Storing bij gebruik trekhaak

Antera

Donateur
Dei 2 draden zijn zo omdat ze denk ik gekeken hebben of de canbus draden niet toevallig verkeerd om zaten en hebben die gewisseld en daarna weer terug gezet vermoed ik.

Volgende foto's lijkt dat allemaal goed te zitten in ieder geval de canbus.

De remlichtdraad lijkt zo ook goed te zitten.

Het lijkt toch echt op een foute codering of een fout in de Trekhaak module/ gecorrodeerde stekker aansluiting? Vooral omdat het niet altijd is.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb ergens gelezen dat je aan- en afkoppelen van de stekker in elk geval niet met draaiende motor en/of ingeschakeld contact moet doen.
Ik heb me daar (met een S2) nog nooit druk over gemaakt. Die stekker gaat er met draaiende motor of bij stilstaande motor gewoon in of uit. En nooit een storing meegemaakt.
Ik heb dan ook (als één van de weinigen met een S2 in NL) een origineel VAG stuurapparaten voor de trekhaak, en niet een after-market apparaat.

Mogelijke oorzaken van het probleem van @Ahj85:
- Slechte electronica
- Beroerde inbouw
- Niet goed gecodeerd.
 

hemi24

Forumguru
Met alle respect @andrehj : maar een S2 heeft ook maar een fractie van de systemen aan boord die een huidige auto wel heeft en die ook nog eens worden beïnvloed door het gebruik van een trekhaak (mits juist gecodeerd)…!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Okki

Forumguru
@andrehj

Dit is wat de specialist als advies gaf

Let wel de stekker eruit trekken altijd doen met contact uit en sleutel eruit.

Side assist zal alleen dan zichzelf resetten mocht deze niet helemaal goed aangemeld zijn.

Indien je zelf weer handmatig na bovenstaande je side assist aan moet zetten kan dit een missende codering zijn. Heb dit al eerder gezien
 

andrehj

Forumguru
Met alle respect @andrehj : maar een S2 heeft ook maar een fractie van de systemen aan boord die een huidige auto wel heeft en die ook nog eens worden beïnvloed door het gebruik van een trekhaak (mits juist gecodeerd)…!
Ehm, dat is dus niet het geval:

Even een lijstje van een O3 (VRS, dus niet bepaald de minste) opgezocht. Die heeft 20 separate modules:
01-Engine
02-Auto Trans
03-ABS Brakes
08-Auto HVAC
09-Cent. Elect.
10-Park/Steer Assist
15-Airbags
16-Steering wheel
17-Instruments
19-CAN Gateway
36-Seat Mem. Drvr
42-Door Elect, Driver
44-Steering Assist
52-Door Elect, Pass.
55-Headlight Range
5F-Information Electr.
69-Trailer
6D-Trunk Elect.
A5-Frt Sens. Drv. Assist
A9-Struct. Borne Sound

En dan van mijn S2. Maar liefst 28 modules (waarvan 27 en 56 dezelde zijn, dus eigenlijk 27 stuks):
01-Engine
02-Auto Trans
03-ABS Brakes
04-Steering Angle
05-Acc/Start Auth.
08-Auto HVAC
09-Cent. Elect.
10-Park/Steer Assist
15-Airbags
16-Steering wheel
17-Instruments
19-CAN Gateway
25-Immobilizer
2B-Steer. Col. Lock
2E-Media Player 3
36-Seat Mem. Drvr
37-Navigation
42-Door Elect, Driver
44-Steering Assist
46-Central Conv.
47-Sound System
52-Door Elect, Pass.
55-Headlight Range
56-Radio
62-Door, Rear Left
69-Trailer
72-Door, Rear Right
77-Telephone

Daarvan communiceren in ieder geval het alarm (geen idee in welk stuurapparaat dat zit), de parkeersensoren (10), de radio (37/56), de motor (01), central electrics (09) en het ABS-ESP systeem (03) met het aanhangerregelapparaat (69).

Dat een O3 zoveel meer systemen heeft klopt dus niet, en ik kan me ook niet voorstellen dat er zoveel meer met nummer 69 babbelen.
Verder is elektrisch aansluiten van het aanhangerregelapparaat getuige bovenstaande plaatjes nog precies hetzelfde als die van mij in 2011.

