Sportonderstel doen of laten?

Letop

Nieuw lid
Wat verstaat Skoda precies onder het sportonderstel? Enne wat zijn de ervaringen, doen of laten?
 
Als ik het goed begrepen heb gaat hem om een wat sportiever afgesteld en verlaagd onderstel. Heb mijn auto nog niet, dus ervaringen kan ik je nog niet vertellen.
Maar voor dat geld (EUR 940,-) en de extra's die het pakket bevat (17"Pegasus, sportonderstel, sportstoelen, leren stuur, leren pookknop etc.) kon ik het niet laten!
 
Sinds de invoering van het Dynamic Sportpakket heb je wel voor een scherpe prijs een hoop extra's. Houd er wel rekening mee dat 17" banden en 2cm verlaging wel betekend dat je auto's iets meer "wegcontact" doorgeeft. Dus ik zou als ik jou was eerst een proefrit maken en dan pas een beslissing nemen.
 
Financieel gezien is het een koopje en het ziet er ook nog eens mooi uit. Maar ik heb het niet gedaan, omdat ik het echt té stug vond voor een family-car. De 16" die ik nu heb zijn prima.
 

Dutch4x4

Senior Member
Inderdaad, om het geld kun je het niet laten, want het is een prachtaanbieding. Maar als het 'jouw ding' niet is, moet je 't vooral wel laten.

Ik vond 't voor een sportonderstel erg goed: mooi evenwicht tussen sportiviteit in de bocht en comfort rechtuit. Maar verder blijft 't advies: eerst zelf rijden.
 

Henny

Actief lid
Stugger mag van mij wel, want de Octavia I 1,6 comfort vond ik behoorlijk (te) soepel. Vergeleek het met de Leon 1,8 sport van m'n broer (zelfde bodemplaat) en die rijdt toch heel erg fijn de bochten door hoor.
Heb ook j.l. zaterdag in de (oude) standaard RS gereden en ook die vond ik comfortabel genoeg. Het is maar wat je prefereert.
Het jammere van het sportonderstel vind ik dat je geen halfleer kan kiezen... Nu twijfel ik nog erg.
 

Potje

Actief lid
Sportonderstel komt sowieso ook bij de 17" velgen. Dus je hoeft het pakket er niet voor te nemen. Heb ik dus ook niet gedaan. Moet wel zeggen dat het idd nogal stug is. Er zijn momenten dat ik denk "had ik het maar niet gedaan!"

Er zijn natuurlijk ook momenten dat ik denk: "YIHAAAAAA!"

/forum/images/graemlins/1761.gif

Rijden, rijden en nog eens rijden!
 

Dutch4x4

Senior Member
Ach, dat slappe gedoe is toch helemaal niks! Je wordt alleen maar zeeziek en je hebt totaal geen contact met wat de auto eigenlijk onder je doet! En als je niet in de gaten wilt hebben dat je rijdt, moet je maar een Citroën nemen! (Niet die van Loeb natuurlijk.)

*doet ook eens een keer ongenuanceerd* /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Karstieman

Forumguru
Het is wat Potje ook zegt: Je kan ook de 17' Pegasus velgen + Sportonderstel nemen en verder niets. Dan kan je de bekleding nog zelf kiezen.
Ik had voor mijn O2 een Leon sport met sportonderstel en wilde niets anders dan NOG een sportonderstel /forum/images/graemlins/smile.gif
Het rijdt heerlijk strak en je hebt een goed gevoel met de weg. Ik denk wel dat als je niet zo sportief rijdt, dat je je de centen kan besparen en aan andere opties kan investeren !
/forum/images/graemlins/cheer.gif
 

higgy

Forumguru
@Dutch4x4: zo worden we nooit vrienden... /forum/images/graemlins/407.gif /forum/images/graemlins/wink.gif
Moet ik voor jou bij een van m'n ex-Xantiaforum-genoten eens een ritje in een Xantia V6 Activa regelen? Dan hoor ik je nooit meer over zachte of deinende Citroëns. /forum/images/graemlins/smile.gif
(Knappe Octavia overigens die DAT bijhoudt)
 

Dutch4x4

Senior Member
Hahaha!

Okee, dus dan maken we ervan: behalve die van Loeb (en Duval) en een Xantia V6 Activa. /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/wink.gif

Overigens kunnen Octavia's ook deinen, hoor. Dat vind ik bijvoorbeeld van een Octavia zonder sportonderstel. Maar ook dat is een kwestie van smaak.
 
Nog even verder op inhaken : bij de keuze is er natuurlijk wel verschil tussen een privé of een leasebak. Als je de komende 10 jaar privé een comfortabele familie-auto wilt rijden, dan zou ik geen sportonderstel nemen. Ga je echter voor pakweg 2 of 3 jaar in een lease-Octavia rijden, dan zou ik lekker voor de sportiviteit en het uiterlijk gaan. Da's wel uit te houden dan....
 
Het is voor de leaserijder goedkoper om een MAD verlagingsetje (€399.00) eronder te laten schroeven en 17 inch Valebrem le mans eronder te zetten (€978,00 directset) dit scheelt dus dik € 1377,00 euro bijtelling.
En je auto staat nog een 10mm lager. waanzinnig mooi.
 

Swiebertje

Nieuw lid
Puur persoonlijk, ik heb het overwogen, ook vanwege het aantrekkelijke pakket (pegasus velgen (super mooi), sportstoelen, met leer bekleed stuur etc). Na de proefrit heb ik toch maar anders besloten, stuurde wel superstrak maar was ozo stug. Jammer dat alle opties los, 16", leder multi stuur e.d. meer kosten dan het sportpakket. Wel lekker comfortabel zo. NB. De sportstoelen zijn alleen maar in zwart verkrijgbaar.
 

Dutch4x4

Senior Member
Okee, wéér een smaakkwestie natuurlijk, maar wat is er dan zo stug aan? Ik heb in auto's met sportonderstellen gereden die véél stugger waren. Ik vond dit juist een mooie combinatie van sportiviteit en comfort. Vrij subtiel, zoals een verfijnd onderstel ook hoort te zijn (van kneiterhard hou ik ook niet).

Wil je dan helemaal niets voelen van wat de auto onder je eigenlijk doet op de weg?
 

Letop

Nieuw lid
Moet je het sportonderstel dan vergelijken met bijvoorbeeld de standaard Alfa 147 of standaard A4 demping/vering?
 

Dutch4x4

Senior Member
Alfa misschien wel (geen ervaring mee), maar de A4 is standaard natuurlijk ook comfortabel gedempt, dus dat lijkt me weer niet.
 
Bovenaan Onderaan