 keer terug geweest voordat het in orde was. Het is toch te gek, dat je zo moet lopen leuren voordat je serieus genomen word......:rolleyes:

Nu nog proberen de onkosten van het uitlijnen van de dealer terug proberen te krijgen.... :regels:

Weet trouwens iemand wat meer over hoe je zo'n uitlijn rapport moet 'lezen'? Ik begrijp er niet zoveel van.
 

Cordoba

Forumguru
Bij de meeste uitlijnrapporten staan verschillende waardes voor ieder item dat gemeten wordt:
- vaak staat op een rapport wat min. en de max. waarde (specificatie autofabrikant) zijn
- de waarde vóór de uitlijning
- de waarde ná uitlijning

Met deze waardes kun je dus precies bepalen welke zaken zijn bijgesteld, en of ze binnen de normen vallen. De verschillende eigenschappen toespoor/uitspoor, wielvlucht, camber of wat er voor termen gebruikt zijn, kun je het beste even googelen voor uitleg.
 

turboturbo

Forumguru
Hm oke, de bijgestelde waarden zijn:

Voor: links
wielvlucht: vooraf -0º40' / actueel -0º41'
askanteling: vooraf 3º36' / actueel 3º52'
Sporing: vooraf 0º12' / actueel -0º03'

Voor: rechts
wielvlucht: vooraf -0º24' / actueel -0º39'
askanteling: vooraf 4º23' / actueel 4º23'
sporing: vooraf: 0º11' / actueel -0º04'

K.P.I. / Totale Hoek en Uitspoort bocht verschil laat ik hier even onvermeld....

Voor:
wielvlucht verschil 1: vooraf -0º16' / actueel -0º02'
askanteling verschil: vooraf -0º46' / actueel -0º10'
verschil 1/r KPI: vooraf -0º02' / actueel -0º17'
totale spor.: vooraf 0º23' / actueel -0º07'
verschil uitspoor l/r: vooraf .... / actueel ...

De achteras staat ook gespecificeerd, maar die laat ik voor nu hier maar even achterwege.

Interpretatie voorzover ik het begrijp uit diverse bronnen op internet:
- de negatieve wielvlucht of camber wijst uit dat het wiel t.o.v. een loodrechte lijn op het wegdek, iets schuin staat: de bovenkant van het wiel staat meer naar binnen dan de onderkant.
- de askanteling: dat kun je vergelijken met de voorvork van een fiets: die staat ook iets naar voren gekanteld (t.o.v. een loodrechte lijn op de weg) zodat het voorwiel een natuurlijker neiging heeft om recht vooruit te gaan. Dit is bij mijn auto ook iets aangepast. Des te groter de hoek, des te gemakkelijker zal de vooras weer rechtuit willen rijden, uit zichzelf. Een nadeel kan zijn dat de auto iets zwaarder stuurt, maar daar is stuurbekrachtiging voor uitgevonden ;)
- de sporing: hiervan valt op, dat deze behoorlijk aangepast is. Des te dichter de sproring bij waarde 0 komt, des te rechter staan de wielen. Dus zo: | | Voorwielaangedreven auto's worden echter vaak met een lichte uitspoor uitgelijnd. De waarden op het rapport waren vooraf 0º12' en 0º11 (positief) en actueel -0º03' en -0º04' (negatief)


Het aanpassen van de sporing lijkt aardig wat gevolgen kunnen hebben:
Gevolgens van het aanpassen van sporing zijn:
- Verhoging van bandenslijtage
- vermindere rechtelijn stabilteit
- insturen van bochten verandert
- bochtengedrag, dus overstuur en onderstuur
bron.

en:
Een te veel aan toespoor geeft een slijtage aan de buitenkant van de band te zien. Een te veel aan uitspoor veroorzaakt het tegenoverstelde effect nl. slijtage aan de binnenzijde van de band.
bron.
En volgens mij geldt bovenstaande ook voor de wielvlucht. Als de bovenkant van het wiel meer naar buiten staat t.o.v. de onderkant, krijg je volgens mij overmatige slijtage aan de buitenrand van de band. Als de bovenkant van het wiel meer naar binnen staat t.o.v. de onderkant, krijg je overmatige slijtage aan de binnenkant van de band. Correct me if I'm wrong :)

Overigens raadde deze bandenboer een spanning van 2,5 bar aan. Precies wat ik altijd zelf ook heb. Nét een mooi 'midden' tussen comfort en verbruik. De banden hangen wel een beetje op een 'wang', maar dat komt denk ik omdat ze al wat ouder zijn.