Ook heb ik nog nooit in een handleiding gelezen dat je een aanhangerstekker alleen bij uitgeschakeld contact mag aan- of afkoppelen. Die regelapparaten zijn daar simpelweg voor gemaakt om dat te kunnen.
 

Ahj85

Nieuw lid
Zo, vandaag even de tijd genomen om de can-bus bedrading netjes te solderen (groen+bruin). Hopelijk geeft dit verbetering. Helaas duurt het elke keer een paar dagen tot een week voordat de storingen weer verdwijnen, dus nog even geduld voor we weer kunnen testen met het gebruik van de trekhaak. Ook heb ik voor de zekerheid alle bedrading nog eens nagelopen op juiste aansluiting en mankementen, dat lijkt allemaal goed te zitten.

Helaas lukt het me niet om de ruimte onder de zekeringkast onder het stuur vrij te maken, dus ik heb geen idee of de draden van de voeding op een juiste manier zijn aangesloten. Gezien de manier waarop de rest gemonteerd was lijkt me dat geen overbodige controle. Ik moet dus aan de achterkant van de zekeringkast zijn. Weet iemand hoe je daar bij kan komen?

Verder heb ik contact gezocht met de leverancier van de module, ECS Electronics. De vriendelijke Engineer wist mij adhv het SW nummer te vertellen dat het inderdaad om de VW-146-D1C gaat die zij voor PON produceren. Zij herkennen mijn probleem helaas ook niet, dus ik houd ook hun op de hoogte.

En inderdaad, ook ECS adviseert om de verbinding niet te verbreken terwijl het contact is ingeschakeld. Maar het zou geen dergelijke foutmeldingen mogen geven.

Maar goed, even een paar dagen de vingers kruisen dus.. Het volgende item op de lijst is het plaatsen van een ruilmodule.
 

Bijlagen

  • IMG_5951.jpeg
    IMG_5951.jpeg
    50,3 KB · Weergaven: 13
  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    60,4 KB · Weergaven: 13

Ahj85

Nieuw lid
Dei 2 draden zijn zo omdat ze denk ik gekeken hebben of de canbus draden niet toevallig verkeerd om zaten en hebben die gewisseld en daarna weer terug gezet vermoed ik....
Het lijkt toch echt op een foute codering of een fout in de Trekhaak module/ gecorrodeerde stekker aansluiting? Vooral omdat het niet altijd is.
Het lijkt er inderdaad op alsof er iemand op onderzoek uit is geweest. Wel jammer dat ze het niet netjes hersteld hebben. Volgens de trekhaakspecialist was de codering inderdaad niet juist en hebben ze die aangepast. Ik heb alleen niet gevraagd wat er dan precies niet goed gecodeerd was, leermomentje..
 

hemi24

Forumguru
Ik wordt altijd heel erg kribbig van "monteurs" die op een dergelijke onverschillige manier hun vak beoefenen...!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ahj85

Nieuw lid
Helaas lukt het me niet om de ruimte onder de zekeringkast onder het stuur vrij te maken, dus ik heb geen idee of de draden van de voeding op een juiste manier zijn aangesloten. .... Weet iemand hoe je daar bij kan komen?
Gevonden!


Ik had de pinnetjes zelf ook al gezien en losgemaakt, maar durfde er blijkbaar niet hard genoeg aan te trekken. Later nog maar een proberen. Al lijkt het me sterk dat er iets niet goed zit.. wel leuk om even te kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

karinvg

Nieuw lid
Wij hebben hetzelfde probleem met onze skoda octavia. Ik was benieuwd of het probleem bij arjan is opgelost en wat uiteindelijk de oorzaak was?
 

Ahj85

Nieuw lid
Hoi @karinvg !

Leuk dat je reageert op dit topic. Wel minder leuk dat ook jij last hebt van dit probleem. Ik hoop dat jij (of jouw garage) wat aan mijn bijdrage heeft. Ik had tijdens mijn reparatie de foto's gemaakt met de intentie ze op het forum te plaatsen, dus daarom bij deze alsnog :-)

Het probleem heb ik uiteindelijk zelf kunnen oplossen en zat in de voeding van de trekhaakmodule. De trekhaakmodule zit meestal achterin, en is via een kabelboom aangesloten op de zekeringkast voorin.

