SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

EdK

Forumguru
ik had een stuk eerder maar moeten stoppen zodat we niet zo vlak langs elkaar heen hadden gehoeven,
JA je had toen je er zag aankomen ook meteen de afslag moeten nemen zodat zij vrij baan had gehouden .......... hoe kun je zo stom zijn om juist door te rijden en dan ook nog de berm in te gaan..........:banghead:

Maar kom dit soort fratsen ook vaak genoeg tegen op 60Km wegen (paden)
En zoals al gezegd blijf zo lang mogelijk in midden rijden en neem vaart af, daarmee dwing je ze toch af dat ze ook snelheid afnemen en naar rechts gaan en je op normale manier langs mekaar heen gaat.
En voordeel ervan is dat je soms dan ook nog een opgestoken vinger krijgt.......... en soms een duim...

Veel mensen die kennen de breedte en lengte niet van hun wagen, je ziet het al met inparkeren hoe sommige lopen te klooien terwijl jij met een verlengde Caddy hem er met twee vingers in de neus gewoon in parkeert ......
Ooit de opmerking van een blondine ( sorry maar ze was echt blond ) gehad dat ze wel kon zien dat ik veel langs de weg zat...
Ik hoezo ?? Wel hoe U inparkeert ................ Ohh oké wel jongedame volgens mij heeft dit meer te maken met inzicht en je wagen kennen....
Wel my lady is er nu nag van overtuigd dat het komt omdat ik veel op de weg zit............vermoed ik zo...:D
 

SteGo

Donateur
@SuperBeeb @Chrisjemol Ik had al even gekeken; bij de dealer zou je voor een origineel spiegelglas en clignoteur €195,27 mogen aftikken, exclusief montage.
Via m'n werkgever is dit al een stuk goedkoper, maar nog steeds een bedrag waar ik liever iets anders leuks van had gedaan. :pieker:
Maar imitatie kost het geen spreekwoordelijke drol. Ik kan het exacte bedrag helaas niet delen, maar ik heb exact dezelfde onderdelen even in het winkelmandje bij Winparts gegooid, dan heb je een beetje een idee van de prijs. En ik betaal er dan dus zelfs nog iets minder voor. ;)
Schermafbeelding 2025-04-20 102817.png
Zijn beide van het merk Hagus, een huismerk van Van Wezel. Op het werk komt dat soort spul ook wel regelmatig voorbij, en aangezien ik verantwoordelijk ben voor de retouren weet ik uit eerste hand dat dit spul eigenlijk nooit retour komt ivm kwaliteitsproblemen.

Ik ben blij dat ik de spiegelkap nog wel weer kan hergebruiken want je kunt hem bij Toyota niet meer in de juiste kleur bestellen, en imitatie wordt hij ook enkel in de primer geleverd. Dan zit je weer met spuitkosten ... en dat kost meer dan de kap zelf.

@Peter-036 @Rallye ik heb een dashcam, het moment van impact is ook vastgelegd, en er is te zien dat de BMW met de rechter wielen op de weg blijft ipv in de berm. Maar weet je wat het is; ik kan nu wel alsnog een claim opstarten bij de verzekeraar, ook al hebben we geen aanrijdingsformulier ingevuld ... maar wat brengt het mij? Een hoop extra werk, boosheid, irritatie en stress. Terwijl ik het ook opgelost kan hebben door ±€20 uit te geven. Ik snap dat er mensen zijn die dit uit principe alsnog via de verzekering zouden willen laten lopen, maar ik kies ervoor om het zo op te lossen.
De beelden terugkijkend was het misschien netter geweest van mij als ik een stukje terug waar de weg iets breder was even was gaan stilstaan zodat wij elkaar daar hadden kunnen passeren, maar het feit dat ik dat niet heb gedaan geeft haar niet het recht om niet uit te hoeven wijken en daarmee mijn spiegel kapot te rijden.
tegenpartij.png
tp2.png
In tegenstelling tot de voorcamera zit de achtercamera exact in het midden van de ruit, dus je kunt hieruit wel opmaken dat ik met de rechter wielen in de berm rijd. En zoals te zien aan de berm is dat echt niet ongebruikelijk om te doen bij het naderen van tegenliggers. En ik remde voor en tijdens de impact nog af maar zoals te zien aan haar remlicht had zij de voet duidelijk niet op de rem.

