SoundSystem Versterker Uitcoderen?

FlavioX

Forumguru
Ik heb in mijn Superb een SoundSystem versterker zitten.
In combinatie met mijn Joying Android headunit worden er echter maar 2 kanalen aangestuurd, d.w.z. het signaal van de voorspeakers gaat ook naar de achterspeakers.
Als ik de fader naar achteren zet heb ik dus geen geluid.

Bij een caraudioshop hebben ze me verteld dat de SoundSystem versterker uitgecodeerd kan worden en dat dan de interne versterker van de Joying het signaal versterkt en zou ik weer 4 kanalen hebben.
Als dat klopt zou ik deze Joying versterker er tussen kunnen zetten:

https://www.carjoying.com/joyingr-a...l-amplifier-fyt100-for-android-car-radio.html

En dan zou ik 4 kanalen met SRS en een uitgebreide equalizer hebben.

Zou dit gaan werken?

En doet de SoundSystem versterker nog andere dingen dan alleen versterken?
Ik heb nergens specificaties hiervan kunnen vinden over hoeveel kanalen die heeft, hoeveel Watt, aktieve filtering etc.
 

Highway

Forumguru
Je zit in dezelfde situatie waar ik in zat. Ook een joying radio en sound system.

Behalve het door jou beschreven probleem ging bij mij niet iedere keer de versterker aan. Tevens was de volume regeling dusdanig gevoelig dat het niet goed te gebruiken valt.

Haal je de versterker weg, dan heb je dus geen geluid meer. Signaal van je radio gaat in de versterker. Dat zijn 4 draden. Vervolgens stuurt de versterker je 10 speakers aan. Het simpelweg door verbinden van de fysieke bedrading is gene oplossing, gezien de speakers geen filters hebben. De radio is ook niet krachtig genoeg de speakers goed aan te sturen.

Ik heb een 8 kanaals versterker geplaatst. Voor de achter deuren heb ik hier weer een high/low filter geplaatst. Versterker zo ingesteld dat deze goed geluid geeft.

Geluid is nu prima. Moet nog een keertje alles goed instellen maar heeft lage prio.
 

FlavioX

Forumguru
Je zit in dezelfde situatie waar ik in zat. Ook een joying radio en sound system.

Behalve het door jou beschreven probleem ging bij mij niet iedere keer de versterker aan. Tevens was de volume regeling dusdanig gevoelig dat het niet goed te gebruiken valt.

Haal je de versterker weg, dan heb je dus geen geluid meer. Signaal van je radio gaat in de versterker. Dat zijn 4 draden. Vervolgens stuurt de versterker je 10 speakers aan. Het simpelweg door verbinden van de fysieke bedrading is gene oplossing, gezien de speakers geen filters hebben. De radio is ook niet krachtig genoeg de speakers goed aan te sturen.

Ik heb een 8 kanaals versterker geplaatst. Voor de achter deuren heb ik hier weer een high/low filter geplaatst. Versterker zo ingesteld dat deze goed geluid geeft.

Geluid is nu prima. Moet nog een keertje alles goed instellen maar heeft lage prio.

Het probleem met het af en toe niet aangaan van de versterker herken ik. Dit kan je voorzer ik het heb kunnen merken oplossen door de Joying radio bij contact uit ook uit te laten gaan i.p.v. te laten slapen.
Het probleem met de gevoeligheid van de volumeregeling herken ik niet.

Als ik jou goed begrijp is de SoundSystem versterker een 10-kanaals en wordt elke luidspreker aktief aangestuurd, laag/mid/hoog in de voorportieren en laag/hoog in de achterportieren?

Het vervangen van de versterker is voor mij geen optie. Dat wordt me te kostbaar en ik ben best tevreden over de geluidskwaliteit, ik zou alleen graag de faderfunctie terug willen hebben.

Ik blijf het raar vinden dat er maar 2 kanalen worden uitgestuurd, maar alle aftermarket radios die ik heb gehad (Dynavin, Kenwood en nu de Joying) hadden hier trouwens last van.
 

Highway

Forumguru
Ja, het sound system stuurt alle 10 kanalen actief en apart aan. De filters/DSP zit verwerkt in de versterker.

Fader werkte bij mij ook zoals jij omschrijft. Ik heb zelfs nieuwe bekabeling getrokken om er zeker van te zijn dat deze in orden is. Deze bleek prima in orden want het probleem bleef aanwezig. Mogelijk dat de Joying radio anders geaard wordt dan jou andere radio's waardoor de versterker dit niet meer goed verwerkt.

