Software aanpassing tijdens servicebeurt?

Beste forumleden,

Ik ben sinds december 2014 de trotse bezitter van een O3 combi 1.4 TSI DSG. Vorige week heeft mijn auto de 30.000 km beurt gekregen bij een dealer in Rotterdam.

Sinds de beurt heb ik het vermoeden dat mijn software is aangepast. Er zijn niet veel zaken die ik kan benoemen die hier oorzaak van zijn. Vooralsnog is het vooral het gevoel, de schakelmomenten van de DSG zijn anders, lijken elkaar sneller op te volgen. Bij x km/h een kickdown geven lijkt het of de DSG 1,5 sec moet nadenken voordat hij daadwerkelijk iets doet. Eerst 1 versnelling omlaag en vervolgens nog 1.

Is dit alleen een gevoel wat ik heb of hebben meerdere forumleden dit gevoel na een servicebeurt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten van een bezorgde O3 bezitter :pieker:
 
En niet geheel onbelangrijk, het lijkt (en dat zeg ik heel zachtjes) dat ik minder vermogen tot mijn beschikking heb. :(
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zoals je het beschrijft, is het net of zowel je motor als je dsg waren getuned en dat weer is overschreven met standaard software.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Lijkt mij het beste om de dealer te vragen of je een software aanpassing gekregen hebt dan te blijven gissen.
Behoort jou auto tot de sjoemel versie dan is de kans groot dat de updates uitgevoerd zijn.
 

AndreM

Forumguru
@Peter DSG , ik was vorige maand voor mijn werk bij een Skoda dealer in Roosendaal en heb daar de chef werkplaats gesproken over de sjoemel software.
Hij vertelde mij dat de oplossing voor de software pas dit jaar geleverd zou gaan worden.
Zoals ik vandaag het nieuws heb gelezen, zijn ze nu eerst met de 2.0 dieselmotoren begonnen.

Maar ik heb jou bevindingen eerder gelezen hier op het forum, ook met een DSG.
Deze berijder had hetzelfde probleem zoals jij vermeld, ik weet helaas niet meer wie het geweest is maar het was ook een O3.
 
Laatst bewerkt:

ElScorpione

Forumguru
De topic starter heeft een TSI. Dat is een benzine auto en dus geen sjoemeldiesel....

Vraag me uberhaupt af hoe lang ze doorgaan met het updaten van de software. Op een gegeven moment houdt dat toch eens op?
 

Cordoba

Forumguru
Zijn er ook niet een aantal mensen die deels dezelfde ervaring hadden bij oliewissel en software update van de DSG?
 

dj.verhulst

Forumguru
naast sjoemel software diesel zijn er ook c02 benzine problemen, en die willen ze ook doen.
ik heb een 1.2 TSI waar co2 problemen mee zou zijn, zou ontzettend balen als ie een stuk vermogen kwijt raakt en of meer gaat zuipen,, nu is ,mijn 1,2 lekker zuinig 1 op 18 over de afgelopen 10 K km en vlot genoeg voor gewoon gebruik...

maar ik hoop dat ze de moed hebben om het te melden wat ze gaan doen en niet achterbaks zonder iets te zeggen hem smoren, het is wel op te lossen met chip tuning maar dan moet ik kosten gaan maken....
 

AndreM

Forumguru
De topic starter heeft een TSI. Dat is een benzine auto en dus geen sjoemeldiesel

Lees:

Volgens de dealer zouden eerst de diesels de update krijgen en later dit jaar de benzine versies. Dat de topic starter een benzine versie heeft, wil ik alleen maar aangeven dat het onwaarschijnlijk is dat hij al een update te pakken heeft.
En ook met de benzine versie is gesjoemeld!
 
Laatst bewerkt:

Frenkie

Forumguru
naast sjoemel software diesel zijn er ook c02 benzine problemen, en die willen ze ook doen.
ik heb een 1.2 TSI waar co2 problemen mee zou zijn, zou ontzettend balen als ie een stuk vermogen kwijt raakt en of meer gaat zuipen,, nu is ,mijn 1,2 lekker zuinig 1 op 18 over de afgelopen 10 K km en vlot genoeg voor gewoon gebruik...
1 op 18?? Dat haal ik bij lange na niet. Ik haal met de 1.2 TSI 1 op 15,4
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bovendien zou ik als dat het geval is, meteen deze dealer voor gezien houden. Hij/zij dient het aan te geven wanneer een sw update is uitgevoerd. Zelf heb ik ivm de tuning de afspraak dat sw updates alleen na overleg met mij evt kunnen worden uitgevoerd. Dat zou iedereen natuurlijk kunnen afspreken, ook zonder tuning.
Het lijkt mij dus en overigens erg sterk dat men "stiekem" een sw update heeft uitgevoerd.