O ja, bijna vergeten: ik krijg het geld van de (in totaal 3!) uitlijn sessies terug van mijn dealer. Dus ik heb hier 18,- aan verdiend (prijsverschil bandenboer en de dealer) Ohnee, wacht: dat ging natuurlijk op aan alle extra ritjes naar de dealer en bandenboer.... :|
 

Cordoba

Forumguru
Je haalt uitspoor en toespoor door elkaar turbo: bij toespoor hebben de wielen de neiging om naar elkaar toe te rollen bij het rijden (als er geen auto tussen zat), bij uitspoor willen ze juist uit elkaar.
Een auto heeft normaal een licht toespoor, bij mijn combi staat het op 0.04 of 0.05 dat durf ik uit mijn hoofd niet te zeggen.

Overigens lijkt het alsof je auto een keer hard tegen een stoeprand ofzo is geparkeerd, er zat nogal wat afwijking in de waardes (of de dealer heeft de auto verschrikkelijk slecht uitgelijnd).
 

turboturbo

Forumguru
Daar ben ik het helemaal mee eens, dus ik weet even niet waar ik dat dan fout weergegeven heb in mijn post....?
Het klopt dat ik niet weet hoe ik die waardes moet interpreteren, dus mijn conclusie uit mijn vorige post maar even weggehaald. Maar is een negatieve waarde dan uitspoor, en een positieve waarde dan toespoor?

Wat betreft je opmerking over de stoeprand:
er zat nogal wat afwijking in de waardes
Uit welke afwijkende waardes leid je dan af dat er een impact plaats heeft moeten vinden op 1 wiel? Dat is niet gebeurd, voorzover ik weet. Ik moest vorige week wel een stoepje oprijden om langs een lossende vrachtwagen langs te rijden, in een smal straatje. Dat doe ik dan ook altijd (zo vaak gebeurt dat overigens niet, maar ik woon in de stad en het komt wel eens voor) express heel rustig en met geknepen billen.

En vergeet ook niet, dat ik de wielen verwisseld heb, he, die van voor naar achter. Mogelijk dat dat nog invloed heeft gehad? Ik vrees echter dus echt dat de auto verschrikkelijk slecht uitgelijnd was...
 

Cordoba

Forumguru
Wielen wisselen heeft geen invloed op de uitlijning. Waar ik aan dacht is het vooruit parkeren in een parkeervak en dan vrij stevig tegen de stoeprand aan knotsen, maar gezien de constructie bij de Fabia, en het feit dat ie de laatste weken vaak is 'uitgelijnd' is dat onwaarschijnlijk. Als je dat steeds doet, of bij een andere constructie is dit wel mogelijk.

Als ik het zo bekijk lijkt een negatieve waarde aan te geven dat je toespoor hebt (zoals het hoort)

Hier nog een link met uitleg:
http://www.michelin.nl/banden/leren-delen/onderhoudsgids/Balancering-van-een-band

En deze: http://www.rubonit.be/?CategoryID=236&ArticleID=330
 

turboturbo

Forumguru
|--| vooras
(auto)
|--| achteras

Als ik de informatie uit die links zo lees, begrijp ik het als volgt: een voorwielaangedreven auto 'trekt' vanzelf de voorwielen in toespoor /--\ (op deze 'aanduiding' is de neus van de auto naar bovengericht) vanwege het trekwerk wat die wielen moeten doen (het voorttrekken van de auto)

Het meest ideale zou zijn, dat de wielen precies rechtuit staan |--| als de auto rijdt. Doordat tijdens het rijden de wielen zichzelf in iets toespoor trekken, zouden de wielen bij stilstand dus juist heel iets in uitspoor uitgelijnd moeten worden \--/ ?

Dit is echter tijdens het rijden en dus niet persé tijdens stilstand.
Bij een voorwiel aangedreven auto zullen de voorwielen tijdens het rijden een groter toespoor krijgen doordat deze wielen de auto naar voren trekken.