De snelheid in beeld loopt altijd iets achter bij de snelheid die je daadwerkelijk rijd op dat moment. Als je op beeld stilstaat staat er altijd nog even een tijdje een snelheid weergegeven. Eerstvolgende snelheidsaanduiding 2 seconden later is 51KM/H, ik denk dat dat wel zo ongeveer mijn daadwerkelijke snelheid was op het moment van impact. Er vanuit gaande dat zij niet afremde en 80 km/h reed en ik ongeveer 50 hebben de spiegels elkaar geraakt met een snelheidje van zo'n 130km/h.
Het is beter om het filmpje maar niet online te gooien .... door de schrik vloek en scheld ik eerst even stevig voordat ik uit de auto stap. :pieker: Helaas had ik deur dichtgegaan na het uitstappen dus de conversatie met de BMW rijdster is niet hoorbaar wanneer zij achteruit gereden is. Zij is trouwens ook helemaal niet uit haar auto gekomen, bleef gewoon zitten en vond het allemaal mijn fout.

Over het algemeen denk ik dat ik een redelijk defensieve rijstijl heb, maar de afgelopen tijd begon ik me er wel meer aan te ergeren dat je daardoor altijd het onderspit delft. Jij wijkt uit terwijl de mannetjes en vrouwtjes die zichzelf heel wat vinden dat niet doen en gewoon vol gas doorrijden. Maar iets minder ver uitwijken waarmee je de tegenligger ook dwingt om uit te wijken resulteert dus in een kapotte spiegel en gezeik. Misschien had ik zoals in de voorgaande reacties al geopperd langer in het midden van de weg moeten blijven rijden om haar ook te dwingen af te remmen en uit te wijken. Maar als ze dat dan alsnog niet had gedaan hadden we heel wat meer schade gehad .. Dán was het wél een verzekeringskwestie geworden met schadeformulieren. :unsure:

Ach ja .. shit happens in life. Met een beetje geluk heb ik woensdag de nieuwe onderdelen binnen en is alles weer voor gefixt. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Afslaand vanaf de provinciale weg N309 (Elburg - Dronten) nergens een bord dat het een 60km/h zone is, of dat het enkel voor bestemmingsverkeer zou zijn zoals de dame aangaf. En aan het andere uiteinde van de weg bij de kruising met de N307 (Kampen - Dronten) staan die borden ook niet.
Schermafbeelding 2025-04-20 114819.png
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

SteGo

Donateur
Dat snap ik. ;)
En op veel plekken in het land zijn dit soort wegen natuurlijk inmiddels ook allemaal 60km-zones geworden ondanks dat velen daar schijt aan hebben. Maar hier is het nog ouderwetsch 80. :unsure:

Eigenlijk zou 60 ook wel beter zijn natuurlijk op dit soort smalle wegen met steeds breder/groter wordend landbouwverkeer, fietsers en meer auto's dan vroegah.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

SteGo

Donateur
Vandaag maakte ik de spiegelkap eens even goed schoon en toen zag ik toch nog wel even wat meer beschadigingen dan ik in eerste instantie had gezien. Eigenlijk ook wel logisch aangezien hij op het asfalt gevallen is. Tjah ... doe je daar wat aan, of laat je het?

Aangezien ik een lakstift heb liggen in de juiste kleur heb ik de meeste beschadigingen even een beetje ingelakt. Uiteraard niet met het kwastje wat aan de dop zit want dan smeer je altijd teveel op. Maar met het kwastje breng ik even wat verf op een naald aan en daarmee heb ik de beschadigingen even ingelakt. Is dat perfect werk? Nou nee. Ziet het er beter uit? Ja. ;) bijtippen.jpg Kan haast niet wachten totdat de nieuwe onderdelen binnen komen en ik de spiegel kan repareren want nu heb ik even wat duct tape dat dienst doet als spiegelkap en dat ziet er vanzelfsprekend echt niet uit. :D
 

Captain Hook

Forumguru
@SteGo Ik woon en rijd in diezelfde omgeving vaak over dit soort wegen.
En je hebt er bij, van die U&*^%^$&678*^%&$$%^*& eikels, die vinden het allemaal te veel moeite om te anticiperen en het zo uit te kienen dat je beiden op de eerste komende uitwijkhaven elkaar ietsje rustiger voorbij kunt, zonder dat de kleiklonten (of spiegels) in de rondte spatten.

