Spiegelverwarming defect?

Gieliovd

Forumguru
Hey mensen,

Ik heb vlak na aankoop van de auto gemerkt dat de spiegelverwarming het niet lijkt te doen.

Nu heb ik de zekering al doorgemeten, en het relais klikt ook. Als de knop uit staat is er geen spanning, als hij aan staat (relais geschakeld) dan staat er spanning op de zekering.

Maar toch, beide spiegels blijven nat.

Ik reed van de week in een enorme stortbui met harde regen van de zijkant, en ik zag werkelijk niets en dat gaf mij een zeer onveilig gevoel gezien ik heel wat moest manouvreren over onder andere een 4 baans rotonde.

Ik heb heel wat gevaarlijke gokken moeten nemen tijdens deze rit.

Bijkomend was tijdelijk een plots dicht beslaan van de ramen wat ik opgelost heb door de airco op te stoken. Alleen links, waar de koude regen (2 graden) tegen de warme ramen (22 graden) sloeg.

Nu is de vraag aan de techneuten, is er een bekend euvel met de spiegelverwarming?

Zo nee, weet iemand hoe je veilig de spiegels kunt verwijderen om het warmte element te bestuderen en testen? De dealer was bang om het te breken, á heel veel geld per spiegel, dus dat heb ik even gelaten toen.

Daarnaast, zou het mogelijk zijn de spiegels te testen door een 12 volt op te jagen via een transformator en te kijken of ze warm worden?

Kun je ze misschien ook doormeten? Weerstand heb ik zo gemeten, maar voor de rest?
 
Ik rij momenteel in een Golf V

Bij mij werkt de spiegelverwarming alleen wanneer de knop van de spiegelverstelling recht naar voren staat.

Dus dat Joystickje moet naar de neus van de auto wijzen.
 

EdK

Forumguru
Zou wel een trafo nemen met gelijkrichter erop anders kun je zeker nieuwe spiegels kopen
Zo van de trafo is namelijk wisselspanning en een accu levert nog steeds gelijkspanning !!
Het is maar een weetje !!!

Doormeten kan met een ohmmeter maar je moet wel weten hoeveel ohm je moet meten als deze goed zijn !! Deze gegevens zouden bekend moeten wezen bij de dealer
 

Glenn

Actief lid
Raar vraag maar zit er wel het juiste glas in ?

Je hebt er ook spiegel glas zonder verwarming

Bij mij hadden ze er tegen gereden en toen heb ik een gewoon gestoken was veel goedkoper minder dan de helft

Dus wie nu met mijn fabia rand rijdt werkt de spiegelverwarming ook niet langs 1 kant
 
Zou wel een trafo nemen met gelijkrichter erop anders kun je zeker nieuwe spiegels kopen
Zo van de trafo is namelijk wisselspanning en een accu levert nog steeds gelijkspanning !!
Het is maar een weetje !!!

Doormeten kan met een ohmmeter maar je moet wel weten hoeveel ohm je moet meten als deze goed zijn !! Deze gegevens zouden bekend moeten wezen bij de dealer

Als je de spiegels los hebt gekoppeld van de auto kun je er gerust spanning op zetten, het maakt niet uit of dit 12v gelijk of wisselspanning is, is gewoon een ohmse belasting en er zit verder geen elektronica achter (vergelijkbaar met de achterruitverwarming). Probeer dit anders met de acculader te doen, dan zit je zeker goed.

Met een ohmmeter is het ook te meten. Meet je een lage ohmwaarde (tot een ohm of 10, precieze waarde is niet zo van belang) dan is de spiegel goed. Meet je oneindig dan is het verwarmingselement/folie gesneuveld.
 

van_der_P

Senior Member
Waarom zou je het glas eruit halen ? Je kunt met je handen voelen of de spiegelverwarming werkt. En zouden ze aan alle twee de kanten stuk zijn ?
Dat kan, maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
Spiegelverwarming is iets van de laatste 10 jaar dat het standaard gemonteerd wordt. Twintig jaar geleden was dat exculsief, luxe als je auto dat had.
 

nemo

Senior Member
Hoe snel hoort spiegelverwarming te werken? 1 minuut? 5 minuten? Afhankelijk van buitentemp?
 

tlpeter

Actief lid
Ik heb in de nieuwe caddy gereden en daar zit het ook op
Binnen de minuut moet er resultaat zijn
Of de spiegels nou bevroren zijn of alleen nat, het gaat echt snel
 

Gieliovd

Forumguru
Als spiegelverwarming werkt moet het binnen een minuut of 2 toch wel zeker effecten gaan vertonen. Bij regen moeten ze toch wel behoorlijk opdrogen en bij opgevroren mist toch zeker binnen tientalle seconden een verschil gaan geven.

Bij mij werken beide spiegels niet.

Zoals gezegd: op de zekering staat spanning indien de verwarming is ingeschakeld. Het relais klikt ook in het dashboard.
Uiteraard heb ik ermee gereden met lichte vorst etc. de afgelopen maanden, maar er gebeurd niks.

Dat het iets is van de afgelopen jaren ben ik mij van bewust. Heeft alleen weinig te maken met de werking of niet :).

Anyways, het kan dat er gewoon glas in zit.. maar lijkt me een beetje vreemd aan 2 kanten.

Ik zal ze er dus eens af moeten halen maar wil ze niet breken. Ik heb het al eens heel voorzichtig geprobeerd maar moet dusdanig veel kracht zetten...

Naar ik weet moet je die dingen INDRUKKEN en vervolgens naar links of rechts schuiven dat ze uit de basis klikken. Maar ja, ik pas er niet met mijn vingers tussen dus..

Ik heb met mijn Fiesta hetzelfde gedaan, want dat glas was kapot dat ik de auto kocht, evenals de mechanische verstelling (4 kabeltjes, hoezo duur mechanisme!)... dat was drukken, schuiven en klaar.
 

Ted

Forumguru
Gewoon even de Ohmse weerstand meten, dat is toch niet zo moeilijk! U= I x R, Ik schat dat hij tussen de 3 - 8 ohm zal zijn. Meet je oneindig dan is er iets defect.

succes!
 
Dit komt best vaak voor bij een fabia
het kan zijn zoals al werd gezegd dat er 2 spiegels in zitten die de draden niet heeft lijkt me een beetje te simpel

Wat ik zou doen in jou geval even die spiegel demonteren en je kan de spiegel gewoon eruit wippen. Want inderdaad met je vingers kom je er niet tussen probeer het met een kunststof wig zeker niet doen met een schroevedraaier

Wat dus veel voorkomt is dat er in het draad wat aan de achterkant loopt een heel kleindraadbreukje komt waardoor ze het niet doen dat zou ik zeggen voor 1 kant

Je hebt 2 kanten en ik denk zelf door ff snel je topic te lezen dat je toch maar spanning moet gaan meten net na je relais

Grtzzz Jordy
 

Fabia

† In Memoriam
:ot: He' Jordy heb je een Octavia gekocht, ik dacht je bezig was voor een Fabia of heb ik ergens wat gemist?
 
:ot:Nee nee ik heb nog niks gekocht
die oct is van me pa maar vond dat ik niet kon lid worden hier met mijn huidige auto dus even die van pa gebruikt

Grtzzz
 

Gieliovd

Forumguru
Dit komt best vaak voor bij een fabia
het kan zijn zoals al werd gezegd dat er 2 spiegels in zitten die de draden niet heeft lijkt me een beetje te simpel

Wat ik zou doen in jou geval even die spiegel demonteren en je kan de spiegel gewoon eruit wippen. Want inderdaad met je vingers kom je er niet tussen probeer het met een kunststof wig zeker niet doen met een schroevedraaier

Wat dus veel voorkomt is dat er in het draad wat aan de achterkant loopt een heel kleindraadbreukje komt waardoor ze het niet doen dat zou ik zeggen voor 1 kant

Je hebt 2 kanten en ik denk zelf door ff snel je topic te lezen dat je toch maar spanning moet gaan meten net na je relais

Grtzzz Jordy
Spiegel demonteren en eruit wippen? Ik heb geprobeerd de schroefjes los te halen onderin, maar dan komt er niks los.

