Stof tot nadenken... Diesel blijven of naar benzine..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tuner111

Forumguru
Hey all,

Zoals de titel het zegt.. Ben ik serieus aan het overwegen om de overstap van mijn diesel rske naar een benzine rs245. Rede hiervoor is dat de Belgische regering diesel aan het pesten is en ook naar de toekomst het weg wil. Ook doe ik zelf amper 10.000 km's op jaarbasis wat voor een moderne diesel veel te weinig is.

Zo een dikke 2 jaar geleden dee ik veel km's voor ik mijn rs had (toen met mijn scirocco) en onze oo zo lieve regering kwam met een zeer leuke biv + een leuke premie. daarom was de keuze voor een diesel toen heel gemakkelijk & financieel zeer interessant.

nu 2 jaar later beklaag ik me toch dat ik diesel rij, geen emotie, geen gepruttel van een lekkere benzine. Verder ben ik van mijn wagen zeer tevreden, en hij is vlot genoeg om overal mee te kunnen maar toch mis ik iets van emotie.

Ik ben vandaag dan ook gaan rijden met de RS245 om eens te kijken of ik hier dat gevoel wel had.. en ja hoor.. de power en de soundtrack zijn wat ik zoek in een wagen...

Maar toch blijft het in mijn achterhoofd zitten is het wel verstandig, zou ik niet beter gewoon blijven rijden met wat ik heb. ten slotte, ik ben zeer tevreden van mijn rske. hij brengt me overal zonder enige moeite...

Wat mij ook zorgen over maak is de restwaarde van mijn wagen. een diesel nu is nog altijd zijn prijs.. maar is dat wel binnen dit en 4 a 5 jaar zo ? ik heb daarin mijn twijfels..

Op financieel vlak doe ik me niets dat voordeel (buiten de benzine)

De vraag is, als jullie in mijn schoenen zouden staan. wat zou je dan doen ?

Hieronder nog enkele foto's en een video :)

 

Kuikuhnek

Senior Member
Hier in Nederland gaat de diesel ook langzaam aan opgeknoopt worden.
Utrecht is al druk bezig de hele stad diesel vrij te maken.
Ik gok dat het over een paar jaar ook echt wel eens serieus kan worden.
 

philippe bakker

Forumguru
Financieel ga je altijd goedkoper zijn als je geen nieuwe auto koopt. Duurdere taxen of niet. Dus je moet dan overwegen of je emotioneel of rationeel gaat beslissen
 

Canon-Eye

Forumguru
De vraag is, als jullie in mijn schoenen zouden staan. wat zou je dan doen ?
Los van de vraag of jouw schoenen mij zouden passen: voor mezelf heb ik wel besloten dat een eventuele volgende auto geen diesel meer zal zijn. Want:
  • mijn jaarkilometrage zal de komende tijd naar verwachting dalen, dus het huidige financiële voordeel zal kleiner worden, mogelijk zelfs in een nadeel omslaan;
  • de maatregelen die steeds meer steden in binnen- en buitenland nemen om diesels te weren.
Ik hoop eigenlijk de stap te kunnen maken naar een vol-elektrische auto die voldoende bereik heeft en ook nog voldoende mag trekken, bij voorkeur in een hybride versie die zowel met bv. een brandstofcel (H2) is uitgerust als met een mogelijkheid om hier thuis vanuit de zonnepanelen op te laden. Maar of die ontwikkeling voor mij nog op tijd komt én in betaalbare vorm betwijfel ik een beetje.
Dus het zal dan toch wel eerst een benzineversie worden...
 

JurgenM

Forumguru
Ik zat een beetje met hetzelfde verhaal in mijn hoofd, alleen was mijn wagen wel wat ouder en begonnen de zware stukken zich te melden.

Ik doe ook nauwelijks 10000km per jaar en nu ze de diesel steeds meer in een hoekje beginnen te duwen was mijn keuze snel gemaakt.

Goede keuze, ik zou zeggen doen! ;) :D (al ben ik natuurlijk bevooroordeeld)
 

Cordoba

Forumguru
Voor een moderne diesel zijn die 10.000 km/jaar niet het probleem, wel of je voldoende lange afstanden rijdt. Als je iedere week een rit doet van 100 km en 100 km terug, zit je ook op die 10.000 km per jaar, maar wordt de motor goed warm en heb je geen enkel probleem. Rij je dagelijks een rit van 15 km heen, en na afkoelen een rit van 15 km terug, dan komt zeker een dieselmotor eigenlijk nooit goed op temperatuur, en krijg je beslist problemen. Dus allereerst moet je eens kijken hoe je jaarkilometers zijn opgebouwd om te kunnen zeggen of dat bij een dieselmotor past.

Wat de restwaarde betreft: je moet voor jezelf bepalen als je je huidige RS houdt, hoelang je daar dan mee wil blijven rijden. Als je dat voor jezelf duidelijk hebt, kun je een (geschatte) rekensom maken wat doorrijden je gaat kosten en wat vervangen voor een RS245 gaat kosten. Belastingen zijn in Belgie zo anders opgebouwd als in Nederland dat ik daar geen zinnig woord over kan zeggen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor een moderne diesel zijn die 10.000 km/jaar niet het probleem
Voor de motor niet, maar met die 10k km zit je - in NL althans, ik weet niks van Belgische prijzen en taksen - toch wel flink onder het omslagpunt waarbij het financieel niet aantrekkelijk meer is om diesel te rijden.
 

