'Stotterende' auto op snelweg

Elmarrr

Actief lid
Goedenavond lezer,

Sinds afgelopen vrijdag begon mijn Fabia I 1.9 TDI uit januari 2004 te haperen op de snelweg. Eerst dacht ik dat het de wind was, maar naar mate het vaker gebeurde bleek het toch echt aan de auto te liggen. Hij houdt als het ware even in en trekt weer door, waarbij gas geven het erger lijkt te maken (stotteren). Even flink doorblazen helpt niet en uitlezen geeft geen foutmeldingen. Daarnaast gebeurt het op cruise control, maar ook zonder. Ik merkte vandaag dat ik tot 120 km/u op de teller niks merk, daarboven komt het als de auto goed warm is. Bij een relatief koude motor kon ik niks ontdekken (dus eerst minstens 10 km snelweg @ 130). Aangezien ik geen verdere ideeën heb over wat het kan zijn wil ik jullie graag raadplegen :D.

Brandstofpomp heb ik in augustus 2014 nieuw gekregen bij de Skoda dealer na lekkage, brandstoffilter is eind maart 2015 vervangen. Het enige wat ik veranderd heb is dat ik een halve liter olie heb bijgevuld (de voorgeschreven 5W30 in dit geval van Kroon Oil). Daarnaast denk ik nog aan de turbo, die in de winter bij koud weer en direct volle belasting met koude motor (snelweg) nog wel eens uit wou schakelen. Dat was dan na een herstart weer voorbij. Lijkt me alleen niet echt plausibel.

Graag jullie visies/ideeën..

Groet, Elmar.
 

peterrapid

Forumguru
Als er zo een storing zich voordoet dan moet er ergens een logfile zitten, misschien geen originele kabel om uit te lezen ofwel een mechanieker in de garage die de verkeerde toetsen induwt ...
 

Elmarrr

Actief lid
Bedankt voor de reacties! Hij heeft mij inderdaad laten weten dat er geen foutmeldingen te zien zijn.. Ik wil de maf/lmm sensor morgen even schoonmaken aangezien ik daar zo bij kan. Heb daar echter niet zozeer mijn hoop op gevestigd.. :tongue:
 

Cordoba

Forumguru
@Elmarrr Kijk ook eens naar het topic van @MacManiac78 Dat gaat weliswaar om een Fabia II, maar ik sluit niet uit dat de oorzaak vergelijkbaar is (hij is ook nog aan het zoeken). Overigens misschien eerst eens de brandstofleiding (aanzuig- en persleiding) van de vernieuwde brandstofpomp loshalen om uit te sluiten dat daar rommel in zit, die de doorvoer van brandstof deels blokkeert.
 

Elmarrr

Actief lid
Thanks @Cordoba. Echter gaat het in dat topic om een storingsmelding inclusief foutmeldingen, waarbij ik geen meldingen krijg maar het alleen merk aan het rijgedrag. Het gebeurt bij mij dus alleen als er meer vermogen wordt gevraagd (boven de 120 km/u of als ik de auto zwaarder beladen heb). Ik zal eens kijken wanneer de brandstofleiding gecheckt kan worden, want dat is inderdaad ook het enige waar ik nog aan zat te denken.
De garage had het trouwens over de intercooler? Ik moet daar woensdag weer heen maar geen idee hoe dat zou werken..

De maf sensor was trouwens niet echt smerig, daar zal het wel niet aan gelegen hebben :tongue:
 

Cordoba

Forumguru
De intercooler koelt de inlaatlucht tussendoor. De lucht die uit de turbo komt, is door het samenpersen door de turbo goed heet geworden, door die samengeperste lucht terug te koelen in temperatuur, verhoogt dat weer de efficiency van het verbrandingsproces in de motor, waardoor je meer vermogen krijgt dan zonder terugkoelen. Bovendien neemt de lucht door het terugkoelen minder volume in, waardoor je het turbo effect vergroot (kleiner blok nodig voor hetzelfde vermogen). Eerlijk gezegd zie ik het verband tussen het stotteren en de intercooler niet zo.

Wat het verschil wel/geen foutmeldingen betreft: vergeet niet dat jij een Fabia I hebt, dus technisch een stuk ouder, en dus ook veel minder foutcodes/sensoren bij jouw auto dan bij de Fabia II van MacManiac78.
 

