Snelheidsinstelling aanhanger?

Fortissimo

Senior Member
Onze nieuwe wagen heeft de Skoda uitklapbare trekhaak eronder hangen.
Ik zat gisteren de instellingen te bekijken, maar kan nergens de instelling vinden om de maximum snelheid met aanhanger in te stellen.

In de handleiding staat deze tekst
Voor het rijden met aanhangwagen adviseren wij om de herkenning van ver-
keerstekens m.b.t. aanhangwagens in te schakelen.

› Het sensorveld <<car>> en vervolgens de functietoets <<setup>> → Bestuurdershulpsysteem
→ Verkeerstekens m.b.t. aanhangwagens weergeven aantippen.
Alleen zie ik die hele optie niet staan.
Of ben ik gewoon te voorbarig en kan je dat alleen instellen als er daadwerkelijk een aanhanger aangesloten is?

Bakkertje

Forumguru
Bij mij (VW Passat), zit dat verstopt onder de auto instellingen, bestuurdershulpsystemen en dan moet ik daar een vinkje aanzetten bij iets als verkeerstekens voor borden met aanhangers (of zoiets) aanzetten. Dan kun je in dat zelfde scherm ook de max snelheid invullen. In mijn geval wordt dan ook de aankomsttijd aangepast naar die maximale snelheid.

Geen idee of het bij Skoda in hetzelfde menu zit, maar bij mij zit het best aardig verstopt..

Fortissimo

Senior Member
Aha. Verkeerstekens kan ik ook niet vinden. Ik weet wel dat er meerdere opties zijn. Let op aanhanger in navigatie, let op aanhanger bij verkeerstekens en geef maximale snelheid bij aanhanger op.

Antera

Donateur
Snelheids melding kan alleen met verkeersbordenherkenning . Heb je die niet en wil je die en heb je nu lane assist kan ik dit activeren voor je

hoogm

Nieuw lid
Ik heb een Kodiaq uit 2022. Ik kan in het navigatie menu vinden hoe ik de maximum snelheid met aanhanger aan kan passen. Echter de aankomsttijd van de navigatie houdt dan geen rekening met die aangepaste maximum snelheid.
Met het aansluiten van (in dit geval) de fietsendrager, verschijnt bij het achteruitrijden een aanhanger in beeld van het infotainment systeem. Er wordt dus iets herkent.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ingestelde maximumsnelheid wordt meegenomen bij het berekenen van de aankomsttijd?

hoogm

Nieuw lid
Dat gebeurd dus niet.
Ik heb het getest met de maximum snelheid op 100 te zetten en daarna op op 60, aankomsttijd bleef gelijk.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Die aankomsttijd zal onderweg verder 'opschuiven', dat gebeurt dus wel!
Alleen niet op voorhand, maar je zou zelf ook even een kleine berekening/inschatting kunnen maken..........

hemi24

Forumguru
Had er destijds wat mee zitten spelen in de Kodiaq en ik meen me te herinneren dat het wel degelijk rekening houdt met de reistijd…

EdK

Forumguru
Zover ik weet toets jij een route in van A naar B.
Aan hand van dit berekent hij de route en weet globaal de aantal kilometers, en bepaald aan de hand van de wegen ook de gemiddelde snelheid en baseert daarop jouw rijstijd.

Heb je een online Navi dan zal hij de files op route nog meenemen !
Rij jij langzamer dan zijn berekende rijsnelheid dan zal hij tijdens de route deze aanpassen ( aankomst )
Sta jij lang in de file met een niet online systeem dan zie je de rijstijd ook op bepaald moment weer oplopen.
Verdwijnt de file en ga je op dat moment toch weer sneller dan zijn berekening dan zal de aankomsttijd dus weer gunstig veranderen.
Bij mijn online systeem zie ik soms de tijd ook opeens toenemen, en dan blijkt dat de brug bij de afsluitdijk open staat !!
Maar zie dan ook vaak dat hij weer dicht is omdat ik dan de tijd weer terug zie nemen....
En de gemiddelde rijstijd met of zonder aanhanger is zo nihil.......... 90 of 100 Km/u

Bakkertje

Forumguru
Nou bij de mijne (passat en de vorigen, Touran en nog een passat) rekent ie daadwerkelijk een andere tijd uit als ik de optie rekening houden met verkeerstekens aanhanger aanzet.

Bovenaan Onderaan