Welke informatie ik tot nog toe nog niet heb kunnen vinden, is waar een negatieve (graden, minuten) waarde nu voor staat: toespoor of juist uitspoor.:confused:
 

Antera

Donateur
De uitlijning die ik zie staan is perfect. Even omtrend de toe of uitspoor waardes:

toespoor = -0.01 of kleiner
uitspoor = -0.01 of groter

dus heb je en waarde staan van -0.10 heb je toespoor



Toespoor bepaald mede bij de voorwiel aangedreven auto's dit omdat bij het acceleren de wielen zich naar buiten willen wringen

Maar de waardes zijn voornamelijk in combinatie met de askanteling en de wielvlucht bepaald en zullen daardoor de minste slijtage hebben
 

tcf

Lid
Even een oud topic een schop naar boven geven:

Ik heb drie weken geleden de winterbanden gewisseld van de Fabia, naar de originele Skoda lmv zomervelgen.
Ook bij mijn Fabia staat het stuur nu iets scheef, iets naar links. Voor de wissel en tijdens het rijden op de winterbanden nergens last van gehad.
Ik heb ze weer net zo gemonteerd als voor de wissel: dus degene die achter lagen, achter en degene die voor lagen, aan de voorzijde.
Enige wat anders zou kunnen zijn is dat de voorbanden geen vaste draairichting hebben en ik die mogelijk gewisseld heb. Dus linksvoor naar rechtsvoor en rechtsvoor naar linksvoor.
Ik heb dit nog niet geprobeerd te wisselen, omdat ik op diverse fora lees dat dat doorgaans niets uitmaakt.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Ik heb geen stoepje geraakt oid, er zijn geen reparaties geweest aan de stuurinrichting enz.
 

turboturbo

Forumguru
Als de banden geen draairichting (maar alleen een 'outer side' aanduiding hebben), kun je ze zelfs eindeloos uitwisselen van voor naar achter en links naar rechts zonder dat je ze op een verkeer plek kunt zetten, toch?

Misschien moet je de staat van de draagarm rubbers eens bekijken. @Cordoba heeft ergens elders uitgelegd, dat het wisselen van de wielen soms nét even het laatste zetje kan zijn om een bijna rot rubber de geest te laten geven.
Lees hier maar eens: http://www.skodaforum.nl/board/f21/remmen-trekt-auto-naar-links-21756.html

Bij mij was de oorzaak voor het scheve stuur nl. een zeer aantoonbare; men heeft de draagarmrubbers vervangen, waarna de boel opnieuw uitgelijnd moest worden. En dat is door een stelletje prutsers gedaan.
 

Cordoba

Forumguru
Even een oud topic een schop naar boven geven:

Ik heb drie weken geleden de winterbanden gewisseld van de Fabia, naar de originele Skoda lmv zomervelgen.
Ook bij mijn Fabia staat het stuur nu iets scheef, iets naar links. Voor de wissel en tijdens het rijden op de winterbanden nergens last van gehad.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Dit kan gewoon weg niet. PUNT

Het scheef staan van het stuur bij rechtuit rijden kan te maken hebben met de uitlijning. Het wisselen van wielen banden heeft geen enkele invloed op de uitlijning. De enige (onwaarschijnlijke) mogelijkheid die ik kan bedenken, is dat je minstens één van de wielen scheef gemonteerd hebt op de naaf (doordat er bijvoorbeeld iets achter de velg geklemd zit). Andere mogelijkheid is dat je één hele zachte (lekke) band rijdt.

Opmerking van TurboTurbo is terecht, maar dat verhaal gaat over een auto die bij het remmen naar één kant trok, maar bij normaal rijden gewoon netjes rechtuit reed. Als de auto alleen op andere wielen is gezet, en er geen reparatie is geweest of iets anders.
 

tcf

Lid
Dit kan gewoon weg niet. PUNT

Het scheef staan van het stuur bij rechtuit rijden kan te maken hebben met de uitlijning. Het wisselen van wielen banden heeft geen enkele invloed op de uitlijning. De enige (onwaarschijnlijke) mogelijkheid die ik kan bedenken, is dat je minstens één van de wielen scheef gemonteerd hebt op de naaf (doordat er bijvoorbeeld iets achter de velg geklemd zit). Andere mogelijkheid is dat je één hele zachte (lekke) band rijdt.

Opmerking van TurboTurbo is terecht, maar dat verhaal gaat over een auto die bij het remmen naar één kant trok, maar bij normaal rijden gewoon netjes rechtuit reed. Als de auto alleen op andere wielen is gezet, en er geen reparatie is geweest of iets anders.

Dank voor je reactie.
Toch is het echt zo en ik ben echt niet de enige bij wie dat is gebeurd. Als je op google zoekt zie je dat dit vaker voorkomt.
Ik check altijd alles goed, werkt met een momentsleutel en garagekrik.
Ik verwissel al jaren de banden zelf en nog nooit problemen gehad tot nu toe.
Wel is het zo dat de rechterachterband inderdaad erg zacht was toen ik deze wisselde.
Die is nu inmiddels wel weer op spanning maar het stuur blijft iets scheef staan.
 
Bovenaan Onderaan