1 op 18 met een 1.2 tsi is alleen mogelijk wanneer je niet overwegend snelweg km rijdt met 120/130. Dus ik vermoed veel binnenwegen en uiteraard uitermate rustig rijden
 

ElScorpione

Forumguru
Lees:

Volgens de dealer zouden eerst de diesels de update krijgen en later dit jaar de benzine versies. Dat de topic starter een benzine versie heeft, wil ik alleen maar aangeven dat het onwaarschijnlijk is dat hij al een update te pakken heeft.
En ook met de benzine versie is gesjoemeld!
Duidelijk. Het was mij niet bekend dat ook de benzine versie getroffen was.
 

dj.verhulst

Forumguru
1 op 18?? Dat haal ik bij lange na niet. Ik haal met de 1.2 TSI 1 op 15,4

dan zal jij pittiger rijden dan ik , als ik dit zie http://www.autoweek.nl/auto/73467/skoda-octavia-combi-12-tsi-105pk-greentech-ambition-bus zijn er aardig wat mensen die aardig in de buurt zitten wat ik scoor de praktijk monitor staat gemiddeld op 17,5
Bovendien zou ik als dat het geval is, meteen deze dealer voor gezien houden. Hij/zij dient het aan te geven wanneer een sw update is uitgevoerd. Zelf heb ik ivm de tuning de afspraak dat sw updates alleen na overleg met mij evt kunnen worden uitgevoerd. Dat zou iedereen natuurlijk kunnen afspreken, ook zonder tuning.
Het lijkt mij dus en overigens erg sterk dat men "stiekem" een sw update heeft uitgevoerd.

1 op 18 met een 1.2 tsi is alleen mogelijk wanneer je niet overwegend snelweg km rijdt met 120/130. Dus ik vermoed veel binnenwegen en uiteraard uitermate rustig rijden

ik rij weinig 130, maar meestal 100 a 105 op de CC dat gejakker daar doe ik niet aan, heb de brede 17" wielen laten vervangen voor wat smallere 16" 20 mm minder scheelt ook wel .

heb ook wel wat aanleg voor zuinig , bij vroegere werkgevers reed iedereen in het zelfde type auto en was mijn score beduidend beter dan die van de collega's dat kon zomaar 1/3 schelen.

ik rij rustig , in de hectiek van NL kan je niet eens door rijden, of er is file , of ze staan het begrotting tekort weg te werken langs de berm, de staat krijgt al meer dan genoeg van mij.
 

Skoda-MAN

Forumguru
ik rij weinig 130, maar meestal 100 a 105 op de CC dat gejakker daar doe ik niet aan, heb de brede 17" wielen laten vervangen voor wat smallere 16" 20 mm minder scheelt ook wel .
Er zijn dus meer mensen met gezond verstand, ik haal 1:17,8 over bijna 12.000 km met een 1.4 TSI
 

dj.verhulst

Forumguru
ik heb het makkelijk ik gooi goedkope euro 98 erin (woon vlakbij de grens), wil ik een keer trappen dan ga ik even de grens over daar kan het en mag het. maar doet dat niet zo vaak.

maar in NL is het zo zondegeld om te hard te gaan, betalen zal je, anders wel in de file.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die 1 op 16.3 van mij is met praktisch alleen 120/130. Iedere week van Amsterdam naar Friesland en terug. Best netjes toch. Met de Yeti met zelfde motor en dsg kwam het op 1 op 13.7.
 

Rallye

Forumguru
Kan het niet zo zijn dat (met name) de DSG-bak van TS weer in de "leerstand" is geschoten, bijvoorbeeld omdat de stroom er een poosje af zou zijn geweest bij de beurt?
 

Frenkie

Forumguru
dan zal jij pittiger rijden dan ik , als ik dit zie http://www.autoweek.nl/auto/73467/skoda-octavia-combi-12-tsi-105pk-greentech-ambition-bus zijn er aardig wat mensen die aardig in de buurt zitten wat ik scoor de praktijk monitor staat gemiddeld op 17,5


ik rij weinig 130, maar meestal 100 a 105 op de CC dat gejakker daar doe ik niet aan, heb de brede 17" wielen laten vervangen voor wat smallere 16" 20 mm minder scheelt ook wel .

heb ook wel wat aanleg voor zuinig , bij vroegere werkgevers reed iedereen in het zelfde type auto en was mijn score beduidend beter dan die van de collega's dat kon zomaar 1/3 schelen.

ik rij rustig , in de hectiek van NL kan je niet eens door rijden, of er is file , of ze staan het begrotting tekort weg te werken langs de berm, de staat krijgt al meer dan genoeg van mij.
Ik ben absoluut geen pittige rijder. In mijn vorige auto reed ik altijd in de top10 zuinige rijders op mijn werk.
Ik rijd meestal ook op de CC (weliswaar op maximum snelheid toegestaan), maar toch. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik er 18" onder heb liggen. Dat zal mogelijk ook nog wel een en ander uitmaken.
 
Bovenaan Onderaan