Sproeivloeistofsensor

Rolle

Senior Member
Hey allemaal,

Een vraagje. Half december meen ik op mijn maxidot de melding gekregen te hebben dat mijn ruitensproeivloeistof reservoir leeg was (denk ik toch). Eind januari en deze week terug wil ik de ramen nog eens sproeien maar er komt niets uit de sproeiers.

Reservoir leeg dus, echter geen melding op de maxidot.
Vanmorgen even bij de garage langs gereden. Blijkt dat er op de O2 Allure helemaal geen sensor voorzien is. Lijkt me toch echt iets dat wel voorhanden zou moeten zijn? Kan iemand me zeggen op welke uitvoeringen deze sensoren dan wel zitten?
In de handleiding staat wel een * bij het onderdeel ruitenwisservloeistof (dus niet overal van toepassing), er staat ook bij vermeld welke melding er op de maxidot komt.

Kan de sensor evt. gemonteerd zitten in de pomp en dat deze door de vrieskou in januari toch ergens een defectje heeft opgelopen?
Het vloeistof reservoir zelf is de 5 liter versie blijkbaar, heb met het weer van de laatste weken en de snelwegkilometers wel wat gebruik gemaakt van de sproeiers maar het lijkt me dat de 5 liter er wel snel doorgespoeld is.
Op het eerste zicht lijkt het niet dat er ergens een lek is, geen geur of plassen in de garage 's morgens.

Iemand dezelfde ervaring gehad?
 

skodaboy

Forumguru
Hey allemaal,

Een vraagje. Half december meen ik op mijn maxidot de melding gekregen te hebben dat mijn ruitensproeivloeistof reservoir leeg was (denk ik toch). Eind januari en deze week terug wil ik de ramen nog eens sproeien maar er komt niets uit de sproeiers.

Reservoir leeg dus, echter geen melding op de maxidot.
Vanmorgen even bij de garage langs gereden. Blijkt dat er op de O2 Allure helemaal geen sensor voorzien is. Lijkt me toch echt iets dat wel voorhanden zou moeten zijn? Kan iemand me zeggen op welke uitvoeringen deze sensoren dan wel zitten?
In de handleiding staat wel een * bij het onderdeel ruitenwisservloeistof (dus niet overal van toepassing), er staat ook bij vermeld welke melding er op de maxidot komt.

wel ik rij met een 02 elegance uitvoering,en deze heeft een controlelampje op het dashbord,daar ik geen maxidot scherm heb.
er gaat ongeveer een 4,5l in het reservoir als het lampje brand.
wel is mij ook al opgevallen dat het reservoir "snel" leeg geraakt,
maja,da heeft ook deels te maken dat de koplampsproeiers om de
x-aantal keer meesproeien,en dit kost natuur ook extra ruiten product.:D
 
Ik heb volgens mij het tegenovergestelde probleem. Heb niet zolang geleden het reservoir helemaal bijgevuld en nog geen paar dagen later kreeg ik in het maxi-dot display een oranje knipperend symbool en de melding dat de ruitensproeiervloeistof bijna leeg is... 'k rij met Xenon en koplampsproeiers. Wat ook opvalt is dat na gebruik van de ruitensproeiers mijn hele motorkap onder de zeepbelletjes zit,
 

EdK

Forumguru
Mijn melding wordt weergegeven op de voorruit !!

Als de wissers heen en weer gaan en er komt geen vloeistof uit de sproeiers dan is me tank leeg en moet ik deze bijvullen !!

Heel duidelijk systeem moet ik zeggen ! :D
 

skodaboy

Forumguru
Ik rij met Xenon en koplampsproeiers. Wat ook opvalt is dat na gebruik van de ruitensproeiers mijn hele motorkap onder de zeepbelletjes zit,

idd dat is hier ook zo,na het gebruik van de koplampsproeiers zit de hele motorkap en soms ook de hele voorkant onder het ruitenproduct... das dus een '1/4l product' weg en je hebt er niets van gehad....:crazy:
ook van je car-wash beurt blijft na nen dag of 3 niets meer over na ne keer de voorruit te sproeien,als de koplampsproeiers ne keer mee sproeien... :smiley29:
 

skodaboy

Forumguru
Mijn melding wordt weergegeven op de voorruit !!

Als de wissers heen en weer gaan en er komt geen vloeistof uit de sproeiers dan is me tank leeg en moet ik deze bijvullen !!