Gelukkig... doen de meesten dat wel en steek je ff de hand op, zo van je, dankjewel.
Maar ja, een vrouw in een BMW... :D

HET grote gevaar op dit soort wegen zijn de jongelui van de boerderie (ik ken er diversen van onze school). Die hebben zo'n MMBS. En die rijden ook nooit harder dan 25/45 km/h. Ja hoor, echt waar... :wavecry:

Dan rijd ik b.v. op de provinciale (Dronter)weg, 85km/h op de cc. En dan zie ik een bekende, in zo'n afgetrapt bestelautootje, op de parallel verlopende Zeeasterweg, harder rijden. Ja, en dat is dan zo'n MMBS vehikel.
En als je er dan wat van zegt, is het antwoord "ja maar, meneer, er gebeurt toch nooit wat, en ik ken deze weg goed".
"het is toch maar een oud autootje"
"maar het is wel lief dat u zo bezorgd bent, m'n vader/moeder zegt dat ook wel eens".

Ja, en? Da's nou precies HET probleem. Met daarbij het feit (!) dat jouw brein de gevaren en de consequenties niet goed kan inschatten en evalueren.
:shutup:
 

SteGo

Donateur
Kleine update. Vorige week mocht ik de Yaris weer even ruilen tegen de Volvo V70 die ik onlangs ook al eens een dag heb meegehad.
Dat had nog te maken met het feit dat de aircoservice bij de vorige afspraak bij de garage niet was gelukt omdat het apparaat aangaf dat het systeem vervuild was. Nu was er dus even een nieuwe afspraak om het systeem alsnog even een servicebeurt te geven aangezien ik niet weet óf en zo ja, wanneer, het aircosysteem voor het laatst wat TLC had ontvangen. ;)

Bij het brengen van de auto werd me al verteld dat wellicht toch niet al het oude koudemiddel in een lege cilinder afgepompt hoefde te worden. Na mijn Yaris had het apparaat namelijk bij veel meer auto's aangegeven dat het systeem vervuild was, terwijl dat normaliter niet zoveel voorkomt. Het apparaat zelf bleek defect te zijn, maar was inmiddels gerepareerd. Goede hoop dus dat ik niet voor 420 gram nieuw koudemiddel zou hoeven betalen, maar enkel de service plus het aantal grammen wat het systeem tekort kwam.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-05-16 om 20.35.14_931b4034.jpg
Bij het ophalen van de auto hoorde ik dat het apparaat het dit keer gewoon goed had gedaan, het systeem was toch niet vervuild. :jaja:
Het aantal grammen dat het systeem tekort kwam viel overigens ook reuze mee; slechts 35 gram!
Volgens de garage is 10% verlies van koudemiddel per jaar normaal, dus die 35 gram die het systeem te kort kwam was een prima score.

Behalve de aircoservice heb ik de auto ook even laten uitlijnen. Aangezien de eigen hagelnieuwe uitlijnbrug van de garage nog niet in bedrijf is vanwege onderdelen die nog onderweg zijn vanuit het buitenland heeft de garage de Yaris even laten uitlijnen door een banden- en uitlijnspecialist waar ze mee samenwerken. Zo hoefde ik niet nog een keer terug voor een afspraak. :giggle:
Het stuur staat nu weer mooi recht bij rechtuit rijden ipv een tikje naar links. Dat soort kleine dingetjes als een scheefstaand stuur vind ik zooo ergerlijk! :D Eind vorig jaar was de auto bij het monteren van 2 nieuwe banden ook al eens uitgelijnd, en nu dus alweer. Ik kan denk ik niemand anders dan mijzelf de schuld geven ... ik heb namelijk ook wat lichte stoeprandschade ... en ik ben de enige die in de auto rijd. Vermoedelijk bij het lokale winkelcentrum gebeurd ... daar is het allemaal wat krap en soms moet je uitwijken of vol in de ankers voor types die hard de binnenbocht pakken terwijl ze de buitenbocht hebben. Ik kan me goed voorstellen dat ik daarbij een keer de stoeprand heb geraakt. Maar ja, liever een stoeprandje dan de neus van de auto in de poeier. :unsure:

De uitlijnspecialist had nog wel aangegeven dat het caster rechtsvoor net niet helemaal binnen de specificaties ligt. Daar valt echter niks aan af te stellen. Als ik het perse goed zou willen hebben zou ik de veerpoot moeten vervangen. De garage adviseerde om er verder niks aan te doen, de auto rijdt er prima mee. Die hele kleine afwijking ga je niet merken. Dus dan laat ik het maar zo.