Na plaatsen van de after market versterker werken alle 4 kanalen via de Joying radio wel prima. Ik kan nu via de radio en de fader het geluid naar voor/achter/links/rechts verplaatsen zonder enige problemen.
 

FlavioX

Forumguru
Na plaatsen van de after market versterker werken alle 4 kanalen via de Joying radio wel prima. Ik kan nu via de radio en de fader het geluid naar voor/achter/links/rechts verplaatsen zonder enige problemen.

Hoe heb je de Joying met de nieuwe versterkers verbonden? Met nieuwe kabels?
 

Highway

Forumguru
Nee, gewoon de originele bekabeling gebruikt. Deze is prima kwaliteit voor de output van de radio.

Had wel nieuwe kabels gelegd, maar heb liever alles OEM (indien de kwaliteit goed genoeg is) dan wat ik nieuwe draden ga leggen. De draden waar ik mee had getest lagen ook nog los en had niet veel zin dit alles in te gaan bouwen.

Vandaar dat ik de oude bekabeling heb gebruikt.
 

Highway

Forumguru
Mijn nieuwe versterker wordt inderdaad via high (speaker uitgangen) gestuurd. De radio heeft wel low uitgangen maar mijn versterker kan helaas alleen high ingangen verwerken. Versterker (Eton DSP CAN 8) voldeed aan al mijn andere eisen en was relatief goedkoop vandaar dat ik de high ingangen OK vond.
 

FlavioX

Forumguru
Dan lijkt me het probleem van de niet werkende fader te liggen in de Canbus module. Ik zal Joying daarover nog eens een mail sturen.
 

FlavioX

Forumguru
Mijn nieuwe versterker wordt inderdaad via high (speaker uitgangen) gestuurd. De radio heeft wel low uitgangen maar mijn versterker kan helaas alleen high ingangen verwerken. Versterker (Eton DSP CAN 8) voldeed aan al mijn andere eisen en was relatief goedkoop vandaar dat ik de high ingangen OK vond.

Ik heb inmiddels een Alpine headunit gemonteerd met een bijnehorende Alpine CANBus kabel. Alles werkt maar nog steeds geen fader en erger nog,het geluid vervormt bij hogere volumes.
Moet je met het monteren van de Eton DSP CAN 8 versterker kabels doorknippen/omsolderen etc. of is het allemaal plug & pay of schroefwerk?
Om van het gedoe af te zijn overweeg ik toch serieus om die Eton te monteren maar ik wil het wel zo veel mogelijk zelf doen.
Waar moet ik nog meer rekening mee houden?
Hoe heb je de achterspeakers gefilterd tussen mid en hoog, via een extern passief filter? En waar heb je dat gemonteerd?
En hoe stel je de Eton DSP in? Moet dat met een laptop of zo?
Veel vragen maar voordat ik er aan begin wil ik wat meer details weten.
Helaas zijn de meeste caraudio zaken waar ik ben geweest niet meer kundig genoeg en kunnen ze alleen maar de tekst van de folders oplezen.
 

Highway

Forumguru
De bekabeling heb ik laten liggen, maar wel de kabelboom bij de versterker los gehaald en deze aangepast. Wel zo gedaan dat ik het terug kan bouwen.

Het is zeker geen plug and play. Bij de Eton zitten de nodige aansluit kabels - deze kan je aan de juiste kabels solderen (of zoals ik heb heb gedaan, via een extra connector aansluiten).

De Eton heeft inderdaad maar 8 uitgangen. Het sound system heeft 10 speakers. Ik heb de achter speakers aangesloten via 2 keer een passieve filter (had ik nog liggen). Deze heb ik onder de bijrijders stoel gemonteerd. Hier zat al een plaat waar de vag bluetooth module zat. De Eton versterket zit onder de bestuurders stoel i.p.v. de originele versterker.

De Eton moet je instellen via een special kabel (moet je erbij kopen, kost ong. 50 euro). Dit is een USB kabel die je op je laptop kan aansluiten. Nu het Eton instel progje draaien en dan kan je alles instellen. Zijn veel instellingen, dus je kan een hele tijd ermee spelen.

