Storing knipperende gloeispiraal en motormangement

Eltjo

Forumguru
Net 70 km gereden en toen ging tijdens het rijden de gloeispiraal knipperen. Daarna trok de 2.0TDI CFFB motor niet meer.
Codes zijn uitgelezen met universeel apparaat;
P0113 Temperatuursensor voor inlaatlucht - G42 signaal te hoog
P0238 Turbo / Superboost Sensor A circuit hoge input.

Deze codes zijn gewist waarna de knipperend spiraal bleef staan zonder dat de motor weer gestart was.
Na starten en klein stukje rijden kwam er het het "lampje" motormanagement / noodloop storing bij dat continue brandde.
Zo ben ik de 70 km weer terug gereden. Auto rijdt ok. maar trekt dus erg erg slecht in noodloop en met knipperende gloeispiraal.
Thuis heb ik nog niet kans gekregen om nog een keer uit te lezen met VCDS (oude PC start niet meer op).

Grofweg 100 dkm is de auto getuned en 40 dkm terug is 1,5 jaar geleden de EGR vervangen, verder is er nooit iets bijzonders geweest aan de motor en reed de auto voordat de lampjes gingen branden prima.

Hebben jullie enig idee waar te beginnen? (behalve op dit forum dus?)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Hmmm, interessant. Zou natuurlijk goed zijn als we weten of dezelfde codes terug zijn gekomen of niet.
Maar die 2 codes die je vermeldt duiden allebei op een probleem met een sensor, resp de inlaatluchttemperatuur (G42)- en de turbodruksensor (G31). Het is natuurlijk mogelijk dat ze allebei gelijktijdig de geest gegeven hebben, maar het lijkt mij waarschijnlijker dat de bedrading van die 2 in de buurt van elkaar ligt. En dat er een oorzaak is die beide kabels heeft beschadigd (marter, ergens aangelopen, tegen heet onderdeel gelegen?).
 

Eltjo

Forumguru
Tja, daar heb ik net toen het nog licht was ook met een zaklamp nog naar gekeken van bovenaf met de motorcover er af. Niets bijzonders gezien.
Ik ben het met je eens dat het niet logisch is dat 2 sensoren defect zijn. Na het wissen bleef het gloeispiraal lampje branden terwijl de motor nog niet draaide. Nog een keer uitlezen gaf dezelfde codes. Een aantal km’s rijden kwam daar het management lampje bij.
Thuisgekomen, trok ik de motorkap open en hoorde iets kort pfff zeggen; het leek op lucht die ontsnapte.
Helaas wilde mijn VCDS kabel op een andere laptop niet herkent worden, dus ik weet niet welke code er nog meer bijgekomen is.

Wat me nog te binnen schiet is dat afgelopen zomer het regelventiel en de condensor van de airco vervangen zijn. Wellicht is daar iets gebeurd met bedrading. Op een filmpje zag ik onderaan bij de radiator een luchtpijp van de turbo waar een MF op zit die ook een van de codes kan veroorzaken.

Ik heb de auto net bij een garagebedrijf gezet en ze hopen er tussendoor naar te kunnen kijken.
Ik hoop er maar het beste van.

Morgen weer een kans en met een auto van de zaak naar de klant. Daarvan heb ik eerst maar eens het stuur en de pook schoon gemaakt, want toen ik uitstapte bleven mijn handen aan de stuur vastzitten....
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Nee, ik heb met een stuk oude rubber vloermat de onderste grill dicht gewintergrilled. De volgende dag heb ik de temperaturen van koelwater en olie goed in de gaten gehouden en dat warmde sneller op, maar het was ook een 3 °C warmere buitentemperatuur.