Heel duidelijk systeem moet ik zeggen ! :D

heeft de roomster dan geen controlelampje voor het reservoir van het ruitenproduct?
das raar...behoord dit dan niet tot de standaard uitrusting,het zij van een roomster of 02? :crazy:
 

Ronnie

Forumguru
Op mijn Passat ook koplampsproeiers gehad, na een paar keer sproeien tank van 8 L leeg, Pomp voor koplampen afgekoppeld (Stekker van H.D. pomp) en "probleem" was opgelost!
 

Captain Hook

Forumguru
Mijn melding wordt weergegeven op de voorruit !!

Als de wissers heen en weer gaan en er komt geen vloeistof uit de sproeiers dan is me tank leeg en moet ik deze bijvullen !!

Heel duidelijk systeem moet ik zeggen ! :D
Tja, en als de zuigers in de cylinders vastlopen, betekent dat er geen motorolie meer inzit. Heel duidelijk systeem moet ik zeggen... :biggthumpdown:
Ik weet niet of je wel eens met slecht weer over de duitse autobahn rijdt, maar dan is het toch wel prettig als je VANTEVOREN gewaarschuwd wordt, dat het bijna op is. Want op het moment dat je geen wisservloeistof meer hebt en er rijdt net zo'n lekkere 30-tonner voor je zonder spatlappen, en de wissers proberen droog te wissen op een wit uitgeslagen voorruit, daar wordt je niet blij van... :ahum:
 

EdK

Forumguru
Tja, en als de zuigers in de cylinders vastlopen, betekent dat er geen motorolie meer inzit. Heel duidelijk systeem moet ik zeggen... :biggthumpdown:
Ik weet niet of je wel eens met slecht weer over de duitse autobahn rijdt, maar dan is het toch wel prettig als je VANTEVOREN gewaarschuwd wordt, dat het bijna op is. Want op het moment dat je geen wisservloeistof meer hebt en er rijdt net zo'n lekkere 30-tonner voor je zonder spatlappen, en de wissers proberen droog te wissen op een wit uitgeslagen voorruit, daar wordt je niet blij van... :ahum:


Uiteraard is het handig als je een melding van te voren krijgt dat is met alles !


Maar er bestaat ook nog zoiets als preventief controleren, dus als je langere afstanden gaat rijden ( vakantie of werk ) naar buitenland, dat je voor je vertrekt je olie / koelvloeistof / ruitenwisservloeistof etc controleert en inien nodig bijvult ! Dit voorkomt bovenstaande situatie's.
En het volgende niet persoonlijk opvatten, maar er zijn mensen die iet eens weten hoe de motorkap te openen en waar bepaalde tankje's te vinden zijn !
 

skodaboy

Forumguru
Uiteraard is het handig als je een melding van te voren krijgt dat is met alles !


Maar er bestaat ook nog zoiets als preventief controleren, dus als je langere afstanden gaat rijden ( vakantie of werk ) naar buitenland, dat je voor je vertrekt je olie / koelvloeistof / ruitenwisservloeistof etc controleert en inien nodig bijvult ! Dit voorkomt bovenstaande situatie's.
En het volgende niet persoonlijk opvatten, maar er zijn mensen die iet eens weten hoe de motorkap te openen en waar bepaalde tankje's te vinden zijn !

Ik controleer 1x per week of er nog voldoende olie en andere vloeistoffen voorradig zijn,en desnoods deze bijvullen...;)
kwestie van met een gerust hart,een (lange) autorit in te zetten...
en ook niet verrast te worden van zonder een bepaalde vloeistof te vallen...:D
 

Captain Hook

Forumguru
Ik controleer 1x per week of er nog voldoende olie en andere vloeistoffen voorradig zijn,en desnoods deze bijvullen...;)
kwestie van met een gerust hart,een (lange) autorit in te zetten...
en ook niet verrast te worden van zonder een bepaalde vloeistof te vallen...:D
Dat doe ik ook. Standaard ieder weekend en voor een lange rit nog een keertje extra.
Maar bij van dat heerlijke stuifweer op de duitse autobahn, dan gaat de ruitensproeiervloeistof ongemerkt zo hard, daar valt niet tegenop te controleren. En dan ben ik blij dat er een stukje sensor met elektronika wordt ingezet om de bestuurder daar op te attenderen. :super:
 

Rolle

Senior Member
Ik heb geen koplampsproeiers, maar met het weer van de laatste weken gaat de vloeistof er sowieso sneller door.

