Sportonderstel doen of laten?

Zag een O2 staan met sportonderstel bij de dealer, maar verschil met de standaard versie was echt minimaal. Volgens de dealer zakt de auto nog zo'n 3 cm als hij verder ingereden is. Dat lijkt mij dan weer stek, misschien dat de auto 1 hooguit 2 cm zakt.
Bij Volkswagen is het verschil duidelijk zichtbaar tussen 2 auto's met en zonder sportonderstel.

Ik rij al jaren VW's met sportonderstel en 17" wielen, naar volle tevredenheid dus. Omdat de nieuwe O2 hoger op z'n poten staat begon ik even aan extra verlagingsset te denken. Maar ben ook bang dat dat weer te hard geveerd is. Toevallig iemand ervaringen?
 

Pim

Lid
Als je zakelijk veel kilometers maakt houd je je (lease-)auto waarschijnlijk 150-180000 km. Ervaring leert mij dat je niet alleen zelf de stugheid ervaard van een platteband en sportonderstel, maar ook de hele auto is minder afgeveerd, en dat levert na zo'n 80000km extra rammels en piepjes op. En dan moet je nog zo'n 80000km
Ook veel lease maatschappijen leveren geen winterbanden groter dan 16" vanwege de kosten, dus dan rijd je 5 maanden op zwart staal of kunstof doppen, omdat ze ze niet op je standaard velg kunnen leggen.
 

Erikje

Actief lid
qua rammels: ik ga er wel vanuit dat mijn nieuwe O2 dermate goed in elkaar is gezet dat ik bij 0km geen rammels heb en bij 150000 ook niet. Mijn huidige A4 met 130000 op de teller vertoont geen enkel rammeltje of kraakje! Heeft iemand andere ervaringen met kraken en piepen in de O2?
 

Dutch4x4

Senior Member
Pim, hier inmiddels 65.000km op verlaagd sportonderstel en banden met keiharde wang en nog geen enkel rammeltje te bespeuren. Echt nog niks. (Ja, de carkit rammelt, maar niks aan de auto zelf.) Dus ik ben benieuwd.

Overigens lijkt me de keuze voor winterbanden die groter zijn dan 16" volledig besides the point van winterbanden. Smallere banden hebben juist meer grip op ijzel en sneeuw. Dus het is niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat het zo beter is.