Stuur staat scheef

Cordoba

Forumguru
@tcf: of er is iets vreemds gebeurd bij de wielenwissel, of het stuur stond voordien ook scheef. Als je niet alleen zoekt op google naar het aantal hits, maar ook de oorzaak per geval achterhaald, zul je zien dat in geen enkel geval de wielenwissel invloed heeft op de uitlijning. Volgens jouw verhaal zou het stuur weer recht staan als je de winterwielen er weer onder zet.
 

tcf

Lid
Er is niets vreemd gebeurd bij de bandenwissel, behalve dan die zachte band re.achter.
Ik draai ze altijd op dezelfde manier aan dus zou het echt niet weten.
Ik wissel de voorbanden wel een keer, misschien dat het daar aan ligt of inderdaad vuil of de naaf..
We gaan het zien.
 
Omdat ik zelf last heb van een ietsjes naar rechts trekkende Fabia 1, ook na '3D' uitlijnen bij de bandenboer:

Vallen uit dit topic nog aanbevelingen te destilleren, zoals:

- Fabia (/ voorwielaandrijvers) altijd uitlijnen met een toespoor van 0.xy graden?
- Fabia altijd uitlijnen met draaiende motor en stuur vasthouden in het midden?
 

ronald_j

Actief lid
Ik heb ooit eens gehad dat een van de remmen een klein beetje bleef plakken. Uiteindelijk ging de rem enorm plakken (daardoor kwam ik erachter), maar voor die tijd bleek dat de banden een beetje ongelijk afgesleten waren doordat het rechterwiel iets harder en langer remde. Klauw vervangen (helaas ook schijven en blokken, omdat ze oververhit geraakt waren), banden vervangen. Probleem weg.
Je zou eens kunnen proberen het linker en rechterwiel om te wisselen en te kijken of het probleem zich dan naar de andere kant verplaatst. Als dat zo is, de remmen nakijken.
 

Antera

Donateur
Het uitlijnrapport ziet er mijn inziens goed uit. De vraag is nu staat je stuur scheef of als je stuur recht zet blijft die recht staan en loopt de auto naar een kant?

Omdat het pas na de bandenwissel is zou ik anders de banden eens wisselen van voor naar achter en andersom. Kijken wat dat voor effect heeft. Soms kan het in de weerstand van de banden zitten en is het op die manier snel opgelost. Het verklaart dan ook dat het stuur scheef staat als je hem recht wilt laten rijden.

Anders even contact opnemen met De Baronie banden in Terheijden als dat niet te ver voor je is die weten er anders vcas en zeker wel raad mee
 

Cordoba

Forumguru
@soepkip op basis van je uitlijnrapport zie ik niet zo veel bijzonders (maar ook niet geweldig) en lijkt het of vooral het uitspoor van de voorwielen, naar het juiste toespoor is gezet, en er verder weinig is gedaan. Check ook even of de bandenspanning rondom goed is.
 
Bekijk bijlage 12654

Zo scheef staat mijn stuur als ik rechtuit rij, sinds de laatste onderhoudsbeurt.:icon_smile_dead:

Wat is het verhaal: vorige week kreeg mijn Fabia (tijdens APK + onderhoudsbeurt) nieuwe draagarmrubbers L+R. Om die reden moest de auto ook opnieuw uitgelijnd worden. De reparatie is door de dealer gedaan, maar het uitlijnen is door een Audi dealer gedaan (in opdracht en onder supervisie van de Skoda dealer, denk ik) Mijn Skoda dealer heeft hiervoor de apparatuur niet in huis, namelijk.
............
Wat denken jullie ervan?
Hi Turboturbo

Ik werk zelf ook in een autogarage waar ik dit vaak mee maak. Met deze ervaringen schrijf ik blogs om mensen zoals jullie te helpen. Misschien heb je nog wat aan de informatie:

Mvg,
Sjoerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan