Start perikelen Octavia 2 1,9 tdi

Rij met een Octavia2 365k op de teller en sinds een tijdje steeds meer last van slecht starten, met de motor koud is starten geen probleem, maar als de boel goed op temperatuur is en ik start na stil gestaan te hebben, gaat de motor naar ca 750 t/p/m ipv 850 loopt 3 sec en slaat dan af, soms na wel 10x starten loopt het toerental naar de 850 stationair en blijft dan lopen, rara wat kan dat wezen, mijn garage komt er nog niet uit
 

Maggy

Forumguru
Als ik me niet vergis is daar een softwarematige aanpassing voor.
Maar het echte probleem ligt volgens het net aan het feit dat de startmotor eigenlijk te zwak zou zijn, en bij verdlijten dus niet meer het vereiste toerental haalt om het blok in 1 keer te starten. Mij niet vragen hoe het precies zit....bij de tdiclub.nl is er meer over geschreven
Bas.

Edit; kheb weer eens nie goe gelezen.... slaat wel aan maar dan weer af...al eens uitgelezen? Er zijn meerdere verdachten; brandstofdruk, verstuiver die niet lekker meer is ....
 
Ja is wel uitgelezen, de 3e gloeibougie zou niet lekker zijn, maar heb koud geen start problemen, hij blijft alleen na warm te zijn 100 toeren lager lopen en na soms veel keer starten gaat tie door naar z'n correcte toerental en kan ik weer rijden, tis wel kloten rij vaak lange afstanden naar Duitsland en je durft onderweg tijdens pauzes je auto niet meer uit te zetten, en de motor loopt verder heel mooi, dat van die startmotor is misschien wel wat, maar om er gelijk maar een nieuwe op te zetten :(
 

Maggy

Forumguru
Mijn initiele reactie kwam voort uit de ervaring die ik had met de A3 1.9tdi van de ex van mijn dochter; die starte warm ook slecht, daar is een software aanpassing op gedaan, en die deed het daarna weer goed.
Mijn advies: stop met klooien bij de garage en ga ff bij een specialist langs, JD of vagtechniek, zij kunnen je beter helpen dan de normale garage waar je ondanks de goede bedoelingen meer geld kwijt bent voor minder oplossing...
 
Nog even de afsluiting van de storing, bleek de tandempomp kapot te zijn, waardoor er smeerolie in de brandstof tank terecht kwam, dit vervolgens gemengd in het brandstof naar de motor, nu na 4 x tanken weer een probleemloze start.
 

Huibert

Forumguru
Bij een kapotte tandempomp gaat er vaak niet alleen olie naar de brandstof maar ook vaak andersom brandstof naar de olie. Dus altijd aan te raden om ook gelijk de olie vervangen is altijd aan te raden.
 

Skodax

Nieuw lid
Bij specialist geweest voor onderhoudsbeurt en daar kwam naar boven dat de tandempomp lekte (aangetoond door donkergekleurde substantie in brandstoffilter) Reparatie zou €575,- gaan kosten, wat me de auto niet meer waard is bij 11 jaar oud en 252000km. Massavliegwiel zou namelijk ook vervangen moeten worden (€599,-) vanwege "klakkergeluiden" die duiden op naderend einde.

.....auto startte voorheen met een "bonk" (koud en warm) en "klakkerde" bij stationair draaien. Bij een autodemontagebedrijf voor €195,- een andere tandempomp in laten bouwen. Tot mijn grote verbazing slaat mijn auto vloeiend aan zodra ik er aan denk mijn sleutel om te gaan draaien én draait 'ie verrekes mooi stationair zónder bijgeluiden, beide warm- en koud! WTF- iemand een verklaring?

Oplossing ander probleem dat ik heb gehad- namelijk stotteren bij warme motor: ik heb enige tijd geleden een nieuwe kabelboom naar van de verstuivers laten inbouwen (nieuwe kabelboom + arbeid €100,-) en probleem stotteren is sindsdien verleden tijd.

Misschien helpt bovenstaande andere 1.9 TDI 105 PD BXE slachtoffers :) :) :)
 
Bovenaan Onderaan