Standverwarming

r_d_k

Actief lid
Binnenkort wordt mijn Skoda Octavia Combi 2.0TDI 4x4 besteld. Ik twijfel nog of ik standverwarming zal meebestellen. Met de huidige temperaturen is dit ideaal en ook voor de wintersport, echter de prijs vind ik nogal hoog (1500 E). :mad:

Heeft iemand ervaring met standverwarming? Gebruik je dit vaker dan alleen voor het ruitenkrabben? Ik heb al stoelverwarming besteld voor een warme rug in deze koude dagen.

Daarnaast heb ik e.a. gelezen over zelf achteraf inbouwen van een Webasto of Eberspaecher. Bestellen van de benodigde spullen op Ebay.de en vervolgens zelf plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er al voorbereidingen getroffen door Skoda in verband met sneller opwarmen van de motor die gebruikt kunnen worden voor de standverwarming?

Ik heb de dealer gebeld, maar niet veel wijzer geworden. Deze raden af-fabriek aan in verband met problemen achteraf.

Graag hoor ik jullier ervaringen!
 

Constant

Erelid
Bij een 2.0 TDi motor zou al een verwarmingselement moeten zitten in de radiator (aldus briskoda.net), welke standaard aangaat na starten van de motor (mits je airco op automatisch staat).

Op wintersport heb ik het eerlijk gezegd niet gemist omdat ik toch al stevig aangekleed was voor de piste. (geen gein).
 

skodaoctavia2

Actief lid
alle voertuige nop mijn werk hebben het Webasto syteem
het scheelt je inderdaad krabben met dit weer.
het andere voordeel is dat je motor al warm is, scheelt slijtage aan de motor en goed voor het millieu, je uitlaatgassen zijn vollediger verbrand, besparing van brandstof je motor hoeft zich nl niet meer warm te rijden. De standkachel neemt 0,2 ltr per uur. als je hem een half uur van te voren aanzet of programmeerd is je auto mooi warm incl motor.
het is een investering maar je hebt wel het gemak er van. en beter voor je motor. vind ik persoonlijk een belangrijke plus
 
Ik heb zelf een standkachel ingebouwd van eberspacher. Het is even werk maar dan heb je wat.
Ik wil niet meer zonder. In deze tijd van het jaar (koder dan 5 graden) zet ik hem iedere keer aan. Zelfs als ik snel weg moet zet ik hem aan en rij meteen weg. Na 4 /5 km is de motor dan op 90 graden. Als ik hem 30 minuten van te voren aanzet is de motor ongeveer 60/70 graden omdat de interieur voorverwarming ook wat warmte kost. Als de intereur voorverwarming uit staat is hij na 20 minuten op 90 graden (hangt van buiten temp af).
Koop er wel een van minstens 5KW 4 lijkt me te klein.
die van mij heb ik opgezocht via ebay.de nieuw in doos bij een VW dealer gekocht met inbouw set en afstandbediening voor 800 euro.
 

SkodaMan

Actief lid
Op mijn HCH heb ik na levering een Webasto standverwarming laten inbouwen. Helaas niets dan ellende. De unit beïnvloedde de elektronica van de auto. Dat is nu wel in orde maar schijnt de accu toch te licht te zijn. Bovendien moet ik bij het verlaten van de auto de ventilatiesysteem zo instellen dat de "warmteklep" open staat en de luchtstroom gericht wordt op de voorruit met een niet te hoge ventilatiestand anders kost het teveel stroom en dat is een vette tegenvaller.

Een maat van mij heeft een Passat (TDI) met fabrieksstandkachel en die is super. De elektronica van de auto regelt zelf de luchtstroom en temperatuur. Vraag dus vóór inbouw of je allerlei instellingen moet doen voor dat je standkachel gaat gebruiken.

Verder gebruik ik de standverwarming ook als het niet vriest. De motor is dan al op temperatuur en dat scheelt slijtage en brandstof.

