Bij specialist geweest voor onderhoudsbeurt en daar kwam naar boven dat de tandempomp lekte (aangetoond door donkergekleurde substantie in brandstoffilter) Reparatie zou €575,- gaan kosten, wat me de auto niet meer waard is bij 11 jaar oud en 252000km. Massavliegwiel zou namelijk ook vervangen moeten worden (€599,-) vanwege "klakkergeluiden" die duiden op naderend einde.
.....auto startte voorheen met een "bonk" (koud en warm) en "klakkerde" bij stationair draaien. Bij een autodemontagebedrijf voor €195,- een andere tandempomp in laten bouwen. Tot mijn grote verbazing slaat mijn auto vloeiend aan zodra ik er aan denk mijn sleutel om te gaan draaien én draait 'ie verrekes mooi stationair zónder bijgeluiden, beide warm- en koud! WTF- iemand een verklaring?
Oplossing ander probleem dat ik heb gehad- namelijk stotteren bij warme motor: ik heb enige tijd geleden een nieuwe kabelboom naar van de verstuivers laten inbouwen (nieuwe kabelboom + arbeid €100,-) en probleem stotteren is sindsdien verleden tijd.
Misschien helpt bovenstaande andere 1.9 TDI 105 PD BXE slachtoffers