Stotteren en soms inhouden

rveluw

Nieuw lid
Hallo Lezers en Lezeressen :crazy:

Ik rijd een Octavia type 1 uit november 2000.
Sinds kort heeft de auto last van stotteren, inhouden en jojo gedrag bij stationair. :ahum:

Alvast een beurtje uitgevoerd ( bougie's, luchtfilter, interieur filter, olie, olie filter) ben nog op zoek naar de lokatie van het brandstof filter !!

Het jojo gedrag ben ik aardig kwijt echter het stotteren / inhouden doet hij nog steeds..

Iemand tips ???

bij voorbaat dank Rob..

PS afstandsbediening van de CV doet het weer door tippie van jullie forum SUPERR !! :cheer:
 

Ronnie

Forumguru
Hallo Lezers en Lezeressen :crazy:

Ik rijd een Octavia type 1 uit november 2000.
Sinds kort heeft de auto last van stotteren, inhouden en jojo gedrag bij stationair. :ahum:

Alvast een beurtje uitgevoerd ( bougie's, luchtfilter, interieur filter, olie, olie filter) ben nog op zoek naar de lokatie van het brandstof filter !!

Het jojo gedrag ben ik aardig kwijt echter het stotteren / inhouden doet hij nog steeds..

Iemand tips ???

bij voorbaat dank Rob..

PS afstandsbediening van de CV doet het weer door tippie van jullie forum SUPERR !! :cheer:
Welke motor?? Benzine/diesel, eventueel de motorletters?
 

Hans Teuwen

Nieuw lid
Het zou misschien aan de lambda sonde kunnen liggen dat die vervuils is,die moet je eruitdraaien een paar minuten in velgenreiniger zetten(zit zoutzuur in)schoonmaken met water en droogblazen heb dit probleem in een audi 80 gehad daarna probleem vor bepaalde tijd weg komt wel weer terug,dan nieuwe lambdasonde monteren.
Succes.
 

rveluw

Nieuw lid
Mijn excuses :ahum: het is een 1.6 GLX i (rode i voor wat dat dan nog zegt...)

Benzine motor...

Excuus voor verlaat antwoord..
 

rveluw

Nieuw lid
Het zou misschien aan de lambda sonde kunnen liggen dat die vervuils is,die moet je eruitdraaien een paar minuten in velgenreiniger zetten(zit zoutzuur in)schoonmaken met water en droogblazen heb dit probleem in een audi 80 gehad daarna probleem vor bepaalde tijd weg komt wel weer terug,dan nieuwe lambdasonde monteren.
Succes.
Is deze lambda sonde een beetje eenvoudig te demonteren??

Weet je mogelijk ook waar ik evt het brandstoffilter kan vinden ?

Alvast bedankt..
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou eerst even de computer uit laten lezen, deze geeft exact weer wat er fout is,
(kun je zelf ook doen of laten doen met VAG-COM) voordat je links-en rechts van alles gaat vervangen......
Ik tip trouwens op een vervuild gasklephuis.
 

Hans Teuwen

Nieuw lid
Lambda sonde zit meestal in de buurt van het uitlaatspruitstuk ziet uit als een bougie met een paar kabeltjes eruit komen,de brandstoffilter zit denk ik in de buurt van de tank en benzine pomp.
Succes
 

rveluw

Nieuw lid
Ik zou eerst even de computer uit laten lezen, deze geeft exact weer wat er fout is,
(kun je zelf ook doen of laten doen met VAG-COM) voordat je links-en rechts van alles gaat vervangen......
Ik tip trouwens op een vervuild gasklephuis.


Kun je zelf de computer uitlezen dan .. is hier een kabel en een stuk software voor in omloop o.i.d. ??

Nu maak je me toch nieuwsgierig ...:)

Is het gasklephuis te reinigen ??

Thnx voor de reactie..
 

Ronnie

Forumguru
Kun je zelf de computer uitlezen dan .. is hier een kabel en een stuk software voor in omloop o.i.d. ??
Thnx voor de reactie..

Ik kan het wel, Vag-COM of VDS pro(dos) op de Laptop en een passende
OBD(onboard diagnostics) stekker en een passende interface(Ebay) en het werkt perfect.

