Standverwarming

tcw82

Senior Member
Even een antiek topic reanimeren...

Een poosje terug dus een simpele water verwarmer gekocht, ding met een stekker, geen diesel. Inlaat en uitlaat en pompje met verwarmer.
Inmiddels heel wat internet studie tijd stuk gegooid, maar ik kan simpelweg niet vinden welke kw slangen waar nu precies heen lopen en welke onderdelen waar zitten.
Je wilt bijvoorbeeld niet je net warm gemaakte water de radiator van de auto insturen, da's een beetje zinloos. Het warme water tegen een dichte thermostaat aan duwen is even min zonde.
Dus, zijn er schema's voor een 2.0tdi uit 2016 beschikbaar om uit te vlooien welke slangen te gebruiken zijn? Ik vermoed dat de slangen naar de cabine niet geblokkeerd zijn door een thermostaat, wel zie ik dat dingen tussen zitten die lijken op een pompje?
Wie kan me helpen?

Ik zat nog even terug te lezen, mogelijk heb ik het niet goed verwoord.

Wat mijn vraag concreet is:

Welke slang moet ik door knippen om mijn verwarmingselement tussen te plaatsen. (dat kan men ook lezen als "welke slang wordt er doorgeknipt om de WEBASTO tussen te plaatsen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tcw82

Senior Member
Dat is niet helemaal in lijn met de theorie van het met de verwarming aan rijden als je oververhit bent (ok, is wel eentje uit de jaren 90 en eerder)?

Die webasto units moeten ergens aangeknoopt zijn, en er moet toch iemand hier zijn die weet waar? (Ik stel je antwoord uiteraard wel op prijs! Alle beetjes helpen)
 

tcw82

Senior Member
Als de motor (te) heet is staat de thermostaat per definitie (wijd) open, dus die theorie blijft overeind;).
Mogelijk (maar ik raad er maar naar :pieker:) wordt er voor de webasto blok-verwarming een vriesstop uit het blok gehaald?
om nog even theoretisch te bomen... als de thermostaat dicht blijft, krijg je ook (of juist) oververhitting, dan kan de kachel je nog een poosje redden. ik zal zo weer eens wat muntjes in google gooien en kijken wat die vind van het verwarming om je te redden bij oververhitting. :)

nu afwachten op een Webasto guru .... :angel:
 

tcw82

Senior Member
Op pagina 22 van dit pdfje denk ik wel te kunnen zien welke slang ik zou kunnen pakken.

https://pics2.tdiclub.com//data/517/820433_EA288.pdf

De slang van nummer 4 richting 3, dan zit ik in het circuit naar de cabine verwarming (wat ook gesuggereerd wordt in de (Russische) handleiding van het ding dat ik gekocht heb.
Als alternatief zou ik misschien de slang die langs nummer 6 omhoog loopt kunnen pakken. (van de cilinderkop naar de EGR koeler toe).

Of zit ik helemaal aan de verkeerde kant van het systeem nu? en zou ik naar de "koude kant" moeten kijken?
 

WV62

Lid
Ik heb zelf bij een Kodiaq 1.5 TSI /DSG uit 2020 een Webasto ingebouwd.
Hier moest de onderste kachelslang doorgesneden worden en verlengd worden.
De Webasto kachel zit gemonteerd achter het kunststof binnenscherm bij het rechter voorwiel.

Wat belangrijk is dat het water gaat circuleren. Bij een Webasto zit een kleine circulatie pomp ingebouwd.
Als deze inschakelt gaat het water circuleren en de aanjager in de kachelunit gaat afhankelijk van de watertemperatuur draaien en toert langzaam op.

Alleen een verwarmingselement zonder circulatie kan piekwarmte veroorzaken en een defecte (kop) pakking tot gevolg hebben.

Dit laatste wordt door leverancier tegengesproken echter in de praktijk enkele malen tegengekomen
 

tcw82

Senior Member
Bedoel je dan luchtkleppen of zitten er ook nog water kleppen tussen de slangen op het schutbord en de cabine radiator?
 

Rallye

Forumguru
Bij mijn achteraf ingebouwde Webasto moet ik zelf de kachelkleppen goed zetten (voordat ik de auto verlaat).
 

EJS

Forumguru
[Q
Ik ook. De temperatuur op hi, ventilator minimaal 30% en blaasrichting alleen op de voorruit. Moet ook met draaiende motor ingesteld worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
Dat laatste hoeft bij mij niet. Ik zet de temp op Hi en de ventilatie op ontwasemen. Daarvoor is het niet nodig dat de motor loopt - auto op contact is voldoende.
 
Laatst bewerkt:

WV62

Lid
Indien je bij Webasto kachelunit regeling bij besteld worden zowel de waterkraan, stand ventilator en lucht verdeelkleppen automatisch geregeld.
Deze regelunit wordt achter het bedieningspaneel gemonteerd.
 

avpy

Senior Member
Ik heb standaard ook een standkachel in de superb2 combi zitten.
Deze werkt perfect. Ik gebruik hem ook als het koud en vochtig buiten is na een nachtdienst.
Ik kan hem via dashboard programmeren en zet hem 10 min voor ik in ga stappen aan.
De auto is dan lekker warm en droog binnenin, omdat de kachel automatisch op 22 graden gaat en ook ventilator gaat dan aan.
Motor word wel niet mee verwarmd met dit systeem, maar die warmt na starten ook sneller op omdat standkachel nog een tijdje blijft draaien om interieur te verwarmen. Pas als motor warm staat dan gaat standkachel uit.
Ik had in vorige auto's altijd al deze standkachels ingebouwd en deze verwarmen wel motor mee, omdat deze in koelcircuit van auto komen te zitten. Ook die werken goed.
 

EdK

Forumguru
Misschien stomme opmerking, maar al eens bij webasto op de site een inbouwschema (pdf) gedownload om te kijken of je daar iets van kunt overnemen om tot inbouw te komen van je eigen systeem ?
 

tcw82

Senior Member
Misschien stomme opmerking, maar al eens bij webasto op de site een inbouwschema (pdf) gedownload om te kijken of je daar iets van kunt overnemen om tot inbouw te komen van je eigen systeem ?
Gesnuffeld, maar niet gevonden wat ik wil weten. Wel wat algemene info inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

avpy

Senior Member
Maar jij hebt een af fabriek standkachel?
Ja dat klopt deze is af fabriek.
In mijn vorige auto's bouwde ik ze zelf in.
Ik haalde de kachel er steeds uit en dan weer overgezet in volgende auto.
Nooit problemen mee gehad. Bij de laatste heb ik hem laten zitten omdat hij al heel oud was en warmtewisselaar begon beetje te lekken in de kachel.
 
Bovenaan Onderaan