Stuur staat scheef

turboturbo

Forumguru
IMG_1594.jpg

Zo scheef staat mijn stuur als ik rechtuit rij, sinds de laatste onderhoudsbeurt.:icon_smile_dead:

Wat is het verhaal: vorige week kreeg mijn Fabia (tijdens APK + onderhoudsbeurt) nieuwe draagarmrubbers L+R. Om die reden moest de auto ook opnieuw uitgelijnd worden. De reparatie is door de dealer gedaan, maar het uitlijnen is door een Audi dealer gedaan (in opdracht en onder supervisie van de Skoda dealer, denk ik) Mijn Skoda dealer heeft hiervoor de apparatuur niet in huis, namelijk.

Nadat ik de auto had opgehaald, viel me een dag later, in de loop van de dag op dat de auto erg naar rechts trekt, en het stuur scheef staat (naar links) als de auto rechtuit gaat. Ik meteen gebeld, en ik kon de volgende dag meteen weer terecht. Het probleem werd door de chef werkplaats erkend ('hij stuurt zo de bosjes in') en omdat de auto nog kort geleden was uitgelijnd (waarschijnlijk niet correct?) zou de auto nogmaals uitgelijnd worden. Daarvoor was ik hem weer een hele dag kwijt, aangezien de dealer meer te doen heeft natuurlijk, maar ook omdat het uitlijnen dus extern moet gebeuren. Dus weer 20 km fietsen :mad:

Ik werd gebeld dat ik de auto kon ophalen, maar dat het probleem niet 100% opgelost kon worden. Het zou aan het profiel van de banden liggen, dat de auto nog een heeeeel klein beetje naar rechts zou sturen. De wielen waren opnieuw uitgelijnd, en ze hadden al een wielruil gedaan, maar het bleef zo. Ik nam het voor kennis aan, het klonk wel logisch, dat het profiel opnieuw moet inslijten of iets dergelijks.

Maar wat ik nu zo raar vindt, is dat het stuur ook nog steeds iets naar links staat bij rechtuit rijden. Als ik rechtuit rij, vooral op de snelweg kun je het goed zien, staat het stuur ietsje naar links, zoals op de foto (foto is uiteraard niet rijdend gemaakt; ik heb het stuur zo gedraaid zoals ik het rijdend voor me zie) Je kunt zeg maar de hele hendel van de cruisecontrol / clignoteur zien, maar de wisserbediening hendel niet. Nu heb ik me wat ingelezen over uitlijnen (er staat een heel nuttige post op het .eu forum) maar ik snap er niet genoeg van om dit probleem te kunnen reproduceren.

Ik meld het hier maar eens, om een second opinion te vragen. Ik neig er sterk naar om een andere professionele uitlijner te zoeken, en er zelf maar voor te dokken. Of koester ik ijdele hoop? En eventueel, als die het wel 100% goed krijgt, met die rekening en vooral: het resultáát naar mijn Skoda dealer te gaan.

Wat me vooral tegenstaat, is dat dit voor deze reparatie (en uitlijning) perfect was. Ik kon vaak seconden lang met m'n handen los rijden (niet dat ik dat deed, maar op lange ritten en rustige stukken ontspan je wel eens even) zonder dat de auto ook maar iets scheef ging rijden.

Er staat me natuurlijk niets in de weg om weer terug te gaan naar mijn Skoda dealer, maar dat zou dan de 3e keer worden in korte tijd, en hij zit niet bepaald om de hoek. Plus dat ik telkens een hele dag mijn auto kwijt ben. En het is nog maar de vraag wat ze dan weer voor me gaan doen. Ze hebben immers al gesteld dat er verder niets meer aan te doen is? Bovendien moet voor de nu komende tijd, natuurlijk eerst een tijdje doen wat ze me verteld hebben, namelijk het profiel de tijd / kans geven om opnieuw in te slijten.

Overigens zijn de banden prima, hebben een mooi gelijkmatig slijtage verloop en het merk is Hancook (toch geen chinese bandjes, toch? Trouwens, nogmaals: hiervoor reed ik toch echt op dezelfde banden en toen had ik nog geen enkel probleem met rechtuit rijden)

Wat denken jullie ervan?
 

The bone collector

Senior Member
Mijn stuur staat ook wat scheef, maar toch rijdt de auto altijd recht. Nu hoor ik ook meestal dat een scheef stuur toch wel duidt op een slechte uitlijning. Maar aangezien dat al 2 maal gedaan is...

Zou het niet kunnen liggen aan de stuurhoeksensor? Die moet, dacht ik, opnieuw ingelezen worden.