Als je het gasklephuis wilt reinigen moet je na (her)montage de klep weer
"inleren"(afstellen), dit moet d.m.v. VAG-Com, dus zonder computer zou ik het zelf niet doen!
 

rveluw

Nieuw lid
Ik kan het wel, Vag-COM of VDS pro(dos) op de Laptop en een passende
OBD(onboard diagnostics) stekker en een passende interface(Ebay) en het werkt perfect.

Als je het gasklephuis wilt reinigen moet je na (her)montage de klep weer
"inleren"(afstellen), dit moet d.m.v. VAG-Com, dus zonder computer zou ik het zelf niet doen!


Ok dan .. nog niet zo eenvoudig dus.. ik zal de eerste tippies eff nalopen en navraag doen wat het uitlezen van de computer moet kosten...

Wordt vervolgt... :1761:

Bedankt voor de moeite...

Greetz rob
 

rjdelft

Nieuw lid
zelfde problemen, maar opgelost

Mijn Octavia I uit 2003 (155.000km op LPG) had dezelfde problemen.

De Skoda-dealer heeft in eerste instantie een defecte temperatuursensor voor het koelsysteem vervangen, nieuwe software geladen en de computer gereset. Hiermee was het probleem niet opgelost.

Vervolgens is de compressie gemeten (=goed) en zijn bougies vervangen, lambdasondes vervangen en de katalysator geregenereerd. Hiermee is het probleem opgelost en rijdt de auto weer als een zonnetje.

Ik kan niet inschatten welk onderdeel de hoofdoorzaak is geweest. Het resultaat van de reparatie is echter goed. De faktuur ervan moet ik echter nog ontvangen :icon_smile_dead:
 

Huub999

Nieuw lid
zelfde probleem

Ik heb ook al ca. 2 jaar soortgelijke problemen. In de garage zijn de vacuum slangen gecontroleerd en is de eerste keer de gasklep gereinigd. Daarna ging het weer maanden goed. De tweede keer hebben ze een heleboel stekers losgetrokken van injectoren etc. en ook toen was het spontaan over en is het maanden goed gegaan. In beide gevallen gaf de computer geen foutmeldingen.
Daarna ben ik zelf gaan zoeken en heb zelf wel eens de gasklep van buitenaf (met de hand opendraaien en) voorzichtig zitting schoongemaakt. Daarvoor moet slang naar het filterhuis los en steker van LMMlos. Op passat net stond nog een probleem met de temperatuursensor dus daarvan heb ik de stekker losgetrokken maar verder niks gedaan.
De klep was niet vies maar het probleem was wel weer even weg. Toen het probleem terug kwam alleen de LMM steker en temperatuur sensor los gegooit, probleem weer een tijdje weg. Alleen LMM steker losgegooit, probleem weer een tijdje weg.
Omdat ik op internet geen goede berichten over de kwaliteit van de Bosch LMM had gelezen (zie http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm.html) een nieuwe pierburg gemonteerd (nieuwe pierburg kost 80 euro, gereviseerde bosch kost 115 euro).
Het effect was verrassend; tot dan toe sloeg de auto bij optrekken regelmatig af omdat ik "te weinig" gas gaf (en dat voor een 1800cc motor ..). Het leek of de motor gewoon regelmatig niet in de gaten had dat ik maar een piepklein beetje gas gaf. De Pierburg meet ook piepkleine beetjes lucht beter dus dat reed meteen aangenamer. Verder was het zeer aangenaam dat de auto veel zuiniger reed. Tot dan toe snapte ik niet dat een 20 klepper moderne motor niet zuiniger reed dan een 2 liter 8 klepper die ik voorheen had. In de jaren dat ik de auto al heb, heb ik al 100 derden euro's te veel aan benzine betaald. Inmiddels reed de auto alweer 5 maande probleemloos.
Tot mijn stomme verbazing heb ik deze week weer hetzelfde probleem gehad, dus ik zit sterk aan inferieure steker/contact kwaliteit te denken (wie weet heeft SKoda wat meer winst door stekkers met een slechtere spec te gebruiken).
Wellicht dat de voedingsdraden te veel van de contacten vergen. Door het vervangen van de LMM maakt die misschien weer net even goed contact maar verslechterd het contactoppervlak gaande weg.