Verder momenteel even niet zoveel spannends te melden. Ik heb zo nu en dan nog wel wat leuke projectjes in gedachten, maar ik heb er momenteel de tijd niet echt voor. Maar mocht het er toch nog van komen dan meldt ik het hier vanzelf. :jaja: ;)
 

Kanerr

Forumguru
Die veerpoot zal je alleen met de tijd merken als je band erg hard afslijt :) Wel mooi dat ze meteen vertellen wat de oorzaak is, kudos!
 

SteGo

Donateur
Bekijk bijlage 116589
Zijn beide van het merk Hagus, een huismerk van Van Wezel. Op het werk komt dat soort spul ook wel regelmatig voorbij, en aangezien ik verantwoordelijk ben voor de retouren weet ik uit eerste hand dat dit spul eigenlijk nooit retour komt ivm kwaliteitsproblemen.

Zal je net zien .. schrijf ik nog dat dat Hagus spul eigenlijk nooit retour komt ivm kwaliteitsproblemen ... heb ik zelf last van een kwaliteitsprobleem. :LOL: :maakmegek:
Niet met het spiegelglas, die is prima. Toen ik voor een tijdje terug een keer de spiegelglazen verwarmde om ze te ontwasemen bleek het imitatieglaasje zelfs sneller op te klaren dan de OEM aan de andere kant. Je kunt tijdens het ontwasemen wel heel duidelijk zien waar de verwarmingslijnen zitten aan de achterkant van het glas, terwijl de OEM veel geleidelijker en egaler ontwasemt. Dat maakt mij verder niks uit, het glas doet uitstekend wat hij moet doen. ;)

Maar het knipperlichtje .... :pieker:
cligno lek.jpg
Daar viel mijn oog een paar keer op dit verschijnsel; water binnen en buiten. :maakmegek: Niet zoveel water in het lampje dat er een guppie in kan zwemmen ... maar dit is toch niet helemaal de bedoeling. En ondanks dat het wel weer opdroogt en er niks meer van te zien is het een paar dagen droog weer is is dit toch iets wat ik niet zo kan laten.

Garantiegevalletje? Welnee .. voor die paar euro die het ding kostte ga ik die moeite niet doen, in de vuilnisbak ermee. Alleen de vervolgvraag; nog een keer Hagus of iets soortgelijks kopen, of origineel?
In tegenstelling tot het OEM spiegelglas die verschrikkelijk duur is valt het knipperlichtje gelukkig nog wel mee. Oké .. nog steeds 3x zo duur als een imitatie. Maar als een imitatie weinig kost, dan kost een originele 3x weinig = betaalbaar. ;)

Vanavond het cligno'tje maar even gewisseld.
20250613_214322.jpg
Je kunt wel duidelijk zien dat de OEM (onder) beter is afgewerkt ... maar eerlijk is eerlijk; als die Hagus gewoon waterdicht was geweest was ik daar ook gewoon perfect tevreden mee geweest.

Enfin, het is weer voor elkaar. ;)
oem cligno.jpg

En verder is er eigenlijk nog steeds niet zoveel bijzonders te melden, lekker saai. :D
Vanwege andere tijdsbestedingen heb ik momenteel ook niet zoveel tijd voor knutselprojectjes aan de auto ... maar dat komt vanzelf wel weer. :jaja:
 

EdK

Forumguru
Enfin, het is weer voor elkaar. ;)
Sindsdien heeft het zeker ook niet meer geregend ?
Maar goed volgende keer die chinese lampies kopen, daar loopt het water erin maar door de kwaliteit er ook weer uit.....

En het spreekwoord " goedkoop is duurkoop " heeft dan toch een betekenis ?
 

SteGo

Donateur
Ik had uit nieuwsgierigheid het imitatie clignootje nog even gevuld met water om te zien waar het water er weer uit zou lopen. Wat bleek; langs de bovenrand was hij over zo ongeveer 1/3 van de lengte lek. Het was eigenlijk nog een wonder dat er niet meer water naar binnen kwam tijdens een regenbui.