In de zomer kan ik de standkachel op "alleen ventileren" zetten en dat scheelt toch 10 tot 20 graden in de volle zon.

Maandag gaat de HCH wederom naar de dealer om problemen op te lossen. Hopelijk komt het allemaal goed want als het werkt raak je er aan verslaafd.
 

floris

Lid
alle voertuige nop mijn werk hebben het Webasto syteem
het scheelt je inderdaad krabben met dit weer.
het andere voordeel is dat je motor al warm is, scheelt slijtage aan de motor en goed voor het millieu, je uitlaatgassen zijn vollediger verbrand, besparing van brandstof je motor hoeft zich nl niet meer warm te rijden. De standkachel neemt 0,2 ltr per uur. als je hem een half uur van te voren aanzet of programmeerd is je auto mooi warm incl motor.
het is een investering maar je hebt wel het gemak er van. en beter voor je motor. vind ik persoonlijk een belangrijke plus

niet vergeten met weg scheuren dat de koppeling nog wel koud is!
 
niet vergeten met weg scheuren dat de koppeling nog wel koud is!

Moet je evengoed niet doen aangezien de olie nog koud is.
Je ziet dat zodra je motor een minuut loopt de temperatuur van 90 graden na 60 zakt aangezien alleen het koelwater warm is en een gedeelte van het motorblok maar de olie blijft koud.
 

r_d_k

Actief lid
Mijn zwager is nogal technisch, ik niet, dus de volgende vraag is van belang. Heb je veel moeten sleutelen of is de standkachel vrij eenvoudig in te bouwen? Ik zag op een ander forum foto's van iemand een (brandstof)slang trekken naar de brandstoftank, etc. Dat lijkt mij een hele klus. Heb je zelf iets moeten bedenken om de standverwarming gemonteerd te krijgen of worden houders bijgeleverd?
Met een zaterdag klussen zou het mogelijk moeten zijn?

Het blijft een leaseauto, waar ik hopenlijk een 3-4 jaar plezier van zal hebben, maar de standverwarming moet er ook weer eenvoudig uit kunnen indien de auto wordt ingeleverd.

De prijs van 800 euro vind ik redelijk. 1500 euro is mij te gortig.

Weet iemand welke standverwarming Skoda zelf monteert?

Ieder geval bedankt voor de informatie:xyxthumbs:
Ik heb zelf een standkachel ingebouwd van eberspacher. Het is even werk maar dan heb je wat.
Ik wil niet meer zonder. In deze tijd van het jaar (koder dan 5 graden) zet ik hem iedere keer aan. Zelfs als ik snel weg moet zet ik hem aan en rij meteen weg. Na 4 /5 km is de motor dan op 90 graden. Als ik hem 30 minuten van te voren aanzet is de motor ongeveer 60/70 graden omdat de interieur voorverwarming ook wat warmte kost. Als de intereur voorverwarming uit staat is hij na 20 minuten op 90 graden (hangt van buiten temp af).
Koop er wel een van minstens 5KW 4 lijkt me te klein.
die van mij heb ik opgezocht via ebay.de nieuw in doos bij een VW dealer gekocht met inbouw set en afstandbediening voor 800 euro.
 
niet vergeten met weg scheuren dat de koppeling nog wel koud is!

Mijn zwager is nogal technisch, ik niet, dus de volgende vraag is van belang. Heb je veel moeten sleutelen of is de standkachel vrij eenvoudig in te bouwen? Ik zag op een ander forum foto's van iemand een (brandstof)slang trekken naar de brandstoftank, etc. Dat lijkt mij een hele klus. Heb je zelf iets moeten bedenken om de standverwarming gemonteerd te krijgen of worden houders bijgeleverd?
Met een zaterdag klussen zou het mogelijk moeten zijn?

Het blijft een leaseauto, waar ik hopenlijk een 3-4 jaar plezier van zal hebben, maar de standverwarming moet er ook weer eenvoudig uit kunnen indien de auto wordt ingeleverd.