Hankooks zijn, dacht ik, Japans. Kia bv legt ze standaard onder een aantal modellen. Je hoort er meestal wat negatieve dingen over, maar misschien zijn dat vooroordelen.

(Ik denk dat je hier ook niet mag verwijzen naar een forum met een bepaalde extensie, vraag mij niet waarom)
 

Cordoba

Forumguru
Scheef stuur bij rechtuit zonder verdere klachten: stuur is scheef gemonteerd (af fabriek, of nadat het los geweest is voor reparatie/onderhoud).

Scheef stuur en de auto trekt naar de kant waar ie naar toe rijdt als je het stuur recht zet: auto uitgelijnd met scheef stuur. Door een auto (met stuurbekrachtiging) uit te lijnen terwijl het stuur gedraaid staat, krijg je de auto wel goed uitgelijnd, maar de servo-klep zal het stuur naar de middenpositie willen hebben, waardoor het voelt alsof de auto naar één kant trekt (in feite is dit de stuurbekrachtiging).

Bij uitlijnen is het van belang dat de banden op één as gelijk zijn, en bij voorkeur zo nieuw mogelijk: dan heeft slijtage geen invloed op de uitlijning. (bij draaien van het stuur, draaien de wielen niet alleen, maar ze kantelen ook iets, een scheef slijtage profiel heeft wat invloed op dat kantelen, dat door de uitlijnlasertjes wordt gemeten.

Ik zou een echt goede uitlijner zoeken (en die vindt je bij specialisten en bandenboeren, niet bij dealers). Ik heb wel eens van iemand gehoord die een eigen manier had om de kwaliteit van een uitlijnbedrijf te beoordelen: hij keek (een aantal keren) of er auto's staan die bij verschillende dealers(merken) afkomstig waren om in opdracht van die garages uit te lijnen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik lees dus overal dat het stuur loshalen (en rechtzetten) het slechtste idee is wat je kunt doen, zeker bij nieuwere auto's.
Bij mijn auto is dat in ieder geval niet of nooit gebeurd, vermoed ik, want in de afgelopen maanden heb ik hier dus totaal geen last van gehad.

In ieder geval vermoed ik dat dit bij mij het geval is:
Scheef stuur en de auto trekt naar de kant waar ie naar toe rijdt als je het stuur recht zet: auto uitgelijnd met scheef stuur. Door een auto (met stuurbekrachtiging) uit te lijnen terwijl het stuur gedraaid staat, krijg je de auto wel goed uitgelijnd, maar de servo-klep zal het stuur naar de middenpositie willen hebben, waardoor het voelt alsof de auto naar één kant trekt (in feite is dit de stuurbekrachtiging).

Ik vrees dus dat of de uitlijner die de uitlijn opdrachten van S-Point doet, ofwel vergeten het is het stuur recht te zetten (kan ik me haast niet voorstellen!) ofwel het is een slechte uitlijner. En dat kan ik me net zo min voorstellen..... Maar het probleem is na de 2e uitlijn poging eigenlijk gewoon nog steeds aanwezig, alleen in veel mindere mate. Je zou toch denken dat een uitlijner niet 2 x vergeet het stuur recht te zetten?

Door het spitten op internet, kom ik er eigenlijk ook achter dat de Fabia bekend staat om z'n slechte voortrein en er zijn ontzettend veel klachten over het niet sporen van dit model auto.....:shocked: Depressing...

Tja, ik pijns er zeker over om naar een top-uitlijner te gaan, misschien doe ik dat nog wel (iemand tips omgeving Amsterdam?)

Zou het niet kunnen liggen aan de stuurhoeksensor? Die moet, dacht ik, opnieuw ingelezen worden
Moet dat na elke uitlijn beurt? Als ik het uitlijnen door mijn dealer laat doen, dan mag ik er toch vanuit gaan dat zij dit (ook) doen, als dat erbij hoort?

De banden die eronder zitten, zijn allemaal dezelfde type/merk (4x) met kleine profiel afwijkingen. Maar de dealer (of de uitlijner) had de wielen dus al gewisseld om het beste setje per as bijelkaar te zetten.

Zijn er nog dingen die ik zelf kan onderzoeken / uitsluiten? Bijvoorbeeld nog een keer wielen ruilen o.i.d.? Zou de reparatie met de draagarm rubbers verkeerd zijn uitgepakt / uitgevoerd?
 

darkprojectx

Forumguru
Stuur lekker laten zitten waar het zit.
Dat een dealer standaard onderdelen kan bestellen en plaatsen wil niet zeggen dat ze een allround auto specialist zijn, dat kan iedere sleutelaar met een handboek.

