Start stop systeem uitzetten

Zelle

Donateur
Ik vraag me af of het instellen van de accuspanning zodanig dat de Start/stop denkt dat er te weinig spanning is om te functioneren ook nog invloed heeft op andere componenten in het systeem. Hebben andere componenten ook een minimale spanning nodig en is de S/s instelling hierop ook van invloed? Heb ook ergens gelezen dat de buitentemperatuur wordt aangepast waardoor S/s ook niet meer werkt. Misschien kan @Antera hier iets over zeggen ?
 

Cordoba

Forumguru
De ergernissen zoals in de eerste posts, had ik in het begin ook zeer regelmatig: schakel je de achteruit in om te parkeren en laat je de koppeling opkomen, valt de motor uit door Start-Stop, of sta je te wachten bij een kruising tot je de weg op kan, laat je de koppeling opkomen schakelt de SS de motor uit. :mad:

Ik heb ondertussen gemerkt dat een beetje gasgeven (pakweg 100 toeren extra) voor je de koppeling op laat komen, voldoende is om ongewenst uitzetten van de motor bij het opkomen van de koppeling te voorkomen. Ik zal niet zeggen dat het me niet meer overkomt, maar is nu echt tientallen keren minder dan eerst.
 

Rallye

Forumguru
@Cordoba Dat heb ik nog nooit gehad. Ik moet echt bewust de auto uit de versnelling halen en de koppeling laten opkomen om start stop te activeren. Dat komt bij mij haast nooit voor. Als start stop activeert gedurende een normale actie als parkeren, dus als je niet de auto ingekoppeld uit de versnelling haalt, dan is er iets mis.
 

CDK

Forumguru
SS met in combinatie met DSG is inderdaad zeer irritant, ik heb het zelf meteen laten uitschakelen door @Antera. Op de handgeschakelde Fabia uit 2015 heb ik er geen last of gemak van, omdat ik voor een verkeerslicht de auto altijd in de versnelling laat staan.
 

Renkie

Forumguru
Ik vraag me af of het instellen van de accuspanning zodanig dat de Start/stop denkt dat er te weinig spanning is om te functioneren ook nog invloed heeft op andere componenten in het systeem. Hebben andere componenten ook een minimale spanning nodig en is de S/s instelling hierop ook van invloed? Heb ook ergens gelezen dat de buitentemperatuur wordt aangepast waardoor S/s ook niet meer werkt. Misschien kan @Antera hier iets over zeggen ?


Ik heb dit wel gemerkt (Superb 2016). Toen ik het start/stop systeem uitzette deed de verwarming van de voorruit en achterruit er ineens een stuk langer over om de ruiten goed te ontdooien (week toen het -8/-10 was). Nu kon ik dit ook wat makkelijker testen omdat ik zelf VCDS heb, maar het was voor mij een reden om het weer terug te zetten.

Ondertussen zit het redelijk in het "vaste systeem" -> in stappen, auto op contact, SS uit, starten -> gordel om -> wegrijden dus op zich heb ik er nu minder last van.
 

BramVRS

Forumguru
Ik heb dit inmiddels uit laten schakelen. De eventuele brandstofbesparing weegt voor mij niet op tegen de irritatie.
 

kylimo

Senior Member
Ik vraag mij af of het voor de brandstofbesparing is. Er zijn auto's dat als het reserve lampje van de benzine gaat branden, de Start Stop automatisch uitgeschakeld wordt. juist dan zal je hem aan willen hebben als het voor de besparing is. Denk eerder dat het een milieu iets is.

Groeten Boy
 

Antera

Donateur
SS is niet voor de brandstof besparing maar meer een bijtellingsfoefje vanwege minder uitstoot.

PS de Start/Stop op de nieuwe Kodiaq is nog een issue de standaard manieren om deze uit te zetten zijn bij de eerste testauto's negatief uit gevallen helaas.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
SS is niet voor de brandstof besparing maar meer een bijtellingsfoefje vanwege minder uitstoot.
De CO2-uitstoot is toch behoorlijk strak aan aan het brandstofverbruik gerelateerd omdat die gewoon het resultaat is van de verbrandingsreactie? En als de motor wordt stilgezet, verbrandt er even niks.

Bij de handgeschakelde F2c had ik vrijwel nooit last van het SSS, maar bij de huidige DSG was het inderdaad tot vloekens toe irritant. De dealer heeft het gelukkige voor me uitgezet (moest daar wel 3x om vragen trouwens, want eigenlijk "mag hij het niet" van Pon). Ik heb nog geen effect gemerkt op achterruitverwarming of andere verbruikers.
 

Antera

Donateur
Wat gaat er dan mis als je dit doet:
Code:
Select Control unit 19 (Gateway)
Adaptation
Start Stop Limit voltage
Change value from 7.6 V to 12.1 V


Dan valt de auto alsnog in zijn start/stop :-). Audi kent dit ook die zet zelf de start/stop weer aan buiten alle opgegeven waarde's :-)

Vandaag kodiaq 2020 weer een gehad en daarbij wat geexperimenteerd en lijkt erop dat het toch gelukt is op een andere wijzen. De klant gaat dit even aankijken de komende dagen en mij hiervan op de hoogte stellen.

Wil je zelf dit uit hebben kan je ook de stekker op de - pool los trekken van de meetsensor
 

Canon-Eye

Forumguru
dezelfde dealer
Dat denk ik eigenlijk niet. Drachten of Heerenveen is me nl. net iets te ver weg.

Mijn laatste dienstauto was in onderhoud in Hoogeveen (was niet ver van mijn standplaats), de Fabia-2011 is gekocht in Spijkenisse (bijna 40 jaar daar klant geweest, nabij het dorp waar ik tot 2009 woonde) en vanaf dag 1 in onderhoud gegaan bij mijn huidige Drentse dealer. Nog steeds tot volle tevredenheid ondanks een tussentijdse overname, zodat ook de Leon daar wordt onderhouden (hoewel die dan weer is gekocht in Leeuwarden - maar ja, 55 of 20 km enkele reis, dat scheelt nogal).
Die doen dus wel eens wat buiten de protocollen om voor me...
 

GJ M

Forumguru
2 jaar geleden (tijdens m’n chiptuning & DSG optimalisatie) zou een software engineer van TVS al bezig zijn geweest, om de functie juist om te keren; dat het standaard uit staat en handmatig aan te zetten is. Echter nooit meer wat van vernomen..
Klein tijdje terug had ik hier een ANWB auto staan. Deze had het wel andersom geprogrammeerd. Ik ben hem alleen vergeten te vragen waar dit ingesteld was... :banghead:
 

Zelle

Donateur
Afgelopen weekend de module gemonteerd. Moest wel een geschakelde plus trekken naar de knop van start / stop. Het werkt prima, de module onthoudt de stand van start/stop en zet die stand weer terug 4 seconden na starten van de motor.
Verwarrend was alleen dat het lampje van de schakelaar pas na 1 minuut dooft als de motor uitgezet wordt en de sleutel eruit getrokken wordt. Hierdoor leek hij niet goed te functioneren, maar hij doet het vooralsnog goed.
 
Bovenaan Onderaan