Start/Stop DSG

rbo

Senior Member
Hallo,

Ik heb al gezocht in het forum maar kan hier niets over vinden , het gaat om het volgende:
Het start/stop gebeuren werkt bij mij als volgt , de motor slaat al af als de wagen nog niet volledig stil staat en het lijkt erop dat als de snelheid onder de 5 km/h komt de motor al wordt uitgezet , voor mij persoonlijk behoorlijk storend omdat de auto al uit is terwijl je niet wil stoppen met als gevolg dat de stuur bekrachtiging ook weg valt , volgens de dealer is dit start/stop 2.0 en kan hier niets aan doen behalve het knopje uit zetten wat ik dan ook al gelijk doe bij het wegrijden.
Andere hier ook problemen mee?
 

Degids

Lid
Ik heb m'n Octavia nog niet, maar ik zou hier zeker problemen mee hebben! Voor mij dus ook standaard start/stop uit. Daar kun je dan toch niet mee file-rijden...
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Start/stop 2.0 ?
Van wanneer is je auto?
De mijne is geleverd in mei 2015, een 1.4TSi icm DSG7. De auto staat echt volledig stil vooraleer de motor afslaat en zo hoort het ook. Als ik de druk van het rempedaal afhaal, net genoeg remdruk om te blijven staan, dan blijft de motor zelfs draaien terwijl ik toch stil sta.
Ik zou dit in jouw plaats echt wel willen opgelost zien, want zo kan het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13

CDK

Forumguru
Op de Fabia van m'n vrouw zit het systeem ook, maar functioneert echt alleen maar bij stilstand en dan moet je ook nog eens je koppelingspedaal liften (bij een handbak tenminste) Dus bij ons treedt het systeem sowieso nooit in werking, omdat we altijd bij een verkeerslicht de 1e versnelling ingeschakeld hebben en de koppeling ingetrapt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik de druk van het rempedaal afhaal, net genoeg remdruk om te blijven staan, dan blijft de motor zelfs draaien terwijl ik toch stil sta.
Zó hoort het te werken, denk ik.
Dat gaat zelfs ook zo bij de Mercedes Sprinter-313 buurtbus met automaat.
Niet dat deze verder heel erg logisch werkt: stilstaand met de bak in P of N blijft-ie sowieso doordraaien... :pieker:
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@Degids
Ik rij echt wel probleemloos in de file met de DSG en start/stop. Zoals hierboven vermeld kan ik zelfs een beetje beïnvloeden of de motor stopt door harder of minder hard op het rempedaal te drukken. Het rijdt echt super fijn.
Heel erg af en toe durft hij wel eens wat schokken bij het vertrekken, motor slaat aan en hij maakt een sprongetje, maar dat is erg zelden.

@Canon-Eye
Als ik de bak in P zet blijft hij mooi uitgeschakeld. Rempedaal kan dan los. Rem terug op, hendel in D, hij blijft uitgeschakeld. En dan slaat de motor weer aan van zodra je de rem loslat. Gewoon cool.
In N blijft de motor wel draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13

Degids

Lid
Ik doelde op de start/stop 2.0 zeg maar. Daar zou niet mee te rijden zijn in de file.
Jouw tip om heel lichtjes te remmen, net genoeg om de auto niet te laten kruipen, die ga ik zeker proberen als ik 'm heb.
 

rbo

Senior Member
Start/stop 2.0 ?
Van wanneer is je auto?
De mijne is geleverd in mei 2015, een 1.4TSi icm DSG7. De auto staat echt volledig stil vooraleer de motor afslaat en zo hoort het ook. Als ik de druk van het rempedaal afhaal, net genoeg remdruk om te blijven staan, dan blijft de motor zelfs draaien terwijl ik toch stil sta.
Ik zou dit in jouw plaats echt wel willen opgelost zien, want zo kan het niet.

Vorige week geleverd gekregen
 

Spoetnik

Forumguru
Ik heb na een opmerking hier op het forum het kabeltje van de start stop losgehaald. Als mijn auto voor onderhoud gaat doe ik hem er terug in. Ik herken het wel. In de file komt de S|S er te vroeg in. Slaat de motor te snel af als het verkeer dan gaat rijden wordt het al snel een hobbelpaard.
 

rbo

Senior Member
Niet alleen in file maar dankzij de Eibach's wil ik wel eens voorzichtig van een drempel afrijden en dan slaat dat ding ook gelijk af.Het systeem heeft zo ook geen zin als iedereen het toch bewust uitzet omdat het niet werkt.
 

SNARFB

Senior Member
Ik heb ook zo'n SS2.0 systeem. Kan d'r maar niet aan wennen. Slaat bij mij ook af voordat ik stilsta. Kabeltje losmaken, weg-programeren, doseren van de remkracht, vind het allemaal houtje-touwtje oplossingen. Ik wil het gewoon met de schakelaar aan en uit kunnen zetten. En dan wel zo dat hij de keuze die ik maak onthoudt, ook na het uitzetten van de motor. Is dit nu echt niet te realiseren? Het is bij de stoelverwarming toch ook te programmeren?
 
Laatst bewerkt:

Spoetnik

Forumguru
@micky kabeltje op de pluspool van de accu. Werkt best tot op heden.

Systeem is iets te snel. Heb er een week aan proberen te wennen om het een kans te geven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als "een kabeltje loshalen" daadwerkelijk voldoende is, dan kun je datzelfde kabeltje toch ook via een simpele aan/uitschakelaar leiden?
Proboem solved, zou ik denken... :pardon:

En als er ergens in dashboard of middenconsole nog een schakelaarpositie vrij is, ziet 't er nog verrekte OEM uit ook!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Spoetnik

Forumguru
Zou idd beter zijn als je die schakelaar niet steeds opnieuw moet intoetsen als het contact is uitgeweest.
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik herken het, @rbo.
Ik heb de wagen nu net twee weekjes, maar het went slecht.

Soms heb je niet eens door dat ie is afgeslagen (omdat je immers nog rolt), maar dan hoor je 'm ineens herstarten. En ik vind dat-ie dat ook vrij rumoerig en duidelijk doet. Ik heb wel in andere auto's met stop/start gereden, maar daar ging het toch veel subtieler. Is me ook al een paar keer opgevallen dat mensen echt omkijken......
Hier bekruipt mij elke keer de gedachte dat deze manier van continue herstarten niet goed kán zijn voor de (start-)motor.

Voorlopig houd ik het even bij (zo nu en dan) handmatig uitschakelen met het knopje. Het item staat (nog) niet op mijn VCDS-lijstje.;)
 

Badsloefke

Forumguru
Is ook het eerste dat ik eruit wil laten halen als hij geleverd wordt... heb nu ook start stop en zet dit direct af...
 

CDK

Forumguru
de hierboven beschreven situaties waarbij het sss in werking treed lijken mij zeer onwenselijk en de oplossing van @Canon-Eye zou technisch mogelijk moeten zijn :jaja: ik zeg een nieuwe uitdaging voor @Antera ;) een dealer zal deze sjoemelhardware vast niet willen installeren :)
 
Bovenaan Onderaan