Rij met je auto even naar een bandenspecialist, zelf ga ik altijd naar een filiaal van Kicken en laat daar je auto uit lijnen.
Zeker als je draagarmrubbers vervangen zijn is het aan te raden de auto uit te lijnen.

Je hebt uitlijners en uitlijners... mijn auto had na aanschaf het stuur ook behoorlijk scheef staan, volgens mij zelfde kant als jij hebt. Ik terug naar de verkoper.. de monteur daar zou het wel even fixen. Auto is 6x de brug op en af geweest en daarna was hij "goed". Ja goed voor hem maar niet goed voor mij.. het stuur stond nog steeds hetzelfde. Zwaar geirriteerd terug naar de verkoper en hem naar buiten gehaald en laten zien dat het stuur nog steeds scheef stond. Hij verwees me door naar een "uitlijner" iets verderop.
Na daar de rest van mn middag verbrast te hebben was de auto klaar, ja.. tot ik 100 meter had gereden en het stuur nog steeds scheef stond.

Daarna naar Kicken geweest (bandenboer) en die heeft hem ook uitgelijnd. Kosten : 40 euro. Stuur kaasrecht.

Kortom, geen wielen gaan wisselen, hiermee maak je de uitlijning weer compleet ongedaan en mag je opnieuw beginnen.
Ga naar een goede bandenboer en laat hem uitlijnen. Deze hoeft het stuur NIET te demonteren, geen velgen te demonteren, die is alleen onder de auto bezig. Na +/- 45 min moet je auto weer klaar zijn voor gebruik met een recht stuur.
 

The bone collector

Senior Member
I.v.m de stuurhoeksensor heb ik mij een beetje verkeerd uitgedrukt. De stuurhoeksensor wordt normaal gezien niet opnieuw ingelezen bij een uitlijning. Maar eventueel zou het wel kunnen helpen, in de veronderstelling dat het uitlijnen wel goed gebeurd is natuurlijk.

Zou de reparatie met de draagarm rubbers verkeerd zijn uitgepakt / uitgevoerd?

Ik heb zelf eens draagarmrubbers vervangen, en echt moeilijk is dat niet hoor. Het zou mij verbazen als er iets fout zou zijn gelopen.
 

ronald_j

Actief lid
Enige tijd geleden heb ik ook de draagarmrubbers laten vervangen, waarna mijn stuur scheef ging staan. Uitlijnen bij een goede merkloze garage loste het probleem 100% op.

Als je voor het vervangen van de rubbers geen problemen had, dan het stuurwiel lekker laten zitten zoals het zit. Daar ligt het niet.

Ik zie 3 mogelijkheden.

1. ze kunnen daar niet uitlijnen
2. je banden zijn verkeerd uitgesleten doordat je wielen vanwege de slechte rubbers alle kanten op gingen (niet waarschijnlijk als je banden net nieuw zijn)
3. Het vervangen van de rubbers is niet goed uitgevoerd, waardoor er iets scheef zit.

Ik zou er zeker niet gewoon mee doorrijden. Als straks je banden hierdoor ongelijk versleten zijn dan moet je die ook weer gaan vervangen.
 
Rij zelf een Octavia Combi FL, en bij mij staat het stuur ook ietwat naar links. De auto als trekt ook naar links. Hier is al erg vaak naar gekeken door de garage, maar ze kunnen er maar niet achter komen. Zelf heb ik er mee leren leven dat ik eigenlijk continu een beetje moet tegensturen, zo moe was ik er al van geworden.
Nu ik lees dat ik naar een goede bandenboer / uitlijner moet gaan krijg ik weer een beetje hoop (ware het niet dat de auto weg gaat, en ik er bij deze auto niets meer aan zal doen).
 

van_der_P

Senior Member
Hankooks zijn, dacht ik, Japans. Kia bv legt ze standaard onder een aantal modellen. Je hoort er meestal wat negatieve dingen over, maar misschien zijn dat vooroordelen.
Dat is onterrecht, de laatste jaren zijn Hankooks flink verbeterd. Kunnen zich tegenwoordig meten met de betere banden op de markt. Lees maar eens een recente test van deze banden.
Maar even terug naar de titel van dit topic.
Ook ik ben van mening dat je de wielen het beste kunt laten uitlijnnen door een goede bandenboer. Die hebben de apparatuur en kennis in huis omdat goed te doen. Het is vaak voor een (kleine) garage onmogelijk in alle dicsciplines goed uitgerust te zijn. Dan is het beter om naar een specialist te gaan.
 