Spiegel eruit wippen, wel eens gedaan? Werkt dit door indrukken en opzij schuiven met een wigje?

Ik heb na het relais gemeten, dat is dus de zekering. Daar is na schakeling prima spanning.

Ja, Ted... als je iets weet dan is niks moeilijk! Als je weet waar een diamant begraven ligt van een kilo is hij ook niet moeilijk te vinden! Ik zal ff kijken of ik die spiegels eruit kan slopen als ik tijd heb en dan de weerstand gaan meten zoals ik al opperde. Dit moet dus rond 8 ohm zijn.. prima.

Alleen wanneer :tongue: of het giet van de lucht, of het is donker of ik ben te werk.
 

Jochus

Actief lid
Let wel op met de spiegel er uit halen. Ik moest dat ook eens doen, omdat ik een nieuw spiegelkapje had...

Om een lang verhaal kort te maken, ik moet nog steeds n nieuw spiegelplaatje bestellen, want die is middendoor gebroken.

Het beste lijkt mij, is als je het laat doen. Als de dealer dan het spiegelplaatje breekt, is ie wel verplicht het te vervangen (potje breken, potje betalen).
 

Gieliovd

Forumguru
Let wel op met de spiegel er uit halen. Ik moest dat ook eens doen, omdat ik een nieuw spiegelkapje had...

Om een lang verhaal kort te maken, ik moet nog steeds n nieuw spiegelplaatje bestellen, want die is middendoor gebroken.

Het beste lijkt mij, is als je het laat doen. Als de dealer dan het spiegelplaatje breekt, is ie wel verplicht het te vervangen (potje breken, potje betalen).
Ik heb met de grote beurt gevraagd of ze de spiegels wilden checken, ze wisten me te melden dat er een GROTE kans was dat ze de glazen zouden breken, dus als ik dat risico niet wilde nemen, dan adviseerden ze me het te laten.

Potje breken is potje betalen gaat zeker niet op bij die bedrijven heb ik gemerkt. Ze hebben mijn thermostaathuis gesloopt omdat ze niet bij mijn gasklephuis konden om te reinigen.

Dus ik moest het materiaal betalen + loon zouden ze zelf dan maar doen, omdat ze me éérst hadden gebeld dat ze het allemaal zouden betalen.

Op de nota stond echter gewoon het tarief voor de uren voor het vervangen. €100 ex. btw.

Jij hebt je spiegel er dus uit gehaald. Hoe zit dit mechanisme in elkaar?

Is het een plaatje waar je hem uit moet duwen en vervolgens achter de pal vandaan moet schuiven?
 

Jochus

Actief lid
Das wel jammer van de service, is niet iets wat je verwacht bij n (officiële) garage...

Maar ze hebben wel gelijk hoor, je hebt geloof ik 70% kans dat je je spiegelplaat breekt.

Ik heb ff gezocht en n afbeelding gevonden hoe het in elkaar zit bij n vw jetta: http://www.fitzski.com/jetta/images/20051016-rearview.mirrors-07.jpg

En dat zag er van Skoda net hetzelfde uit (bij mij dan wel zonder de spiegelverwarming). Voor de spiegelplaat is het enkel een kwestie van n schroevendraaiertje en je vingers ertussen krijgen, n kwestie van losklikken dus. Voor zover dat succesvol lukt.

De precieze handeling kan ik je wel niet meer navertellen, en n foto van die spiegel zelf vond ik niet, maar je ziet wel hoe/waar die vastzit.

Alvast succes als je er toch mee doorgaat!
 
Bovenaan Onderaan