@EdK het heeft sinds de vervanging nog niet geregend inderdaad. :D Maar ik heb er alle vertrouwen in dat de OEM wel waterdicht zal blijken te zijn.

Goedkoop is inderdaad vaak duurkoop, of eigenlijk vind ik het Duitse spreekwoord nog veel mooier en toepasselijker;
Schermafbeelding 2025-06-15 205531.png
Al gaat dit in dit geval dus niet op voor het spiegelglas, want die is goedkoop maar doet het desondanks prima. En een originele is ook wel achterlijk duur, dus al zou dit glaasje minder lang meegaan dan de originele; dan kan ik nog heel wat exemplaren kopen voordat ik op het bedrag van de originele uitkom. Overigens valt de prijs van het OEM-glaasje voor mijn Yaris nog alles mee vergeleken met een spiegelglaasje van een Lexus RX of UX die laatst op m'n werk voorbij kwam; €830 bruto ex btw! Cha-ching!

Overigens vind ik die extreem hoge onderdeelprijzen van OEM-onderdelen wel zorgwekkend. Het gaat de laatste jaren echt bizar hard omhoog. En dat een meesturende laser koplamp van een dikke BMW €4000 of meer kost daar kijken we op mijn werk al lang niet meer van op, maar het valt ons wel op dat ook Kia en Hyundai echt gigantisch de prijzen aan het verhogen zijn terwijl je bij die merken altijd het gevoel had dat ze nog wel wat 'betaalbaarder' waren in vergelijking tot de rest.
Schermafbeelding 2025-06-15 213712.png
Schermafbeelding 2025-06-15 215731.png
Dit gaat om knipperlichtjes ... :maakmegek: wat plastic met LED'jes erin ... En helaas betreft het niet alleen de EV's .. ik weet even niet meer precies welk onderdeel het betrof maar een collega schrok zich laatst ook al te pletter wat bepaalde onderdelen voor een Hyundai I10 moesten kosten .... je weet wel; zo'n goedkope auto.

Met dit soort onderdeelprijzen is het niet gek dat mensen naar imitatie grijpen.
Als een auto wat ouder wordt gaat hij straks bij wijze van spreken nog total-loss als je koplamp door een steenslag lek geraakt is. :pieker: Of als ze vanwege slecht lichtbeeld vervangen moeten worden, of een defecte interne controller, etc.

Toen ik destijds overstapte van een Toyota iQ naar een Skoda Citigo vond ik het wel een verademing dat VAG-onderdelen over het algemeen wat vriendelijker geprijsd waren dan bij Toyota. Al weet VAG inmiddels ook heel goed raad met onderdeelprijzen ...

Maargoed, dat was even een beetje off-topic mijn zorgen uiten over de hedendaagje prijs-politiek van de automerken. Niet dat de OEM's zich daar wat van aantrekken, maartoch. :rolleyes:
 

EdK

Forumguru
Tsja de prijzen in de supermarkt zijn niet alleen de prijzen die na de corona omhoog zijn geschoten......
Maar vandaag of morgen gan de mensen toch kijken op de 2e hands markt voor onderdelen of ze zetten er chinese meuk in en dalen de inkomsten voor de oem markt en zullen ze de prijzen ook weer moeten verlagen.
Want dat er geroofd word mbt onderdelen , dat is wel zeker.....
Onder het mom vaak van energie prijzen en schaarste van materialen..... ja doegggggg dat is een reden die je niet kunt volhouden op de lange duur....
 

SteGo

Donateur
Het lijkt wel weer Sinterklaas … pakketjes!
pakjes.jpg
Wat heb je nou toch weer gekocht Stefan?
Nou, dat zal ik je vertellen. :D

Het is weer zomer en dan steekt op warme dagen weer een vervelend probleem de kop op, een probleem waar ik volgens mij nog niet eerder over heb geschreven. Of ik moet het vergeten zijn... ik ben immers ook al een tijd geen twintiger meer .. :LOL:
Wanneer ik op hele hete dagen de portierruit aan de bestuurderskant laat zakken wil hij soms niet meer omhoog. Het is me inmiddels al meermaals gebeurd dat ik wegreed van m’n werk en wanneer ik de snelweg oprij wil ik dan het raam weer dichtdoen en de airco aanzetten maar dan wil het raam niet meer omhoog, in tegenstelling tot het raam aan de bijrijderskant die blijft wel gewoon te bedienen. Tot nu toe heb ik het altijd opgelost door het interieur even stroomloos te zetten door een stekker in de zekeringkast los te trekken en even te wachten. Daarna werkt alles weer naar behoren. Da’s toch vreemd, en het gebeurd enkel op hele warme dagen, normaliter functioneert alles prima. :pieker:

Eerst had ik de indruk dat het alleen gebeurde als je het raam helemaal naar beneden liet zakken met de auto-functie. Dat is natuurlijk niet zoals het hoort, maar als ik het probleem kan omzeilen door het raam niet helemaal open te doen is mij dat ook prima. Maar onlangs tot het ook een keer een graad of 30 was had ik het raam niet helemaal open en reed ik weer de snelweg op …. k*t! :mad: … raam wil weer niet omhoog, maar ook niet verder naar beneden. De bediening van het bestuurdersraam deed gewoon helemaal niks meer. Dus restte mij niks om van Zwolle naar Kampen te rijden met het raam open. Thuis weer even de stroom losgekoppeld en opnieuw aangesloten; alles werkt weer.

Tjah, waar zit nu het probleem? Naar mijn idee in de schakelaar of in de motor van het raammechaniek. En aangezien de schakelaar het makkelijkst bereikbaar is begin ik daar maar eens mee. Wat kost een nieuwe? Wow :oops: … veel te veel. Dus maar even gezocht op de onderdelenlijn. Daar vond ik een exemplaar voor €20 + verzendkosten. Dat is de moeite waard op te proberen. En dat is dus wat er in het kleine pakketje zat. :jaja:

Eerst alles even netjes schoongemaakt, en op het kaartje wat aan het onderdeel vastzat stonden de gegevens van de donor-Yaris en met die gegevens heb ik in de EPC even gecheckt of die betreffende auto inderdaad exact hetzelfde onderdeelnummer voor de schakelaar heeft als de mijne; Check! Het onderdeelnummer voor de schakelaar staat namelijk nergens op de schakelaar zelf.
Schermafbeelding 2025-06-28 113923.png

Gisterenavond heb ik het paneeltje waar de schakelaar inzit even losgemaakt en de schakelaar omgewisseld.
schakelaars.jpg
Alles werkt gewoon prima, net zoals de oude wanneer het niet heel erg warm is. Ik ben heel benieuwd of volgende week maandag en/of dinsdag wanneer het zo warm gaat worden het raam wel weer naar boven wil. Indien dat zo is was de schakelaar het probleem, indien niet … dan moet ik mijn aandacht verleggen naar de motor van het raammechanisme. Oftewel; raammechanisme vervangen. Maar daar heb ik alleen eigenlijk nog niet zo’n zin in. :rolleyes:
Ik had op de Engelstalige Toyota Owners Club al wel gelezen dat de aansturing van de portierruit aan de bestuurderszijde rechtstreeks van de master switch naar het mechanisme gaat. Daar zit geen control module tussen die eventueel ook nog het probleem zou kunnen veroorzaken.

Voor nu; fingers crossed! Het zou heel fijn zijn als ik met een gebruikt schakelaartje het probleem heb kunnen fixen … ;)

Toen ik het paneeltje had losgehaald uit het portier viel het me wel op dat het gekraak van het portier ook ineens over was als je het deurpaneel naar je toe trok. Dus bij het terugplaatsen van het paneeltje met schakelaar zag ik direct een mogelijkheid om dat gekraak even aan te pakken, want dat geeft toch altijd wel een wat minderwaardige kwaliteitsindruk. Ik heb op de contactvlakken wat kabelbundeltape/textieltape geplakt. En het gekraak is weliswaar niet 100% weg, maar wel zeer fors verminderd! Dat is echt wel even een fijne kleine verbetering! Daarna heb ik hetzelfde ook nog maar even aan de bijrijderskant gedaan.
anti-kraak.jpg
That’s much better! :jaja:

Maar Stefan .. wat zit er in dat andere doosje?
Tadaa!
20250628_104749.jpg
Een gebruikt contactslot??? Waarom?
Nou, bij warm weer ‘haakt’ het slot meer dan bij koud weer. En ik heb er al eens over geschreven dat ik het slot al heb gesmeerd en ermee bij de garage ben geweest en dat ik er waarschijnlijk maar gewoon mee moet leren dealen. Echter bleef de nieuwsgierigheid over waar nou precies het probleem zit. Ik kan me namelijk eigenlijk niet voorstellen dat het aan de slotcilinder zelf ligt die we hebben proberen te smeren. Maar wat veroorzaakt het probleem dan wel?
Ondanks dat dit andere slot minder hakerig is dan degene in mijn auto voel ik wel degelijk ook een duidelijke weerstand op dezelfde plek, dus wat gebeurd er precies op dat moment in het slot?;
Wanneer de sleutel uit het contact wordt gehaald springt het stuurslot naar buiten. 20250628_105011.jpg En als je de sleutel er weer in doet en je draait de sleutel van Lock naar ACC dan voel je halverwege de weerstand die in mijn slot het probleem geeft. Dat is het moment waarop er eigenlijk 2 dingen gebeuren; de pin van het stuurslot wordt volledig de behuizing ingetrokken en de contactschakelaar druk je door z’n weerstand de ACC stand in. slot.jpg Ik heb het even geprobeerd zonder de schakelaar en dan voel je wel dat het terugtrekken van de pin de meeste weerstand geeft, maar de schakelaar voegt dat nog een kleine extra weerstand aan toe.
Aangezien mijn slot echt blokkeert als je de sleutel niet de juiste ‘schwung’ doordraait denk ik dat het in het terugtrekken van de pin zit waar het fout gaat. Wanneer hij blokkeert kun je nog zoveel kracht op de sleutel zetten maar je drukt hem er niet door. Je moet dan echt eerst de sleutel er weer uithalen, opnieuw insteken en met ‘schwung’ de sleutel omdraaien.

De oplossing hiervoor? Die heb ik nog niet. Je kunt het mechanisme van de stuurslotpin niet van buitenaf smeren, en het contactslot krijg je niet eenvoudig los aangezien die met een breekbout vastzit en blauwe loctite. Dat is dus nogal een klusje.
20250628_104923.jpg
Maar ik vind het wel interessant om geleerd te hebben hoe het systeem in elkaar zit. Ik zou misschien nog kunnen overwegen om dit slot geheel te ontleden en te smeren en dan het slot uit de auto te demonteren en de slotcilinder daar uit te halen en die in dit slot te monteren en vervolgens de boel terug te monteren. Anderzijds … als er dan iets misgaat met de slotcilinder zit ik met een onwerkbaar slot en een auto die niet meer werkt. Is dat de tijd en eventuele stress waard alleen maar om een ‘slot met gebruiksaanwijzing’ te transformeren tot ‘fatsoenlijk slot’? :pieker:

Don’t know yet, maar ik neig naar 'nee'. :rolleyes:
En uiteraard is het geen optie om het donor-slot in de auto te zetten want dan zal hij uiteraard niet willen starten ivm de chips in de sleutels tbv startonderbreker, en ik wil niet dat het contactslot een andere sleutelbaard nodig heeft dan de slotcilinder in het portier. ;)

En dan heb ik onlangs nog een heel klein eenvoudig klusje gedaan; het wisselen van het filter van de HV-accu. Een klusje dat ik me had voorgenomen om half jaarlijks of jaarlijks te doen. Aankomende maand heb ik de auto een jaar dus vond ik het er wel een mooie tijd voor om eens te kijken hoe het ermee gesteld is.
filterzzz.jpg
Nou … das was de moeite niet echt waard. Filter was nog zo goed als schoon, alleen een ietsje stoffig. Maar even wisselen voor een schone kan natuurlijk nooit kwaad. Schone filter gemonteerd en daarna het andere filter weer even schoongemaakt in de wasbak. Nu is die weer schoon, klaar voor volgend jaar. ;)

Overigens hoorde ik laatst toen het 30+ graden was de ventilator van de HV-accu enorm optoeren, die zuigt dan ineens een indrukwekkende hoeveelheid lucht aan om het accupakket te koelen. Dat zakt dan later uiteraard wel weer terug zodra de airco het interieur wat afgekoeld heeft, maar desondanks was dat een goede reminder om het filter goed schoon te houden. :jaja:
 
Bovenaan Onderaan