Spoorverbreders

CDK

Forumguru
Je kreeg al heel veel ervaringen en adviezen, maar bleef tot nog toe verstoken van uitgesproken meningen. Dus dacht ik "laat ik dat dan maar doen." ;)

Maar meer serieus: als je de opfruts er te dik bovenop legt zou ik dat zonde vinden van die auto. Verder moet je het helemaal zelf weten, wat je ook zeker wel zult doen.

ja ieder z'n ding hè ;) de standaard S2 vind ik verre van mooi, maar met een strakke lak, beetje chroom hier en daar en dikke velgen kan je er heel veel van maken. Als ik zo'n standaard taxi met 16 of 17" velgen eronder zie rijden dan lopen de rillingen over m'n lijf haha
 
Een V6 met een taxilichtje op het dak ;)
Sowieso is het een dikke bak en begrijpelijk dat je hem net iets anders wil maken, er juist voor zorgen dat de veiligheid niet in het gedrang komt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kortom een goede berekening is wat complexer dan het op het eerste gezicht lijkt
Om er nog maar een parameter in te gooien: welke invloed heeft - in dit krachtenspel - de middelpuntvliedende kracht als gevolg van de snel ronddraaiende wielen? Ik ga er daarbij van uit dat deze kracht toch wel "iets" van de uitwerking van het wisselende gewicht op de wielbouten compenseert? Bij stalen wielen allicht(!) meer dan bij lichtmetaal, maar toch...
 

andrehj

Forumguru
Om er nog maar een parameter in te gooien: welke invloed heeft - in dit krachtenspel - de middelpuntvliedende kracht als gevolg van de snel ronddraaiende wielen? Ik ga er daarbij van uit dat deze kracht toch wel "iets" van de uitwerking van het wisselende gewicht op de wielbouten compenseert? Bij stalen wielen allicht(!) meer dan bij lichtmetaal, maar toch...
Die invloed is er niet. Het wiel is stijf genoeg om zichzelf bijeen te houden. Overigens zijn de meeste lichtmetalen wielen (Formule 1 uitgezonderd) zwaarder dan het vergelijkbare stalen wiel. Vraag maar eens bij een bandenboer of je een velg op mag tillen....

Belangrijke reden hiervoor is nou net weer vermoeiing: Aluminium is daar erg gevoelig voor, en juist een velg ondergaat veel wisselende belasting. Staal kan hier veel beter tegen.

@Cordoba: Ik heb op mijn werk wel een invulsheetje wat a.d.h.v. het aanhaalkoppel en de diverse afmetingen de voorspanning uitrekent. Als ik er aan denk zal ik die maandag even met de juiste waarden invullen, maar mijn ervaring zegt mij dat je de invloed van die spacers niet terug gaat vinden.
Overigens is er nogal wat aan te merken op je aannames:
Mijn S2 heeft een kentekengewicht van 1445 kg, rijklaar 1545. Maar dat is nog exclusief diverse opties, zodat het werkelijk rijklaar gewicht minimaal 1600 kg is. Daarvan rust het grootste deel op de voorwielen, denk aan 900 kg. Een betere aanname is dus 450 kg per wiel.
Verder is de steekcirkel van de wielbouten 112 mm, en niet 100.
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens zijn de meeste lichtmetalen wielen (Formule 1 uitgezonderd) zwaarder dan het vergelijkbare stalen wiel.
Niet alleen F1 uitgezonderd. LM wielen voor vrachtwagens worden ook wel toegepast om te besparen (t.o.v. staal) op totaal treingewicht, dus óf extra laadvermogen óf minder verbruik (naar gelang de aard van het vervoer).
 

Cordoba

Forumguru
@andrej: ik had bij mijn aannames over steekcirkel en gewicht een Fabia in gedachten, dus dat is gewoon een fout van mij. Gewicht van míjn LM-velgen is aanzienlijk minder dan de stalen velgen die ik had (15" originele stalen velg van de Fabia t.o.v. Audi A3 Ambiente LM velg met als enige verschil in afmetingen een ET-waarde die enkele mm's afwijkt).

Wat het materiaal voor LM betreft: dit is eigenlijk nooit zuiver alu, maar een alu-legering, die zijn veel stijver, en de gevoeligheid voor vermoeiing is sterk afhankelijk van het type alu-legering. Overigens heeft aluminium en de legeringen ervan (weliswaar in mindere mate) wel een ander nadeel: de uitzettingscoëfficient is bijna drie maal zo groot als van staal (waar je het wiel op monteert) en in combinatie met de optredende warmte (remmen) geeft dat toch een nadeeltje.
 

s-line

Forumguru
heeft er iemand ervaring met spoorverbreders op een S2?
of misschien een uitgesproken mening waarom ik het wel of niet zou moeten doen? ;)
voor het aanzicht zou ik het namelijk wel mooi vinden als de wielen 20mm verder naar buiten zouden staan....

Nog meer naar buiten? De foto,s die ik gezien heb uit je andere topic vind ik al behoorlijk ver naar buiten staan!
Dan kan je hem maar niet verlagen denk ik!!
 

CDK

Forumguru
Nog meer naar buiten? De foto,s die ik gezien heb uit je andere topic vind ik al behoorlijk ver naar buiten staan!
Dan kan je hem maar niet verlagen denk ik!!
dat was idd m'n oude S2, zaterdag 17-11 mag ik de nieuwe in ontvangst nemen bij de dealer :)
 

JeSko

Forumguru
Wat valt aan te raden qua spoorverbreders op mijn S2? Specs momenteel zijn.

Velgen: ET42, 8.5J
Banden: 225/19/35

Zou ze nog wat meer naar buiten willen, dit gaat hem optisch denk ik ook wat lager zetten, doordat het hoogste punt van de band, het center, ietwat naar buiten komt? Weet alleen niet tot hoever ik kan gaan met zulke spacers, of wat nog mooi gaat zijn.

Zal straks bij thuiskomst een foto nemen van de banden langs achteren gezien.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko in principe kan je dat toch zelf een beetje meten. Meten hoeveel plaats je nu hebt tussen wielkas en band.
Dat is de overschot dat je kan opvullen met een spacer
 

leon-cupra

Forumguru
Met mijn RS had ik ook spacers. Achteraan was quasi gelijk met de wielkasten. Vanvoor iets minder. Wagen was wel niet verlaagd.
En spacers online bestellen. Niet goed is terugsturen en geld terug of andere ;)
 
Bovenaan Onderaan