Sproeivloeistofsensor

Ik denk dat er sprake is van wat "ruis" in de communicatie. We krijgen nu een hele discussie over gewend zijn en gewenning. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat ik een melding krijg dat m'n ruitensproeivloeistof op is terwijl ik 'em net heb bijgevuld. Ik snap zelf ook wel dat als er niks meer uit de sproeiers komt dat het dan op is...:)

Daarnaast zijn we het met z'n allen denk ik wel eens dat de koplampsproeiers veel sproeivloeistof gebruiken en dat je daardoor vaak staat bij te vullen. Ik rij +- 300 km per dag.
 
Mijn ruitenwisservloeistof tank was laatst leeg maar geen lampje gezien. Zit er dan bij alle types octavia een vloeistofniveaumeting in?
Anders moet ik een leertje langs de dealert.
 
Mijn ruitenwisservloeistof tank was laatst leeg maar geen lampje gezien. Zit er dan bij alle types octavia een vloeistofniveaumeting in?
Anders moet ik een leertje langs de dealert.

In die van mij (zie sig), zit in ieder geval wel een vloeistofniveaumeting. Dankzij de koplampspoeirers geeft de maxidot elke maand de waarschuwing dat ik er weer 4,5 liter ruitensproeiervloeistof in 'mag' gooien... Geen idee hoeveel vloeistof er per koplampsproei gebruikt wordt, maar dat moet toch wel aanzienlijk zijn. Dreverhaven zoekt vrijwilliger om de vloeistof in een maatbeker op te vangen bij een koplampsproei... ;)
 

Stan

Nieuw lid
Heren, dit is makkelijk op te lossen. Geef een snel tikje aan de hendel om te sproeien, er komt dan nog geen water maar de wissers gaan al een keer. Nu nogmaals sproeien en voila, de lampen worden niet meegewassen.
 

MarcoO2

Forumguru
Heren, dit is makkelijk op te lossen. Geef een snel tikje aan de hendel om te sproeien, er komt dan nog geen water maar de wissers gaan al een keer. Nu nogmaals sproeien en voila, de lampen worden niet meegewassen.

Okay dit ga ik proberen, hoop dat het werkt! En on-topic, ik kan me bijna niet voorstellen dat een auto als de Octavia geen melding geeft... hetzij via de Maxidott, hetzij via een lampje... ben benieuwd wat de dealer ervan zegt! In mijn O2 EAB van 09-2008 geeft de Maxidott in ieder geval keurig een seintje!
 

Rolle

Senior Member
Ikheb dus de Allure versie (Elegance met extra opties) en die heeft volgens de dealer en na opzoeking van het chasisnummer geen sensor blijkbaar. MarcoO2 heeft ook een Elegance en die heeft het wel?

Eens horen bij D'ieteren, misschien dat die mij wel kunnen helpen.

Het is niet onoverkomelijk dat je zonder zit maar het is natuurlijk handig dat je vooraf gewaarschuwd wordt als het "vat bijna leeg is"
 

Octavia_II

Actief lid
Helaas is dit niet in te stellen met Vag-COM of iets anders.

:ot:
Toch wel, je kunt wel iets instellen met VAG-com, maar niet "het tellertje".
Deze staat vast op 5!

Wat je wel in kunt stellen is:

- de vertragingstijd van de koplampsproeiers.
Dit is de hoeveelheid tijd tussen het aanzetten van de ruitensproeiers (via de kolomschakelaar) en het daadwerkelijk beginnen van de koplampsproeiers.
Deze staat standaard op 0.2 seconden.
(Instelbereik 0 - 12,750 seconden)

- de sproeitijd van de koplampsproeiers.
Dus hoe lang de koplampsproeiers daadwerkelijk sproeien.
Deze staat standaard op 1 seconde.
Dus ook als je de kolomschakelaar maar kort bediend (maar wel langer dan 0.2 seconde) zal de koplampsproeiers altijd 1 seconde lang sproeien.......
(Instelbereik 0 - 12,750 seconden)

- je kunt tevens (al heeft dit niets met het sproeien te maken) ook de "druppel-wis" functie van de achterruitwisser aktiveren.
(Dus als deze klaar is met het wissen maakt deze na 1 seconde nog een extra slag om alle druppels van het raam af te halen). :crazy:

On-topic: (@mod: is hier geen smiley van?) mijn Octavia Elegance van 2006 is WEL uitgerust met deze ruitenwissersproeiervloeistofniveausensor ! (leuk scrabble woord trouwens:1761:)

Met vriendelijke groet,

Charlie
 

TL@

Forumguru
De mijne heeft ook geen sensor en de vloeistof is al verschillende keren volledig op geweest.

Het vatje voor de vloeistof is gewoon te klein. In mijn oude Golf II kon er bijna 15liter in, dat was pas handig (ook al had ie onderhoud nodig om de 5000km), de huidige 5l is echt veel te weinig en ik heb niet eens Xenons met koplampsproeiers.

Ik ben trouwens veel te lui om vloeistoffen te controleren, doe ik absoluut nooit. Zal wel merken als er iets op is zeker.
 

bat

Lid
Ikheb dus de Allure versie (Elegance met extra opties) en die heeft volgens de dealer en na opzoeking van het chasisnummer geen sensor blijkbaar. MarcoO2 heeft ook een Elegance en die heeft het wel?
MarcoO2 heeft een Elegance Attractive Business. Die heeft xenonverlichting en de bijbehorende koplampsproeiers (een vereiste vanuit de wet). Wellicht dat daarom ook de sensor en melding voor de vloeistof standaard megeleverd worden op deze versie (veiligheid, vloeistof sneller op dan de meeste mensen zouden verwachten).

Ik heb op mijn 'normale' Elegance zonder xenon-pitten ook géén sensor of in ieder geval de melding niet, zoals ik inmiddels al een keer of wat heb mogen vaststellen. Ik zou overigens niet weten hoe ik het ruitensproeiervloeistofniveau zou moeten checken, als ik het spul in de opening giet, gaat het naar ergens ver weg, diep onder de motorkap...
 

Rolle

Senior Member
Als je de rechter mistlamp uitbouwt zie je de onderzijde van het reservoir zitten (waar het pompje bevestigd is, daar zie je dan ook in een keer de plaats waar de sensor zou zitten als die aanwezig is.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik zou overigens niet weten hoe ik het ruitensproeiervloeistofniveau zou moeten checken, als ik het spul in de opening giet, gaat het naar ergens ver weg, diep onder de motorkap...
Gewoon, net zo lang doorgieten totdat het bovenin het witte kunststof pijpje staat, dan weet je dat 'ie vol is. ;)
 

skodaboy

Forumguru
Ikheb dus de Allure versie (Elegance met extra opties) en die heeft volgens de dealer en na opzoeking van het chasisnummer geen sensor blijkbaar. MarcoO2 heeft ook een Elegance en die heeft het wel?

Eens horen bij D'ieteren, misschien dat die mij wel kunnen helpen.

Het is niet onoverkomelijk dat je zonder zit maar het is natuurlijk handig dat je vooraf gewaarschuwd wordt als het "vat bijna leeg is"

ik heb ook een elegance uitvoering,en ik heb toch zo'n waarschuwingslampje van de ruitensproeier vloeistof?? :crazy:
 
De mijne is een attractive businnes met minidot. Zal dus wel geen sensor inzitten.
En er gaat zo'n 3,5 tot 4 liter in de tank. Dat is niet zo bar veel.
 

MarcoO2

Forumguru
Als je de rechter mistlamp uitbouwt zie je de onderzijde van het reservoir zitten (waar het pompje bevestigd is, daar zie je dan ook in een keer de plaats waar de sensor zou zitten als die aanwezig is.

Leuke manier om je niveau te checken... "schat, ff wachten nog..." :grin:
 

Captain Hook

Forumguru
Tsja, maar tussentijds kijken hoeveel er nog in zit, da's wel lastig ;)
Dat is toch helemaal niet relevant om te weten hoeveel er in zit?
Gewoon bijvullen totdat 'ie vol zit. Isse simpel. :koffie:

Je weet namelijk nooit hoe slecht het weer zal worden voor de volgende rit, ergo hoeveel sop je nodig zult hebben om te sproeien.
 

cloink

Actief lid
Ik vermoed toch dat het met de koplampsproeiers van doen heeft.
Lijkt me best logisch, daar koplampsproeiers verplicht zijn bij xenon's en ik vermoed dus dat er ook een bepaalde verplichting is dat ze effectief functioneren (en dus vloeistof bevatten). In dat opzicht zou een verklikker best ook verplicht mogen wezen... ;)
 
Bovenaan Onderaan