Vind het echter raar dat een wagen met zo een uitrusting geen sensor zou hebben voor de ruitensproeivloeistof.
 

van_der_P

Senior Member
Ik weet niet of je wel eens met slecht weer over de duitse autobahn rijdt, maar dan is het toch wel prettig als je VANTEVOREN gewaarschuwd wordt, dat het bijna op is. Want op het moment dat je geen wisservloeistof meer hebt en er rijdt net zo'n lekkere 30-tonner voor je zonder spatlappen, en de wissers proberen droog te wissen op een wit uitgeslagen voorruit, daar wordt je niet blij van... :ahum:

Voor je de Duitse autobahn oprijdt moet je zorgen dat je tankje vol is. Ongeacht of er nu een controlenlampje gemonteerd is of niet. (Hoe deed men dat 25, 30 jaar geleden toen er helemaal geen lampje was voor zo'n probleempje ?)
En verder ben ik van mening dat je spaarzaam met de ruitsproeiervloeistof moet omgaan.
Als het tankje leeg is kun je net door wat korte op die 30 tonner te rijden je ruiten juist schoon vegen. Want net op een half droge ruit krijg je strepen.
De moderne automobilist is verwend
 

MarcoO2

Forumguru
Voor je de Duitse autobahn oprijdt moet je zorgen dat je tankje vol is. Ongeacht of er nu een controlenlampje gemonteerd is of niet. (Hoe deed men dat 25, 30 jaar geleden toen er helemaal geen lampje was voor zo'n probleempje ?)
En verder ben ik van mening dat je spaarzaam met de ruitsproeiervloeistof moet omgaan.
Als het tankje leeg is kun je net door wat korte op die 30 tonner te rijden je ruiten juist schoon vegen. Want net op een half droge ruit krijg je strepen. De moderne automobilist is verwend

Dit is wat mij betreft wel een beetje kort door de bocht. Uiteraard kun je zonder lampje. Maar als je er al sinds jaar en dag over beschikt, mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het werkt.

Daarnaast is spaarzaam met de vloeistof omgaan voor sommigen (waaronder ik) geen optie. Als je xenonlampen hebt en bovendien vaak start en stopt, worden bij iedere sproeibeurt tevens je koplampen gesproeid. En neem van mij aan dat daar zo'n sloot vloeistof uitkomt dat je ondanks de grote tank heel snel bij moet vullen. Concreet voorbeeld: ik heb mijn auto nog geen half jaar en heb noodgedwongen al ruim 20 liter (!!!) erdoorheen gejaagd. En ik ben echt geen excessieve sproeier.

En ik houd er ook niet zo van om dicht op een 30-tonner te rijden, daarvoor heb ik teveel ongelukken gezien...

Uiteraard neemt dit niet weg dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid heeft en dus zeker voor een grote rit gewoon even zijn vloeistoffen moet checken.

't Is wat mij betreft niet zozeer een kwestie van verwend zijn, maar meer van iets gewend zijn...
 

EdK

Forumguru
wat is in hemelsnaam het nut van het standaard zoveel sproeien van je koplamp omdat je Xenon hebt ?
Als ik dit zou hebben en,er zou bij mij in een half jaar 20 liter doorheen gaan , dan koppelde ik die slangen af en dopte ze daarna met een eidstop af !
Ter compesatie zou ik bij elke tankbeurt even de ramenwisser pakken bij elk tankstation en de koplampen schoonmaken !

En elke vorm van gewenning kan ook verwend zijn !
 

Rallye

Forumguru
wat is in hemelsnaam het nut van het standaard zoveel sproeien van je koplamp omdat je Xenon hebt ?
Als ik dit zou hebben en,er zou bij mij in een half jaar 20 liter doorheen gaan , dan koppelde ik die slangen af en dopte ze daarna met een eidstop af !
Ter compesatie zou ik bij elke tankbeurt even de ramenwisser pakken bij elk tankstation en de koplampen schoonmaken !

En elke vorm van gewenning kan ook verwend zijn !

Je moet als autofabrikant nu eenmaal een soort gemiddelde nemen. Standaard sproeiers zijn verplicht omda het licht van de xenons anders door het vuil teveel verstrooid en dan gaan ze verblinden (heb ik tenminste altijd begrepen). Dan is het niet zo vreemd om ze elke eerste keer na het starten en daarna elke vijfde keer te sproeien.
 
Bovenaan Onderaan