De prijs van 800 euro vind ik redelijk. 1500 euro is mij te gortig.

Weet iemand welke standverwarming Skoda zelf monteert?

Ieder geval bedankt voor de informatie:xyxthumbs:

Skoda VW en Audi instaleren standaard een webasto.
Je zal wel even geduld moeten hebben als je er een voor 800 euro wil vinden.
Als je hem zelf wil instaleren dan heb je een brug nodig. Ik had 2 dagen nodig vooral omdat je alles zelf moet uitzoeken. De extra brandstof leiding naar de tank is het makkelijkst. De brandstof leidingen lopen in een soort kabelgoot. Hier is al rekening gehouden voor een derde leiding. Ik kon de extra leiding door een gaatje duwen en vervolgens even het plastik kapje er af halen bij de brandstof koeler en daar komt de leiding weer te voor schijn. Vervolgens nog even verder lijden naar de tank en dat is klaar. De pomp even uit de tank halen en de extra aansluiting die al op de pomp/vlotter eenheid zit en de extra leiding invoeren en aan de pomp vast zetten zodat deze in de brandstof blijft hangen.
er is ruimte links voor onder de bumper om de kachel te monteren. En de slangen aansluiten op de aansluiting van de interieur verwarming die op het schutbord zit. Wel zorgen dat er geen knikken in de leiding zitten anders wordt de kachel niet warm. En ze mogen vooral niet de motor raken anders slijten ze door. Elektrisch aansluiten valt wel mee alleen moet je het dashbord even openmaken.
Je moet wel handig zijn om het te doen anders kan je beter een fabrieks af instalatie kopen.

Nog even terug komende op de eco functie. Tegenwoordig hebben de TDI motoren geen gloeibougies meer in het koel systeem maar een PTC verwarmingselement.

Zie deze tekst Bron Gerrit Speek Vag com pagina.
Bij temperaturen beneden het vriespunt krijg je te maken met de keerzijde van het geringe verbuik van de TDI: hij produceert veel minder warmte dan vele andere motoren en bereikt daardoor opmerkelijk langzaam de gebruikelijke bedrijfstemperatuur. Als er dan ook nog warmte voor het interieur van het blok wordt onttrokken, dan wordt de opwarmtijd nog langer. Zeker bij temperaturen onder nul, heel rustig rijden en de interieurverwarming en ventilator op maximaal, kan beneden de normale bedrijfstemperatuur al een evenwicht ontstaan tussen warmteproductie in het blok en warmteafvoer naar de verwarming: de bedrijfstemperatuur van de motor komt dan bv. niet hoger dan 70°C. Bij een zwaardere motorbelasting door bv. een hogere snelheid of een helling stijgt de motortemperatuur, om dan op een langere daling of in overwegend 'bumper aan bumper' verkeer zelfs nog lager dan 70°C uit te komen. Deze symptomen lijken veel op een niet-correct-sluitende of te-vroeg-openende thermostaat (dus niet meteen de thermostaat vervangen, maar eerst controleren of de aanvoerslang naar de radiator wel warm-heet is terwijl de motor nog onder-temperatuur heeft).
Om dit probleem wat te verzachten zijn de meeste TDI's af-fabriek uitgevoerd met extra verwarming. Oudere bouwjaren hebben een brandstof gestookte bijverwarming (standverwarming), vanaf ca. 1995 zitten er drie gloeibougies in de koelwater-uitlaat van de motor als warmtewisselaar.
Vanaf ca. 2000 wordt ook vaak een PTC verwarming gebruikt (Positive Temperature Coefficient). In het ventilatorhuis worden PTC-verwarmingselementen gemonteerd, welke direct de lucht verwarmen die het interieur in gaat. Op die manier hoeft de kleumende rijder niet meer de elekrisch opgewekte warmte te delen met de motor, en levert de verwarming na de start sneller warme lucht, echter de motor warmt langzamer op dan bij gebruik van gloeibougies voor de koelvloeistof. Ook hier worden die verwarmingselementen door de ECU over een relais aangestuurd, ook gescheiden voor een gematigde en een steviger verwarming. Door middel van de PTC-eigenschappen passen de verwarmingselementen zich aan het gevraagde aan: stroomt er veel koude lucht door dan neemt de weerstand af waardoor de stroomopname stijgt en de lucht meer wordt verwarmd. Bij mildere buitentemperaturen en/of beginnende wamteafgifte van de warmtewisselaar (die voor de PTC-verwarming ligt) neemt de weerstand van het verwarmingselement toe, waardoor de stroomafname afneemt. Een extra manier om de verwarming aan te zetten (naast belasting van de dynamo en de temperatuur van de motor, zoals bij de gloeibougies voor de koelvloeistof) is om een schakelaar te monteren in de buurt van de temperatuurkeuzeknop van de verwarming cq. airco. Want de luchtverwarming inschakelen terwijl er geen verwarming verlangd wordt, zou echte energieverspilling zijn, terwijl bij de gloeibougies voor de koelvloeistof tenminste de motor van de warmte profiteert die niet in het interieur gestuurd wordt.
 

