'Stotterende' auto op snelweg

Elmarrr

Actief lid
Bedankt voor de reacties! Inmiddels een tijd verder en het zogenoemde stotteren is er nog steeds, al dan niet erger geworden.. :( Frustrerend gezien de vele kilometers die ik maak.
Nogmaals: brandstofpomp verdenk ik niet omdat deze nog geen jaar oud is. Lmm is vervangen dus ook uitgesloten.

Verder kwam ik in mijn zoektocht naar andere mogelijke verklaringen hierop: http://wiki.tdiclub.nl/N75 . Iemand enig idee of het zin heeft daar naar te gaan kijken? Blijven zoeken dus .. Misschien volgende week toch maar weer naar de garage brengen.
 

CDK

Forumguru
Je kan pas dingen uitsluiten nadat je de auto hebt uitgelezen. Mijn brandstofpomp was ook nog maar een jaar oud toen hij de geest gaf, alles kan kapot namelijk....
 

MacManiac78

Forumguru
Er zitten ook 2 pompen in de auto. 1 ervan heeft geen filter voor de bandstof naar de verstuivers toe en deze pomp is de duurste.
 

Elmarrr

Actief lid
Goedemorgen,

Update!

Na een periode waarin ik het idee had dat het euvel zich iets verbeterde (dus onder 120 km/u geen problemen), had mijn fabia gisteren een hele slechte dag :( Bij de oprit de snelweg op in z'n drie voelde ik dat er iets niet lekker ging, waarna ik mij als het ware in een trekker bevond: heftige trillingen bij normaal rijden, boven de 2500 toeren werd dit iets draaglijker door het hogere aantal omwentelingen. Moest daarmee nog stukje snelweg.. Stationair was het daarna echt net een trekker, waarbij de motor dus enorm schudde en onregelmatig liep. Auto uit/aan, dikste van het probleem weg. Later nog 250 km extreem rustig gereden zonder grote problemen, maar bij aankomst klonk de auto niet 100% fris, alhoewel het niet zo was als daarvoor.

Morgen naar de garage brengen, kunnen ze er maandag en dinsdag mee aan de slag.. Verstuivers o.a. ook checken, maar voornamelijk uitlezen tot het probleem boven water is.

Groet
 

MacManiac78

Forumguru
Commonrail pomp... en verstopte verstuivers. Ze gaan je vast vertellen dat je een keer foutief getankt hebt. Een BULL verhaal dus.... want stel dat men weet krijgt dat de Delphi componenten falen.....
 

Elmarrr

Actief lid
Mijn garagemannetje is gelukkig niet zo van de bullshit verhalen @MacManiac78 ;)

Na uitlezen e.d. geconstateerd dat een pompverstuiver stuk is. Nieuwe erin en weer testen dus. Hij had liever alle vier vervangen maar qua kosten is dat al geen aanrader en gezien de kilometerstand (346000) kun je misschien nog beter direct het geld weggooien. Per pompverstuiver €250-300 is pittig. Enfin, ergens einde deze week de auto maar weer ophalen.

Zijn er nog mensen die iets zinnigs kunnen zeggen over de relatie tussen het getankte en de vervuiling die het veroorzaakt? Nog tips? Of moet ik gewoon wat regelmatiger m'n brandstoffilter vervangen bijvoorbeeld? Of vaker een brandstof met additieven tanken? Ik hoor het graag!

Groet
 

MacManiac78

Forumguru
Dicht zittende injector komt ergens door. Waarschijnlijk schraapsel vanuit de pomp. Daarvoor is alles gefilterd.
 

milanseegers

Forumguru
Zijn er nog mensen die iets zinnigs kunnen zeggen over de relatie tussen het getankte en de vervuiling die het veroorzaakt?
Groet

Vroegah, toen ik een brommert had, ooit wel eens het advies gekregen de tank niet helemaal leeg rijden ivm vervuiling die dan opgezogen wordt...
Je zegt recent het e.a.a. vervangen te hebben aan het brandstof circuit.. misschien is hierbij vuil in de leidingen gekomen en is daardoor de pompverstuiver defect geraakt..
 

Elmarrr

Actief lid
Thanks @MacManiac78 en @milanseegers voor de reacties. Ik rij de tank uiteraard nooit leeg, het blijft een diesel. Meestal tank ik met nog minimaal een liter of 5 over. Ik zal filters eens wat vaker gaan vervangen, leidingen/brandstof circuit heb ik verder niets aan gedaan dus daar zal het niet aan liggen. Het zal de leeftijd zijn...
 

Cordoba

Forumguru
@Elmarrr Zeker voor een kleine dieselauto zoals jouw Fabia is 346.000 km een respectabele km-stand. Dus een injector die dan problemen geeft, is naar mijn mening niet heel bijzonder (ook bij km-vreters zoals een Volvo 850/V70 komt het voor bij dergelijke km-standen). Oorzaak kan van alles zijn, bijvoorbeeld ook een afdichting in de injector die langzamerhand verpulvert door leeftijd/slijtage.
 

Elmarrr

Actief lid
@Elmarrr Zeker voor een kleine dieselauto zoals jouw Fabia is 346.000 km een respectabele km-stand. Dus een injector die dan problemen geeft, is naar mijn mening niet heel bijzonder (ook bij km-vreters zoals een Volvo 850/V70 komt het voor bij dergelijke km-standen). Oorzaak kan van alles zijn, bijvoorbeeld ook een afdichting in de injector die langzamerhand verpulvert door leeftijd/slijtage.

Precies! Dat is ook wel zo. Maar indien er kleine dingen zijn die er eventueel voor kunnen zorgen dat de auto langer goed blijft dan is dat natuurlijk altijd het proberen waard ;) Aangezien een nieuwe tweedehands nog altijd duurder is dan wat ik nu kwijt ben blijf ik gewoon lekker rijden. Straks de auto ophalen, hopende dat alles weer in orde is.
Bedankt voor de hulp allen!
 
Bovenaan Onderaan