Zwapp

Forumguru
Ik heb dit soort gelijk geval gehad met mijn ibiza uit 2001! Hier zat een 1.9tdi ALH motor in, ik heb toen preventief de luchtmassameter vervangen door een pierburg versie waarna ik van het probleem af was.
Heb de oude ook eerst schoongemaakt, was niet erg vuil overigens!
Tis het proberen waard!

Succes
 

Elmarrr

Actief lid
Thanks @Cordoba voor je reactie, dat is helder omschreven!

En @Zwapp ook bedankt. Alvorens ik de sensor ga vervangen wil ik eerst weten of het daar aan ligt. Het is niet dat ik graag even 50+ euro uitgeef om er vervolgens achter te komen dat het toch wat anders is.. Nu heb ik gisteren een minuut of 20 snelweg gereden zonder problemen, wat misschien door het schoonmaken van de sensor komt. Morgen moet ik weer aan het werk, wat betekent dat ik 60+ km snelweg ga rijden. Eens kijken of het dan ook weg blijft ;)
Ik houd jullie op de hoogte.

Groet
 

oco1979

Forumguru
Egr of lmm.
beiden kunnen defect zijn zonder dat ze foutmelding geven
parameter lmm werkelijke waarde en norm waarde bekijken
 

Elmarrr

Actief lid
Beste allen,

Inmiddels de lmm laten vervangen! Heuj! Of het helpt weet ik nog niet, morgen maar weer checken op de autobahn.. De accu was ook slecht dus daarvoor ook een nieuwe. Geen idee of het daaraan gelegen kan hebben.
In ieder geval bedankt voor de hulp tot nu toe, ik zal jullie op de hoogte houden of het nu echt weg is.

Groet!
 

MacManiac78

Forumguru
Via buitenlandse fora blijft men wijzen op lage brandstofdruk. Ook ik heb eigenlijk geen storing gehad. De storingscodes waren niet eerder en zijn niet meer teruggekomen. Maar inhouden doet de motor nog wel. Het gehele brandstofaanvoerende pakket is voorbij gekomen. Van opvoerpomp leidingwerk tot injectoren aan toe. Vreemd genoeg zie ik bij uitlezen van de groepen en sensoren geen afwijkingen.
 

oco1979

Forumguru
Via buitenlandse fora blijft men wijzen op lage brandstofdruk. Ook ik heb eigenlijk geen storing gehad. De storingscodes waren niet eerder en zijn niet meer teruggekomen. Maar inhouden doet de motor nog wel. Het gehele brandstofaanvoerende pakket is voorbij gekomen. Van opvoerpomp leidingwerk tot injectoren aan toe. Vreemd genoeg zie ik bij uitlezen van de groepen en sensoren geen afwijkingen.

Welke wagen is het bij jou,pompverstuivers ? bedrading naar de pompverstuivers zijn ook wel gevoelig,al zou je dan foutmelding moeten krijgen.

Gezien je volledig brandstofsysteem al perfect is.
Ook lmm of egr controleren.
Wat ook soms rare dingen kan geven is de nokkenassensor,al dan niet ook krukassensor.

Wat zie je bij het rijden met je diagnosetoestel als die begint te schokken,kweet niet of je verschillende parameters kan loggen met je toestel?
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb het brandstoffilter in een bami bakje leeg laten lopen. Er zitten metaaldeeltjes in. De CR pomp is dus slecht aan het worden. En dat al bij 100.000 km. Door deze deeltjes blijven de verstuivers openstaan. Wat in de storing P0191 resulteert. (Onwaarschijnlijk signaal) De druk kan niet goed opgebouwd worden. Dealers en PON geven niet thuis, maar het euvel is bekend bij de 1.6TDI en 1.2TDI. Zelfs bekend gemaakt in een stuk van de fabriek! (PDF)
 

oco1979

Forumguru
Ik heb het brandstoffilter in een bami bakje leeg laten lopen. Er zitten metaaldeeltjes in. De CR pomp is dus slecht aan het worden. En dat al bij 100.000 km. Door deze deeltjes blijven de verstuivers openstaan. Wat in de storing P0191 resulteert. (Onwaarschijnlijk signaal) De druk kan niet goed opgebouwd worden. Dealers en PON geven niet thuis, maar het euvel is bekend bij de 1.6TDI en 1.2TDI. Zelfs bekend gemaakt in een stuk van de fabriek! (PDF)

soms de pdf van de 1.6tdi in zelfstudie aub.

als technieker vind ik die zelfstudie super leerrijk :lezen:
 
Bovenaan Onderaan