r_d_k

Actief lid
@ahjwinth
Bedankt voor de helder uiteenzetting. De keuze wordt er niet makkelijker op. Het lijkt er op dat het zelf plaatsen van een standverwarming toch een flinke klus is/wordt. Wellicht is een af-fabriek toch een betere oplossing (ondanks de prijs). Of het wordt ruitenkrabben :mad:. Tijdens de feestdagen zal ik er nog eens goed over nadenken. Ik verwacht niet dat onze HRM-afdeling de auto nog dit jaar gaat bestellen :mad:.

De auto rustig warm rijden heb ik altijd al gedaan (ook met mijn vorige leaseauto's). Al is het lastig als je vlak bij snelweg (c.q. racebaan) woont om het eerste stuk rustig in toeren te blijven max. 120-130 km/u terwijl je op de terugweg daar 140-150 km/u rijdt.
 

wanderer

Senior Member
poor mans heating
ventilatorkacheltje in de auto, bij het opstaan stekker in de wcd, na het ontbijt heerlijk warme auto en geen ruiten krabben....
 

EdK

Forumguru
tsja wanderer leuk met een eengezins woning maar je zal maar in een flat wonen

Maar R D K zoek ff in ledenlijst Bothje op
Hij heeft er één in zijn Roomster zitten ( gewonnen ) en hij zal je waarschijnlijk nu alles over kunnen vertellen
 

Rallye

Forumguru
Ik heb recent wat offertes aangevraagd, maar uiteindelijk besloten om het niet te doen. Ik ben nog van plan 2 à 3 jaar met de auto te doen en zou tussen de 4 en 500 euro arbiedsloon weggooien. Bij de nieuwe auto zou ik er zeer sterk over nadenken.
 
Zelf een standkachel inbouwen in een leaseauto?
Ik denk dat de leasemaatschappij daar niet zo blij mee is.
Het is nogal een ingrijpende operatie waarbij bijvoorbeeld de slangen van het koelsysteem doorgesneden en omgelegd moeten worden.
Wanneer je na de leaseperiode de kachel weer verwijderd zal er dus altijd wat van zichtbaar blijven.
 

DiV6

Lid
Rijd nu 2 weken in onze jonge tweede handse skoda superb met standkachel, in een woord PERFECT!
Voor de opvolger van deze zou ik ook weer een standkachel nemen.
 

vincefra

Actief lid
dacht zelf dat het maar een waardeloze optie was ... maar daar leasebudget ook dit toe liet ben ik nu blij dat het er op zit.
Niets zo heerlijk om 's ochends in een warme wagen (en warme motor !!) te kunnen starten ...
 
Bovenaan Onderaan