Vandaag tussen de bedrijven door een filmpje gevonden waarin bij 2.0TDI 140 pk motoren wordt verteld dat het een gecombineerde temperatuur/druksensor is die zich tussen de intercooler en inlaatspruitstuk bevindt.
Omdat het per motortype of auto verschilt waar die precies kan zitten, weet ik niet waar die precies zit. En ik kan niet makkelijk even kijken omdat de auto bij het garagebedrijf staat. Die had ik gekozen vanwege de goede ervaringen dieik daar jaren geleden had. Het bedrijf blijkt echter overgenomen te zijn en er is na een dag dag de auto er staat nog niet uitgelezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik heb even met je mee gezocht, en vind idd berichten dat voor deze motor die 2 sensoren geïntegreerd zijn. Zou gaan om onderdeelnummer 038906051E, nummer 20 op dit plaatje, op de slang tussen de turbo en de intercooler.
d6b23120b4acbe3c03c49ecfb75af101.jpg
 

Eltjo

Forumguru
Kijk, dat is nou zou tof van dit forum ! Ik heb Elsawin ooit eens op de PC geinstallleerd, maar dat staat er al lang niet meer op en ik ben er dus ook niet thuis in. Ze zou zeggen, dat is al bijna gerepareerd..
De sensor is rond de €50 te koop via internet. Morgen even bij de materialenzaak informeren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Hier hebben we online ETKA voor, hoef je niets voor te installeren ;). Nadeel van ETKA is dat je per onderwerp zoekt, en dus niet op bijv die G31 sensor kan zoeken. Wist ik veel dat die bij de intercooler zat, was bij toeval dat ik dat las op een google-hit.

ElsaWin is trouwens ook wel heel waardevol, ben er nog geregeld blij mee (alleen moet ik dan wel mn PC aanzwengelen).

Hopelijk is t hiermee ook echt opgelost :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of je motor ook een intercooler heeft, anders zou een niet werkende intercooler ook een logische verklaring zijn. Voor het uitlezen van (merkspecifieke) foutcodes, heb je ook nog de optie om via een dongle en een app op bijvoorbeeld een smartphone codes uit te lezen, of een eenvoudig uitleesapparaat dat ook merkspecifieke codes (dus Vag-gebonden) kan uitlezen. Mogelijk heb je meer foutcodes die je met de gebruikte uitleesapparatuur niet te zien krijgt, omdat deze foutcodes merkspecifiek zijn.
 

Eltjo

Forumguru
De garage waar ik hem heen bracht bleek overgenomen te zijn. Hij wekte bij mij de indruk dat hij er vlot aan kon beginnen....
Niet echt dus. Dinsdag meteen gebracht incl. de initiële foutcodes (uitdraai Speek) aangeleverd, donderdag voor het eerst uitgelezen.
Idem codes + nog een stel andere die waarschijnlijk het gevolg zijn van de 70 km in noodloop naar huis rijden.

Nou, na alles voorgekauwd te hebben had ik vrijdagmiddag weer persoonlijk geïnformeerd en de informatie van @Tees laten fotograferen,. Hij heeft daarna de sensor besteld en had hem zaterdag. Vandaag kwam ik om 17 uur en terwijl ik in mijn stofjas erbij stond is de sensor vervangen.

Codes gewist en leken niet direct terug te komen. Helaas, een paar km verder weer een motorstoringslampje maar wel gewoon rijden.

Address 01: Engine Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Control Module Part Number: 03L 906 018 CF HW: 03L 906 018 BR
Component and/or Version: R4 2,0L EDC H20 9971
Software Coding: 00190012042400080000
Work Shop Code: WSC 01286 386 08256
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018CF 003006 (SK46)
VCID: 70EF364BAB56C89E643-8025
2 Faults Found:

5168 - Altitude Sensor / Boost Pressure Sensor
P1592 00 [032] - Implausible Correlation
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 323180 km
Date: 2127.14.31
Time: 17:53:57

5282 - Intake Air Temp. Sensor (G42)
P0113 00 [175] - Signal too High
MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 323180 km
Date: 2127.14.31
Time: 17:53:58
Readiness: 1 1 0 0 1

Alleen de P0113 temperatuursensor kwam meteen weer terug. P1592 was geen initiële foutcode.