Je hoeft natuurlijk geen Eton te kiezen. Match heeft ook een DSP versterker. Dacht ook dat iemand op dit forum er 1 te koop had. Weet zo even niet hoeveel uitgangen deze heeft, maar je kan natuurlijk achter een DSP versterker nog een normale versterker plaatsen om de meerdere speakers aan te sturen (of meerdere filters plaatsen).

Voordeel van een DSP ertussen te plaatsen: je kan het geluid aanpassen naar jou wensen.
 

FlavioX

Forumguru
Ik wil de kosten beperkt houden dus een aparte DSP met aparte eindversterkers gaat het niet worden. Dat is ook overkill voor de OEM speakers.
De Alpine gebruik ik alleen om de speakers aan te sturen. Alle muziek etc. komt van een grote 12-inch tablet die ik ook heb gemonteerd.

Als ik het goed begrijp heb jij tussen de Skoda stekkers die in de Skoda versterker zaten een verloopkabel/stekker gemaakt die je op de Eton ingangstekker aansluit en idem dito voor de uitgangsstekker vande Eton naar de uitgangsstekker van de Skoda versterker?
En dan de luidsprekerkabels voor de achterspeakers verlengd naar de passieve filters onder de passagiersstoel.

Ben je er ooit achter gekomen welke kantelfequenties de Skoda versterker gebruikt voor het 3-weg systeem voor en het 2-weg systeem achter of heb je dat op je gevoel/gehoor ingesteld?
 

Highway

Forumguru
De oem versterker zit inderdaad niet meer in de auto. De kabels die in en uit de oem versterker gingen, gaan nu in en uit de Eton versterker. Voor de achterste speakers gaat de kabel voor de achterste speakers eerst naar de passieve filter, en vanuit daar naar de achter speakers.

Ik heb op internet opgezocht wat ongeveer de kantelfrequentie is van de speakers en deze in de Eton gezet. Moet eigenlijk nog een keer alles helemaal goed instellen maar heb daar nog niet de tijd voor kunnen maken.
 

VAG-man

Forumguru
@FlavioX Heb je dit project afgerond?
We zijn inmiddels 2 jaar verder.

Heel wat afgelezen op dit forum, maar deze topic was nieuw voor mij. Erg interessant, waar ik de helft niet van begrijp.
Ik wil ook zo graag een Android autoradio met minimaal 10 inch scherm. Ben dat kleine schermpje van de Admundsen zat en ook de oubollige specs.
Zal mij dit jaar verder oriënteren op wat ik ga doen.
 

FlavioX

Forumguru
Ik heb nooit een oplossing voor het 2 kanalen probleem gevonden.

Als je een 10-inch headunit zoekt kan ik je de Joying wel aanbevolen. De huidige generatie zal een stuk sneller zijn en meer geheugen hebben dan de headunit die ik had en het is plug and play.

Ik rij zelf al een half jaar niet meer in de Skoda en heb een Opel Ampera gekocht. Elektrisch rijden is erg relaxed en een stuk beter voor de portemonnee!
 

VAG-man

Forumguru
Bedankt voor je snelle reactie.
Zal je aanbeveling in overweging nemen.

Wil voor deze radio gaan.
€ 371,15 31%OFF | Dasaita Auto 1 Din Android 9.0 Radio voor Skoda Superb 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 GPS HDMI 10.2 "Multi Touch Screen
https://s.click.aliexpress.com/e/Bee9OsCoL

Electisch rijden is voor een particulier niet interessant, maar dat is een andere discussie. ;)
 
Laatst bewerkt:

FlavioX

Forumguru
Zier er goed uit, maar ik zou wel even laten bevestigen dat deze headunit werkt met de SoundSystem versterker.
 

VAG-man

Forumguru
Dat is juist het probleem. Alle aanbieders geven aan dat het niet kan of dat ze het niet weten.

Het is een kwestie van geluk hebben of anders de weg van een eigen DSP-versterker.

Ik heb deze aanbieder al een bedradingsschema gestuurd van de SoundSystem, maar ze vragen mij nu hoe dit is aangesloten op de Canbus.
 

Highway

Forumguru
Sound system van de S2 is aangesloten op de canbus. Hoe? Uhhhh, direct via 2 draden (can high en can low).

Auto communiceert dus direct met de versterker van het sound system. Deze versterker zit onder je bestuurder stoel. Zover ik weet, wordt deze ook geactiveerd / aangezet en ingesteld door het canbus.
 
Bovenaan Onderaan