Sportonderstel doen of laten?

sportonderstel: gewoon doen.
op hobbelige wegen is het even wennen, maarreh... je hebt een supercontact met de weg. Ik wil nu niet anders meer. Dankzij de 15mm verlaging ligt mijn RS-je nu superstrak op de weg. Hij reageert heel direct op het stuur. /forum/images/graemlins/cheer.gif /forum/images/graemlins/cheer.gif
 
Ik heb nog niet met de O2 met het sportonderstel kunnen rijden, maar tot voor kort reed ik wel met een Alfa 147 JTD.
Als het onderstel daar op lijkt zit het wel goed, want dat ding reedt snaarstrak zonder oncomfortabel te zijn naar mijn mening. Rij nu als voorloper een Opel Vectra Station 2.0DTI en vergeleken met de Alfa is dat net een boot....deinen als een gek /forum/images/graemlins/winkie.gif
 
Na een proefrit met sportonderstel heb ik destijds gekozen voor een Octavia met Sportonderstel en 17" pegasus. Als je lekker strak wilt sturen is het erg prettig. Wel valt me op dat de auto soms wat meer uitveert dan inveert. Je krijgt eigenlijk een klein schopje omhoog na. Dat is op sommige hobbelwegen wat oncomfortabel. De subtiele verlaging is wel fraai vind ik.
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De subtiele verlaging is wel fraai vind ik.

[/ QUOTE ]

Dat was voor mij ook een goede reden. Hij's namelijk wel erg mooi als ie verlaagd is!
 

Dutch

Actief lid
Het gewone onderstel vond ik maar niks. Ik werd zeeziek van het gedein...Maar je moet er gewoon eens een proefrit in maken. Bij PON in Leusden kun je ze na elkaar rijden om zo goed te vergelijken.
 

Henny

Actief lid
Ik heb het niet besteld, omdat mijn dealer zei dat het achteraf nog altijd kan. Dit omdat wij de Pegasus-velgen niet zo mooi vinden en juist de Vega wilden hebben. Maar sport met Vega kon niet.
Is dat sportonderstel nou verder alleen een kwestie van de veren of ook nog van stabilisatoren oid??
Verlaging kan dan voor mij goedkoper, omdat ik de velgen niet wil.
Bij de oude Leon sport was er ook een sportonderstel met 16" velgen en die rijdt super.
 

Henny

Actief lid
Nogmaals de vraag: Weet iemand of dat sportonderstel nou verder alleen een kwestie is van de veren of ook nog van stabilisatoren oid??
 

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Bij de oude Leon sport was er ook een sportonderstel met 16" velgen en die rijdt super.

[/ QUOTE ]

Klopt, ik heb zon leon sport ingeruild voor mijn huidige O2. Strak op weg en direct sturen. Toch zit op de huidige O2 geen sportonderstel meer. Ik vond het vervelend worden om over de verkeersdrempels te kruipen en echt hard door de bocht gaan doe je toch niet zo vaak. Ik heb dus weer gekozen voor wat meer comfort.
 

Henny

Actief lid
Leuk is dat die verschillen in voorkeur.
Voor mij mag de auto nog harder dan die Leon Sport zijn.
Over drempels ga ik altijd langzaam en door bochten liever zonder al te veel overhellen, maar de O II helt toch al minder over dan de O I.
Toch bij de Octavia geen sportonderstel besteld, zoals eerder beschreven.
Maar waar bestaat dat onderstel nou uit?
 

Tallguy

Forumguru
Om je vraag te beantwoorden:

De dealer zegt alleen "Het sportonderstel is een verlaagd en dus ook een wat stugger onderstel"....meer niet /forum/images/graemlins/frown.gif
 

Henny

Actief lid
Ja ik weet wat de dealer zegt, maar ik ben niet technisch, dus is dat onderstel nu alleen een set van stuggere veren? Of komt er ook een dikkere stabilisator bij of houdt "onderstel" alleen "veren" in?
Ik heb het idee bij het woord "onderstel" dat dat wielophanging, veren, schokbrekers, assen, stabilisatoren en bodemplaat zijn, maar daar maak ik een vergissing mee??
 

Dutch4x4

Senior Member
Voor de prijs kunnen het bijna alleen maar alleen veren zijn, want de velgen zitten er ook nog bij. (En dan hou ik echt rekening met het feit dat je de inkoopsprijs van de standaardveren en -velgen er natuurlijk van af moet trekken.)

Schokbrekers zouden er eigenlijk wel bij moeten, maar bij een milde verlaging is dat niet noodzakelijk.

Wat wel kan, is dat er bijvoorbeeld een veerpootbrug onder de auto is geschroefd. Die zijn helemaal niet duur en kunnen een groot effect hebben. Stabilisatoren kunnen ook, maar zijn weer duurder.

Ik vond het verschil tussen wel en geen sportonderstel overigens wel aanvoelen als meer dan alleen een setje verlagingsveren. Ik zou het eigenlijk ook eens aan mijn dealer moeten vragen wat het nu eigenlijk is.
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

.... Ik zou het eigenlijk ook eens aan mijn dealer moeten vragen wat het nu eigenlijk is.

[/ QUOTE ]

Doe dat eens en laat ons weten wa tzijn reactie is. Ben eigenlijk wel benieuwd.
 

Henny

Actief lid
Ja leuk is dat; ik had het er juist over met mijn dealer en die zei dus dat ik het naderhand ook altijd nog kon doen voor minder geld dan die € 605,- (da's inclusief wielen dus). Daar hoor ik dan weer uit dat het waarschijnlijk alleen de wielen zijn, maar ik hoor het nou juist graag eens van iemand die het zeker weet. Alle respect voor de dealers hoor, maar helemaal zeker ben ik toch vaak niet als ik iets vraag. Maakt niet uit bij welke dealer trouwens.
 

Arjen

Actief lid
Ik hoorde van de dealer dat de auto's met fabriek-af sportonderstel ook iets dikkere remmen (?) hebben. Blijkbaar is er toch iets meer aangepast dan allen de schokbrekers.
 

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik hoorde van de dealer dat de auto's met fabriek-af sportonderstel ook iets dikkere remmen (?) hebben. Blijkbaar is er toch iets meer aangepast dan allen de schokbrekers.

[/ QUOTE ]
Hoezo blijkbaar? Dat verhaal lees ik nergens terug en had ik nog niet gehoord hoor bij een dealer.
Heb je het ergens staan test o.i.d.??
 

VEEJAY

Forumguru
Nee geloof ik niet, elke dealer zou zoiets meteen in de verkooppraat stoppen. Ik heb het nooit gehoord en denk niet dat dat in het prijskaartje zou passen.
 
Volgens mij zijn de remmen afhankelijk van het type motor dat in je auto zit. Dus de 2.0TDI heeft zo ver ik weet iets meer rem vermogen dan de 1.9TDI of heb ik dat verkeerd?
 

Arjen

Actief lid
Ik ben komende week weer even bij mijn dealer en zal het hem dan vragen.
Het is inderdaad een opmerking waar je de nodige vraagtekens bij kunt zetten.
 
Bovenaan Onderaan