Spanningsregelaar / acculaden

Hakar

Donateur
Meting bekeken, met de chinees ingeplugd krijg ik de 01.8 gemeten op 200mA instelling.
 

Bijlagen

  • 20240128_185358.jpg
    20240128_185358.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 12

Tees

Donateur
Heb je tussendoor de auto wel weer even 'wakker gemaakt'? Kan me voorstellen dat die plug in slaapmodus ook niet wakker wordt en in actieve modus wel (en dan wakker blijft). Al zou de sigarettenaansteker permanent 12V moeten hebben bij (de meeste?) VAG-autos, dus je zou denken dat dat niet uitmaakt.

Overigens vind ik 1.8 mA wel verdacht laag voor rust verbruik.
 

Hakar

Donateur
Auto was niet wakker gemaakt, maar wakker geschud.
Ben nu een 3 kwartier verder, en had alles aangesloten gelaten zoals bij de laatste meting.
Nu geeft het display van de meter 0.07 aan.
 

Bijlagen

  • 20240128_194653.jpg
    20240128_194653.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 7
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Sneeuwwitje

Senior Member
De eerste meeting, 1.8 is 1.8A het meetsnoer zit nog in de 10A bus. Om tot 200mA te meten moet ie in de andere bus. (Maar dan was met 1,8A) de zekering er wel uitgegaan.

Als het 70mA is, dan komt dat neer op 1,68AH per dag. Als de accu dan niet helemaal geladen was en de auto een week stilstaat kan ik me voorstellen dat hij niet meer start.

zie nu dat er 00.7 staat, als dat 0,7A is (niet helemaal zeker omdat de keuzeschakelaar op 200mA staat, maar het meetsnoer in de 10A bus zit) gaat het hard. Dan is het met 1 of 2 dagen gebeurd.
 

Hakar

Donateur
Hiermee wordt dus eigenlijk bevestigd dat de chinees niet meer meegaat in de auto.
Dat de accu niet volgeladen was, en daardoor na een weekje ongeveer de capaciteit niet meer had om te starten kan heel best zo zijn.

De voorgaande keren dat het gebeurde was het nog even tasten in het duister omdat we niet echt in de gaten hielden na hoeveel tijd, na hoeveel gebruik, en zeker al niet hoe er geladen werd.
Wat wel zeker is dat er niet altijd langere stukken mee worden gereden, en bij tijd en wijle wordt er korte afstandjes met veel startmomenten mee gereden, terwijl de verlichting en ontwaseming zijn werk ook nog moet doen.
Komt natuurlijk niet ten goede van het opladen van de accu.

Kapje staat nog open, ga de accu nog even vertroetelen met een laadcyclus op het net, en blijf monitoren hoe het gaat met laden en starten.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
zou het gewoon aankijken zonder die spulletjes van de Chinees grote kans dat het probleem weg is. Maar met 30mA lekstroom zou ik als ie lang heeft moeten stilstaan gewoon een keer opladen. Deed ik de laatste jaren met mn Kia ook 1x per maand of zo.
 

Hakar

Donateur
Neem ik zeker mee, Chinees is er al uit.
Intussen voor mezelf bevestigd dat de achteruitrijcamera alleen maar spanning krijgt na inschakeling van contact.
Deze blijft voorlopig nog even aangesloten, evenals de led lampjes die her en der zijn geplaatst.

Ben namelijk even wezen struinen in mijn aankoopgeschiedenis overzee, en mijn postings hier.
Circa 3 tot 4 maanden nadat we een chinese aansteker hadden geplaatst kwamen er elektrische probleempjes met de Fab.
Een anderhalf jaar daarvoor hadden we de camera en de ledjes al geplaatst, en daarmee lijkt het me sterk dat die het euvel veroorzaken.
Hoewel, tis en blijft chinees, maar we gaan het beleven.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat de multimeter wel netjes mA meet als ie op de 200 mA stand staat, ook al zit ie in de 10A aansluiting. Als het goed is overbrugt die aansluiting gewoon de zekering, meer niet.

Ik zou veiligheidshalve die Chinese plug er maar uitlaten, en verder er vanuit gaan dat t goed komt.
 

Hakar

Donateur
Afgelopen maandag even niks aan de stroomperikelen gedaan, buiten het afkoppelen van de acculader.
Maandag stilgestaan, dinsdag rit woon werk van circa 60 km totaal.
Fab geparkeerd multimeter in de sigarettenplug, en ondanks met in de avond verlichting en aanjager aan een voltage in ruststand (uurtje na stilzetten en niet afgesloten) van 12,8V
Elke dag even gegluurd, en op honderdsten zag ik het voltage wat dalen.
Vandaag circa 17.00 uur een voltage van 12,65 in het display.
Meer en meer lijkt de Chinees de oorzaak te zijn.
Deze zat voorheen 24/7 ingeplugd, en is er nu na afgelopen zondag nog niet weer in geweest.
 

Tees

Donateur
De proef op de som is natuurlijk om de Chinees er wél weer een dagje of wat in te steken. Als dan de spanning sneller of langer naar beneden gaat, dan weet je genoeg
 

Hakar

Donateur
Daar heb je helemaal gelijk in, alleen voorlopig geen kans voor.
De planning voor beiden overlapt de eerste 3 weken behoorlijk waardoor beide bolides ingezet moeten worden.
Bij voldoende tijd probeer ik over een week of 3 weer eens met de Chinees er in.
 

Hakar

Donateur
De afgelopen dagen met wat kunst en regelwerk de Fab kunnen laten rusten en met de multimeter op 20V stand en de chinees aangesloten in de aanstekerplug kunnen laten staan.
Weergaven op display de afgelopen dagen
09-02-24 12,59V
10-02-24 12,33V
11-02-24 niet genoteerd
12-02-24 12,22V
13-02-24 12,04V
Chinees slurpt dus stroom zonder dat je het waarneemt en zonder dat er wat in of op aangesloten zit.
 

Hakar

Donateur
Paar weken verder, en door omstandigheden stond Fab ruim anderhalve week stil en werd er eigenlijk niet naar omgekeken.
Vanochtend een Ohja!!! moment en spontaan sleutel gepakt.
Display van de multimeter gaf na instappen 12.33V aan.
Sleutel omdraaien en direct lekker ronddraaien van startmotor en aanslaan van motor.

Duidelijk dat het Chineesje de accu leegtrok lijkt mij.
Chineesje ligt nog wel in de auto maar wordt vanaf nu alleen nog maar gebruikt indien echt nodig, en zeker niet meer bij stilstand.
 
Bovenaan Onderaan