Start/Stop DSG

Degids

Lid
Aan de andere kant... Hoeveel moeite is het om een knoppie in te drukken als je wegrijdt... Als ik even van mezelf uitga, dan moet ik sowieso altijd een aantal zaken regelen voordat ik wegrijd. Navigatie, km-registratie, FlitsNav aanzetten, telefoon in houder stoppen. Dat zit behoorlijk goed in m'n systeem, daar kan nog wel een knopje bij.. :jaja:
 

Flem_nl

Forumguru
Heb dan zelf de 1.0 versie, maar ben nog altijd erg blij met het uitschakelen door @Antera! Een aanrader voor iedereen. Denk dat er wel een verschil is tussen het gebruik/frustratie van het start-stop systeem icm een DGS tov een handbak.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@Flem_nl
Zo zie je maar dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft.
Ik vind mijn Start/stop van versie 1.0 in combinatie met de 1.4 TSI DSG foutloos.
In zoverre dat ik het soms spijtig vind dat hij soms niet werkt, bijvoorbeeld bij koude (netgestarte) motor wanneer de airco fel blaast.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@Antera
Klopt helemaal. Het is goed uitgekiend.
Als je al te lang moet stilstaan, met verlichting en ruitenwissers, dan slaat de motor ook weer vanzelf aan. Kwestie van de batterij op peil te houden.
Echt, ik vind het perfect functioneren.
En ik was echt geen fan van het ding voor ik mijn OIII had, want ik had in 1984 (ja, ruim 30 jaar geleden dus) een VW Polo met zo'n start/stop systeem. Was me dat een onding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13

Canon-Eye

Forumguru
ik had in 1984 (ja, ruim 30 jaar geleden dus) een VW Polo met zo'n start/stop systeem. Was me dat een onding.
Vonden ze bij VW zelf blijkbaar ook, want op mijn 1995 Polo met 1.6 benzinemotor zat dit niet - en die was toch behoorlijk loaded met de leuke dingen van die tijd.
 

MacRembrandt

Forumguru
Om 't helemaal uit te schakelen gaat me eigenlijk net te ver.
Maar ik las vandaag een interressant iets op het Audi-forum waarbij ze in de VAGCOM ook voor de start/stop de laatste setting van het knopje konden laten onthouden, zeg maar net als bij de stoelverwarming.

Kijk, dat zou voor mij de ideale mix zijn.
Dus...eh.....zou dat ook kunnen voor de Škoda?
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben ook zeer tevreden met m'n start/stop systeem, maar dat is wel een oudere versie in combinatie met een handbak (auto is van 2011, net modeljaar 2012). Ding doet wat ie wat mij betreft moet doen, en de motor stopt ook pas als ik stil sta. Ik voel nooit de behoefte om het systeem uit te schakelen, zelfs niet voor even.

Maar als het zou werken zoals hier in dit draadje beschreven dan zou ik zeer waarschijnlijk wel zeker op zoek gaan naar een manier om het permanent uit te schakelen. Ik kan me ook nog een gesprekje herinneren met iemand bij de dealer, die lang geleden, net voor de introductie van de O3 in Nederland in Tsjechie met een O3 met DSG en start/stop systeem had gereden, die vond het ook helemaal niets. Kennelijk is niet iedere verandering een verbetering.
 

Joske

Forumguru
Maar ik las vandaag een interressant iets op het Audi-forum waarbij ze in de VAGCOM ook voor de start/stop de laatste setting van het knopje konden laten onthouden, zeg maar net als bij de stoelverwarming.
interessant! heb je daar ook een link van?
 

MacRembrandt

Forumguru
interessant! heb je daar ook een link van?

Even opgezocht:

http://www.audiforum.nl/forum/audif...vanaf-pag-21-a-20.html?highlight=#post1691544

Post #398:
Gisteravond een zeer mooie ontdekking gedaan. Vanaf nu kan ik middels VCDS het Start-Stop Systeem omcoderen. Dat wil zeggen ik dat ik het permanent uit kan programeren maar ook de functie van de knop omdraaien. Dus standaard uit tot je hem indrukt ipv andersom maar nog mooier is de memory functie waarbij de knop werkt zoals af-fabriek maar met het grote verschil dat hij nu de instelling wel onthoud na motor uit en deuren op slot etc.
Ik heb hem nu dus op de memory stand gezet en dat is naar mijn mening de perfecte oplossing voor dat rotte Start/Stop systeem.

Wat de exacte codering is, weet ik (nog) niet.
 

Antera

Donateur
Ik heb een idee waar dit zit maar heb nog iemand nodig om dat uit te zoeken. Diegene die dat op het forum zegt ken ik weer via via maar probeer al een tijd die optie van hem te weten te komen maar no respons helaas.
 

micky

Forumguru
Ik heb hem vorige week weer aangezet om eens te kijken hoe het bevalt, maar hij gaat weer uit hoor, dat knopje indrukken is me te veel werk als ik zoals vandaag 500 km moet rijden en meerdere keren stop, elke keer weer, verder gaat hij niet te vroeg uit, dus als je freak bent werkt hij bij mij goed. Het onthouden van de stand heeft ook mijn voorkeur, dus als ik achter de instelling kan komen doe ik dat zeker.
 

Hans_RS

Forumguru
dat net-genoeg-rempedaal-indrukken-dat-ie-niet-uitvalt... ben nu niet zo technisch opgeleid, maar is dat niet nefast voor de (automaat)koppeling? Net alsof je bij een manuele heel de tijd je koppeling net niet zou laten opkomen.
 

SNARFB

Senior Member
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben. Je ziet ook bij die manier van remmen dat het toerental niet afzakt naar de waarde die hij wel zakt als je 'echt' remt. Voor mij een teken dat de bak (lees: koppeling) niet losgekoppeld wordt en dus blijft slippen. En dus slijtage.. Voor mij geen optie. Ik hoop dat de codering snel bekend wordt zoals beschreven in post #32
 

rbo

Senior Member
Je kunt dit wel als je in eco mode zit , dan als je gas los laat komt de dsg vrij en zit je in een soort vrijloop.
 
Bovenaan Onderaan