gewoon slecht uitgelijnd
juiste procedure begint bij het vastzetten van het stuur in de -0- positie
daarna pas uitlijnen
eindresultaat is er dus altijd een met een stuur in de -0- strand (recht dus)
rens
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat wel duidelijk is, dat het in dit geval vrijwel zeker echt in het uitlijnen met ietsje gedraaid stuur zit. Als een auto vanaf nieuw dit probleem heeft, kan het zin hebben om het stuur eraf te halen: het komt af en toe voor dat in de fabriek het stuur 1 tandje verkeerd is gemonteerd. Als je daar niets aan doet, merk je alleen dat het stuur ietsje scheef staat, bij recht uit rijden. Pas als je in een later stadium de auto uit laat lijnen (met recht stuur), kun je problemen verwachten, van een auto die naar één kant trekt.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat had ik dus bij mijn RR. Ik had mijn leren stuur uit de Fabia over laten zetten maar mooi dat íe behoorlijk scheef stond.
 

turboturbo

Forumguru
Duidelijke reacties.

Het stuur stond, toen ik de auto kocht gewoon recht. Ik heb destijds wat testen met remmen en rechtuit (met handen los) laten rijden getest. Dat was toen primadikvoormekaar.
Aangezien dit probleem vanaf het moment van uitlijnen is ontstaan, móet het gewoon wel aan de slechte uitlijning liggen.

Wat ik ga doen is het volgende; ik ga weer terug naar mijn dealer en leg de situatie voor, dat de uitlijning bij mijn beste non-professionele weten, niet goed is (uitgevoerd) en dat ik het 100% in orde wil hebben. En dat ik voor wil stellen om mij m'n geld terug te geven (68,- euro uitlijnen op de rekening) voor een klus die waardeloos is uitgevoerd, en dan ga ik met dat geld naar een andere uitlijnen. Of, als hij dat niet wil, dan mag hij het van mij voor de 3e keer proberen, maar ik blijf terug komen, net zolang totdat het goed is. En ik zoek een andere dealer. In Haarlem zit geloof ik ook Skoda dealer, of ik ga naar MartinSchilder (ook goede dingen over gelezen) voor om mijn auto in onderhoud te houden.

Ik zou er zeker niet gewoon mee doorrijden. Als straks je banden hierdoor ongelijk versleten zijn dan moet je die ook weer gaan vervangen.
Mijn vermoeden is, dat dat verhaal van 'inslijten' niet helemaal koosjer is. Ik merk dat mijn auto meer benzine verbruikt, ik kom bij gelijke rij-omstandigheden van de laatste ritten niet meer op dezelfde verbruikswaarden van voor de uitlijning (6,5 vs. 5,9 l/100 km). Dit staaft mijn vermoeden dat de wielen op dit moment harder slijten.
 
Duidelijke reacties.

Het stuur stond, toen ik de auto kocht gewoon recht. Ik heb destijds wat testen met remmen en rechtuit (met handen los) laten rijden getest. Dat was toen primadikvoormekaar.
Aangezien dit probleem vanaf het moment van uitlijnen is ontstaan, móet het gewoon wel aan de slechte uitlijning liggen.

dit is een beetje onzin
camber settings en askanteling kan dusdanig zijn dat je uiteindelijk toch een rechtloop hebt terwijl de afstellinmg absoluut niet goed is.
als een auto aan de vooras links/rechts net zoveel knijpt (toespoor) zul je bij remmen weinig merken.
als je wiel waarop de aandrijving zit (bij de fab maar op 1 wiel) recht staat en de ander knijpt maar de weg bolt een beetje zul je ook weinig merken bij optrekken.
na laten kijken ipv grootmoeders wijsheden testen
die werken in de keuken maar niet op de weg
rens
 

turboturbo

Forumguru
@rens914
Ik begrijp je post niet volledig; wat bedoel je met
als je wiel waarop de aandrijving zit (bij de fab maar op 1 wiel)
Ik dacht dat de aandrijving op de hele vooras (2 wielen) plaatsvond?

Begrijp ik het goed, dat je stelt dat mijn eerdere waarneming (dat het stuur recht stond en de auto keurig rechtuit reed) falsifieerbaar (wattes?) kan zijn, vanwege verkeerde afstellingen?
 

ronald_j

Actief lid
Duidelijke reacties.
Aangezien dit probleem vanaf het moment van uitlijnen is ontstaan, móet het gewoon wel aan de slechte uitlijning liggen.

