niet vergeten met weg scheuren dat de koppeling nog wel koud is!
Mijn zwager is nogal technisch, ik niet, dus de volgende vraag is van belang. Heb je veel moeten sleutelen of is de standkachel vrij eenvoudig in te bouwen? Ik zag op een ander forum foto's van iemand een (brandstof)slang trekken naar de brandstoftank, etc. Dat lijkt mij een hele klus. Heb je zelf iets moeten bedenken om de standverwarming gemonteerd te krijgen of worden houders bijgeleverd?
Met een zaterdag klussen zou het mogelijk moeten zijn?
Het blijft een leaseauto, waar ik hopenlijk een 3-4 jaar plezier van zal hebben, maar de standverwarming moet er ook weer eenvoudig uit kunnen indien de auto wordt ingeleverd.
De prijs van 800 euro vind ik redelijk. 1500 euro is mij te gortig.
Weet iemand welke standverwarming Skoda zelf monteert?
Ieder geval bedankt voor de informatie:xyxthumbs:
Skoda VW en Audi instaleren standaard een webasto.
Je zal wel even geduld moeten hebben als je er een voor 800 euro wil vinden.
Als je hem zelf wil instaleren dan heb je een brug nodig. Ik had 2 dagen nodig vooral omdat je alles zelf moet uitzoeken. De extra brandstof leiding naar de tank is het makkelijkst. De brandstof leidingen lopen in een soort kabelgoot. Hier is al rekening gehouden voor een derde leiding. Ik kon de extra leiding door een gaatje duwen en vervolgens even het plastik kapje er af halen bij de brandstof koeler en daar komt de leiding weer te voor schijn. Vervolgens nog even verder lijden naar de tank en dat is klaar. De pomp even uit de tank halen en de extra aansluiting die al op de pomp/vlotter eenheid zit en de extra leiding invoeren en aan de pomp vast zetten zodat deze in de brandstof blijft hangen.
er is ruimte links voor onder de bumper om de kachel te monteren. En de slangen aansluiten op de aansluiting van de interieur verwarming die op het schutbord zit. Wel zorgen dat er geen knikken in de leiding zitten anders wordt de kachel niet warm. En ze mogen vooral niet de motor raken anders slijten ze door. Elektrisch aansluiten valt wel mee alleen moet je het dashbord even openmaken.
Je moet wel handig zijn om het te doen anders kan je beter een fabrieks af instalatie kopen.
Nog even terug komende op de eco functie. Tegenwoordig hebben de TDI motoren geen gloeibougies meer in het koel systeem maar een PTC verwarmingselement.
Zie deze tekst Bron Gerrit Speek Vag com pagina.
Bij temperaturen beneden het vriespunt krijg je te maken met de keerzijde van het geringe verbuik van de TDI: hij produceert veel minder warmte dan vele andere motoren en bereikt daardoor opmerkelijk langzaam de gebruikelijke bedrijfstemperatuur. Als er dan ook nog warmte voor het interieur van het blok wordt onttrokken, dan wordt de opwarmtijd nog langer. Zeker bij temperaturen onder nul, heel rustig rijden en de interieurverwarming en ventilator op maximaal, kan beneden de normale bedrijfstemperatuur al een evenwicht ontstaan tussen warmteproductie in het blok en warmteafvoer naar de verwarming: de bedrijfstemperatuur van de motor komt dan bv. niet hoger dan 70°C. Bij een zwaardere motorbelasting door bv. een hogere snelheid of een helling stijgt de motortemperatuur, om dan op een langere daling of in overwegend 'bumper aan bumper' verkeer zelfs nog lager dan 70°C uit te komen. Deze symptomen lijken veel op een niet-correct-sluitende of te-vroeg-openende thermostaat (dus niet meteen de thermostaat vervangen, maar eerst controleren of de aanvoerslang naar de radiator wel warm-heet is terwijl de motor nog onder-temperatuur heeft).
Om dit probleem wat te verzachten zijn de meeste TDI's af-fabriek uitgevoerd met extra verwarming. Oudere bouwjaren hebben een brandstof gestookte bijverwarming (standverwarming), vanaf ca. 1995 zitten er drie
gloeibougies in de koelwater-uitlaat van de motor als warmtewisselaar.
Vanaf ca. 2000 wordt ook vaak een PTC verwarming gebruikt (Positive Temperature Coefficient). In het ventilatorhuis worden PTC-verwarmingselementen gemonteerd, welke direct de lucht verwarmen die het interieur in gaat. Op die manier hoeft de kleumende rijder niet meer de elekrisch opgewekte warmte te delen met de motor, en levert de verwarming na de start sneller warme lucht, echter de motor warmt langzamer op dan bij gebruik van gloeibougies voor de koelvloeistof. Ook hier worden die verwarmingselementen door de ECU over een relais aangestuurd, ook gescheiden voor een gematigde en een steviger verwarming. Door middel van de PTC-eigenschappen passen de verwarmingselementen zich aan het gevraagde aan: stroomt er veel koude lucht door dan neemt de weerstand af waardoor de stroomopname stijgt en de lucht meer wordt verwarmd. Bij mildere buitentemperaturen en/of beginnende wamteafgifte van de warmtewisselaar (die voor de PTC-verwarming ligt) neemt de weerstand van het verwarmingselement toe, waardoor de stroomafname afneemt. Een extra manier om de verwarming aan te zetten (naast belasting van de dynamo en de temperatuur van de motor, zoals bij de gloeibougies voor de koelvloeistof) is om een schakelaar te monteren in de buurt van de temperatuurkeuzeknop van de verwarming cq. airco. Want de luchtverwarming inschakelen terwijl er geen verwarming verlangd wordt, zou echte energieverspilling zijn, terwijl bij de gloeibougies voor de koelvloeistof tenminste de motor van de warmte profiteert die niet in het interieur gestuurd wordt.