Probeer maar eens of de auto weer even goed loopt als je de stekker een paar keer los en vast heb gemaakt.

Ik kan de stekker moeilijk openmaken om naar de contactvlakken te kijken dus overweeg om op de sloop een andere stekker te halen en die er parallel bij te zetten, kan ik uitproberen of dat wat helpt.

Suuc6 met zoeken.
 

rveluw

Nieuw lid
Ik heb ook al ca. 2 jaar soortgelijke problemen. In de garage zijn de vacuum slangen gecontroleerd en is de eerste keer de gasklep gereinigd. Daarna ging het weer maanden goed. De tweede keer hebben ze een heleboel stekers losgetrokken van injectoren etc. en ook toen was het spontaan over en is het maanden goed gegaan. In beide gevallen gaf de computer geen foutmeldingen.
Daarna ben ik zelf gaan zoeken en heb zelf wel eens de gasklep van buitenaf (met de hand opendraaien en) voorzichtig zitting schoongemaakt. Daarvoor moet slang naar het filterhuis los en steker van LMMlos. Op passat net stond nog een probleem met de temperatuursensor dus daarvan heb ik de stekker losgetrokken maar verder niks gedaan.
De klep was niet vies maar het probleem was wel weer even weg. Toen het probleem terug kwam alleen de LMM steker en temperatuur sensor los gegooit, probleem weer een tijdje weg. Alleen LMM steker losgegooit, probleem weer een tijdje weg.
Omdat ik op internet geen goede berichten over de kwaliteit van de Bosch LMM had gelezen (zie http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm.html) een nieuwe pierburg gemonteerd (nieuwe pierburg kost 80 euro, gereviseerde bosch kost 115 euro).
Het effect was verrassend; tot dan toe sloeg de auto bij optrekken regelmatig af omdat ik "te weinig" gas gaf (en dat voor een 1800cc motor ..). Het leek of de motor gewoon regelmatig niet in de gaten had dat ik maar een piepklein beetje gas gaf. De Pierburg meet ook piepkleine beetjes lucht beter dus dat reed meteen aangenamer. Verder was het zeer aangenaam dat de auto veel zuiniger reed. Tot dan toe snapte ik niet dat een 20 klepper moderne motor niet zuiniger reed dan een 2 liter 8 klepper die ik voorheen had. In de jaren dat ik de auto al heb, heb ik al 100 derden euro's te veel aan benzine betaald. Inmiddels reed de auto alweer 5 maande probleemloos.
Tot mijn stomme verbazing heb ik deze week weer hetzelfde probleem gehad, dus ik zit sterk aan inferieure steker/contact kwaliteit te denken (wie weet heeft SKoda wat meer winst door stekkers met een slechtere spec te gebruiken).
Wellicht dat de voedingsdraden te veel van de contacten vergen. Door het vervangen van de LMM maakt die misschien weer net even goed contact maar verslechterd het contactoppervlak gaande weg.

Probeer maar eens of de auto weer even goed loopt als je de stekker een paar keer los en vast heb gemaakt.

Ik kan de stekker moeilijk openmaken om naar de contactvlakken te kijken dus overweeg om op de sloop een andere stekker te halen en die er parallel bij te zetten, kan ik uitproberen of dat wat helpt.

Suuc6 met zoeken.

Mogelijk kun je zelf even met (schrale) reinigende contactspray de connector behandelen .. wil nog al eens helpen voor contact problemen.. :crazy:
 

rveluw

Nieuw lid
Nog een probleem doet zig voor, nu blijft hij zelf gas geven (net als bij cruise control) ik heb deze luxe niet maar hij doet het toch ..

:crazy:

Misschien lijd dit tot nieuwe ideeen ???
 

rveluw

Nieuw lid
Heb hetzelfde gehad met mijn Golf 3 en toen was het inderdaad een kapotte lambdasonde. Als gevolg dat vooral met koude motor ik in de 1 nog amper kon optrekken.

Best eng als je een drukke weg op wilt rijden :D

Bij deze is het ook op een warme motor.. met optrekken lijkt het meestal wel goed te gaan..:407:
 
Bovenaan Onderaan