Bij mij zat het stekkertje van het oranje draadje niet goed achterin de zekerkast die zich onder het stuur bevindt, waardoor deze bij trillen of het met de voet tegen de ondeugdelijk gemonteerde kabelboom aankomen tijdelijk geen goed contact meer maakte met de zekering. Hieronder een afbeelding uit de montagehandleiding van de trekhaakmodule.
bedrading.jpg

Volgens mij ging het om de bovenste lichtblauwe zekering met 15A. Die zat dus wel vast in de zekeringkast, maar het stekkertje van de oranje draad aan de achterkant maakte geen goed contact.
zekeringen.jpg

Om achter de zekeringkast te komen moest ik de knie airbag verwijderen.
knie airbag.jpg

Vervolgens kan je als je de accu hebt losgekoppeld en de stekkerbomen van de zekeringkast hebt losgemaakt de zekeringkast losklikken en met veel moeite net ver genoeg draaien om bij de achterkant te komen. zekerkast los.jpg

Daar kon ik de haakjes van het contactje van de oranje draad goed buigen en vastklikken zodat hij niet meer uit de zekeringkast werd gedrukt.

Verder was de draadboom van de trekhaakmodule echt waardeloos geïnstalleerd. De signaaldraden waren met stekkertjes en koppelstukjes aan elkaar gemaakt, de moer waar de aarde aan was bevestigd zat los, de trekhaakmodule hing los aan de kabel te bungelen. Heb alles netjes vastgezet en alle bedrading gesoldeerd en gekrimkousd.

Maar goed, als je dit probleem dus hebt. Kijk dan eerst even of je voedingsdraden en massa deugdelijk zijn gemonteerd. De massa zit in de buurt van de trekhaakmodule achterin de kofferbak, en de plus (oranje, geel, rood) zitten voorin bij de zekeringkast.
 

karinvg

Nieuw lid
Ha @Ahj85 ,
onwijs bedankt voor je uitgebreide tekst en uitleg met foto's. Heel fijn!
Zelf ben ik zo a technisch als maar kan zijn. Maar dit is iig misschien een richting voor de garage om naar te kijken.
De auto is al eerder met dit probleem naar de garage gegaan, daar dachten ze aan een zekering probleem. Bleek het niet te zijn. Ze hadden geen idee verder.
Daarna naar een andere garage en daar was het probleem op dat moment niet aanwezig. Nu met Hemelvaart voor het eerst kamperen met de vouwwagen, boel aangekoppeld en weer diverse foutmeldingen en geen enkel signaal dat meer doorkwam.
De garage heeft deze dag gelukkig alvast kunnen kijken. Kwamen er niet meteen uit maar gaan as. Donderdag opnieuw kijken als alles weer uitgepakt is. Dus denk dat deze informatie bruikbaar is.

Gr. Karin
 

hemi24

Forumguru
Even terug naar het bedrijf wat de trekhaak heeft gemonteerd misschien geen beter idee?!?
Als de aansluiting niet goed is, zou het mij verbazen dat de codering wel correct is doorgevoerd. :pieker:
 

Ahj85

Nieuw lid
@karinvg hopelijk kunnen ze het probleem snel traceren en oplossen en kunnen jullie gewoon weer lekker op vakantie met de vouwwagen!

@hemi24 dat dacht ik dus ook. Maar tijdens het contact met ECS Electronics, de leverancier van de trekhaakmodule, kwam ik erachter dat de bij mij gemonteerde module enkel aan PON geleverd kon zijn (De VW146D1C met module/Software SW0627). Wat dus inhoud dat de trekhaak zeer waarschijnlijk door de dealer is gemonteerd. Wellicht door een stagiair of een haastklus, of een stagiair mét haast.. Het zou ook kunnen dat er bij de eerste eigenaar tijdens de lease periode al storing is geweest en dat er iemand al onderzoek heeft gedaan naar de bedrading en het daarbij niet heeft kunnen oplossen maar wel een rommeltje heeft achtergelaten. Maar dan is het wel vreemd dat daarover niks in de onderhoudshistorie vanuit de leasemaatschappij is terug te vinden.

Enfin, ik ben blij dat het is opgelost en alle gekke storingen verdwenen zijn.
 

hemi24

Forumguru
@Ahj85 : of optie 3; iemand die zelf de trekhaak onder z’n leasewagen heeft geknutseld en de kabelboom bij de dealer heeft gehaald.

Je hebt van die bazen die je wel een leaseauto gunnen, maar omwille van je functie het niet nodig vinden dat je een trekhaak krijgt…
 
Bovenaan Onderaan