Er is een Bosch sensor gemonteerd dat op aangeven van kenteken en onderdeelnummer 038906051E (@Tees) is gekocht.
Wel klopte de stekker niet helemaal... er stak aan de buitenkant van de connector een rand uit die er is afgeknipt en gevijld. Dit maakte het onmogelijk de stekker aan te pluggen. Op de sensor die er uit komt staat 03G906051E.
1669667605986.png

Zou dit toch niet de juiste sensor zijn en b.v. een net andere range hebben?

Van het onderdeelnummer van @Tees heb ik gezien dat deze voor de CFFB motor was. ...

Ik zie bij Winparts deze 03 G 06051E https://www.winparts.nl/sensoren-el...d3Ch2PNgvREAAYAiAAEgL3O_D_BwE#orgineelnummers
Terwijl ze ook deze 03 9 06051 B of D verkopen https://www.winparts.nl/sensoren-el...d3Ch2PNgvREAAYAiAAEgL3O_D_BwE#orgineelnummers

Als dit verschil wordt gemaakt, zal de gemonteerde sensor met 8 ipv G fout kunnen zijn.
Heeft iemand daar meer kaas van gegeten?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Verkeerde onderdeelnummer met een verkeerde connector...:nono::nono::nono:
Wegwezen bij die garage @Eltjo, een zichzelf respecterende monteur zou dit nooit doen!
 

Eltjo

Forumguru
Mijn idee, maar eerst dit.maar regelen.
Ik heb hem net al weer gebeld om hem aan te zetten de juiste sensor te bestellen.
Dat onderdeelnummer heeft hij zo overgenomen en met kenteken besteld. En dat gaat niet altijd goed.

Ik heb het in het verleden een paar keer gehad dat ze bij de materialenzaak zeiden dat ik moest kijken wat op auto zat omdat ze niet precies konden zeggen wat er op zat. En zelfs de dubbel gecheckte SKF homokineet paste wegens tolerantieproblemen niet op mijn steekas!

Maar zo'n nokje zodat de connector net niet past is natuurlijk om het meer fool-proof te krijgen. Tenzij je het gewoon negeert natuurlijk....
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Hèhè, gisteren auto terug met de juiste sensor gemonteerd.
Helaas was het maar korte pret vanochtend alweer de volgende storingen;

Address 01: Engine Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Control Module Part Number: 03L 906 018 CF HW: 03L 906 018 BR
Component and/or Version: R4 2,0L EDC H20 9971
Software Coding: 00190012042400080000
Work Shop Code: WSC 01286 386 08256
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018CF 003006 (SK46)
VCID: 70EF364BAB56C89E643-8025
2 Faults Found:

5168 - Altitude Sensor / Boost Pressure Sensor (deze gaf die pas denk ik voor het eerst met de verkeerde sensor).
P1592 00 [167] - Implausible Correlation
MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 323235 km
Date: 2127.14.31
Time: 08:40:31

4794 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0101 00 [101] - Implausible Signal
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 323225 km
Date: 2127.14.31
Time: 08:31:09

Na deze gewist te hebben leek vanochtend de auto normaal te rijden, maar achteraf waarschijnlijk toch met minder power.
Toen ik na 30 km de auto uitzette was er meteen weer een knipperende gloeispiraal.
Dat gaf met wegrijden middags weer een dood paard. Fouten meermaals gewist waarvan de P0101 bleef hangen en met dood paard op weg naar huis en onderweg bij stoplichten codes weer snel gewist en zonder foutmeldingen de resterende 12 km naar huis gereden met minder power.

Morgen kijken waar de LMM zit?.. en weer evt. een luchtslang lekt.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ondanks dat deze foutcode naar de LMM wijst, zegt vrind Gerrit Speek dat het daar niet perse aan hoeft te liggen! Opvallend is dat de LMM waarde wordt vergeleken met de MAP sensorwaarde, en dat het dus ook daaraan kan liggen...

