Storing hybridesysteem

luma

Nieuw lid
Ik vond dit ook raar, maar het is zo beschreven in de handleidingen; maar met de huidige technieken ben ik van niets meer verbaasd; de logica is voor leken zoals wij, soms ver te zoeken. Vroeger draaide aan een kraan en de leiding was open ofwel toe. Tegenwoordig is dit niet meer het geval.
Conclusie voorlopig: ik heb de wagen achtergelaten in de werkplaats en gaan hem onder handen nemen, zo snel als mogelijk. Hopelijk eerder dus als 15 juli.
De technieker vond het geen goed idee om telkens koelvloeistof bij te vullen als het rode verklikkerlicht ging branden.

Ik heb een vervangwagen gekregen, die ik wel moet betalen!!!

R1200C

Actief lid
Iets aannemen wat je raar vindt geeft mij het gevoel dat je een ideale klant bent. Als ik iets raar vind dan laat ik het uitleggen zodat ik begrijp wat er wordt gezegd en ik niet voor een doosje bougievonkjes en een kannetje richtingaanwijzervloeistof naar de supermarkt word gestuurd bij wijze van spreken.

Dat je moet betalen voor vervangend vervoer hoeft niet raar te zijn. Links- of rechtsom betaal je er toch voor. Gratis bestaat namelijk niet. Service wel...

Overigens staat op blz 156 van de handleiding die waarschijnlijk ook in jouw auto zit:

Coolant expansion tank
The vehicle has two cooling circuits with two cool-
ant expansion tanks in the engine compartment.
High-voltage system cooling circuit with smaller
coolant expansion tank.
Combustion engine cooling circuit with larger cool-
ant expansion tank.

Er staat dus "twee circuits". Maar zelfs al zouden die gekoppeld zijn dan ben ik ontzettend benieuwd waarom je twee gekoppelde circuits zo ontwerpt dat de ene leeg kan lopen terwijl de ander gewoon op niveau blijft.

unphoto

Actief lid
Nu ga ik puur af op logica, maar volgens mij staan beide loops deels met elkaar in verbinding met kleppen en een warmte wisselaar.

De reden waarom dit deels kan overlappen is omdat er een lage temperatuur en hoge temperatuur loop is.

Hoog is 1.4TSI, laag is EV.
Kruislings voorverwarmen en afkoelen.e.d.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Accu's (EV HV accu's dan) worden gekoeld met een niet geleidend koelmiddel, dat kennelijk vrij duur is (aan de rekeningen te zien).
Mede(?) daarom is het accu/hybride koelsysteem verzegeld.
Voor de brandstofmotor is dat niet nodig, dus ik denk niet dat die koelsystemen zo gekoppeld zijn dat ze de vloeistof delen.
Er kan zeker een warmtewisselaar tussen beide systemen zitten, al is het maar om de eventuele restwarmte van het ene systeem te gebruiken om het andere systeem (deels) op te warmen.

Bovenaan Onderaan