JurgenM

Forumguru
Rij je dagelijks een rit van 15 km heen, en na afkoelen een rit van 15 km terug, dan komt zeker een dieselmotor eigenlijk nooit goed op temperatuur, en krijg je beslist problemen.

Kon ik aan mijn Vec heel goed merken. Jaren aan een stuk woon- werkverkeer, 10km in totaal. Ik kon soms echt merken dat hem dat geen goed deed. Rauw lopen, afentoe onregelmatig lopen, swirl-valves verstopt, uiteindelijk problemen met de uitlaat, egr (uiteraard), en ook begon hij op ieder tank te regenereren tot de roetfilter het begaf (ook logisch).
Dan op vakantie, lange afstand, daar alleen maar lange ritten en met de auto geen enkel probleem. Terug thuis en na ongeveer een maand begon het weer. En zo ging het keer op keer.
Ik doe sowieso tussendoor ook langere afstanden maar dat weegt voor een diesel toch niet op tegen, in mijn geval, de vele korte.
 

CDK

Forumguru
Gaan voor die RS245 als je de centen er voor (over) hebt

Mijn keuze in een dergelijk geval:

Seat Leon ST 2.0 TSI 300pk (221kW) DSG 4DRIVE nog even wachten en je kunt er gelijk zo'n mooi digitaal display als optie bij nemen

@Tuner111 ga met bovenstaande auto ook eens proefrijden :jaja:
Als je de ruimte van de Octavia niet nodig hebt is de Leon Cupra echt een veel betere auto, zowel motorisch, met 4x4 aandrijving en qua onderstel. Het rijden zal je verrassen :jaja:
 

abelsj

Forumguru
Bram,

Ik zit in hetzelfde schuitje, twijfel ook om de RS tdi weg te doen en over te schakelen naar benzine. Alleen als je het verbruik van de tsi’s hier leest zit je toch bij sportief rijden met 3l/100km verschil met onze tdi’s, vandaar zit ik te denken aan een Audi A3 s-line met 1.5 tfsi waarbij het verbruik onder de 7l/100km zit en prestaties voor de huidige wegen en druk verkeer meer dan voldoen.

Wat ik je kan aanraden is je hart en gevoel te volgen (en natuurlijk ook de portemonnee).

Groetjes
 

s-line

Forumguru
Ja dat weet je als je een wat snellere auto wil rijden.... dan kost dat wat centjes, en wat meer benzine. Maar daar krijg je een hoop voor terug.
 

Kurtje

Forumguru
Ik persoonlijk zou het ook aanraden Bram. Ik rij 30-35k km op een jaar en rij ook met benzine.
Het geeft gewoon een heel ander gevoel van autorijden, van beleving. Zeker als je 10k km gaat doen per jaar zou ik altijd een benzine overwegen.

Als je financieel gaat bekijken zal de huidige houden altijd goedkoper uitkomen, maar dat moet je met je gevoel beslissen.
Je bent jong en je wilt wat :D
 

leon-cupra

Forumguru
Verstandig is het niet om over te schakelen. En diesels pesten? Taxen zijn een paar jaar geleden omhoog gegaan maar nu ook niet in die mate dat een diesel onbetaalbaar is geworden en zeker niet de omschakeling rechtvaardigen. Daarnaast de dieselprijzen, ze spreken al 5 jaar om de prijzen met benzine gelijk te trekken, is nog steeds niet gebeurd en zal nogen even duren. Dan heb je nog de afschrijving van je vRS, deze zal ook niet min zijn. Bij overname zal het zijn "oei een diesel". Alhoewel dat de vraag tweedehands nog enorm is naar diesel. Heb ik mogen ondervinden met onze benzine. Absoluut geen vraag naar tweedehands. En nog een hekel puntje van de benzine : verbruik. Je kent mijn ervaring met het verbruik. Ook niet veel kilometers en korte afstanden ;)

Maar in jouw geval is het puur een emotionele beslissing. Dus ga gewoon voor de benzine. Je praat er al zolang over. Denk dat je de meeste berichtjes post van filmpjes van de 245 en het meest er lyrisch over bent.

Vind de Leon ook wel een zeer goede aanrader, mede door de 4wd. Bij dergelijke vermogen stukken nuttiger (kan je tenminste het vermogen onder elke weersomstandigheid kwijt)
 

leon-cupra

Forumguru
Je bent jong en je wilt wat :D
en tot het moment dat je de belangrijke stap wilt zetten om alleen te wonen of huisje samen wilt kopen met je partner en dan tot de conclusie komt dat het verschil tussen wel of net niet kunnen kopen de aankoop van je wagen was. Sla je wel even je hoofd tegen de muur. Volgde vroeger meer tuningfora en daar zag je niets anders. Gasten van 24 die met wagens van 50.000euro reden en een jaar lager zag je plots een verkooptopic met als reden "aankoop woning".
Ook de maandelijke kosten uiteraard niet vergeten. Als je thuis woont is het leven nog lekker goedkoop en kijk je niet op een tankbeurt meer of minder, maar eens elke dag dat de facturen van gas, elektriciteit, belastingen,... in je brievenbus terecht komen is het een heel ander verhaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan