Spoorverbreders

CDK

Forumguru
heeft er iemand ervaring met spoorverbreders op een S2?
of misschien een uitgesproken mening waarom ik het wel of niet zou moeten doen? ;)
voor het aanzicht zou ik het namelijk wel mooi vinden als de wielen 20mm verder naar buiten zouden staan....
 

Noord26

Forumguru
Spoorverbreders betekend een grote afwijking van de ET-waarde. Als je daarvan teveel afwijkt hebben de wiellagers daar onder te lijden en komt het de levensduur daarvan zeker niet ten goede. Daarnaast vraag ik mij af of het stuurgedrag niet behoorlijk beinvloed wordt, aangezien het gehele onderstel op elkaar is afgesteld. Als je dan maar 1 aspect een grote afwijking gaat geven, wat dat voor gevolgen heeft voor de rest van de ophanging.
 

CDK

Forumguru
Spoorverbreders betekend een grote afwijking van de ET-waarde. Als je daarvan teveel afwijkt hebben de wiellagers daar onder te lijden en komt het de levensduur daarvan zeker niet ten goede. Daarnaast vraag ik mij af of het stuurgedrag niet behoorlijk beinvloed wordt, aangezien het gehele onderstel op elkaar is afgesteld. Als je dan maar 1 aspect een grote afwijking gaat geven, wat dat voor gevolgen heeft voor de rest van de ophanging.
dat klopt idd, maar dat effect krijg je ook als je aftermarket velgen gaat monteren,
ik rij tussen de 15 en 20000km/jaar dan zal dat slijtagepunt wel meevallen toch?
mijn vorige S2 zat 245/30/20" onder daar heb ik dik 60000 mee gereden en geen extra onderhoudskosten aan gehad
 

mennor

Forumguru
In elk geval niet zomaar aan gaan prutsen, maar goed (laten) berekenen/uittekenen wat nog binnen de toleranties voor de auto past (en hou er rekening mee dat die toleranties smaller zijn dan 'wat er fysiek in je wielkast past'. De typegoedkeuring is hierin leidend. In de range van wat mogelijk is, is er een verband tussen de ET-waarde (offset) en de J-waarde (breedte) van de velg. Dit om ervoor te zorgen dat het loopvlak van het wiel voor jouw auto op de juiste plek t.o.v. de wielnaaf zit. Hou daar dus rekening mee.

Spacers bestaan om aftermarketvelgen die te diep in de wielkas liggen voldoende ver naar buiten te halen, m.a.w. om een te smalle spoorbreedte van de wagen te corrigeren. Het is een handigheidje dat voorkomt dat een fabrikant zijn velgen in alle denkbare combinaties van J- en ET-waardes moet maken om de hele markt te kunnen bedienen. Met spacers kan hij met een paar combinaties toe. Met het toepassen van spacers is op zich dus niets mis, zolang je maar de juiste maat en geschikte wielbouten van goede kwaliteit gebruikt.

De wielen te ver naar binnen of naar buiten plaatsen geeft kans op aanlopen, extra belasting op je wielophanging e.d. En daardoor verhoogde slijtage, kans op klapbanden, etc. Zowel een te kleine als een te grote spoorbreedte heeft invloed op stuurgedrag en wegligging. En meestal wordt het er niet beter van, aangezien het hele onderstel al heel mooi op elkaar is afgesteld.

Aanpassingen tot buiten de toleranties die horen bij de typegoedkeuring van de auto zijn ook gewoon verboden, APK-afkeur et cetera. En reken er maar op dat je verzekeraar vervelend gaat doen als je in zo'n geval brokken maakt.
 

Noord26

Forumguru
dat klopt idd, maar dat effect krijg je ook als je aftermarket velgen gaat monteren,
ik rij tussen de 15 en 20000km/jaar dan zal dat slijtagepunt wel meevallen toch?
mijn vorige S2 zat 245/30/20" onder daar heb ik dik 60000 mee gereden en geen extra onderhoudskosten aan gehad

Heb zelf ook aftermarket velgen, maar die wijken max 5mm af, zoals wordt aangeraden als maximale afwijking. Je praat nu over 20mm. Dat is een enorm verschil, 300% meer als maximaal afgeweken kan/zou worden. Dat ziet het er opeens anders uit toch?

20" zegt niets, het gaat om de ET-waarde.
 

darkprojectx

Forumguru
Over spacers/spoorverbreders doen ze niet moeilijk bij de apk, zolang het loopvlak van de band niet verder uit de wielkast komt dan 3 cm is er niets aan de hand. Daarnaast zou ik persoonlijk ook niet verder gaan dan 15mm per kant (achter) en hooguit 5mm per kant (voor)

APK keuringseisen voor wielen - APK KEURINGSEISEN

Bij auto's waar "wat meer aan de styling is gedaan" worden nog weleens spacers gebruikt om de velgen verder naar buiten te brengen en zo de auto een "dik" uiterlijk te geven. Om het probleem op te lossen van loopvlakken die daardoor te ver naar buiten komen wordt er vaak gebruik gemaakt van "getrokken banden". Voorbeeld:

1.jpg

Wat eigenlijk niet meer inhoud als een smalle band, met een lage hoogte verhouding op een brede velg.
Hierdoor val je weer netjes binnen de regelgevingen.

Een nadeel van spacers is het slijten van de wiellagers. Deze slijten sneller. Niet zo heel dramatisch, maar na 3 jaar met spacers rijden mag je de wiellagers toch wel gaan bestellen.

Houdt er rekening mee dat als je spacers besteld dat er 2 soorten zijn. Met centreerring en zonder.
De centreerring heeft kwa hou vast van de velg totaal geen waarde. Echter zijn velgen wel makkelijker te monteren wanneer je spacers hebt met centreerring. Voorbeeldje van spacers (in dit geval multisteek die dus ook op diverse auto's passen) met centreerring;

138310d1234258733-1-5-spacers-dangerous-type1spacer.jpg

Verder zijn spacers niet zo spannend. Het makkelijkst is om je velg op de auto te zetten, en dan kijken hoever hij ongeveer naar buiten mag komen. Houdt er wel rekening mee dat als je de auto nog lager wilt gaan zetten dat de wielen ook wat verder naar buiten komen. In dat geval gaat op : eerst verlagen, dan met wielen en spacers spelen.
 

andrehj

Forumguru
Wat mij altijd opvalt dat mensen die de wielen ver naar buiten en naar boven (= auto naar beneden = verlagen) zetten, is dat ze vaak vergeten dat je ook veerweg hebt, en dat je ook nog moet kunnen sturen, en dat bovenstaande bovendien ook nog wel eens tegelijk willen optreden, bijvoorbeeld bij het maximaal ingestuurd inrijden van een inrit, waarbij je eerst bij de stoep op moet sturen.
Persoonlijk hou ik mijn spoorbreedte liever origineel, omdat dat gewoon het technisch beste compromis is.
 

andrehj

Forumguru
dat klopt idd, maar dat effect krijg je ook als je aftermarket velgen gaat monteren,
Ik zou niet weten waarom. Je kunt toch gewoon velgen in een passende maat kopen?
Mijn aftermarket velgen (6.5Jx16) hebben gewoon de standaard ET waarde van 45, zodat mijn banden op precies de juiste plek onder de auto staan. Dus geen invloed op het stuurgedrag of andere negatieve gevolgen voor de ophanging.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al door meerderen gezegd, 20 mm verschil per kant is een heel fors verschil in je wiellagerbelasting. Een wiellager is zo gebouwd dat ie vooral heel goed de krachten in het vertikale vlak aan kan, maar krachten naar links/rechts in veel mindere mate. Het gevolg is een veel forsere slijtage van je wiellagers (na 3 jaar nieuwe wiellagers waar ze normaal op hun sloffen 10-15 jaar meegaan is een fors verschil). Nu zeg je misschien 'bij bochten krijgt een wiellager normaal toch ook dwarsbelasting', dat klopt, maar dat is alleen maar in de bocht en niet op de rechte stukken, en de extra belasting bij spacers/verkeerde ET-waarde komt daar bovenop. Vandaar dat er standaard wordt geadviseerd om niet meer dan 5 mm af te wijken in de ET-waarde.

Een ander punt dat nog niet is genoemd: je wielbouten/spacerbouten worden bij zo'n forse verandering bij iedere omwenteling op trek belast (en de andere helft van de omwenteling onbelast), waardoor je ook kans heb op metaalmoeheid in je wielbouten.
 

darkprojectx

Forumguru
Wat mij altijd opvalt dat mensen die de wielen ver naar buiten en naar boven (= auto naar beneden = verlagen) zetten, is dat ze vaak vergeten dat je ook veerweg hebt, en dat je ook nog moet kunnen sturen, en dat bovenstaande bovendien ook nog wel eens tegelijk willen optreden, bijvoorbeeld bij het maximaal ingestuurd inrijden van een inrit, waarbij je eerst bij de stoep op moet sturen.

Indien je zo laag gaat rijden is het wel aan te raden om een schroefset (complete veerpoten met deper en veer die door middel van een stelring op de gewenste hoogte te stellen is) te kopen (eventueel hardheidstelbaar), waardoor je laag kunt rijden zonder dat de auto ver gaat veren. Bij een normale schroefset is het zo, hoe lager je hem zet, hoe stugger de vering wordt.
Als je alleen met veren verlaagt en je banden lopen aan, dan moet je echt kijken voor een iets platter bandje.
 
Hoi Jongens, Dit is een stukje wat ik heb gevonden op Internet. Als je spoorverbreders of spacers wilt plaatsen kijk eens eerst even in het Reglement Voertuigen, want daar staat het in wat wel mag en niet.

Aan het monteren van zogeheten spoorverbreders is een aantal juridische en technische aspecten verbonden. We geven ze in een notendop weer. De juridische basis voor het al dan niet mogen monteren van spoorverbreders is opgenomen in de typegoedkeuring van het betreffende voertuig. Dat is ook de reden waarom de politie, in geval van controle, deze kan laten demonteren. Bij de APK wordt op de montage van spoorverbreders in principe niet gelet. Wel let de keurmeester er op of de montage van spoorverbreders reden is dat de technische staat van de auto in conflict komt met de APK-regeling. Zo kan de spoorbreedte van de auto meer dan 2 procent meer bedragen dan is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. Door het monteren van spoorverbreders kunnen de wielen buiten de carrosserie steken. Art. 5,2,48, lid 4, geeft aan dat de wielen voldoende moeten zijn afgeschermd. In het verlengde daarvan wordt in een voetnoot gemeld dat wielen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming mogen steken.
Art, 5.2.24, lid 2, regelt dat de wielen c.q. velgen met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk zijn bevestigd. Dus geen te korte bouten, moeren of tapeinden. Tenslotte moeten de wielen (art. 5.2,29) bij het verdraaien van het stuur tot de aanslagen vrij kunnen draaien; dus niet tegen koetswerk- of ophangingsdelen aanlopen. De technische aspecten kunnen worden samengevat onder de noemer krachtuitoefening. Doordat de wielen verder naar buiten zijn geplaatst wordt er een grotere hevelwerking uitgeoefend op wieldragers en lagering.
Daarnaast komt een aantal factoren naar voren die vergelijkbaar zijn met het monteren van wielen met een andere wielbolling (offset, Einpresstiefe, ET-waarde). Bij het monteren van spoorverbreders zal ook de schuurstraal aanzienlijk veranderen. Bij een negatieve schuurstraal bevinden het snijpunt van het wielmiddenvlak en het snijpunt van de fuseehartlijn zich boven het wegdek. Bij een positieve schuurstraal kruisen deze snijlijnen zich onder het wegdek, waardoor er (rem)momenten ontstaan die de wielen aan de Voorzijde uit elkaar drukken. Bij een negatieve schuurstraal zorgen deze momenten ervoor dat deze wielen naar elkaar toe worden gedrukt, hetgeen een gunstige invloed heeft op de voertuigstabiliteit.
Het monteren van spoorverbreders kan er heel snel toe leiden dat een negatieve schuurstraal in een positieve wordt omgezet, met alle gevaren van dien. Het verdient aanbeveling, ook bij het monteren van spoorverbreders, de fabrieksspecificaties met betrekking tot het uitlijnen te hanteren. Alhoewel de wielstanden gedurende het doorlopen van de bocht wel anders zijn dan dat de voertuigconstructeur had bedacht. De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. En dat kan bij de huidige generatie youngtimers al spelen.
Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat. Het monteren van spoorverbreders, hoe aantrekkelijk dit ook mag lijken (de prijs!), kan dus een aantal serieuze gevaren opleveren. Om die reden zijn ze in de meeste takken van de autosport verboden.
 
Hier op het kentekenbewijs staat dat de spoorbreedte vooraan met max 11 mm en achteraan met 10 mm mag toenemen.
 

Cordoba

Forumguru
@Dutchie: wat je nu hebt geplaatst staat in andere bewoordingen al eerder genoemd in het topic, dus eigenlijk niets nieuws met uitzondering van het verhaal van de 'schuurstraal'.
 

CDK

Forumguru
Ik zou niet weten waarom. Je kunt toch gewoon velgen in een passende maat kopen?
Mijn aftermarket velgen (6.5Jx16) hebben gewoon de standaard ET waarde van 45, zodat mijn banden op precies de juiste plek onder de auto staan. Dus geen invloed op het stuurgedrag of andere negatieve gevolgen voor de ophanging.
ja Andrehj dat zou idd wel kunnen, maar het gaat mij hierbij om hoe het er uit komt te zien, dat is natuurlijk persoonlijk, want mijn auto wordt volgende week afgeleverd met 18" dat is standaard bij de L&K uitvoering. ik wil deze set als wintervelgen houden, maar vind ze voor het mooi iets te ver naar binnen staan.... de zomerset wordt aftermarketvelgen met een bredere band en waarschijnlijk 19"
 

CDK

Forumguru
Heb zelf ook aftermarket velgen, maar die wijken max 5mm af, zoals wordt aangeraden als maximale afwijking. Je praat nu over 20mm. Dat is een enorm verschil, 300% meer als maximaal afgeweken kan/zou worden. Dat ziet het er opeens anders uit toch?

20" zegt niets, het gaat om de ET-waarde.

thanx voor je input, ik ga er maar niet aan beginnen ;) het enige voordeel wat er te behalen is is het gezicht en voor de rest narigheid, laat maar zitten dus!
 

Skoody Boo

Actief lid
Je kreeg al heel veel ervaringen en adviezen, maar bleef tot nog toe verstoken van uitgesproken meningen. Dus dacht ik "laat ik dat dan maar doen." ;)

Maar meer serieus: als je de opfruts er te dik bovenop legt zou ik dat zonde vinden van die auto. Verder moet je het helemaal zelf weten, wat je ook zeker wel zult doen.
 

andrehj

Forumguru
Een ander punt dat nog niet is genoemd: je wielbouten/spacerbouten worden bij zo'n forse verandering bij iedere omwenteling op trek belast (en de andere helft van de omwenteling onbelast), waardoor je ook kans heb op metaalmoeheid in je wielbouten.
Ondanks dat ik ook een tegenstander ben van spoorverbreders, dit laatste klopt niet. Doordat de bouten op voorspanning staan (ze worden immers op 120 Nm vastgezet), blijft er altijd een trekspanning in de bout over. De variatie daarop die veroorzaakt wordt door de spoorverbreders is verwaarloosbaar en zal, zeker bij een stalen bout, echt niet voor een vermoeiingsbreuk zorgen.
 

Cordoba

Forumguru
Je opmerking over voorspanning is terecht andrehj, dat bedacht ik later ook, de vraag is alleen welke voorspanning een aandraaimoment van 120 Nm in de bout oplevert. Ik heb er niet aan gerekend, maar jij weet net zo goed als ik dat een wisselende belasting die maar een klein deel van de normale sterkte haalt, uiteindelijk toch tot metaalmoeheid kan leiden. Voor juiste beoordeling zul je het krachtenspel even moeten analyseren, maar ik heb daar even geen zin in, maar wilde wel aangeven dat er meer zaken zijn die mogelijk tot problemen kunnen leiden. 20 mm per kant is een serieuze verandering van het krachtenspel, maar voor een goede beoordeling moet je zaken even doorrekenen.

Als ik het even snel uit het hoofd grofweg inschat:
steekcirkel 100, dus straal 50 mm
door spacers 20 mm
gwicht op het wiel bij gewoon stilstaan gemakshalve even op 300 kg
Dit betekent dat de wielbouten(gezamenlijk dus steeds met 2 of 3 bouten, afhankelijk van de positie) een extra dwarskracht te verwerken krijgen van 120 kgf (voor de leken, voor het gevoel maar even de kracht in kilogramforce uitgedrukt, zodat je een beetje idee hebt). Op zich klopt deze berekening niet helemaal: de arm van 50 mm is voor hooguit één bout op een bepaald moment van toepassing, in de praktijk is die arm wat kleiner waardoor de kracht groter zal zijn, daar staat tegenover dat een band een bepaalde breedte heeft. Kortom een goede berekening is wat complexer dan het op het eerste gezicht lijkt, deze 'berekening' zit vol met foute aannames, maar is ook alleen bedoeld om te laten zien dat je wel met serieuze krachten te maken hebt.
 
Bovenaan Onderaan