Toch even een kleine kanttekening.
Hoewel ik verwacht dat het inderdaad de uitlijning is, is het probleem ontstaan bij het vervangen van de draagarmrubbers. Daarna klopte de uitlijning niet meer. Er is ook nog een heel klein kansje dat er iets niet goed gemonteerd zit.
Toch even checken voor de zekerheid.


In Haarlem zit geloof ik ook Skoda dealer, of ik ga naar MartinSchilder (ook goede dingen over gelezen) voor om mijn auto in onderhoud te houden.

In Haarlem zit ook een Martin Schilder, waar ik erg tevreden mee was.
Ergens anders (dacht Heemstede) zit ook een Martin Schilder. Die vond ik niet zo geweldig.
 
in principe heb jij aandrijving op 1 wiel.
dat je wagen een rechtloop heeft en je stuur recht staat is afhankelijk van veel meer factoren
elke weg op het vasteland heeft een afloop naar rechts
auto's kunnen daar op uitgelijnd worden
in engeland is dat dus andersom (mn tvr liep absoluut vervelend op de engelse afstelling)
als je toespoor hebt (wielen knijpen aan de voorkant / staan in V vorm) dan zul je een rechtloop hebben maar slijtage en brandstof verbruik wordt hoger
 

turboturbo

Forumguru
in principe heb jij aandrijving op 1 wiel.
...
als je toespoor hebt (wielen knijpen aan de voorkant / staan in V vorm) dan zul je een rechtloop hebben maar slijtage en brandstof verbruik wordt hoger
Sorry, maar die eerste opmerking geloof ik echt niks van. Bij mijn weten hebben voorwielaangedreven auto's nog altijd aandrijving via beide voorwielen.

Je laatste opmerking snijdt waarschijnlijk wel hout.

Ik ben naar een op internet (AudiForum) goed aangeschreven bandenboer hier in de buurt gegaan. Daar konden ze me niet echt vertellen hoe of wat, daarvoor moet de auto eerst op de brug staan en daadwerkelijk uitgelijnd worden. Aan de hand van een rapport valt dan pas te zien hoe en of zij het op kunnen lossen. Er werd me ook verteld dat de slijtage van de banden inderdaad invloed kan hebben, terwijl de uitlijning verder prima is. Kortom; vooralsnog geen uitsluitsel.

Daarna naar de dealer geweest. Er werd goed de tijd voor me genomen om alles haarfijn uit te leggen. Komt erop neer dat het volgens hen de slijtage van de banden is, die dit beeld (scheef stuur, auto trekt iets) oplevert. De voorwielen L+R waren nl. gewisseld, en toen dook het probleem precies in spiegelbeeld op (stuur ietsje naar rechts, auto trekt ietsje naar links). Dat klinkt inderdaad wel logisch...

Ook werd me uitgelegd dat een andere uitlijner het scheve-stuur probleem zeker op kan lossen, door bijvoorbeeld de wielen in V-spoor (wijkend van elkaar) te zetten. Dan krijg je inderdaad wat @rens914 zegt, wel rechtloop, maar ook meer bandenslijtage en hoger brandstof verbruik. Dat wil ik natuurlijk ook niet. Dilemma dus. Verder kon ik het geld terugkrijgen van de uitlijning, mits het rapport van het uitlijnen bij die bandenboer rare uitkomsten zou geven. Dat vind ik uiteraard niet meer dan redelijk. En voor die 5 tientjes zal ik geen buil vallen. Maar als zij het ook niet goed krijgen, of nog erger: alleen maar verergeren, ben ik van de wal in de sloot / regen in de drup. Dat wil ik helemaal niet.

Als het goed is, werd me verteld, zou het met een nieuw set banden opgelost moeten zijn. Dat zou ik tot op zekere hoogte zelf kunnen testen met mijn set winterbanden op stalen velg (maar: ook dat zijn geen nieuwe banden, dus helemaal 100% uitsluitsel geeft dat ook niet) Dat ga ik binnenkort maar eens proberen, dus. Ik post de update tzt weer hier.
 

turboturbo

Forumguru
verrek; nu je het zegt. Dat had ik inderdaad nog gevraagd. Maar dan doen ze nooit, vanwege klachten over geluid (cuppende banden, geloof ik) Maar dat ga ik inderdaad eens proberen. Kan ik m'n wintersetje nog even op zolder laten liggen tot het echt koud is.

Ik had mijn leren stuur uit de Fabia over laten zetten maar mooi dat íe behoorlijk scheef stond.
Trouwens, hoe is dit bij jou eigenlijk afgelopen, uiteindelijk?
 
Bovenaan Onderaan