Gerrit benoemt verder dat het vaak niet aan de LMM zelf ligt maar eerder aan de bedrading, zekering of een luchtlek rond de inlaat. De LMM zit iig direct achter het luchtfilter, nummer 6 op dit plaatje:

5058ea47a693d1b1a8808b1fbc017fe9.jpg
 

Eltjo

Forumguru
Dank @Tees ik heb de Speek info ook gelezen en een filmpje gevonden. De LMM moet ook te meten zijn - het is tenslotte een luchtsnelheidsmeter (PT100 voor temp. en hittedraad voor de luchtsnelheid waarschijnlijk, moet nog verder kijken).
Ik had zelfs het idee dat ik een plof hoorde toen ik voordat de de problemen optraden even snel doortrok en de snelheidslimiet overschreed.... Ik ga van bovenaf ook nog eens goed kijken van het weekend. Hoewel een directe storing als de motor nog niet loopt natuurlijk niet een lekkend inlaattraject kan zijn, lijkt mij zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Nu je t zegt: een foutcode die te maken heeft met luchtinlaat die al optreedt in rust, duidt wel op een MAP sensor die maf is. Die moet tenslotte in rust de atmosferische druk laten zien. Je kan eens de meetwaardeblokken uitlezen in rust, kijken of die netjes rond de 1000 mbar is. Heb dit bij m'n F1c ook wel eens gecheckt, toen ik een inlaatlek bleek te hebben (pakking vergeten te vervangen).
Edit: nog beter is als je logt terwijl je aan de aansluiting en bekabeling van de MAP sensor morrelt. Weet je meteen of daar iets mee is (wat best mogelijk is).
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
M.b.t. de LMM (Bosch 0 281 002 956)heb ik vandaag een aantal zaken gecontroleerd;
- met aangesloten LMM 12V (pen 1) en een prima ohmse massa doorgang (pen 2) naar de min van de accu (o.k.),
- als de steker van de LMM er af is meet ik op de overige 2 pennen 4,85 V (o.k.),
- met aangesloten LMM en de motor stationair draaiend meet ik op pen 3 3.40 V en op pen 4 2,40 V. Als ik een 2000-3000 tpm maak, veranderd deze spanning hooguit met een paar honderdsten.
- met aangesloten LMM en de motor UIT meet ik op pen 3 2.96 V, op pen 4 2,45.

Als de auto niet in het noodprogramma rijdt, komt de actual air mass nauwelijks boven de 1000 mg/stroke. Dat rijdend in de 3e versnelling tot 100 km/uur met nog wel de fout :

5168 - Altitude Sensor / Boost Pressure Sensor
P1592 00 [167] - Implausible Correlation
MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 323283 km
Date: 2127.14.31
Time: 15:03:32

Het volgende viel me op;
"Ambient air pressure" was 1019 mbar,
- de "Charge air pressure, actual value" 1593 mbar,
- en de "Charge air pressure, specified value" was 1041 mbar.

De keuze om met Measurement Blocks, 003 een log van plank gas in z'n 3de versnelling te maken is bij mij grijs.
Wel kon ik gekozen meetwaarden kiezen en loggen. Het punt is dat de gelogde .csv files niet lekker oplijnen wat betreft labels en meetwaarden.
 

Bijlagen

  • Log Instellingen.jpg
    Log Instellingen.jpg
    376,4 KB · Weergaven: 10

Tees

Donateur
Het raarste hier is dat de charge air pressure veel hoger is dan de ambient air pressure. Bij stationair draaien is de turbo namelijk niet actief en horen die vrijwel gelijk te zijn. De waarde van de ambient air pressure is wel plausibel, dus ik verdenk toch de MAP sensor alsnog. En aangezien die al vervangen is, gaan m'n gedachten uit naar de bedrading. Heb je die al doorgemeten?
 

Eltjo

Forumguru
Ik zou niet weten waar ik de andere kant van het draadje moet vinden....
Edit: De stekker op de ECU waarschijnlijk, maar waar (links onder de ruitenwissers) en welke pinnen?

Ook divers gevonden dat de kabel van de MAP sensor door ongunstige ligging beschadigd kan zijn;

Waar zou ik technical product information volkswagen 2026831 kunnen vinden?
(Als beter leesbaar document).
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan