Het lijkt wel weer Sinterklaas … pakketjes!
Wat heb je nou toch weer gekocht Stefan?
Nou, dat zal ik je vertellen.
Het is weer zomer en dan steekt op warme dagen weer een vervelend probleem de kop op, een probleem waar ik volgens mij nog niet eerder over heb geschreven. Of ik moet het vergeten zijn... ik ben immers ook al een tijd geen twintiger meer ..

Wanneer ik op hele hete dagen de portierruit aan de bestuurderskant laat zakken wil hij soms niet meer omhoog. Het is me inmiddels al meermaals gebeurd dat ik wegreed van m’n werk en wanneer ik de snelweg oprij wil ik dan het raam weer dichtdoen en de airco aanzetten maar dan wil het raam niet meer omhoog, in tegenstelling tot het raam aan de bijrijderskant die blijft wel gewoon te bedienen. Tot nu toe heb ik het altijd opgelost door het interieur even stroomloos te zetten door een stekker in de zekeringkast los te trekken en even te wachten. Daarna werkt alles weer naar behoren. Da’s toch vreemd, en het gebeurd enkel op hele warme dagen, normaliter functioneert alles prima.
Eerst had ik de indruk dat het alleen gebeurde als je het raam helemaal naar beneden liet zakken met de auto-functie. Dat is natuurlijk niet zoals het hoort, maar als ik het probleem kan omzeilen door het raam niet helemaal open te doen is mij dat ook prima. Maar onlangs tot het ook een keer een graad of 30 was had ik het raam niet helemaal open en reed ik weer de snelweg op …. k*t!

… raam wil weer niet omhoog, maar ook niet verder naar beneden. De bediening van het bestuurdersraam deed gewoon helemaal niks meer. Dus restte mij niks om van Zwolle naar Kampen te rijden met het raam open. Thuis weer even de stroom losgekoppeld en opnieuw aangesloten; alles werkt weer.
Tjah, waar zit nu het probleem? Naar mijn idee in de schakelaar of in de motor van het raammechaniek. En aangezien de schakelaar het makkelijkst bereikbaar is begin ik daar maar eens mee. Wat kost een nieuwe? Wow

… veel te veel. Dus maar even gezocht op de onderdelenlijn. Daar vond ik een exemplaar voor €20 + verzendkosten. Dat is de moeite waard op te proberen. En dat is dus wat er in het kleine pakketje zat.
Eerst alles even netjes schoongemaakt, en op het kaartje wat aan het onderdeel vastzat stonden de gegevens van de donor-Yaris en met die gegevens heb ik in de EPC even gecheckt of die betreffende auto inderdaad exact hetzelfde onderdeelnummer voor de schakelaar heeft als de mijne; Check! Het onderdeelnummer voor de schakelaar staat namelijk nergens op de schakelaar zelf.
Gisterenavond heb ik het paneeltje waar de schakelaar inzit even losgemaakt en de schakelaar omgewisseld.
Alles werkt gewoon prima, net zoals de oude wanneer het niet heel erg warm is. Ik ben heel benieuwd of volgende week maandag en/of dinsdag wanneer het zo warm gaat worden het raam wel weer naar boven wil. Indien dat zo is was de schakelaar het probleem, indien niet … dan moet ik mijn aandacht verleggen naar de motor van het raammechanisme. Oftewel; raammechanisme vervangen. Maar daar heb ik alleen eigenlijk nog niet zo’n zin in.

Ik had op de Engelstalige Toyota Owners Club al wel gelezen dat de aansturing van de portierruit aan de bestuurderszijde rechtstreeks van de master switch naar het mechanisme gaat. Daar zit geen control module tussen die eventueel ook nog het probleem zou kunnen veroorzaken.
Voor nu; fingers crossed! Het zou heel fijn zijn als ik met een gebruikt schakelaartje het probleem heb kunnen fixen …
Toen ik het paneeltje had losgehaald uit het portier viel het me wel op dat het gekraak van het portier ook ineens over was als je het deurpaneel naar je toe trok. Dus bij het terugplaatsen van het paneeltje met schakelaar zag ik direct een mogelijkheid om dat gekraak even aan te pakken, want dat geeft toch altijd wel een wat minderwaardige kwaliteitsindruk. Ik heb op de contactvlakken wat kabelbundeltape/textieltape geplakt. En het gekraak is weliswaar niet 100% weg, maar wel zeer fors verminderd! Dat is echt wel even een fijne kleine verbetering! Daarna heb ik hetzelfde ook nog maar even aan de bijrijderskant gedaan.
That’s much better!
Maar Stefan .. wat zit er in dat andere doosje?
Tadaa!
Een gebruikt contactslot??? Waarom?
Nou, bij warm weer ‘haakt’ het slot meer dan bij koud weer. En ik heb er al eens over geschreven dat ik het slot al heb gesmeerd en ermee bij de garage ben geweest en dat ik er waarschijnlijk maar gewoon mee moet leren dealen. Echter bleef de nieuwsgierigheid over waar nou precies het probleem zit. Ik kan me namelijk eigenlijk niet voorstellen dat het aan de slotcilinder zelf ligt die we hebben proberen te smeren. Maar wat veroorzaakt het probleem dan wel?
Ondanks dat dit andere slot minder hakerig is dan degene in mijn auto voel ik wel degelijk ook een duidelijke weerstand op dezelfde plek, dus wat gebeurd er precies op dat moment in het slot?;
Wanneer de sleutel uit het contact wordt gehaald springt het stuurslot naar buiten.

En als je de sleutel er weer in doet en je draait de sleutel van Lock naar ACC dan voel je halverwege de weerstand die in mijn slot het probleem geeft. Dat is het moment waarop er eigenlijk 2 dingen gebeuren; de pin van het stuurslot wordt volledig de behuizing ingetrokken en de contactschakelaar druk je door z’n weerstand de ACC stand in.

Ik heb het even geprobeerd zonder de schakelaar en dan voel je wel dat het terugtrekken van de pin de meeste weerstand geeft, maar de schakelaar voegt dat nog een kleine extra weerstand aan toe.
Aangezien mijn slot echt blokkeert als je de sleutel niet de juiste ‘schwung’ doordraait denk ik dat het in het terugtrekken van de pin zit waar het fout gaat. Wanneer hij blokkeert kun je nog zoveel kracht op de sleutel zetten maar je drukt hem er niet door. Je moet dan echt eerst de sleutel er weer uithalen, opnieuw insteken en met ‘schwung’ de sleutel omdraaien.
De oplossing hiervoor? Die heb ik nog niet. Je kunt het mechanisme van de stuurslotpin niet van buitenaf smeren, en het contactslot krijg je niet eenvoudig los aangezien die met een breekbout vastzit en blauwe loctite. Dat is dus nogal een klusje.
Maar ik vind het wel interessant om geleerd te hebben hoe het systeem in elkaar zit. Ik zou misschien nog kunnen overwegen om dit slot geheel te ontleden en te smeren en dan het slot uit de auto te demonteren en de slotcilinder daar uit te halen en die in dit slot te monteren en vervolgens de boel terug te monteren. Anderzijds … als er dan iets misgaat met de slotcilinder zit ik met een onwerkbaar slot en een auto die niet meer werkt. Is dat de tijd en eventuele stress waard alleen maar om een ‘slot met gebruiksaanwijzing’ te transformeren tot ‘fatsoenlijk slot’?
Don’t know yet, maar ik neig naar 'nee'.

En uiteraard is het geen optie om het donor-slot in de auto te zetten want dan zal hij uiteraard niet willen starten ivm de chips in de sleutels tbv startonderbreker, en ik wil niet dat het contactslot een andere sleutelbaard nodig heeft dan de slotcilinder in het portier.
En dan heb ik onlangs nog een heel klein eenvoudig klusje gedaan; het wisselen van het filter van de HV-accu. Een klusje dat ik me had voorgenomen om half jaarlijks of jaarlijks te doen. Aankomende maand heb ik de auto een jaar dus vond ik het er wel een mooie tijd voor om eens te kijken hoe het ermee gesteld is.
Nou … das was de moeite niet echt waard. Filter was nog zo goed als schoon, alleen een ietsje stoffig. Maar even wisselen voor een schone kan natuurlijk nooit kwaad. Schone filter gemonteerd en daarna het andere filter weer even schoongemaakt in de wasbak. Nu is die weer schoon, klaar voor volgend jaar.
Overigens hoorde ik laatst toen het 30+ graden was de ventilator van de HV-accu enorm optoeren, die zuigt dan ineens een indrukwekkende hoeveelheid lucht aan om het accupakket te koelen. Dat zakt dan later uiteraard wel weer terug zodra de airco het interieur wat afgekoeld heeft, maar desondanks was dat een goede reminder om het filter goed schoon te houden.
